Conditie opbouwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 17:18

Ik heb al het een en ander opgezocht, maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden.

De situatie: Pony wordt doordeweeks wegens studie niet meer gereden, pony krijgt nog wel beweging door ruime uitloop, en kan sinds kort ook weer sprintjes trekken. Over een á twee maanden gaat ze in de wei en kan zich daar ook meer uitleven.
Als ik nu in het weekend rij, zit ik er ongeveer 3 kwartier á 1 uur op, veel stap, ongeveer 10 á 15 minuten draf met veel stappauzes, soms een minuutje galop. Na dit lichte werk is ze wat moe en warm, dit komt ook mede door haar dikke wintervacht.

Wat vinden jullie, moet ik het nu gewoon accepteren zoals het is, en geen ritten maken, en wachten tot de zomer als ik meer thuis ben, om haar dan te laten werken, of is er toch een manier om verantwoord haar conditie op te bouwen? Ik heb geen verzorgster/bijrijder omdat die hier niet te vinden zijn, mijn vader verzorgd haar maar gaat haar niet rijden. Vriendin heeft geen tijd, en andere vertrouw ik niet genoeg ik hun kunnen.
Advies a.u.b.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:45

Ik heb ook een soortgelijk probleem gehad. Ik vind dat je je pony gerust mee kunt nemen voor een ritje in het weekend. je moet je alleen wel wat meer aanpassen aan haar. Ze heeft minder conditie en hiermee moet je rekening houden. 3 kwartier heel ligt werk zoals je nu doet lijkt mij niet verkeerd.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 17:00

Kan je vader haar niet een paar keer in de week longeren?

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 19:05

Ja inderdaad, longeren zou wel handig zijn, liefst met(in het begin vrij lange) bijzet.
Anders zou ik nu gewoon accepteren wat ze aankan, als je geen bijrijder ofzo kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 21:30

Nee, vader heeft a) daar geen tijd voor hij is druk genoeg op het land, ben al blij dat ze af en toe geborsteld en gemest wordt en b) weet daar niets van en c) er is geen geschikte plaats, land mag ze niet kapot lopen.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:45

ik ben nog steeds van mening dat wat je nu doet, geen kwaad kan. Als het buitenritje maar geen werken word...

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 04:52

Je zal moeten accepteren dat ze niet meer kan, maar als je zo weinig rijd zal je je ook af moeten vragen of je nog wat aan je pony hebt en haar niet beter weg kan doen. (ik zie een hoop boze reacties nu komen)

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:24

Zoals inmiddels misschien wel bekend is rijdt ik in de winter ook maar 1x per week. Dat betekent vanaf oktober t/m maart ongeveer.
Zo eind maart begin ik met 2x per week te rijden. Ik neem dan op woensdagmiddag 2 uur ADV zodat ik eerder van mijn werk weg kan. En dankzij het langere licht lukt het dan allemaal net.

Tegen eind april zit ze dan weer op een behoorlijke buitenrit conditie (2.5 uur tegen 7 km/uur). Zodat ik in mei weer lekker aan slag kan, alhoewel ik dan ook zeker niet vaker van 4x per week rij. In tegenstelling tot newforestlover heb ik mijn paard voor mijn ontspanning en plezier, niet om als haar slaafje te fungeren. Mijn paard (KWPN) loopt s'winters overdag in een bak van 20*40 (met z'n tweeen)en zomers 24/7 op de wei in een kudde.

Als ik 1x per week rij, dan rij ik ongeveer 3 kwartier tot een uur, waarvan ongeveer 0.5 uur vrij intensief. Ik stap lang los en stap ook goed uit. Nat worden ze met een wintervacht toch wel, dus daarna gaat ze met een wollen deken een half uurtje op stal. Zweten is overigens geen teken van wel of geen conditie hebben! Kijk naar het hijgen dat je paard doet, en de tijd die hij nodig heeft om weer op adem te komen van een galopje. Dat moet je een aardige indicatie geven.

Dit rijden in onze bak wissel ik af met kleine buitenritjes van rond de 1.5 uur met stap en draf.

Ik heb de ervaring dat als je ze in september nog goed in conditie hebt, je ze eigenlijk vrij snel weer opppakt in maart/april. Paarden verliezen lang niet zo snel hun conditie als mensen. En zeker als hij gewoon buiten loopt hoef je dus niet zo heel voorzichtig te doen. Hersteltijd (dus 1 dag rijden, gevolgd door 1 dag rust) is belangrijker.

Ik ken een enuranceruiter uit luxemburg die regelmatig 160km rijdt (Jerez), die haar paarden alleen zomer's traint en s'winters helemaal niet rijdt. Dat gaat ook goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:22

En wijselijk zal ik er maar niet op reageren newforestlover, maar nee Amanda gaat niet weg punt.

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:20

Sorry, maar mijn pony hoeft echt niet als slaafje te fungeren hoor. Er is ook niks mee als je weinig rijd, maar je moet dan niet te veel verwachten van je pony.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:53

Maar ik heb dus de ervaring dat je meer van zo'n paard mag verwachten dan hier op bokt over het algemeen wordt aangenomen. Zeker als je paard flink kan rondlopen in de periode dat je niet en/of weinig rijdt. Ik vindt, maar dat is persoonlijk, dat iedereen hier op bokt erg graag doet alsof je geen paard kan houden als je er niet elke dag uren aan tijd in stopt. Het lijkt mij dat dat wel meevalt als je er maar voor zorgt dat het beest wel z'n ei kwijt kan, en het liefst in gezelschap van andere paarden. En verwacht idd geen Z-proef te kunnen neerzetten. Maar B en L, dat moet best kunnen hoor.

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:10

Dat ben ik wel met je eens ja, ik rijd mijn pony ook zeker niet elke dag meestal 4 tot 5 keer per week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:16

Ik neem aan dat dat niet voor mij bedoeld was, mijn pony is absoluut geen slaaf. Verder bemoei ik me er niet meer mee.