STAKEN

Moderators: SayaJones, Agossie, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-01 16:01

Bij paarden met veel bloed zie je el eens dat ze blokkeren als er te veel druk op wordt gezet. Die paarden verstijven dan helemaal op de plek en verzetten geen stap meer. Afstappen en op stal zetten en de volgende keer de druk niet meer zo hoog opvoeren is het beste advies.

Je hebt ook een ander soort stakers, dat zijn de paarden die de situatie 100% onder controle hebben, die kun je best iets harder aanpakken.

Het lastige is om te herkennen met wat voor een paard je te maken hebt en hoe streng je mag corrigeren, daarbij denk ik dat je in eerste instantie liever iets te soft dan te hard kunt zijn.

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 14:48

Zoals jullie wellicht al weten is mijn paard een echte bloedkikker die snel over zijn toeren te krijgen is. Als ik een ding wel heb geleerd van mijn huidige instructrice dan is het wel dat ik absoluut geen gevecht aan moet gaan met mijn paard.

Mijn paard heeft ook perioden gehad dat hij ging staken en dreigde omhoog te komen. Ik heb geleerd heel rustig te blijven, been er af houden en teugel geven. Ik heb er zo wel eens 20 minuten op gezeten dat hij alleen maar achterwaarts ging. 'Ik hou het langer vol dan jij ' dacht ik dan maar Haha! . Uiteindelijk heeft hij het toch opgegeven en zag hij zelf in dat het zinloos was op die manier te reageren omdat ik het altijd langer volhou Haha! *LOL* Haha! .

In het moment van het staken ben je eigenlijk al te laat om het probleem op te lossen. Als je aan voelt komen dat hij mogelijk gaat staken kun je het probleem voorkomen door je paard goed naar voren te rijden.

Gast912

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 16:13

Ik heb geen ervaring met koele kikkers dus ik weet alleen hoe ik het zou oplossen met een bloed beestje.
En dan nog is er een verschil of hij echt over zijn toeren raakt of dat het paard die situatie helemaal onder controle heeft en jou in zijn zak heeft zitten Haha! .
Dat is altijd het lasstige van dit forum, je beschrijft een situatie maar wat er in werkelijkheid allemaal gebeurt en al is gebeurt, daar kom je nooit achter. Daarom is het adviseren altijd zo moeilijk.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie