Energiebommetje; laten ontladen of juist niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Energiebommetje; laten ontladen of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 23:36

Wat doen jullie als je paard veel energie heeft en als een bommetje loopt de dribbelen? Laten jullie hem/haar dan stappen om te kalmeren, of laat je ze juist even flink draven o.i.d. in de hoop dat ze daarna wat afgekoeld zijn?
Of misschien nog iets anders?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:19

Geheel afhankelijk van het type paard. Een paard wat vanzichzelf al druk is zal ik veel mer de nadruk op de ontspanning leggen. Sjaak is vij nuchter in zijn bolletje en die kan ik rustig laten ontlladen door een drafje of galop.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:25

Ik ga geheel mee met Sjakie. Hangt van het paard af, heethoofd of vrij koel. Ik zou vrij snel kiezen voor een lekker vlot drafje. In elk geval lekker aan het werk zetten en bezig houden.

[edit] typo's [/edit]

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:28

als het echt koud is en ze bartsen van de energie, vlot galopje in verlichte zit, en even onder je door laten bokken (gecontroleerd!).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:28

Ik zou longeren tot hij warm is zodat er geen spierblessures ontstaan, en daarna los gooien om lekker te laten bokken en rennen, zodat hij zijn ei kwijt kan. Benen goed inpakken, peesbeschermers om. Als hij eenmaal zijn ei is kwijtgeraakt kan het zijn dat je een heel ander paard hebt als je er de volgende dag opstapt...

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:31

Ik hem altijd lekker doordraven (wel op mijn tempo) als ik ga galoperen of stappen overleef ik t niet.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 08:27

Oei, ligt aan het paard. Ik rij nu 1 die niets laat merken, totdat je in galop gaat, dan explodeert ze, en dan ga je eraf, ongeacht wie erop zit.
Die laat ik als het kan dan liever even los rennen, dan gaat de staart omhoog, rennen, snuiven enz.

ER zijn ook paarden waar ik gewoon actief mee ga rijden, die laat ik dan eerst wat harder lopen, ga daarna pas echt aan het werk.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 09:44

Mijn paard is, zeker in de winter, ook vaak een energiebommetje. Ik laat hem dan af en toe wel even knallen aan de longeerlijn. Met rijden laat ik hem veel draven als hij een teveel aan energie heeft en dan ook wel galopperen maar meestal begint hij dan pas echt te knallen en met mij erop vind ik dat niet zo geslaagd en wordt me ook niet echt in dankt afgenomen door mijn mede bakgangers Haha! want hij begint als hij erg fris is in galop dan ook uit vreugde lekker te bokken (doet hij niet altijd hoor alleen als hij erg fris en vrolijk is Knipoog ).

Hij zal dat overschot aan energie toch kwijt moeten dus ik zal je paard zeker even flink laten werken zodat hij zijn ei kwijt kan. Je kunt het ook aan de longeerlijn doen. Soms laat ik hem ook even rennen als we in het bos gaan rijden en dan doen we een pittig rondje bos in draf en galop en dat vind hij heerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 11:10

De energie die er in zit moet er toch uit. Als je alleen maar gaat stappen wordt het alleen maar erger vooral bij paarden die bijzonder energiek zijn. Ik laat mijn paard altijd wat rondjes galopperen in een stevig arbeidsgalopje, bokken en springen is dat toegestaan, net zo als Lielle voorsteld.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 12:03

lekker uit laten rennen (ernaast of erop)... een paard is altijd sterker dan jij! hoe langer je het uitstelt, hoe heftiger ie wordt. en het hangt idd van het paard af, je hebt ook paarden die net zo lang door blijven rennen tot ze erbij neervallen, dan kun je beter naar ontspanning rijden (uit laten rennen heeft dan weinig zin). maar als het echt frisheid is, is meer beweging toch vaak de enige echte oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 14:42

Ik laat ze meestal flink draven.
Maar vaak niet galloperen.
Dan krijg je dat ze bokken en dat wil ik dus niet hebben.
Dat doen ze maar in de wei.
Maar stappen gaat bij frisse paarden echt niet.
dan worden ze alleen maar heter en vervelender.

wel moet je fris niet gaan verwarren met etteren.
want dat zie ik ook wel eens om me heen en dan zeggen hij is zo fris. Verward

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 14:45

Camilla dribbelt nooit. Maar ik ben aan het draven, en dan ineens heb ik niets meer te zeggen (pakt het bit vast? is meetsal als ik op een volte wil gaan) galopeert aan en is weg.
Heeft iemand hier tips voor? Het voelt en ziet er heel vreemd uit, heel gecontroleert. Maar ik heb niets meer te vertellen en dan sprint mevrouw rustig en gecontroleert aan en dan gaat ze even een sprintje trekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 14:48

Niet toestaan
En dan maar een keer echt de handrem erop.
Want voor je het weet gaat het van kwaad tot erger.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:28

en van de handrem gaat het naar de hulpteugels, scherpere bitten... etc, over van kwaad tot erger gesproken!
sorry maar bij een fris paard lijkt dat me toch echt niet de oplossing, behalve als het puur om te klieren is.
je zou alleen wel iets kunnen zeggen van idd dat idiote gedoe doe je maar in de wei en niet als ik erop zit maar dat betekent dus wel dat je em vaak moet losgooien.
veel beweging geven is dus volgens mij het enige dat echt helpt.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:30

oh sorry, zie nu dat dat laatste berichtje op het paard van nathalie slaat.
maar voor maaike is het iig geen aanrader lijkt me om aan hulpteugels ed te beginnen, dat wilde ik sowieso nog zeggen dus bij deze Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:39

Kawa, van mij mogen ze best een keer die kont in de lucht gooien uit frissigheid, maar dus niet rond maken en met 4 benen de lucht in. Maar een vlotte handgalop is vaak al voldoende om die extra energie kwijt te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:40

Ik had het er ook beter duidelijk bij kunnen zeggen Lachen

Maar voor de rest sluit ik je bij jou aan.
En als je mij een beetje kent, weet je dat ik geen voorstander ben om de hele ruitersportzaak aan je paard te hangen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:46

Lielle schreef:
Kawa, van mij mogen ze best een keer die kont in de lucht gooien uit frissigheid, maar dus niet rond maken en met 4 benen de lucht in. Maar een vlotte handgalop is vaak al voldoende om die extra energie kwijt te raken.

aLs het eens gebeurt zal ik niet meteen kawaad worden. Maar wel met mijn stem ff mopperen. En dat van mij komt voort uit het volgende:

Ik ken iemand die dat bij zijn jonge paard altijd maar toeliet.
(Het paard stond de hele dag buiten, dus tijd genoeg om te spelen.)
Maar voor die man het wist, was een vreugde bokje dus wel een megabok met de kop tussen de knieen en meneer in het zand lag.
Hij er weer op en daar lag ie weer.
Paard had uitgevonden hoe het spelletje werkte Extreme duivel

Daarna mocht ik hem rijden (hoi hoi, not)
Als je in het begin wilde stappen, wilde beest er al met vol gweld van tussen.

Ik zal je zeggen dat ik heel wat te stellen heb gehad met dat beest om hem te leren dat het niet meer mocht.

Vandaar dat ik nu zoiets heb, wat ze niet kennen hoef je ook niet af te leren Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 15:49

Vandaar dat het dus ook van mij alleen gecontroleerd één keertje mag, en maar zeer zeldzaam, bijvoorbeeld tijdens de kou van een paar weken terug. Want in dat verhaal van jou heb ik dus ook geen zin Haha!

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 16:03

Bij mijn paard helpt het om eerst de spanning iets af te laten vloeien in stap. Als hij druk is neemt hij hele korte passen en ga ik net zolang stappen totdat de passen ruimer worden en hij z'n pas afmaakt. Hierbij zorg ik wel dat ik hem voldoende ruimte aan de voorkant geef en niet aan het terugrijden ben.

Gezien z'n leeftijd (4 jaar) mag hij daarna in draf even boven z'n tempo lopen om z'n energie kwijt te raken. Heb ik het idee dat dat zo is dan ga ik het tempo terug brengen.

Zelf vind ik dat het niet echt eerlijk is om van een jong paard (staat toch vaak lang op stal) de discipline te verwachten dat hij direct braaf blijft lopen. Paard (en ruiter) komen dan vaak in de stress met alle communcatieve problemen vandien. Vandaar dat ik zoiets heb van vermijdt dit probleem. Eerst stoom laten afblazen (wel gecontroleerd) en daarna pas echt aan het werk.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 17:53

Ik laat Isolda zeer zeker niet galoperen als ik er op zit. Als ik ga galoperen dan ontploft ze. Aan de longe laat ik haar wel even uitrazen, en anders draaf ik korte stukjes achterelkaar aan. Zodra ze te heftig word, ga ik snel weer stappen, vervolgens draaf ik vrij snel weer aan, zodat ze bezig blijft en naar mij moet luisteren.
Als ik haar langer laat draven gaat ze harder als ikwil en ben ik haar kwijt. Vandaar die overgangen heen en weer naar stap-draf.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 19:12

Camilla staat de gehele dag buiten op het land. Dus te weinig beweging krijgt ze niet.
Het word nu steeds minder nu ik een extra x in de week les heb. Maar het was eerst heel erg (vandaar dat ik een x extra in de week les genomen heb)
Maar het is ontzettend irritant. Een handrem zit er echt niet meer op dan... Het enigste wat ik kan doen dan is haar met mijn zit proberen terug te nemen en te sturen zodat we tegen niemand aanbotsen..

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 19:26

runningkawa schreef:

Vandaar dat ik nu zoiets heb, wat ze niet kennen hoef je ook niet af te leren Lachen


Ben ik 100% mee eens, als het enigzins mogelijk is, het bokken voorkomen !

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 04:36

Sarah heeft af en toe, vooral in de winter, dat ze een bommetje wordt. Ze krult zich dan echt helemaal op.
Ik laat haar dan meestal een stuk draven. Lekker doordraven, maar wel gecontroleerd. ik laat haar dan niet galopperen, omdat ik niet weet of ik haar dan nog onder controle kan houden, en omdat ze dan waarschijnlijk ook wel een paar rare bokkesprongen zal maken.
Overigens gebruik ik vrijwel nooit hulpteugels (ben ik ook niet van plan), alleen af en toe een martingaal.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 18:44

hey nathalie, verwart jouw paard de galophulpen met de hulpen voor stelling ofzo misschien? of dat jij het niet duidelijk aangeeft? (paard of heel goed of heel slecht aan de hulpen, afhankelijk van de ruiter)
daarom helpt les waarschijnlijk, omdat je zo zelf beter op je hulpen let en je paard er beter op geconcentreerd is ofzo?