Verschillende soorten lessen voor kinderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Michdex
Berichten: 4
Geregistreerd: 01-10-21

Verschillende soorten lessen voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-21 10:27

Hey iedereen,

Met de lessen op mijn stage bedrijf nu momenteel in het bos. We hebben 2 "voltes" in het bos en een lang recht stuk. Dus niet echt een bak maar je kan er prima rijden!

Maar nu moeten we dus lessen verzinnen. We hebben al spelletjes lessen, springen en bareback pad enz maar we moeten voor als de kinderen geen les hebben gekozen en we een soort basisles doen. Maar alleen dressuur oefeningen enz is ook saai om dat telkens te doen want zo'n stal is dit niet.

Dus heeft iemand ideeën? Maakt niet uit wat voor spullen enz je nodig hebt! Alleen rekening houden met dat de kinderen meestal maximaal 10 zijn! En dat het erg eigenwijs pony's zijn


Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Verschillende soorten lessen voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-21 20:58

... ik vraag mij af hoe iemand dressuur saai kan vinden.

Voor mij is dat : samen met je paard dansen.
Lijkt mij hartstikke leuk.
Voelen wanneer je dier een voorbeen optilt, een achterbeen, het 'swingen' van de ribkorf -
en dan spelletjes doen
'Hoe kan ik Rango vierkant laten halthouden...? Zou ik de hulpen geven als een voorbeen landt, of juist een achterbeen...? Is dat ook zo bij Indy...?'
Wat is het makkelijkste moment om een wending in te sturen...? (Meestal als het binnenvoorbeen opgetild wordt.)
Als je niet met bareback rijdt: wat gebeurt er als je 'langzaam lichtrijd' of juist actief gaat staan...?
Etc etc.

(Accoord, dan moet er wel een beetje basiskennis zijn, dat wenden meer is dan trek aan de binnenteugel en halt is trek aan twee teugels.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Michdex
Berichten: 4
Geregistreerd: 01-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-21 10:38

Janneke2 schreef:
... ik vraag mij af hoe iemand dressuur saai kan vinden.

Voor mij is dat : samen met je paard dansen.
Lijkt mij hartstikke leuk.
Voelen wanneer je dier een voorbeen optilt, een achterbeen, het 'swingen' van de ribkorf -
en dan spelletjes doen
'Hoe kan ik Rango vierkant laten halthouden...? Zou ik de hulpen geven als een voorbeen landt, of juist een achterbeen...? Is dat ook zo bij Indy...?'
Wat is het makkelijkste moment om een wending in te sturen...? (Meestal als het binnenvoorbeen opgetild wordt.)
Als je niet met bareback rijdt: wat gebeurt er als je 'langzaam lichtrijd' of juist actief gaat staan...?
Etc etc.

(Accoord, dan moet er wel een beetje basiskennis zijn, dat wenden meer is dan trek aan de binnenteugel en halt is trek aan twee teugels.)

hey,
dat is zeker waar en ik ben het daar dan ook zeker mee eens. en wij rukken niet aan de teugels enz, wij doen alles voor het welzijn van de paarden en dat staat zeker op nummer 1. alleen het zijn allemaal kleine kinderen die dit niet voor wedstrijden enz doen en puur voor een leuke tijd. dan is altijd dressuur niet leuk. vandaar de vraag. is puur voor afwisseling

Skessa_
Berichten: 10529
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 10:40

Over balkjes stappen, balkjes in vormen leggen en daar door heen sturen.

Poets/opzadel les


Bowo
Berichten: 2794
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Verschillende soorten lessen voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 10:54

Ik ga ook zeker mee met Janneke dat veel mensen dressuur saai vinden omdat ze alleen maar rondjes rijden. Dan is er inderdaad weinig aan, maar als je ècht met dressuur bezig bent, is het juist heel uitdagend.

Maar goed, je zou eens kunnen kijken naar TREC en WE onderdelen. Bijvoorbeeld het zo langzaam mogelijk galopperen en snel mogelijk stappen, stilstaan in een cirkel, labyrinth van balken etc.

Michdex
Berichten: 4
Geregistreerd: 01-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-21 12:52

Bowo schreef:
Ik ga ook zeker mee met Janneke dat veel mensen dressuur saai vinden omdat ze alleen maar rondjes rijden. Dan is er inderdaad weinig aan, maar als je ècht met dressuur bezig bent, is het juist heel uitdagend.

Maar goed, je zou eens kunnen kijken naar TREC en WE onderdelen. Bijvoorbeeld het zo langzaam mogelijk galopperen en snel mogelijk stappen, stilstaan in een cirkel, labyrinth van balken etc.

Dit is allemaal te moeilijk voor de kinderen helaas. Daar hebben ze 1,nog geen concentratie voor en 2, boor de afwisseling en het rijden in een bos zijn sommige dingen niet mogelijk. Opzadelles enz laten we ze allemaal al self doen met hulp. En we rijden zeker niet alleen rondjes. Maar daar gaat dit ook niet om. Ik vroeg alleen leuke thema's voor de lessen behalve dressuur, springen, dingen met balkjes etc

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Verschillende soorten lessen voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:05

De grote vraag is natuurlijk ook, wat de kids leuk vinden.

Het zijn niet de slechtste maneges die een half uur les aanbieden ivm concentratie.

Ik kan nog voltige noemen. Rijkunstig levert het veel op en het is een prima afwisseling.

En wat mij boeit, is contact met een ander levend wezen.
Hoe het dier zich voelt, gedraagt, of je dat subtiel kunt beïnvloeden, etc.

Leuke thema's vind ik klinken naar verkleden. Dat kan uiteraard, maar begin met vertrouwen/ schrik training.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

faunty

Berichten: 1789
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:15

ik geef ponylessen aan kinderen met een hulpvraag, ik herken dan ook de struggle van de "invulling" van de les !

ik doe heel veel met spelletjes/opdrachten om zo bijvoorbeeld een raadsel op te lossen. Ze moeten dan als een team samenwerken, of bijvoorbeeld 2 teams tegen elkaar als wedstrijd.

ik leg vaak in de bak een aantal "opstakels" passend bij het leerdoel voor die les -> als het bijvoorbeeld gaat over het sturen van je pony kan je oefeneningen zoals een slalom, een vierkant om in om te draaien, 2 balken waartussen ze moeten stoppen en een L met balken neerleggen. Elk obstakel moet door elk kind juist worden uitgevoerd, dan hebben ze alle hints bij elkaar en dan is het even snel puzzelen, uitkomst geraden en hoppa ! les klaar ! ik merk dat de kinderen zo veel beter hun aandacht bij hun pony houden, ze hebben een duidelijk doel en taak en dat werkt voor hum heel goed. Het is belangrijk om aan het begin goed duidelijk te maken HOE een oefeningen uitgevoerd dient te worden, want alleen als ze dat goed doen, en dus ook met respect voor hun pony, verdienen ze de hint en komen ze dus dichter bij de oplossing van het spel.

deze lessen wissel ik af met "gewone" lessen waar we dus met dezelfde leerdoelen aan de slag gaan. dus week 1 -> introductie in het sturen van je pony, schoudercontrole, hoe vierkant kunnen halthouden, samenwerking van been en teugels enz.
week 2 -> spelvorm
week 3 -> rijden van figuren -> daarvoor was het sturen belangrijk en zo bouwen we door

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

tengeltje11
Berichten: 7037
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Verschillende soorten lessen voor kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:41

Zat dingen te doen hoor, hier komt bv een soort barrelrace voorbij in allerlei vormen(zonder zadel, enkel in draf, ….
Spelletjes à la Equifun zijn fantastisch voor kindjes.
Welk niveau hebben ze? Want als ze al behoorlijk niveau hebben kan dressuur best leuk zijn(bv ze draven rond een boom en moeten in een halve cirkel zo ver mogelijk verruimen.
Of bv tussen boom 1 en 2 het aantal galop of draf passen tellen van hun pony en dan proberen te verruimen of compacter rijden door bv ipv 6 volledige galop sprongen, er maar 5 te krijgen,….

Zijn allemaal heel leuke dressuur oefeningen zonder dat het saai is.

Bowo
Berichten: 2794
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:46

Michdex schreef:
Bowo schreef:
Ik ga ook zeker mee met Janneke dat veel mensen dressuur saai vinden omdat ze alleen maar rondjes rijden. Dan is er inderdaad weinig aan, maar als je ècht met dressuur bezig bent, is het juist heel uitdagend.

Maar goed, je zou eens kunnen kijken naar TREC en WE onderdelen. Bijvoorbeeld het zo langzaam mogelijk galopperen en snel mogelijk stappen, stilstaan in een cirkel, labyrinth van balken etc.

Dit is allemaal te moeilijk voor de kinderen helaas. Daar hebben ze 1,nog geen concentratie voor en 2, boor de afwisseling en het rijden in een bos zijn sommige dingen niet mogelijk. Opzadelles enz laten we ze allemaal al self doen met hulp. En we rijden zeker niet alleen rondjes. Maar daar gaat dit ook niet om. Ik vroeg alleen leuke thema's voor de lessen behalve dressuur, springen, dingen met balkjes etc

Dat ligt er natuurlijk ook maar net hoe je de opdracht geeft. Ik vind dat bos wat lastig voor te stellen, dus misschien dat ik daar wat naast zit, maar dat stukje concentratie is niet onoverkoombaar in mijn ogen.
Door korte opdrachten met een doel te geven, kunnen ze veel. Op een lange zijde (in jouw geval rechte stuk) bijvoorbeeld de opdracht geven om in totaal 3x vooruit of terug te schakelen in draf. In een rijbak kan je dan zeggen 'Bij H vooruit, bij E terug en voor K weer even vooruit'.
Probeer om met zo min mogelijk, of juist zoveel mogelijk passen, over de lange zijde/rechte stuk te gaan.
Ook dat is dressuur, in dit geval gericht op tempocontrole (telt ook als thema?), en volgens mij goed te doen ook voor jonge kinderen. Alleen maar spelletjes doen, leren ze op een gegeven moment ook niet zo veel meer van.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: FleurSandro, GoogleAdsense, scappa en 6 bezoekers