linksom galoperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-01 21:27

hoi,

de haflinger waar ik op rijd is in de bak heeel erg sloom en reageerd amper op je hulpen. draven is een ramp laat staan galop. nu ben ik zover dat de rechtergalop redelijk gaat, maar link wil het niet lukken, het lijkt wel of ze het gewoon niet kan. aan de longe galopeert ze ook aleen maat rechsom en nooit links. buiten ook altijd rechts...
wie kan me helpen? Frusty Scheve mond\

greetzzz debbie

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-01 18:00

Misschien het eerst leren zonder dat je erop zit. Dat zou toch al een gewicht minder zijn. En dan zorgen dat ze op een heel ruime volte zit of in een soort ruime picadero, niet kort draaien, want dat is moeilijk.
Ik zou ook wel iets proberen doen aan die sloomheid in het algemeen. Veel afwisseling brengen, andere dingen verzinnen dan gewoon toertjes in de bak en zo.
Is die niet toevallig ook aangespannen gereden? Dat zou ook een leuke afwisseling kunnen zijn. Misschien is ze aangespannen geweest en heeft ze daar niet echt leren galopperen? En natuurlijk zorgen dat ze een passend voerschema heeft (niet te weinig, maar ook niet te veel hé!)

veel succes,
Femke

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-01 22:19

ze staat in de wei en krijgt +_ 1/2 kilo biks bijgevoerd.
ze loopt idd aangespannen, ongeveer 2 keer per week.
ik kan haar laten galoperen in de longeerring maar dan springt ze steeds rechts aan en nooit links dus dat is ook erggur lastig.
verder ga ik vooral de laatste tijd veel met har naar buiten omdat ze dan niet sloom is. ik zat zelf al te denken om veel met haar te galoperen en dan vooral het aanspringen te oefenen, misschien dat ze gewoon niet sterk genoeg is? Verward
over dat slome? tja, dat is erg lastig, ik rijd haar dus nog niet zo lang, ongeveer 2 weken nu en voor mij is ze eerst altijd geschopt als ze moest lopen, na ene tijdje reagerde ze dar niet meer op kreeg ze met de zweep en nu reageerd ze daar dus ook niet meer op Frusty Frusty dat is erg lastig want je krijgt haar dus bijna niet an het lopen

greetzz debbie

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 15:29

Ai ai, toch proberen er voor te zorgen dat je niet in die visieuse cirkel terecht komt. Want na de zweep komen de sporen en ja, waar eindig je dan? Met een lui paard. Buiten rijden zou ik al zeker veel met hem doen.
En om het paard sterker te laten worden? Daar staat een onderwerp over in de 'rijtechniche problemen'.

even zoeken...
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=8&13

dit is het geloof ik.
Veel succes!
Femke

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-01 20:52

nou sporen zal ik zeker NIET gebruiken om een paard harder te laten lopen, als ik al aan sporen zal gaan denken dan zal dat zijn om betere en duidelijkere hulpen te kunnen geven.

zal eens kijken naar die link van jou

greetzz debbie

Aletta
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-05-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 22:03

Hallootjes,

Om alleen even over de galop wat te melden,
Je kunt bijvoorbeeld in de de hoek een balk op de grond leggen.
Je paard reageert er meestal op met overspringen naar de andere galop,
Maar ik denk dat jouw paardje een beetje vastgereden is in zijn rug.
De boel zal wat op slot zitten.
Misschien moet je er eens eens een fysiotherapeut of accupuncturist bij halen!

Veel succes

Doegies van Aletta

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-01 19:50

nou het dier is niet van mij en ik ben bang datr ik de eigenaar niet daartoe over kan halen ben ik bang...

Aletta
Berichten: 50
Geregistreerd: 26-05-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 19:48

Tja, dat is wel jammer.
Ik heb zoveel paarden zien opknappen die zijn behandeld.
Maar je bent nog maar twee weken bezig, dus lekker veel overgangen en tempowisselingen rijden en vooral nog NIET te veel galopperen!
En de tijdsduur van de galop is niet zo belangrijk, maar wel het (meerdere keren)aanspringen!
Probeer het maar eens met die balk en laat het me weten of het is gelukt.
Nog een tip is om op het BINNENvoorbeen licht te rijden en je paard iets naar buiten te stellen.
Hij valt dan als het ware op de binnenschouder en je ontlast het buitenachterbeen.
Maar voor alles geld geef je hulpen op de juiste plek in de juiste mate...
Succes,

Aletta

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-01 21:51

zal eens proberen, je hoort nog wel hoe het is gegaan

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 11:46

Ik denk dat ie vast zit. Goed longeren op een ruime cirkel en proberen hem los te werken. Vraag anders eens een instructrice om er naar te kijken.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-01 20:15

vast zit ie niet.
hij loopt netjes met stelling en buiging, ook op links.
alleen die verrekte galop Boos! Frusty

greetzzz debbie