Instructrice wil me sporen aanbinden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Instructrice wil me sporen aanbinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 11:56

Ik rij dus met een manègepaardje, dat volgens mijn instructrice niet genoeg "aan de teugel loop".
Zijn kont zit er wel onder en ik heb aanleuning, want ik kan verzamelen, strekken, stap-galop, stilstand - galop enzo met hem aanspringen. Maar zijn neusje gaat niet naar beneden, ze hangt niet in de lucht, maar die mooie "krul" ontbreekt dus.

Nu was hij in zijn vorige leven dus een grand-prix dressuurpaard en hij kent al die trucjes nog wel, je moet alleen reuzachtige hulpen geven omdat hij enorm afgestompt is. Vroeger werd hij wel vaak met een chambon achtig dingetje gereden en als ik dat eraanhang komt die neus wel naar beneden, maar hij zou zonder die hulpmiddelen gereden moeten worden.
Dus nu wil mijn instructrice dat ik met sporen ga rijden, maar daar zie ik zelf het nut gewoon niet van in: want zijn achterhand is waar ze moet zijn, en ik dacht dat sporen vooral daarbij konden helpen. Ze wist zelf ook niet echt waarom sporen zouden helpen, maar het leek haar de enige oplossing.

Dus wat doe ik volgende keer? Sporen aan of laat ik heb gewoon met zijn neusje niet genoeg naar beneden lopen?



Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 14:38

Dat paard is daar op een heel domme manier beland en eigenlijk verdient hij het helemaal niet.
Zijn baasje ston er tien jaar geleden dus al, maar wilde van het paard af: hij ging studeren en had geen tijd blablabla ...
Het paard is toen gekocht voor de dochter van de eigenaar van de manège: lief kind en kan echt héél goed rijden, maar het klikte niet met dat paard.
Gevolg: paardje stond daar maar te staan, want het meisje was nog aan het twijfelen of ze hem zouden verkopen of of ze zou wachten ... opnieuw blablabla dus. Maar lang stilstaan zou hem helemaal geen goed doen, dus paardje maar beginnen inzetten in de manègelessen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat hij enkel gevorderde lessen zou meelopen, zodat hij niet afgestompt zou raken, maar daar is vandaag de dag weinig van te merken. In het begin zat er idd wat pit in en kon je er niet iedereen opzetten, vandaag echter kan je er het kleinste kind opzetten wat nog nooit een paard van dichtbij gezien heeft. Het is dus eigenlijk echt wel enorm zielig!
Het enige voordeel is wel dat ik een vrij leuk paardje altijd gehad heb om in de les mee te rijden ... Lachen

Ik rij nu ongeveer 10 jaar met hem, van de moment dat hij in de les kwam eigenlijk, ik reed toen een dik jaartje en mocht het proberen. Tot twee jaar gelden reed ik zo'n drie uur per week met hem: 1 springen, 1 gewoon lesje en 1 vrij zwaar dressuurlesje. Maar nooit heeft die neus naar beneden gekomen.

Wat het niveau betreft vrees ik wel dat ze gelijk hebben als ze zeggen dat hij grand-prix liep: mijn vorige instructrice rijdt er zo een piroutte mee en heeft ook met piaffe en passage enzo geen probleem. Maar ook dan blijft die neus vrij hoog zitten. Zou het kunnen dat daar gewoon zijn "limiet" ligt en dat hij niet dieper kan? Hij loopt dus niet met zijn hoofd in de lucht, maar gewoon niet diep genoeg. Er is wel aanleuning enzo.

Zijn achterhand zit er echt wel onder, dat voel en zie je echt wel. Maar alleen die neus werkt niet mee.
Ik rij hem nu een uurtje per week, intensief dressuurlesje en de rest van de week heeft hij nog een uurtje met een beginnelingelesje. Dus veel wordt er tegenwoordig niet meer met hem gedaan.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 14:52

Zo dacht ik er dus ook over.

Maar nieuwe instructrice blijft erbij dat die neus lager moest en ik dacht dat iedereen er zo dan wel over zou denken. Maar zo te zien niet, dus blijft hij met zijn neusje ergens halfweg lopen! Nah!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 23:31

Ik rij hem zelfs geen drie uurtjes meer ... nog eentje en vanaf volgende maand normaal wel weer twee of drie.

Hij wordt wel maar twee uur per week bereden, dus echt veel kans om nu nog iets fout te doen met hem krijgen we niet.

Ik ga gewoon proberen meer naar die onspanning toe te rijden, zij irish op de chat ook al. Dat dat misschien wel gewoon de oplossing kan, al ziet hij er wel ontspannen lopend al uit. Dus meer overgangetjes enzo ... en hopelijk toch een beetje vordering.

En wat het beter krijgen betreft: dat is al aardig gelukt, zelfs met mijn uurtje in de week. Als ik erop kruip weet hij echt wel dat hij er niet aan moet denken om te sloffen of voor de fun zomaar blijven staan. Dat vind ik al veel waard Lachen.
Laatst bijgewerkt door Belsje op 05-01-03 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 17:44

Geld en tijd zou er inderdaad niet zijn, hij is een van de laatste manègepaarden, dus als hij nu ook nog zou wegvallen is het voor mij helemaal gedaan Huilen .

En zelf maak ik me over dat neusje ook helemaal geen zorgen, vooral omdat ik het hem nog nooit en bij niemand heb zien doen. Dus misschien zit het er gewoon niet in. Omdat ik hem toch wel ontspannen vind lopen en aanleuning enzo, ja zelfs die achterhand eronder.
Anders worden je overgangen rommelig hebben ze me toch altijd voorgehouden, en die gaan super ...


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers