Conditie en spieren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:09

Longeren is prima hoor, ook voor jonge paarden. Maar je hebt wel gelijk: longeren kan ook heel slecht zijn. Longeer altijd (vooral bij jonge, ongespierde paarden) altijd op een zo groot mogelijke volte en zet hem altijd bij, anders is het alleen maar onzinnig, en ontwikkel je niets. Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het Pessoatuigje, vooral voor paarden die de achterhand wel eens 'vergeten'. Voor paarden die de achterhand wel lekker meenemen ben ik voor touwtjes (manier van Sjuimpje).

Qua rijden: langzaam opbouwen natuurlijk, en vooral heel veel afwisseling in het werk houden! Dressuur moet altijd de basis zijn.
Om effectief spieren te kweken tijdens het buitenrijden moet je hem goed recht blijven richten, en lekker (laag) over de rug heen rijden. Buitenrijden is dus niet niksdoen! En veel buitenrijden bevorderd ook de bom-proef-heid van je paard.
Wat ik altijd heel veel doe met jonge paarden is veeeeeeel stappen over de harde weg, super voor de pezen. Lekker fanatiek doorstappen en ook hier weer recht richten en over de rug rijden. Stapritten kunnen makkelijk 3 uur duren. Maar een 'echte' buitenrit zal ik in het begin nog niet zo heel lang maken met een jong paard.

Voor de afwisseling kun je af en toe wat hindernisjes pakken, maar oefen dan vooral de techniek. Hoogte is veel minder belangrijk, en zorgt voor veel meer slijtage!

En minimaal 1 / 2 rustdagen in de week inlassen hoor.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)



carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 16:33

Ow ja, de allerbeste manier hoe een paard zichzelf traint: in een heuvelig weiland! Maar ja, helaas hebben veel mensen geen weiland, en al helemaal geen heuvelig weiland (alleen als je geluk hebt en in Limburg woont...)

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 9 bezoekers