Stom Rund!!!!!! -verkeerd bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 09:15

Je moet geen ruzie maken met je instructeur maar naar hem luisteren. Hij heeft je verder ook altijd kunnen helpen en nu heeft hij ook gelijk. JE kunt kiezen: in die mond gaat zitten vechten en onder z'n hol schoppen omdat hij niet nageeft, of die slof erbij halen als hij te sterk wordt en consequent kunnen doordrukken. Dan krijg je hem er sneller doorheen. Als een paard sterk of stug is, dan is dat een goede reden om die slof er aan te hangen, anders maak je hem te sterk in de mond. Je weet verder hoe ik over de slof denk, ik zal ook niet de eerste zijn die er naar grijpt. Maar alles met mate, indien goed gebruikt is het een degelijk hulpmiddel.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 22:28

Ik kon eerst ook niet met slof rijden, maar Paddy gaf mijn geen keus. Nu ben ik er wel handig mee geworden en ik kan redelijk onafhankelijk met 2 teugels rijden. Maar prettig vind ik het nog steeds niet, dus als het effe niet hoeft rijd ik zonder slof. Maar soms moet je door de zure appel heen bijten. En fouten maken doe je toch, helaas. Ik denk dat jij ook met slof zou kunnen leren rijden. maar als je daar niets voor voelt, oke. Misschien moet jouw instructeur dat dan maar gewoon respecteren. Ik hoop echter wel dat hij goede argumenten heeft en dat jij bereid bent daar naar te luisteren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 09:41

Ik sluit me geheel aan bij Suzanne. Dat gepluk is veel nadeliger dan eventjes de slof gebruiken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 15:57

Yep, ik begrijp het, ik spreek namelijk uit ondervinding. Als mijn merrie te veel doorzaagt (continu onder mij vandaan lopen op een stresserige manier) hang ik er een slof aan, en met die slof krijg ik haar sneller ontspannen. En ontspanning, daar staat of valt alles mee, het is bitter noodzakelijk. Eenmaal ontspannen heb ik geen spanning meer op de slof, dan hangt deze los.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 16:45

misschien weet je nog wel dat ik ook altijd totaal anti slof was. Ik heb er ook veel mensen mee zien rijden die het totaal verkeerd gebruiken. Ze trokken het paard in de (valse) krul maar het dier was nog steeds in staat om zich te onttrekken in de rug en werd stugger in de mond. Dan val je inderdaad van de regen in de drup. En dat was wat ik tegen de slof had en nog steeds heb. maar als je deze goed gebruikt is het een prima middel en prettiger dan raggen, trekken plukken en gefrustreerd worden en vervolgens boos..... inderdaad.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 12:13

Met de slof moet je leren rijden, en als jij dat wilt gaan doen, zou ik in jouw plaats dat voorlopig eerst nog even doen onder begeleiding zodat je leert hoever je mag gaan. Ja, ik trek die slof wel eens aan, soms staat deze wel even strak, dat moet je wel eens even durven doen. Maar zodra het paard wil zakken en ontspannen (m.b.v. beenhulpen) kun je op je gewone teugel gaan rijden en die slof kunnen ontspannen. na een tijdje heb ik de slof dan niet meer nodig en dan hangt deze echt slap, ook als ik het paard weer opnieuw omlaag moet rijden. Je moet wel handig worden hoor! Ik heb zo met die slof liggen vechten! wilde ik de gewone teugel korter doen, maakte ik per ongeluk de slof korter en andersom! Maar nu lukt het veel beter. (zijn wel 2 maanden overheen gegaan, grinnik) Ik hou de slof en de teugel ook niet samen vast maar de slof loopt onder mijn pink door en tussen de wijsvinger en middelvinger. Zo kan ik ze onafhankelijk gebruiken. dit is moelijk in het begin, maar als je het eenmaal door hebt wel handiger.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 08:54

Tsja Lunatic, ik rij ook al best wel lang en ik heb ook veel paarden gereden maar de merrie die ik nu heb is ook de eerste waar ik de slof aanhang. Je moet het maar treffen he. En Kim, wees niet bang om fouten te maken want dat doe je toch. Hoort bij het leerproces. Lodewijk is niet zo'n paard dat je daar op afrekent.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 13:09

ach ja, soms is het gewoon kiezen voor het minste kwaad zal ik maar zeggen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 08:59

Lunatic, je moet een beetje proberen objectief te oordelen over wat je leest. Noch Suzanne, noch ik hebben die slof ooit de hemel in geprezen. En als je bij mij op stal komt rondvragen hoe ik over de slof denk, zullen ze je zeggen dat ik het wel eens gebruik maar dat het heel wat voeten in de aarde heeft gehad. Het was een grote stap voor mij (had het ook nooit eerder gedaan en was ook zwaar tegenstander van de slof), dus denk niet dat ik de slof probeer op te waarderen. Ik ben zal ook de laatste zijn die iedereen een slof aanraadt. Maar Kim is echt niet de minste ruiter dus bij haar vertrouw ik dat wel toe. Terwijl slofgebruik bij sommige anderen bij mij weer een hoop ergernis opwekt. Een tijd terug is hier een uitgebreide slofdiscussie geweest die door mij is gestart en daar zul je precies lezen hoe ik er over denk.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 17:11

Ik wil jouw mening over het gebruik van de slof echt niet veranderen, ik wilde alleen maar uitleggen dat jij een verkeerde indruk van mij en Suzanne hebt als je denkt dat wij zo'n enorme voorstanders van de slof zijn. Dat is alles.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 22:45

Hm, de kortste lijdensweg....... dat is eigenlijk wel goed uitgedrukt suzanne. dat geldt namelijk voor alle hulpmiddelen, slof, sporen, zweep, hulpteugels... sterk argument. dan moet je die allemaal weggooien als je het naturel wilt doen. maar dan ook niet meer dressuren!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers