Na heftig topic: AdB clinic (met Bokkers)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:07

Jeetje, Waarom niet Lovely. Je hebt duidelijk een eigen mening en dat zou je toch kunnen toetsen om wat te vragen aan AdB? Misschien geeft hij wel een bevestiging van jou mening, maar misschien ook niet. Ik hoop toch dat je open staat voor zijn ideeen en hem niet afkraakt op zijn enigszins zwart-wit benadering van een aantal personen. Het gaat erom wat hij doet voor de paarden en dat ze er beter van worden, toch?

Ik heb de dag ervoor al les van hem en vindt lunteren net iets te ver. Anders was ik ook wel gekomen, al is het maar voor de gezelligheid met al die bokkers..... Vorige week nog gekeken naar een les en ook daar weer wat van geleerd.


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:06

Iets snap ik niet Lovely. Vele instructeurs hebben zo hun vaste aanhangers die geloven in de lesmethode van die instructeur. Dit geldt dus voor iemand als Sjef Janssen, Anky, de familie Bartelds, de familie van Balen, Hinneman, Jespers, de Bodt, enz. enz. Allemaal hebben ze tot doel dat het paard beter gaat lopen. Allemaal hebben ze een eigen manier van rijden, van lesgeven en visie over het paard. Eigenlijk verschilt AdB niet van het bovenstaande. Wat is dan jou bezwaar dat er een aantal zijn die geloven in de rij en lesmethoden van AdB. Ik ken ze ook die heilig zweren bij de methode van Anky en Sjef en daar les hebben en ook goede resultaten hebben. Is dat dan anders dan bij AdB? Het verschil is echter dat AdB voor de 'gewone' ruiter toegankelijk is en de andere die ik heb genoemd voor een wat selectiever gezelschap. Van dat selectieve gezelschap zit er niet veel op bokt.nl en vandaar dat je ook niet veel tegen komt over het heilig verklaren van hun instructeurs.

Tijdens de laatste keer dat ik AdB heb zien lesgeven was het voor mij weer opvallen hoeveel 'bekende' zaken hij uitlegde. De buitenteugel gebruik, voorwaarts rijden, goed gebruik van de rug, halshouden e.d. Deze zaken hoor ik ook vaak bij andere instructeurs, echter de eenvoud waarmee AdB het uitlegt is het ook nog na te rijden en zijn de resultaten direct zichtbaar. Hoevaak zie je niet een instructeur gillen naar een leerling dat hij/zij zijn buitenteugel meer druk moet nemen. Hoevaak zie je niets gebeuren bij de leerling omdat hij/zij niet weet wat de bedoeling is en wat hij/zij moet voelen? En dan gaat het vaak mis, miscommunicatie. Lesgever weet niet hoe die het goed moet uitleggenen leerling mist de essentie van het verhaal. Daarin vind ik AdB zo sterk. Met een simpele methode kan hij bv een leerling laten voelen wat druk op de buitenteugel is en gelijk de resultaten laten zien (door een longe te bevestigen aan de buitenteugel en de leerling voltes te laten rijden, de longe hangt bijna los maar door de geringe druk die de leerling niet gaf en de longe wel was het resultaat gelijk zichtbaar).
Het vervelende is dat vele wel weten hoe ze moeten rijden, maar het juiste gevoel er nog niet bij hebben. Tevens is het vervelend dat vele zich persoonlijk aangesproken voelen door wat hij zegt en dat men dat niet graag wil horen.
Maar Lovely, gezien jou stugge houding naar AdB is het misschien wel verstandig om niet naar de clinic te gaan. Waarschijnlijk zonde voor je geld en moeite en voor ons bespaar je een hoop frustratie door alleen de negatieve dingen eruit te lichten.


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:34

Moet zeggen dat ik nog geen negatieve verhalen heb gehoord over zijn "beloftes". In mijn ogen lijkt het gewoon simpel. Je paard goed rijden zodat er geen overbelastingen kunnen ontstaan die kunnen resulteren in KHO en wanneer je een paard hebt met overbelastingen dusdanig beter rijden dat die overbelastingen weggaan lijkt me nog vrij logisch.

Maar ja, zo heeft iedereen zijn eigen mening. Ik heb mijn tweede les a.s. vrijdag en de derde op 9 februari. Na deze twee lessen ga ik voor mij de balans opmaken of ik doorga met AdB of niet. Twijfel nog of een midweek bij hem thuis een goede optie is om elke dag goed bezig te zijn om een betere fundatie te krijgen voor de toekomst. Hij let (zover ik het nu heb kunnen meemaken) relatief weinig op de houding van de ruiter die toch ook belangrijk is. Misschien vind ik wel een andere instructeur die daar wel op let en goed te combineren is met AdB. De tijd zal het leren.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie clinic verloopt op de 25ste. En ik ben toch blij dat ik een besloten les heb (krijg al kriebels als ik allemaal van die kritische kijkers aan de kant heb.....).

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:59

Even een aanvulling op mijn eerdere verhaal in deze topic. De indruk werd ontterecht gewekt dat AdB de paarden alleen laten lopen op de druk van de buitenteugel. Dat is niet correct van mijn kant. Het voorbeeld wat ik aanhaalde had juist alleen maar druk aan de binnenteugel en de buitenteugel bungelde er maar bij. Met de longe wilde AdB laten zien dat er ook druk op de buitenteugel moet zijn, was niet de bedoeling om alleen maar druk op de buitenteugel te hebben. Het is van belang dat de paarden in evenwicht, met balans recht lopen met gelijke gewicht op beide teugels. Sorry voor de verwarring, dat is nou eenmaal het gevaar van plaatsen van berichten op internet.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:51

Van veeartsen had ik het nog niet gehoord. Wel verbaas ik me steeds dat ook in mijn directe omgeving best wel een aantal al zijn geweest maar geen geruchtbaarheid aan hebben gegeven. Zelfs Z-ruiters.
Volgens mij ging het om de verzekering EFO die het geadviseerd had.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 09:17

Sjuimpje, waarom ze AdB de hemel in prijzen is omdat ze dus nog nooit eerder in contact zijn geweest met een goede instructeur. Je wil niet weten wat voor troep er rond loopt die zich instructeur noemt (sorry als je je aangesproken voelt).

Morgen heb ik weer les. En ja, de hemel prijs ik hem niet in, maar hij geeft wel instructies waar ik iets mee kan en goed is voor mijn paard. En ja, mijn vorige instructeurs konden dat dus niet terwijl ze hengsten hebben gereden bij hengsten houders en Deurne leerlingen waren. Dus instructeurs met een goede achtergrond en opleiding en toch konden ze me niet de goede hulp geven.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 10:59

Daar ben ik het niet helemaal mee eens Sjuimpje. Kijk, ik zoek graag oorzaken van problemen op en heb dus AdB gevonden voordat Pablo HKO zou kunnen ontwikkelen. Al langer had ik het idee dat mijn toenmalige instructie niet goed was. Maar, de omgeving waar je in leeft probeert je dagelijks te overtuigen dat wat je doet goed is met de instructie die je dan hebt. En ja, daar sta je dan met je gevoel. Ik geloof dat dat voor heel veel ruiters geldt. Ze worden 'besmet' met de methoden die ze worden opgelegd, en soms zelfs van instructeurs met veel aanzien. Toch krijgen ze slecht les en komen dezelfde blessures steeds naar voren. Hoe vaak hoor je dan niet dat dan maar het paard verkocht moet worden, vaak geadviseerd door de instructeur! Want aan de ruiter ligt het niet, tuurlijk niet. Ik heb op een stal gestaan waar iemand eigenaresse van was en les gaf. Ze had zelf twee maal in de week les van Ton de Kok die in mij omgeving veel aanzien heeft. Haar methode was van scherpe sporen, slof en lekker scherp bitje. Veel spanning in de paarden gooien en meppen maar. Op een na zijn al haar paarden die ik ken belandt bij de slacht of de handel. Vele paarden aan wie zij lesgaf hebben het niet overleeft. MAar, zij had aanzien, dus niemand op die stal waarvan de paarden het niet hebben overleefd hebben ooit bij nagedacht dat het aan hun rijden lag of lesmethoden.
Oogkleppen, tja, of je het zo hard kan stellen. Ze worden vaak elke minuut dat ze met hun paarden bezig zijn door hun omgeving gestimuleerd daar juist mee door te gaan omdat ze niet de prikkel krijgen dat ze fout bezig zijn. Dus ik vind het heel moeilijk die ruiters te veroordelen. Ik zou het meer zoeken bij de instructeurs, zij geven les en zij zijn verantwoordelijk hoe hun leerling rijden en met hun paarden omgaan (tot op zekere hoogte uiteraard).
Wel heb ik geleerd dat aanzien en reputatie niets uitmaakt. Ik heb les gehad van iemand die Prix sGeorge had gereden en velen de Z in had gebracht. Dat zegt dus helemaal niets.....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:09

Ben het met Kyra eens. Sjuimpje, jij kijkt wel om je heen en doet zo veel ervaring op. Helaas is niet iedereen gezegend met een eigen trailer en voldoende geld om clinics overal te volgen. Ik ben heel benieuwd hoe je zijn les vindt. Al verwacht ik dat jij wel aardig met hem door de bocht zou kunnen omdat je bewust met je paarden bezig bent.

Het is ook een kwestie van ruiter en instructie een goede voorlichting te geven. De laatste paar jaar zijn gelukkig steeds meer publicaties over de gevolgen van slecht rijden voor het paard, zowel voor jonge als oudere paarden. Het is alleen niet iets wat we binnen een paar jaar veranderen, de vastgeroestte 'slechte' gewoontes bij zovele ruiters en instructeurs. Vele zullen waarschijnlijk nooit veranderen omdat ze zo vertrouwd zijn met hun eigen methoden en die zullen waarschijnlijk meer paarden gaan slijten dan diegene die nu bewust bezig is met het welzijn van hun paarden en open staan voor veranderingen. Dat zullen we niet kunnen veranderen, alleen bokt.nl is wel een goede hulpmiddel om diegene die dit lezen aan het denken te zetten. Ik hoop dus ook dat iedereen die deze topic leest de informatie ook positief gebruiken voor hun paarden en dat ook naar anderen overbrengen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:25

Ik weet het Sjuimpje. Ik kijk op internationale Kur wedstrijden ook veel liever naar het losrijden dan naar de kur. Maar 99% van het publiek kijkt alleen maar naar de kur en zien mooi verzamelde paarden lopen. De "gewone" ruiter is waarschijnlijk niet eens op de hoogte van de PAVO cups, AMEV enz, enz. Hun interesse ligt daar niet en zolang ze niet door hun directe omgeving worden gestimuleerd zal dat niet veranderen. En dat zal altijd wel zo blijven, helaas.......

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 11:54

Internet is een hele moeilijke manier om methoden van rijden van paarden goed te vertellen. Dat is helaas de beperking van internet. Al zou je wel allerlei filmpjes op kunnen zetten en foto's, maar internet is een beperkte media vergeleken met daadwerkelijk erbij staan en life kijken. Zelf merk ik dat ik dingen schrijf die achteraf toch niet kompleet waren en daardoor verkeerde intrepetatie ontstaat wat niet terecht is. Dat zijn helaas de nadelen van internet.

Toch probeer ik een commentaar te geven op je laatste opmerking. Alleen vind ik het wel moeilijk deze goed op te schrijven omdat ik dit liever persoonlijk met je discusseer.

Een afspraak bij het slachthuis staat vaak niet voor niets. Toch is die afspraak gemaakt omdat 'men' niet meer weet wat te doen aan het gebrek waardoor het paard onbruikbaar lijkt. Ik ben het met AdB eens dat vele beengebreken bij paarden worden veroorzaakt door onjuist gebruik van het paard. Door het paard dus weer te corrigeren in zijn beweging, dus recht op zijn benen te zetten en daardoor dus de oorzaak van de overbelasting weg te halen geloof ik zijn bewering dat het paard kan genezen. Kijk maar naar mijn paard. Hij had last van overbelasting door verkeerd rijden (durf dat gerust toe te geven hoor, schaam me er niet voor). Door het rijden aan te passen is de overbelasting vanzelf weg gegaan.
De overbelasting, wanneer er niets aan wordt gedaan, kan een ontsteking veroorzaken op de plaats van de overbelasting. Door die ontsteking komen stoffen vrij op die plaats die het bot kunnen aantasten (HKO, de kanaaltjes in het bot te zien op de foto's). Dit verhaal is trouwens eerst door mijn veearts uitgelegd, daarna door mijn fysio en wederom weer bevestigd door AdB. Zowel die veearts, fysio als AdB waren allen van overtuigd dat door het weghalen van de overbelasting de ontsteking dus kan genezen. Wanneer de ontsteking weg is en dus de schadelijke stoffen niet meer kan worden aangemaakt die het bot kan beschadigen kan het bot herstellen. Het mooie van bot is het herstellend vermogen (botten helen toch ook na een breuk!). Echter is de aanpak van weghalen van de overbelasting verschillend. De veearts spuit liever wat in om de ontsteking weg te halen, maar de oorzaak neemt de veearts niet weg (scheve belasting van b.v. het gewricht door verkeerd rijden of longeren). De fysio deed dat wel in mijn geval maar zij had niet de tijd mij verder te begeleiden. Dat is het mooie van AdB, hij kan je handvaten aangeven die juist de oorzaak van de overbelasting wegnemen op een vrij simpele manier. Juist die eenvoud is wat vele mensen verrast.

Die grondigheid van de beslissing verdwijnt omdat AdB de oorzaak van het probleem wegneemt en niet bezig is met het plakken van pleisters op de wonden.

Waar ik het afgelopen jaar tegen aan ben gelopen is dat de veeartsen alleen denken aan het verhelpen van de ontstekingen door ontstekingsremmers toe te passen of andere methoden die hun bekend zijn. Hoe de ruiter zijn paard berijdt is hem niet bekend en zal daar dus geen actie op nemen. In de ogen van de veearts is hij uitgedokterd als het paard niet beter wordt met de voor hem bekende medicamenten. Hij zal dan adviseren het paard weg te brengen. Ik heb uiteindelijk bij de laatse bezoek besloten Pablo niet meer in te laten spuiten maar door anders te rijden en longeren Pablo beter zijn benen te laten gebruiken. Daarbij heb ik hem ook op NB ijzers gezet wat de natuurlijke afwikkeling van zijn benen nog meer bevorderd. Van de overbelasting waar hij toen last van had was binnen een maand weg en niet meer terug gekomen.

Begrijp je het een beetje Lovely, ondanks de beperkingen die internet heeft om mijn verhaal duidelijk te maken?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 12:43

Dat je twijfelt aan het punt of deze aandoening daadwerkelijk kunnen genezen is je goed recht. En ook ik ben er van overtuigd dat niet 100% van de aandoeningen door belasting/training wordt veroorzaakt. We hebben wel degelijk ook te maken met de conformatie van het paard zelf.
Vragen over je twijfels kan je wel degelijk stellen tijdens een clinic en zo dus een discussie aangaan. Zover ik begreep Lovely richt jij je info op de berichten die op bokt zijn gezet en dacht ik niet dat je AdB ooit hebt gezien of gesproken. Ik denk dat als we het toch hebben gehad over het open staan voor nieuwe dingen, clinics en lessen bezoeken, dat dit ook een onderdeel kan zijn in het verbreden van je paardenkennis. Ik zou toch voorstellen dat je zaterdag wel komt kijken. Tuurlijk, een clinic is een moment opname, maar ga eerst eens kijken en luisteren voordat je een oordeel blijft vellen over hem.
Laatst bijgewerkt door zobras op 23-01-03 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:12

Maar, heb je hem dan ooit in het eggie gesproken en gezien?? Hoe je het wend op keert, informatie van derden is ALTIJD gefilterd!! Dus wie is hiet dan voorbarig met de conclusie als je hem nog niet eerder persoonlijk hebt gesproken (daarvan uitgaande dus....).
Maar, hierbij stop ik mijn discussie met jou Lovely, het is eerder al op niets uitgekomen. Je komt steeds met bekende argumenten die ik al eerder en nu weer heb beantwoord. Je gaat niet echt in op wat ik inhoudelijk vermeld maar komt steeds met een nieuw tegenargument. Jammer.....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:41

Ehum, voordat we verder in uitspraken gaan komen die niets met de topic te maken hebben stop ik ermee. De discussie wordt verder per PB gevoerd al denk ik niet dat ik daar veel verder mee kom.

Ben erg benieuwd hoe het de deelnemers van a.s. zaterdag gaat bevallen. Ik heb mijn tweede les morgen avond. Ben vol met vragen en ik hoop dat een deel daarvan wordt beantwoord en ik weer lekker aan de slag kan tot de volgende les begin februari. Sjuimpje, ik hoop dat deze verkeerd uitgelopen discussie je niet weerhoudt om volgende week een leuk verslag van je les neer te zetten.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:43

Wel heel jammer Lovely dat de reden om niet te komen naar de clinic alleen is omdat je dan niet de resultaten op lange termijn kan zien. Nou je mag mij best gebruiken als voorbeeld hoor. Ik heb voldoende video materiaal en de eerste les staat ook op video en ook morgen gaat op de band. Ga er heen, pas dan vind ik dat je weer iets mag zeggen over AdB op bokt. Je hebt genoeg gelegenheid gehad. Andere die ook twijfels hebben over AdB zijn geweest of gaan nog gewoon om hun mening te toetsen met AdB. Pas dan kan je weer een goede oordeel vormen. GA!!! (ik wil best je 5 euro betalen hoor, als dat de drempel verlaagd Lachen )

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:29

Margreet had boven aan deze pagina een opmerking naar Lovely geplaatst die dus is verwijderd. Dat is mij dus al vaker gebeurt bij topics over AdB waarbij het meestal resulteerde in een discussie met Lovely aan een zijde en de andere zijde de rest van de bokkers.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:28

Ach, Adrienne, van mij zijn ook al berichten in deze topic en andere verwijderd. Bespaar je de moeite hierachter te komen, want als ze het weer neer zou zetten zou Lovely het binnen een paar minuten weghalen.

Pablo en ik gaan vanavond weer naar AdB. Ik heb gisteren de video van vorige maand gezien en ben benieuwd hoe die vanavond is. Zelf zie ik al verbetering vergeleken met de vorige keer. Helaas heeft hij zich weer verstapt op de bevroren bak (per 1 febr op nieuwe stal dus deze ellende van bevroren bakken niet meer...). MAar tot nu toe zie ik gewoon dat hij beter loopt dan voorheen. Door het langer in de hals rijden is hij veel nagevelijker geworden terwijl hij vroeger zijn hoofd haast niet onder de horizontale lijn wilde dragen. Hij gebruikt beter zijn rug en is gewoon ook veel vrolijker geworden met rijden. Wel merk ik dat ik nog een lange weg te gaan heb en wel een paar maanden tot een of meerder jaren duurt voordat wij (Pablo en ik) goed doorhebben hoe we moeten rijden.

Succes alle bokkers in Lunteren. Ben benieuwd naar jullie verhalen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:05

Lovely, je wilt duidelijk niet lezen wat jou mening zou kunnen beinvloeden. Er zijn al resultaten van paarden die al anderhalf jaar of langer rijden bij AdB met goed resultaat. Maar, ja, dat lees jij niet.

FF een vraag. Gezien je felle standpunten en lange termijn vragen. HEb jij je paard gechipt? Zo ja, hoe weet jij zeker dat je paard op lange termijn geen last van de chip krijgt? Dat is namelijk nog NOOIT onderzocht! Als jij je paard hebt gechipt heb je hier ooit bij stil gestaan?

En Lov, er zullen heus meer bokker naar AdB gaan. Maar omdat ze bang zijn door mensen als jou de grond in worden geboord zullen zij terecht nooit op bokt zetten dat ze les hebben. Colinda, geef geen namen prijs van bokkers tenzij ze toestemming hebben gegeven. Ik voel me al beroerd genoeg met alle opmerkingen van Lov naar mijn adres en ik denk niet dat andere AdB lesklanten daarop staan te wachten.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:48

Mieke, over instructie ben ik heb helemaal met je eens. Zo heb ik het ook moeten leren, door schade en schande, helaas maar waar.

Loveley, het probleem is nu dat jij wel AdB aanvalt en in jou ogen niet degene die bij hem lessen. Maar wij die lessen bij AdB zijn dus eens met zijn principes. Aangezien jij die principes fel blijft aanvallen val je dus daarmee ook de leerlingen van AdB aan. Ergens heb je dit niet door. Net als ik bijvoorbeeld jou instructreur fel zou aanvallen op zijn/haar manier van lesgeven en inzichten dat val ik toch ook jou aan omdat jij toch vertrouwen hebt in je instructeur?

Ben wel blij dat ik vanavond besloten les heb. Moet er niet aan denken volgende week op bokt mijn rijden onder de loep voorbij zien gaan.... Getuigd dus aan lef voor diegene die morgen voor publiek rijden bij AdB. Mijn zelfvertrouwen was al niet zo groot, maar al dat afkraken over AdB en zijn zielige aanhang zorgt ervoor dat het alleen maar minder wordt.

Zijn er eigenlijk nog meer bokkers geweest op 'trainings' kamp bij AdB thuis. Zo ja, zouden jullie per PB jullie ervaringen willen vertellen? Ik ben erover aan het nadenken om een paar dagen achterelkaar les te nemen en dus in Belgie.

Eleonoor

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 13:02

Dat probleem hadden we ook met de video dees. Maar degene die vanavond mee gaat met mij gaat nu naast Antoine staan, dat zal een hoop schelen. Of als ruiter niet vlak bij Antoine staan zodat hij wel hard moet praten, dan gaat het ook goed.
Germie, blijf maar lekker blind vind ik best, ik hoop je paard ook.
Succes morgen....

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 14:05

Gek, ik had meer getypt in mijn bericht. Nu staat het heel vreemd..... Maar ach.
Germie, van foto's is heel moeilijk te oordelen of rijden wel of niet goed gaat. Zelfs van Anky kunnen de foto's bedriegelijk fout zijn terwijl ze wel goed rijdt. Als je het ziet op een video gaat het al beter om een oordeel te vellen, maar beter is om te komen. Tja, voor mij is zaterdag ook net te ver, gewoon omdat ik het thuis ook druk heb. Tja, en verder zijn er voldoende voorbeelden in tekst gegeven op bokt die aantoonde dat de paarden na zijn les beter lopen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 10:16

Nou, dat hij de ruiter niet spaart heb ik gemerkt hoor. Ben nog steeds stuk van mijn les van gisteren. En ja, je moet zijn opmerkingen soms wel met een kilo zout nemen, maar de lestechnische aanwijzingen kloppen en daar ging ik voor. Dat hij daarbij zichzelf wel erg de hemel in prijst en mijn paard (niet dat ik het laatste nou zo erg vind, complimentje op zijn tijd mag toch ook?) neem ik niet serieus. Volgende les op 9 febr en dan neem ik een balans op.
Meer over gisteren komt wel maandag.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 52 bezoekers