wat nu oefenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

wat nu oefenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 23:58

Hallo

Ik rijd een 4 jarige frieze ruin en ben de eerste maanden erg bezig geweest om hem netjes te laten lopen, aan de teugel goede aanleuning niet te snel niet te langzaam goed aan het been netjes halthouden. Nu dit allemaal bijna helemaal goed is vraag ik me af wat ik dan het beste kan gaan oefenen. Het is namelijk voor het eerst dat ik zo'n jong paard rij en ik wil hem goed en rustig aan alles leren. Nu is mijn vraag dus wat is de volgende stap. Hij loopt nu netjes aan de teugel en goed voor het been ook het halthouden doet hij netjes en ook kan hij al middendraf. Ik rij de volgende figuren: grote/kleine volte, gebroken lijn, slangenvoltes, achten, van hand veranderen op grote volte en over de diagonaal. Wie heeft adviezen voor andere figuren etc. ik hoor het graag
groetjes wendy



wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-02 21:02

Het is inderdaad zo dat ik hem op het moment helemaal alleen rijd, hij is door iemand anders ingereden en daarna heeft er nog een tijdje een vrouw op gereden die zelf ook les geeft en goed kan rijden. Ik kan geen lessen nemen het paard is niet van mij zelf en ik kan zelf geen vervoer regelen ondertussen heb ik wel iemand gevonden die les aan huis wil geven alleen is het zo dat ik samen met mijn vriendin rij bij deze mensen en zij rijd op een merrie die op dit moment hoog drachtig is. Wij hebben dus samen besloten om te wachten tot het veulen er is met het nemen van lessen. Ik heb hem zelf zo ver gekregen dat hij goed en netjes aan de teugel loopt, natuurlijk is het zo dat hij nog niet constant is maar hij loopt als hij goed los is echt heel erg netjes. Ik heb mijn vraag denk ik niet helemaal duidelijk gesteld. Ik werk er nog aan om hem echt constant te laten lopen verder is hij ook uitstekend voor het been, het is echt een paard die ver kan komen in de dressuur, hij pikt alles super snel op. Mijn vraag is meer wat voor dingen ik nog meer kan oefenen(met behulp van mijn vriendin die ook veel kijkt naar mij en mij adviezen geeft over hoe hij loopt etc)zonder dat ik te veel van hem vraag voordat ik echt les ga krijgen. Ik wil hem echt niet helemaal alleen alles gaan leren daarom ben ik ook druk opzoek gegaan naar een instructrice. Ook is het zo dat ik al tegen wat probleempjes met hem ben aan gelopen en die heb ik hier ook op het forum gezet en die zijn mede danzij jullie nu ook opgelost.
Als jullie vinden dat ik beter gewoon bezig kan blijven met de basis dan zal ik dat doen maar ik wil graag wat andere dingen met hem gaan doen dan alleen die basis, omdat het nu juist zo goed gaat, misschien wat dingen wat ook helpt om hem constant te maken of andere dingen wat goed is voor een jong paard.
Ik hoop dat ik nu wat duidelijker ben.
in iedergeval alvast bedankt

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-02 19:58

rechte lijnen naast de hoefslag doet hij ook al netjes in de stap en de draf in de galop heb ik het nog niet geoefend omdat de laatste tijd de bak erg slecht is. Als ik naast de hoefslag recht op een punt af rijd dan doet hij dit ook hij loopt gewoon recht.
Ook op de ac lijn loopt hij dan precies op c aan.
Je moet niet vergeten hij loopt ook enkel en dubbelspan dus de bespiering die hij heeft komt niet alleen van rijden maar ook van voor de kar lopen. Ik denk dus dat hij dan wel aardig wat bespiering al heeft. Natuurlijk nog lang niet wat het kan zijn maar ik denk wel meer als een paard die alleen dressuurmatig ingereden wordt.
Ik blijf echt wel eerst bezig met de basis maar daarnaast wil ik toch ook andere oefeningen gaan oefenen die geen kwaad kunnen. Ik vind het rijden anders zo eentonig worden alleen maar schakelen, netjes figuren rijden, etc.

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 13:07

dan is dus mijn vraag:
wat voor oefeningen???

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-02 13:12

Dat soort oefeningen rij ik al heel veel.
Hoe merk ik nou als mijn paard zijn benen goed gebruikt, naar mijn idee loopt hij prima. Is het niet zo dat hij zijn benen automatisch anders gebruikt als hij of voor de kar loopt of als ik dressuur met hem rij???

wendy1980
Berichten: 98
Geregistreerd: 20-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 18:52

Bedankt voor je hulp anouk

Volgens mensen die soms wel kijken en ook volgens mijn vriendin(waar ik samen mee rijd) loopt hij erg netjes, daarmee veronderstel ik dus dat hij zijn benen goed gebruikt. Ik weet ook zeker dat hij ontspannen loopt want als ik aan het draven ben geeft hij zijn hele rug en ik wip als het ware nog een eindje verder uit mijn zadel als eerst. hij is ook super nageeflijk en heel zacht in de mond als hij netjes aan de teugel loop heb ik een lichte aanleuning en kan ik hem haast met mijn pinken rijden. Ook volgt hij mijn hand goed als ik hem iets meer teugel geef.
Maar je hebt gelijk wat dat les geven betrefd enzo. Ik ben ook druk bezig om iemand te vinden die goed is. Misschien hebben we al iemand gevonden dat is even afwachten. Ik wil hem absoluut niet alles alleen aanleren, juist niet omdat hij juist zo goed is.
Bedankt in iedergeval allemaal en ik denk dat ik verder dan maar gewoon wacht op instructie want het is voor jullie ook moeilijk om zo te zeggen wat het beste is omdat jullie niet kunnen zien hoe ver hij nou eigenlijk is.
doei


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers