stijf + pessoa teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bergje75
Berichten: 392
Geregistreerd: 16-07-01
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 17:57

Mijn paard van 5 jaar is behoorlijk stijf. Ze neemt dan ook moeilijk stelling aan. Hoe kan ik zorgen dat ze wat soepeler wordt zonder haar uit balans te sleuren?

Nu wilde ik wat stijfheid oplossen door te longeren met pessoa teugel. Maar, de volgende dag is de hele aanleuning verdwenen. Hoe komt dit?

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 18:15

Omdat je op 1 dag die stijfheid niet kan oplossen. Je kan er wel aan werken en de dag erna heeft je paard juist een beetje meer last van stijfheid omdat je haar daarop hebt losgewerkt. Eens ze die oefeningen of in jouw geval dat longeren gewoon is zal ze de volgende dag wel in de aanleuning blijven lopen en ook soepeler worden.
Je moet dus gewoon geduld hebben!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 18:20

Ben het met Bit eens. Je paard moet er aan wennen om weer losgewerkt te worden. Het is net als dat je zelf stijf bent, dan kun je ook niet na een uurtje oefenen de volgende dag al de handstand overslag doen. Gewoon rustig aan doorgaan is mijn advies.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 22:11

Effe vergeten...eerst even zonder voorkant vast maken stappen en warm draven op beide kanten. Desnoods bij erge frisheid wat galopperen want de laagste stand behoort alleen gedraaft te worden...
Zorg ervoor dat de pessoa niet te kort of lang is. En voorlopige alleen laagste stand gebruiken, bouw het op in tijd en met het longeren veel stap, draf, middendraf, stap etc. laten doen. Dit zou je eigenlijk 5x in een week moeten doen en van 10 naar 20-30 minuten uitbouwen qua longeren.
Als je er dan weer opstapt voel je als het goed is best verschil!
Ik ben nu na 4 maanden gebruik laagste stand, ook de middenstand gaan gebruiken voor voornamelijk de galop en klein beetje draf, daarna weer op de laagste stand afbouwen en dan is hij echt super ontspannen, wil hij alleen nog maar met zijn neus naar de grond...oortjes deinend... Lovers
Een voordeel is wel dat mijn paard niet stijf is of geweest is.

_________________
<FONT COLOR="white">*Experience: something you don't get....until after you need it.*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Paardenspul*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-07-17 18:54 ]</font>

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 11:16

Vooral als je een stijf paard hebt zou ik hem eerst eve "warm" laten draaien zonder hem voor vast te zetten. Dus pessoa helemaal installeren, bontje achter kont maar "musketons" of hoe je ze wilt noemen even aan de longeersingel vastmaken en opknopen. Dan 15-20 minuten lekker op beide kanten los werken en dan hem voro op de laagste stand vastzetten en beide kanten 5 minuten op longeren. Ik vind he taltijd zo onaardig om een paard dat net 23 uur op stal heeft gestaan van voren vast te zetten, vandaar.

[edit Zep]tekst in caps lock bijgewerkt[edit/]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-07-17 18:16 ]</font>

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 13:26

daar ben ik himmel mee eens lot... als ik met pessoa longeer laat ik hem altijd eerst ff goed losstappen en na 5 min. ofzo maak ik hem vast begin altijdlaag en naarmate ik langer aan het longeren ben maak ik hem hoger vast.......... en daar wordt ze heerlijk soepel van

succes ermee