Verkeerde galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-04 22:59

Op de linkerhand springt Azra vaak in de verkeerde galop aan. Ik ben nu bezig met haar goed op mijn buitenteugel te houden en meteen op het binnenbeen aan laten springen en het gaat al iets beter.

Mensen nog tips/truukjes?

Ik heb trouwens les, voor het geval dat je dat wilde weten

letziforevr

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 23:52

mijn paard had ook moeite met de linker galop.
ik moest van mijn instructrice een gebroken lijn rijden in draf en net voor de hoefslag (voor mijn gevoel bijna in de bakrand!!) aangaloperen.
snap je??
omdat je daarna gelijk een wending maakt naar b.v. de A,kan het bijna niet verkeerd gaan!
ik heb wel ff moeten oefenen natuurlijk en soms gaan we nog wel eens de mist aan,maar het heeft ons geholpen!
succes!!

Knd844
Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:23

VOlgens mijn eerste instructeur kon het helpen om in de bak balken neer te leggen in de hoeken en hem dan aan te laten springen. Moet zeggen dat het mij geholpen heb.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 13:54

goed op het buitenachterbeen gaan "zitten". en van voor iets lucht geven.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:38

je kan ook vanuit het lichtrijden aangaloperen. En als je dan eerst een paar pasjes op het verkeerde been gaat lichtrijden voor je aanspringt. geef je het binnen achterbeen wat meer ruimte om aan te springen groetjes joyce

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-04 23:11

peggel schreef:
goed op het buitenachterbeen gaan "zitten". en van voor iets lucht geven.


Heb er vandaag goed opgelet en ze is niet één keer verkeerd aangesprongen Lachen

japke
Berichten: 265
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:35

mijn paard doet dat ook ik moet dan beide teugels wat naar buiten zetten dan springt ze goed aan wat stelling dus.

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 09:36

joycje schreef:
je kan ook vanuit het lichtrijden aangaloperen. En als je dan eerst een paar pasjes op het verkeerde been gaat lichtrijden voor je aanspringt. geef je het binnen achterbeen wat meer ruimte om aan te springen groetjes joyce


Dat doe ik sowieso als ik een jong paard galop aanleer springen. Heel belangrijk is dat je hem niet in de galop laat vallen, dus vanuit een versnelde draf. Doe het in een hoek of op een volte, even een paar passen op het verkeerde been lichtrijden en desnoods even met je stem helpen door "galop"te zeggen of te klikken.

truelove

Berichten: 137
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:49

in de hoek veel binnenstelling en dan de hulpen geven.Reageert hij niet meteen op je hulp schop hem er dan een keer 1 in.
Bij sommige paarden helpt het ook als je de hulpen omgekeert geeft

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:57

Stemhulpen !

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 21:11

Yellowfish schreef:
Stemhulpen !


vindt ik dus niet werken, ten eerste ze springt niet precies aan wanneer ik dat wil, en ze blijft verkeerd aanspringen dan.

Silmo
Berichten: 45
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:35

ik denk dat je em idd een keertje er in moet schoppe (niet te harrd natuurlijk)
ik vind dat met dat zonder doorzitten niet zo'n goed idee, misschien leert je paard dát dan weer aan?!

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:07

Mijn paard deed het heel erg,
hij deed er alles aan om maar te voorkomen dat hij linksom moest,
mislukte draf/galopgang,
onder je uit lopen, verkeerd aanspringen noem maar op.

Met een gebroken lijn lukte me het twee keer, daarna kende hij het trucje..

Bij mij is het grotendeels verholpen door mijn paard heel erg aan het werk te zetten, goed stelling te vragen en niet opgeven.
Op een gegeven moment had ik ook door dat hij wel makkelijk oversprong als ik hem maar genoeg moeite liet hebben met rechtsom te blijven lopen (volte verkleinen, praktisch omgooien)..
Dit is bepaald geen chique methode, maar hij heeft het wel 'afgeleerd'.

Maar ik zou het wel bij een wat nettere houden als het alleen maar incidenteel gebeurt..

In ieder geval niet zoals ik uit hopeloosheid deed, genoegen nemen met de rechtergalop!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 00:22

Bij een paard dat vaak verkeerd aanspringt begin ik altijd met de volgende oefening: In draf volte openen en sluiten een aantal keren. (met binnenbeen naar buitenteugel toe rijden); als ik dat een beetje voor elkaar heb ga ik weer volte openen en vlak voordat ik bij de hoefslag ben galopeer ik aan waarbij ik het niet erg vind dat het paard enigszins naar buiten springt. Hij zit dan wel op een correcte manier in de goede galop zonder allerlei hulpgrepen en dat wegspringen voorkomen is een kwestie van iets meer begrenzen in de buitenteugel. 9 van de 10 paarden werkt dit prima. Bij de 10e gebruik ik dus pas meer drastische middelen als contra-stelling, lichtrijden op verkeerde been en pas als allerlaatste redmiddel een balkje op de grond.

Kijk wel uit dat je niet aan de binnenteugel gaat hangen en zelf recht boven je paard blijft zitten. (niet duiken!)

boytjeh
Berichten: 949
Geregistreerd: 19-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:33

mijn pony spring steeds op rechts verkeerd aan ik moet hem dan een stukje laten wijken en dan deed ie het wel

Relectra

Berichten: 22
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:47

hee, laat hem of een stuk wijken voor je linkerbeen als je dat kunt en probeer anders een volte 10 meter (ongeveer) te rijden in draf (doorzitten want lichtrijden is moeilijker voor een paard wat dus duidelijk nog geen goede balans heeft) en spring dan op drie kwart van de volte aan, als je dus op een kwart van de hoefslag verwijderd bent, snap je, dan wordt hij een beetje door de bakrand geholpen en jij ook! Help ook vooral met je stem en vergeet niet: negeer de dingen die het paard fout doet, beloon de dingen die hij goed doet!!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 15:33

kan het zijn dat hij je hulp niet begrijpt/kent ?? paard van een vriendin had dit ook deed het alleen aan de longe goed.je zou hem weer aan de longe kunnen doen (door een ander) terwijl je er zelf op zit en dan de juiste hulp geven terwijl de gene aan de longe hem op de stem in de galop laat springen (werkte bij haar misschien voor jou ook een ideetje)

NASTY

Berichten: 10
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 15:37

Ik heb precies hetzelfde probleem, inderdaad de truc met de gebrokenlijn werkt een tijdje, maar op een gegeven moment kennen ze het en wachten ze met aanspringe, zodat je alsnog verkeerd zit. Ik ga wel wat trucs van hier proberen, als er nog meer zijn hoor ik ze ook graag (ook blij om te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem ben haha)

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:27

laat hem aanspringen in de hoek terwijl je stelling vraagt, dit heeft bij mij ook geholpen.
gewoon net iets voor de hoek, dan vraag je stelling naar binnen en dan spring je aan, die van mij zat vanaf toen goed, en eerst zat ze echt altijd fout.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:35

annegti schreef:
Bij een paard dat vaak verkeerd aanspringt begin ik altijd met de volgende oefening: In draf volte openen en sluiten een aantal keren. (met binnenbeen naar buitenteugel toe rijden); als ik dat een beetje voor elkaar heb ga ik weer volte openen en vlak voordat ik bij de hoefslag ben galopeer ik aan waarbij ik het niet erg vind dat het paard enigszins naar buiten springt. Hij zit dan wel op een correcte manier in de goede galop zonder allerlei hulpgrepen en dat wegspringen voorkomen is een kwestie van iets meer begrenzen in de buitenteugel. 9 van de 10 paarden werkt dit prima. Bij de 10e gebruik ik dus pas meer drastische middelen als contra-stelling, lichtrijden op verkeerde been en pas als allerlaatste redmiddel een balkje op de grond.

Kijk wel uit dat je niet aan de binnenteugel gaat hangen en zelf recht boven je paard blijft zitten. (niet duiken!)


Dit is hoe ik het ook doe. Je hebt dan al de juiste stelling, hij is goed aan je binnenbeen en buitenteugel, en doordat je hem naar buiten drukt krijgt het binnenachterbeen ook meer ruimte. Werkt erg goed.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 17:45

ik heb dit ook een tijd gehad.. volgens me lesgeefmens.. moest ik wat stelling naar buiten vragen en dan aanspringen..

dit ging goed.. en nu spring ik weer gewoon aan in de goede galop. zonder stelling naar binnen Haha!

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:30

mijn paard springt eerst ook steeds aan op de verkeerde hand

je moet niet te veel stelling nemen, dan kan een paard uitbreken en juist verkeerd aanspringen

dus eerder beetje recht houden, je binnen been op de singel buiten been erachter.. en als het dan nog neit lukt niet doorzitten direct aanspringen..

mijne doet et nu alleen nog als die beetje enthousiast is, en eigenlijk beetje uitbreekt zeg maar..

snamsap
Berichten: 256
Geregistreerd: 15-12-05

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 23:35

toen ik nog een eigen paard had spong hij ook altij in de verkeerde galop mee is toen gezegt dat ik zoveel mogelijk in de hoeken moest beginen met galoperen

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:45

Me vriendin dr verzorgpoyn die doet dat ook altijd.. en wat wij doen is;; overdreven hulpen geven,, en springt ze verkeerd aan dan terug nemen en weer proberen..!! :d bij ons heeft het wel geholpen .. succes

_Suus_

Berichten: 783
Geregistreerd: 27-10-05

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 10:48

Jah moet idd aan werken