bang en schrikkering paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-01 14:28

mijn paard blijft bang en kijkering, als hij iets engs ziet gaat hij onmiddellijk op de rem probeert om te draaien en als ik hem dan naar voren wil schoppen gaat hij steigeren.
weet iemand hier raad op? hij houdt dit vol zolang ik in de bak rij en er bijvoorbeeld iets in de hoek staat waar hij niet langs wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 14:36

Als hij echt bang is zul je toch geduldig moeten blijven. Het paard moet vertrouwen in jou krijgen. Bij bange paarden bereik je helemaal niets door geweld. Je zult nooit sterker zijn dan je paard maar wel slimmer.
Probeer je paard af te leiden door in schouderBW je paard langs enge objecten te rijden. Vooral veel belonen.
Als je paard op de rem is gesprongen niet schoppen! Hou je hand laag en geef voorzichtig been. Probeer vooral de rust te bewaren en hou vol. Neem jezelf voor niet van je paard af te stappen voordat hij netjes langs het enge voorwerp is gewandeld. maak anders gebruik van een helper die wortels en suikerklontjes kan voeren maar die ook een longeerzweep gebruikt om je paard voorwaarts te houden en te begrenzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 14:54

ja met jippie eens (weer eens een keer:) )
Heb veel geduld als hij echt bang is want als je boos word word hij bang van het voorwerp en van jou.Hou hem goed aan het werk veel voltes overgangen ed. zodat hij met zijn aandacht bij jou moet blijven.
Kijk zelf niet naar het "enge" voorwerp maar kijk waar je naartoe wil. Doe alsof je gek bent en het zelf niet ziet Lachen
Probeer zelf heel ontspannen te blijven ga desnoods een liedje zingen als dat helpt.
En om Kawa van zen angst/aanstellerij af te helpen heb ik heel vaak de bak vol gehangen met deken, jassen, emmers, plastic tassen enz. om hem er maar aan te laten wennen.
Maar geef nooit op al duurt het 2 uur. ga gerust eens aan de ander kant van de bak rijden als het op dat ene punt niet gaat maar ga er na een poosje wel weer terug anders weet hij hoe ie moet winnen en dan ben je nog verder van huis.Maak hem niet over de rooie want dan lukt het nooit ga dan ff rustig stappen en probeer het na 5 min. weer eens.
loopt hij erlangs uiteraard uitbundig belonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 15:09

Waarom zou je je paard gaan schoppen als hij bang is? Als het echt angst is, kun je hem beter zo begeleiden (geduld dus) dat hij je dusdanig gaat vertrouwen dat hij dapperder wordt.
Als het aanstelleritus is, zet 'n dan op een klein voltetje en laat 'm keihard werken, op de plaats waar hij zit te truttebollen. Dan krijgt hij echt heel snel door dat hij kan kiezen: of normaal werken, of heel hard werken als hij zich aanstelt.... De meeste paarden maken vrij snel een goede keuze!!!

Succes,
Sonja

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 08:34

Op zo'n pony heb ik ook eens gereden, en het helpt echt supergoed als je hem schouderBW erlangs rijdt. TIP, echt waar.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 11:49

Wat ook nog wel eens wil helpen is loopt er even aan de hand naast en laat het paard even kijken, misschien is ie gewoon zenuwachtig en kun je hem geruststellen door hem even te laten kijken. Als je hem gaat schoppen, dat moet je zelf weten, maar ik denk niet dat het echt helpt om je paard rustig te krijgen. Probeer het vertrouwen van je paard te winnnen, want ik denk dat ie daarom zo schrikkerig doet, omdat ie bang is dat ie geschopt wordt. Suc6 ermee.