Ligt Het Nou Aan De Neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Ligt Het Nou Aan De Neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 11:49

Ik heb effe een vraagje omdat mij iets is opgevallen bij me paardje. Ik heb 3 verschillende soorten neusriemen voor hem Clown . Eentje is gewoon de 'normale' lage neusriem, de tweede is een 'gewone' gecombineerde neusriem, en als laatste heb ik dan nog een 'Bonfire' Knipoog of ook wel aansnoerneusriem.
En nu is mij opgevallen dat als ik met een gecombineerde neusriem rij dan komt Zilverster wel aan de teugel, maar met veel pijn en moeite. Maar als ik weer met een lage neusriem rij is hij veel en veel gemakkelijker aan de teugel te rijden. Verward
Ik weet nou niet of ik het me aan het verbeelden ben, of dat het echt zo kan zijn. Daarom heb ik jullie even ingeschakeld Haha!

Ik kan natuurlijk ook een x zonder neusriem rijden en kijken hoe het dan gaat Haha!

zilly

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:08

het kan best zijn dat een paard zich bij een bepaald hoofdstel prettiger voelt.

maar pijn? dan scheelt er toch iets met je hoofdstel hoor?

Party!!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:45

Een gecombineerde neusriem geeft niet zoveel druk op de neus zelf, in tegenstelling tot de lage neusriem, die zowel druk laag op de neus geeft, als in de kingroeve. Met andere woorden, je drukpunten en dus inwerkpunten liggen op een heel andere plek.

Let met een lage neusriem goed op dat je neusriem de ademhaling niet in de weg komt te zitten.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 18:33

maar pijn? dan scheelt er toch iets met je hoofdstel hoor?

Nou het was eigenlijk bedoeld als een uitdrukking 'met pijn&moeite' het doet hem geen pijn hoor!!!

En muckypup, hoe bedoel je dat de neusriem de ademhaling in de weg kan zitten? Als het te strak zit ofzo?[/quote]

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 18:40

Als het te laag zit... Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat bij jou het geval is... Ik denk dat je paardje met de lage neusriem gewoon iets meer druk op haar neus kijgt en dat dat voor haar kennelijk erg veel verschil maakt.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 18:43

Een lage neusriem kan de ademhaling niet belemmeren als hij op de goede hoogte zit. Als je op de neus van je paard voelt, voel je dat net boven de neusgaten het harde gedeelte begint. En de lage neusriem moet minstens 2 vingerdiktes boven dat begin liggen.
Als je hem daaronder hebt zit hij trouwens zowat op de neusgaten, dus het lijkt me sterk dat iemand dat niet ziet...
Als hij te strak zit, belemmert hij de ademhaling dus ook niet, maar het is wel onprettig voor je paard.

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:22

ik had eerst ook een combi neusriem.. en toen een lage neusriem en nu weer een combi (hij heeft de lage gemollesteerd)
maar bij mij reageert hij ook heel anders met die lage neusriem..