Paard 'springt' aan in de galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-01 00:05

Hier eigenlijk even een twijfel vraagje,
mijn paard viel eerst steeds uit elkaar bij het aanspringen in de galop en bleef daardoor ook niet nagevelijk.
Ik ben er op gaan letten zowel met longeren als rijden dat galop, galop betekend en vanuit het tempo en gang die ik wens.
Ook ben ik hem behoorlijk wat attenter aan het maken op de beenhulp, vooral voordat ik een verandering van hem verlang.
Nu is het zo dat hij met de overgang naar de galop niet meer uit elkaar valt en harder gaat draven...maar hij neemt echt een soort van 'sprong' bij het aanspringen in de galop, zowel linksom als rechtsom en verder blijft hij dan nagevelijk en kon ik hem linksom zowaar een stukje sluiten.....heel aparte gewaarwording Haha! dat was coool...

Mijn vraag dus, is dat normaal zo'n 'sprong' en kan het verder kwaad of is het een verkeerde beweging?

Alvast bedankt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 00:27

Nee, je wilde hem meer "omhoog">daar heb je hem nu. Langzaam maar zeker ga je dan meer toewerken naar "gesloten naar voor". Maar als je hem goed nageeflijk kan houden, en hij een goede reactie op je been geeft, zou ik hier eerst maar even tevreden mee zijn. Let er wel op dat die sprong niet meebrengt dat hij alsnog traag wordt, en eigenlijk een beetje terugkomt op je beenhulp.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-01 00:41

Traag...nou nee, eenmaal in de galop...hihihi, dat is werkelijk de enige gang waarin hij graag lekker 'doortrekt', oftewel meestal doen we middengalop, dan zet hij de achterbenen er goed onder voor de afzet YEEEEEEEEEHA.... *LOL* (je hoeft in de galop eigenlijk niet te drijven alleen opletten met je been want iedere gelegenheid om eruit te vallen neemt hij!!)
*LOL* toen ik hem sloot was ik eigenlijk een halve ophouding aan het geven als herinnering aan de draf....(we zijn halve ophoudingen aan het oefenen) omdat ik hem ook vanuit de galop-draf overgang bij elkaar wil laten terugkomen, door die halve ophouding kwam hij echt in een heerlijk rustige arbeidsgalop met heel lichte mate van verzamelen terug. Pas een half rondje later ben ik toen gaan draven.

Zolang ik me om die 'sprong' geen zorgen hoef te maken doen we gewoon 'droogspringen' hihihi, gelukkig gaf ik automatisch mee met de teugel anders had ik hem bestraft bij de eerste sprong...hij sprong ook direct rechts goed aan. Ik heb hem natuurlijk uitbundig beloond en met wat lange teugel gegaloppeerd.

Haha!

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 09:12

Haha, dit deed mijn haflinger eerst ook. Gewoon tevreden mee zijn het gaat weer over. Wel een tip: veel tempowisselingen in de gallop rijden om hem attenter te houden.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 11:11

Nou Orri, dit komt me toch allemaal wel erg bekend voor. Allemaal trucjes die Tonkelientje ook uitvoert. OF uit elkaar vallen, OF omhoog springen met aangalopperen. Als ik haar laat gaat ze TE hard, maar als ik niet oppas dan valt ze terug naar draf. Lijkt veel op die van jou hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 12:31

Wat Zep volgens mij bedoeld is dat je paard in de sprong die hij maakt bij het aanspringen in de galop niet terug mag komen op je been en daarna pas weer tempo maakt naar een goede galop. Wanneer je paard goed aanspringt moet hij ahw in de galop 'rollen', de overgang moet een vloeiende beweging zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 16:40

Jip, dat is precies wat ik bedoelde Haha!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 22:50

Nog ff een aanvulling. Als een paard aanspringt, moet hij dat naar voor en omhoog doen, alleen naar voor of alleen omhoog is fout.
je ziet wel paarden die alleen omhoog springen, dus de eerste pas gaat weliswaar hoog maar erg langzaam > hij is achter je been. Je zult dan ook behoorlijk moetren drijven om hem in een arbeidstempo te krijgen. Bij jou geen probleem lijkt me Lachen

Om het verhaal nog even compleet te maken: als een paard alleen naar voor springt gaat, noem ik dat altijd aangaan ipv aanspringen.
Dat ziet er helemaal niet uit en is nog moeilijker te corrigeren!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-01 23:16

Nee... ik weet wel zeker dat hij omhoog en naar voren springt (en door galoppeerd), ik heb namelijk een paar jaar op een manege paard gereden dat aansprong door eerst omhoog van voor en dan omhoog van achteren te gaan galopperen, dat is een slechte gewoonte waarschijnlijk maar het was al heel wat dat iemand haar kon laten galopperen zonder dat ze protesteerde...
Dat zat lekker, mijn paard is het net alsof ik over een cavaletti heen ga, de sprong blijft ook beter in de galop, dat harde galopperen is denk ik ook een produkt van stevig laten galopperen aan de longe...
als ik hem 3 dgn laat sukkelen en suffen aan de longe dan ben ik weer bij af!!
Door de overgangen aan de longe raakt hij bij het rijden ook attenter. Gisteren was hij echt goed attent en natuurlijk ook direct schrok hij ergens van waar we in het losstappen al 100x (lichtelijk overdreven Knipoog ) langs waren gereden.

Is het wijs om in dit stadium korte stukjes te galopperen (draf-galop en galop-draf oefenen?) of gewoon eerst maar eens paar bakrondjes? en dan terug. Ik oefen weleens een stuk B11 proef (iig de onderdelen ook door elkaar heen) die ik grotendeels uit mijn hoofd ken, die doe ik dan als afsluiting van onze 'training'.

Thnx iedereen voor het meedenken!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 23:46

Nou, conclusie is dus dat hij gewoon erg goed aanspringt......als je hem sterker wilt maken van achter kun je veel draf-galop en vice versa rijden, maar de overgang an sich kan hij nu blijkbaar dus voor de overgang hoef je het niet te doen.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 23:47

Korte stukjes met veel overgangen lijken mij zeker geen slecht idee. Succes!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-01 23:52

Neuh, is eigenlijk nooit een slecht idee toch? Als je je concentreert en veel overgangen rijdt, merk je vanzelf dat de gangen daardoor ook beter worden. Echt gaaf is dat gevoel. Maar goed, we dwalen af.....

jennifer_040
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:51

ook een vraag over een galop,
laatst heb ik gereden op een paard, die eerst voor de kar heeft gereden, en dus niet gewoon galoppeerd, maar zoals het tegen mij werd gezegt, omhoog ging vooral met zn voor benen?
en dus voelde het voor mij alsof ik op een rodeo paardje zat ;$
hoe heet zoiets?? en hoe krijg je hem aan de arbeitsgalop? daar zeiden ze, een tijdje door galopperen, maar dat was voor mij geen doen, ik kreeg t zo in mn rug! ;$