Bit vraagje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Bit vraagje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 11:50

Ja, ik heb dus niet zo heel veel verstand van bitten.
Dus ik heb mijn hoop een beetje hier neer gelegt.

Ik rij nu met een dubbel gebroken bit, aurigan.
Voordat ik dit bit gebruikte had ik een gewoon enkel gebroken bit. Maar omdat ze vrij gevoelig was en snel achter de teugel koop, heb ik dit bit gebruikt.
Maar toen ik dit bit ging gebruiken, ben ik begonnen met een andere training. Nu een paar maand verder is ze wat harder geworden en kruipt niet meer achter het bit, Het is een tijd goed gegaan. Maar omdat ze nu niet haar rug meer wegdrukt en veel ontspannender is gaan lopen, heb ik het idee dat ze nu op een andere manier onder het werk uit wil komen: Bit vast pakken en niet meer reageren. Met het voorwaarts neerwaarts volgt ze mijn hand perfect, maar we zijn nu bezig met wat oprichting, maar op dat moment heeft ze lak aan mij en pakt ze het bit vast. Zodat ze niet teveel hoeft te doen.
Het probleem is ook dat ik dus ga zitten terug trekken, ik probeer er op te letten en het niet te doen, maar dan loopt ze gruwelijk onder me vandaan.
het is een hele rij van factoren bijelkaar.
Ze reageerd eigenlijk totaal niet meer op dit bit. Ze pakt het dus op het moment van oprichten vast en laat haar kaak links niet meer los. Nu gaat dat wel weer steeds beter. We zijn er druk mee bezig. Maar echt een fijn gevoel heb ik er niet bij.

Ik wil dus weten of ik gewoon door moet gaan met dit zachte bit of ik toch een ander bit moet gaan gebruiken?

Wat zal ik doen? Hoe lossen jullie dat op en wat zijn de opties?


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 12:45

Dank je.
Ik begrijp dat het bit, natuurlijk niet de enige factor is van het probleem.
Er moet nog heel veel gebeuren voordat ik en Netty rijtechnisch beter worden. Maar ik ben wel benieuwd of het bit er ook een rol in speelt.
Sterker nog, ik wet het wel zeker. Waarom zijn er zoveel verschillende bitten anders.
Ik zal het eens doorlezen.....

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 13:51

Dat op mijn zit terug rijden, gaat steeds beter, maar het blijft een hittepetit. Het is ook nog eens een heethoofd, dus een wegspring aktie is ook nog eens aan de orde.

Kriebels hoef je niet te krijgen hoor. Ik weet dondersgoed dat het niet alleen met het bit te maken heeft, maar ik vraag me af of het een helpende factor kan zijn.
Maar daar heb ik nog steeds geen antwoord op.
De rest is niet van toepassing, ik weet dat ik niet moet terug trekken, staat er ook bij, maar het sluipt er in he?
De ontspanning is ook het probleem nog niet. Afgezien dat ze af en toe wat druk is en meer met andere dingen bezig dan met mij. Haha!

Daarbij ligt daar mijn vraag totaal niet. anders had ik dat wel gevraagt.
Goed bedoeld weet ik.... maar of ik nu wel of niet een ander bit neem, met deze zaken en meer zijn we gewoon aan het trainen en dat komt ook wel goed. Ik heb goed les (mijn instructrise weet nog niet over mijn vraag van het bit, die leg ik nog voor, maar wilde hier ook al wat onfo inwinnen.) Het is dus ook niet zo dat ik er morgen gelijk een ander bit inleg...

Ik wil alleen weten of ik een ander bit moet/kan gebruiken om ons iets beter op weg te helpen....

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 21:13

Dank je Prompertje, dat is alles wat ik wilde weten. Gewoon een antwoord op mijn vraag.

Ik heb ook mijn instructrise gevraagt en zij houdt ook niet van wisselen.
Ik ga het gewoon verder proberen.


Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 21:45

Zeker!!! Ik zal reuze hard moeten werken, want sinds we met oprichten bezig zijn, pffff, heb ik er echt een hard hoofd in af en toe. Maar we gaan stug door.
Ik moet alleen echt gruwelijk opletten met dat terugtrekken. Maar het sluipt er telkens weer in. Ik baal er zelf zo vreselijk van...... Bloos

Maar vooruit, morgen weer met frisse moet, ik heb van ellende nu elke week les, ipv 1 keer in de twee weken. Kost me klauwen vol met geld Haha!
Maar het moet, want ik rij er meer problemen in dan eruit in mijn eentje.
Gelukkig heb ik hele goed instructie, en zaterdag ging het aan het einde van de les veel beter, maar als ik alleen ben.....en geen strenge toezicht heb. zucht.........
Zij weet ook precies aan te geven wat wel en wat niet. Maar omdat ik zo over dat bitje twijfelde. Gelukkig zegt zij hetzelfde, dat ik het zelf moet oplossen en niet moet denken dat het met een ander bitje opgelost is. Nou is dat ook niet mijn illusie, gelukkig, maar ik dacht even dat ik misschien gewoon een verkeerd bit had.
Want ik vraag me werkelijk af, waarom er dan in godsnaam zoveel verschillende bitten zijn?

Maar aangezien toch het merendeel hetzelfde erover denkt, heb ik die droom maar laten varen, dat het misschien een optie was het probleem iets te verhelpen. Nogmaals, ik weet dat het rijtechnisch is, maar omdat ik zo weinig van bitten af weet, en dus twijfelde of het een factor had kunnen zijn, kun je beter vragen dan gaan aanklooien, toch?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 21:47

sjakie schreef:
Is je paard al toe aan wat meer oprichting. Omdat ze eerst haar rug wegdrukte bij het wat meer neerwaarts rijden. Het kan zijn dat je net iets sneller wil dan zij.

Ik denk dat het nog wat meer tijd moet geven en idd het advies van je instructrice opvolgen: zo min mogelijk wisselen.


We zijn dus ook een paar stappen terug gegaan. Eerst losrijden, dan na een half uurtje, even iets oprichten.... daarna weer terug naar de basis, weer even oprichten en weer terug. Mijn instructrise zegt ook dat het even zoeken is naar de juiste methode voor haar. Maar dit ging al veel beter. We zullen zien, en houden vol......

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 16:23

Nou, we zijn een weekje verder.
Ik heb een ander bit gehaald. Nee, niet schrikken, weer een dubbel gebroken, maar een gewone rvs.
Niet veel verschil, alleen dat deze nieuw en soepel is. Mijn oude bit is vergeleken met de nieuwe een beetje stug en lijkt wat vast te zitten.

Verder ben ik idd meer bezig gegaan met nog meer (ik deed al zo mijn best Haha! ) bezighouden. Ik mag haar geen tien seconden hetzelfde laten doen. Want dan begint ze alweer na te denken. Het werkt uitstekend. Daarbij laat ik vanzelf mijn handen wat losser en probeer mij goed bewust te raken, wanneer ik vast houd en wanneer niet. Het is dus echt wel goed om er eens heel erg bewust mee bezig te zijn.

Ze komt al veel meer los en laat nu na ongeveer een kwartier al veel meer los en gaat weer lekker naar beneden en laat zich alweer ronder instellen. Gelukkig.
Nu moet ik er zorg voor dragen, dat ik hier goed mee om blijf gaan en er altijd bewust mee bezig blijf. want een paar keer verslonzen en ik ben weer terug bij af.

Allemaal reuze bedankt voor de tips. Ik heb zoveel mogelijk meegenomen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-03 18:41

Ja, ik merk nu hoe erg ik heb tegen zitten werken. Ik deed dat nooit. Maar ik denk dat dat gekomen is tijdens de winter periode, zij wat minder van stal, heb daar waarschijnlijk niet genoeg rekening mee gehouden en niet voldoende gymnastisch getraind. Gevolg: iets stijf.
Tja en dat was ik niet gewent bij haar en ik denk dat daar de fout is gekomen, dat ik ben gaan tegen werken met een wat hardere hand, omdat ze er niet doorkwam. En zij dus ook weer gaat tegen werken enz enz.

Ik merk nu dat ik haar gelijk wat meer aan het werk moet zetten om haar los en warm te krijgen.
Yja, zo leert men steeds weer wat.
Ik ben blij dat ik toch hier even mijn vraag gebombadeers hebt en er nog vrij snel mee op tijd was.
Nu maar hopen dat ik goed blijf opletten en het zo weer opgelost is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers