Het inrijden van een pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Florence_li
Berichten: 15
Geregistreerd: 20-02-21

Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 21:51

Hoi allemaal!

Ik ben 13 jaar en ga binnenkort een C pony inrijden, maar ik heb een beetje jullie hulp nodig...
( ps. Ik doe dit samen met het baasje en met mijn instructrice : hebben veel ervaring! )
Maar ik wou even kijken of jullie nog wat tips zouden hebben ;)

Boy is 2,5 en we zijn hem rustig aan “zadelmak” aan het maken en vanaf dat hij 3 jaar is gaan we stilletjes aan beginnen met het inrijden.

Het baasje heeft het afgelopen jaar veel met hem gelongeerd, gewandeld, grondwerk gedaan,...
nu zijn we aan het oefenen met het stappen en erop zitten.

Het baasje is net te oud om er echt op te rijden ( voor latere wedstrijden) maar kan er prima opzitten, en hij is ook erg braaf bij haar.
Maar mij vindt hij nog erg spannend. Ik ga nu regelmatig veel met hem poetsen en wandelen zodat hij me nog beter leert kennen, alleen vindt hij aanraking echt eng doordat hij niet zo’n perfect verleden heeft gehad ( gelukkig nu alleen nog maar vooral onder het zadel!) :(

Hebben jullie toevallig nog goede tips voor een pony die heel erg gevoelig is? Zelfs bij het minste beetje gewicht verplaatsing?
Of nog gewoon andere goede tips bij het inrijden van een pony, zijn altijd welkom :)

Lieve groetjes, Florence xxx
Laatst bijgewerkt door Florence_li op 16-04-21 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt


Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:54

Eerlijk?
Ik zou hem nog even lekker paard laten zijn.
En volgend jaar pas oppakken met zadelmak maken en doorrijden.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:56

2,5 en al veel longeren? Weet je niet hoe belastend dat is? Zeker voor zo'n jong dier? En wat versta je onder zadelmak maken, gezien ik eruit op maak dat er al regelmatig opgezeten wordt? Vinden jullie dat niet een beetje vroeg? En als het baasje ook nog eens te groot is en dan op zo'n jong dier zitten? Kijk een licht persoon die er eens op heeft gezeten voor een minuut vind ik niet zo erg ( zolang het niet vaak gebeurt ) maar dit?
Laat het bij poetsen, wandelen en die dingen

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:56

Mijn tip is om nog te wachten. Ik vind 2,5 jaar echt veel te jong om er op te gaan zitten, dacht dat dit inmiddels wel common sense was onder de meeste paarden eigenaren. Zeker gezien dit beestje er nog helemaal niet klaar voor is, zo te lezen. Wat doe je er op als hij al bang is om aangeraakt te worden.

Dit zal wel koren op de molen zijn voor sommigen, en ik wens je geen reltopic toe, maar oh oh...

Flip. <3 Van mij sinds 03/07/20.
Yeah with every broken bone, I swear I lived

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 21:57

Wat dacht je van nog een jaartje grondwerken en bekend maken met vreemde objecten zodat hij zijn schrikkerigheid leert beheersen?
Het feit dat je al gevallen bent maakt het eigenlijk meteen al tot probleem. Vallen is voor sensibele dieren behoorlijk traumatisch en zet je 10 stappen terug in het proces.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:07

2,5 jaar oud en afgelopen jaar veel gelongeerd en al veel te veel dingen met m gedaan en al erop gezeten?

Ik zou lekker wachten tot ie 4 is. Er is al teveel mee gedaan eerlijk gezegd.

divided
Berichten: 838
Geregistreerd: 07-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:12

Ik ga mee met mijn voorgangers. Het paard is nog erg jong en het klinkt alsof er veel met hem gedaan is. Hoe vaak doen jullie iets met hem? En wat versta je in je verhaal onder zadelmak maken en onder inrijden?

Je schrijft dat hij aanraking nog eng vind, met name aanrakingen in het zadel. Juist dan is het extra belangrijk dat je zo'n dier rust en vertrouwen geeft. Misschien is het een goede stap om te beginnen hem goed te laten wennen en vertrouwd te raken met jou en alle aanrakingen en bewegingen die komen kijken met het werk naast en op het paard zonder daarbij erop te zitten.

2,5 vind ik überhaupt jong, en met zo'n dier wat nog niet de volste vertrouwen in mensen heeft is het extra belangrijk om rustig aan te doen en hem voldoende tijd te geven om overal aan te wennen. Net zoals mensen hebben paarden tijd om nieuwe informatie te verwerken, dus geef hem ook voldoende tijd tussen alles door.

Florence_li
Berichten: 15
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 22:31

Bedankt voor de bezorgdheid, maar dat is niet nodig. We doen heb een tot 2 keertjes per week 15 minuutjes longeren en voor de rest wandelen en poetsen. Hij staat elke dag buiten en heeft geen schrik meer van aanrakingen.
Ik ga er om de week eens 5 minuten op zitten en we doen alleen heel rustig stappen en een beetje hangen.
Ik ben er toen van af gevallen omdat hij aanrakingen aan zijn buik wanneer ik erop zit nog spannend vindt, en er toen een tractor langs kwam waar hij van schrok. daarom dat ik jullie vroeg voor wat EXTRA tips voor gevoelige pony’s , want we hebben al veel ervaring ermee en we kunnen ook zo verder, maar ze zijn altijd welkom...

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:36

Desensibiliseren.
Overal aanraken met vreemde objecten, inpakken, om hem heen voetballen etc etc.
En natuurlijk niet groot daarmee beginnen: babysteps.
Daar win je meer mee dan vroeg erop gaan zitten.

Florence_li
Berichten: 15
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 22:36

Oké dankjewel!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:39

Dit bijv.
Afbeelding

En nee, dit is geen braaf paard dat alles best vind. Dit paard nam je alles kwalijk. 1x een misstapje bij een krukje was 3 weken niet meer in de buurt willen komen van een krukje.

axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:41

hoe ben je aan het inrijden? ligt er al een zadel op en hoe reageert je pony op het zadel/singel? als hij aanraking op de buik eng vind zou ik daar eerst wat tijd aan besteden. zachtjes aanraken op de buik en wachten tot hij stil blijft staan. dan de aanraking stoppen en belonen met een stukje wortel o.i.d. zelfde met een zadel. voorwerpen op de rug leggen en kalmte belonen.

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 22:44

Als ik eerlijk ben 2,5 en nu al op zitten vind ik zelf een beetje vroeg.
Ik ben met die van mij wel echt heel langzaam begonnen met longeren dat ie 2,5 was heb echt 4/5 maanden alleen maar freestylen gedaan een beetje aan een longeerlijn veel meegelopen. Na die 4 maanden ben ik langzaam begonnen met een bitje aan een kaptoom zodat ik van de mond af bleef. Langzamer hand ben ik mijn longeerlijn aan het bitje vast gaan maken niet aan 1 ring maar wel door naar de andere kant zodat ik niet aan 1 kant aan het bit ruk. Heb dat ook een maand gedaan 1x per week deed ik een bitje daarna langzaam begonnen met een longeersingel deed ie ook prima 1x gebokt. Daarna rustig elke week een gaatje er bij een bijzetje had hem eerst op zijn lost. Half maart een zadeltje geprobeerd deed ie ook echt super braaf. En ben hem nu in mijn eentje rustig aan het beleren en nou is ie 3 wij doen alles echt stap voor stap dat ie in het begin paar pasjes ging stappen ben ik eigenlijk daarna vanaf gegaan allemaal van die kleine beloningen. En nou kan ik door de baan draven met hem galoperen hebben we nog niet gedaan. Maar ik heb echt alles in helle kleine spellende stapjes gedaan. En zo heb ik ook zijn vertrouwen gewonnen en ik vertrouw hem ook enorm. Als hij niet zo braaf was had ik het wel door iemand anders gedaan het er op zitten. En nou gaat ie gewoon lekker de wei op omdat ie het zo goed heeft gedaan. En dat ik er voor het eerst op hem echt ging zitten was tijdens het poetsen ben ik heel voorzichig op gestapt maar dat was ook kwestie van vertrouwen in elkaar hebben.

Het is voornamelijk het vertrouwen en dat doe je niet alleen er op maar ook via de grond. Ik heb die van mij dan wel dat ie 10 maanden was en we hebben alles alleen eigenlijk gedaan naar het bos en naar het strand allemaal aan de hand.

Dus als ik echt eerlijk ben wacht gewoon met dr opzitten zorg eerst dat hij ontspannen met alles is en dat ie alles rustig kan vertrouwen. Dan kom je een heel lief eind.

Florence_li
Berichten: 15
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 22:57

Om even wat meer duidelijkheid te brengen: het baasje heeft hem al een dik jaar.
Ze heeft eerst heeeeel veel grondwerk gedaan en zijn vertrouwen gewonnen, daarna is ze er eens op gaan zitten tijdens het poetsen, wat super goed ging! Sinds kort is ze begonnen met longeren en het zadeltje enz... wat ook echt goed gaat! Maar voor het verdere zadelmak maken en achter een paar jaar inrijden had ze iemand lichter als haar ( mij ) gevraagd.
En hij vindt mij ! erop ! nog spannend: benen, gewichtverplaatsen,... en daarom dat ik vroeg of iemand hier nog wat leuke tips/ spelletjes weet waarmee je dit kunt verminderen :) zoals bv sizzle mij had gegeven.
We gaan er dus nog bij lange NIET op rijden, gewoon beetje hangen , stappen,... en achter een 1,5 jaar wanneer hij 4 is gaan we rustig aan beginnen met het inrijden.
Hij is dus nu 2 jaar en 10 maanden om precies te zijn :)

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:05

Toch zou het niet verkeerd zijn om hem een tijdje rust te gunnen en hem later in het jaar op te pakken.
Hij is pas 2.5 en heeft zoals jij schrijft al heeeeel veel grondwerk gedaan, er is al heel veel met de pony gedaan.
Geef hem een paar maanden rust, dan kan hij rust in zijn kop krijgen en rustig een poosje uitgroeien.
Daar heb je zijn leven lang profijt van.

Ik begrijp uit jouw antwoorden in dit topic dat je dit advies niet gaat opvolgen.
En dit ook niet kan natuurlijk, het is jouw pony niet.
Dus volg dan maar verder de instructies van de de eigenaar van de pony. :)
Misschien kan je de eigenaar zeggen dat je het beter vindt dat je er voorlopig niet op gaat zitten?

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:07

Nouja die 4 maanden meer maakt geen verschil. Technisch gezien is het beestje 2 en word er al op gestapt. Er zijn veel verschillende meningen over leeftijden en inrijden maar ook ik geef echt het advies ruim een jaar te wachten en terug naar de basis te gaan. Ga niet erop zitten als hij simpelweg hangen nog spannend vind.

Ga vanaf, minimaal 3 jaar, is een beetje hangen. Klappen met je handen, springen naast het zadel, een pasje zetten met een jas op het zadel, wees hierin creatief maar ga niet over zijn grenzen!
Mijn 4jarige kon niet langer dan 10minuten iets nieuws hebben anders liep zijn emmertje over en begint hij met rennen. De mijne staat overgens nu, als 5jarige, in training waar hij maanden de tijd krijgt met daadwerkelijk mensen die weten wat ze doen en hoe te handelen. Als jij niet weet wat te doen als de pony spanning opbouwt en er zelfs ervan af bent gevallen (Kan gebeuren, maar he, wees realistisch) ga verder kijken naar betere hulp. Inrijden kan écht maar één keer goed gebeuren en het kan zo ruwlijk mis gaan.
Ik bedoel dit absoluut niet l*llig, maar 2 jaar vind ik echt te jong en die ervaring is er niet anders zouden de twee volwassenen jouw vragen beantwoorden. :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Florence_li
Berichten: 15
Geregistreerd: 20-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 23:11

We zijn de laatste weken ook heel rustig bezig geweest, lekker elke dag buiten, wandelen en poetsen en voor de rest eens af en toe longeren ( ik zei eerder 1/2 keer per week normaal, maar nu de afgelopen weken heeft hij veel rust gehad! ) of er 5 minuutjes opzitten :)
Ik apprecieer het dat je niet meteen alle schuld op mij steekt, wat vele andere wel doen. Als ik alles al wist zou ik niet om advies komen vragen ;) dus alsjeblieft, aan sommige mensen, bijt mijn neus er niet meteen af. Ik vind het namelijk heel fijn dat jullie allemaal massaal reageren, want daar heb ik heel veel aan, maar ik ben nog een kind en kan niet alles al perfect van buiten weten...

Florence_li
Berichten: 15
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-21 23:14

En hij is echt heel braaf en er ook zeker klaar voor, we zouden er niet aan gaan hangen als hij aanraken nog super spannend zou vinden. En hij is bijna 3 jaar, dus af en toe hangen en longeren ( ja ook eens een volte stappen ) kan echt geen kwaad. Voor alle mensen: we hebben professionele hulp van verschillende mensen die ons hier overal in begeleiden en ik kwam niet naar deze site voor al jullie meningen en commentaar hier over ( wat ik wel had zien aankomen natuurlijk ;) ) maar echt gewoon voor wat extra tips ALS ik er eens af en toe op ga :)

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 23:41

Misschien hebben al die mensen toch wel een punt als ze allemaal hetzelfde zeggen...

En als hij al schrikt van iets tegen z'n buik zodat je eraf valt, en een tractor, dan zijn er al stappen overgeslagen.
Doe je voordeel met alle genoemde tips zou ik zeggen...het klinkt nl. allemaal niet erg professioneel.
Schriktraining, verkeersmak maken, grondwerken en hulpen aanleren....Het kan maar 1 keer goed gedaan worden en er zijn al wat fouten gemaakt.
Het lijkt een hele eer dat ze jou vragen, maar je loopt aardig risico op blessures als het niet wat beter wordt aangepakt.

Over de IJssel

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 00:22

Ookal zou je er 1 keer per maand iets mij doen(inrijden gericht) is (in mijn ogen) 2,5 echt jong.
Een paard groeit nog veel langer door dus is er vaak lichamelijk niet klaar voor (mentaal vrschilt heel erg maar als het buik aanraken nog spannend is zegt dat in mijn ogen genoeg).
Ik kan me voorstellen dat het niet jouw keuze is om het op deze leeftijd te doen maar je hebt zelf ook een keuze om eraan mee te werken.

Als je al ziet aankomen dat mensen dit soort opmerkingen plaatsen, waarom maak je dan een topic aan ?

https://milavpphotography.mypixieset.com/
Instagram @hannover.biko of @milavp.photographynew :)


axel_1997

Berichten: 1788
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 00:28

Laat nou maar. De boodschap is aangekomen. Bovendien neemt TS niet de beslissingen.
plus, wanneer hebben jullie ook alweer naast deze pony gestaan?

Als je niet voor de lol op je paard stapt... kan je beter op de grond blijven staan.

"Always try to be nice, but never fail to be kind"-Doctor Who-

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 12:30

Ts maakt inderdaad niet de beslissingen. Wel kan zij, met in mijn ogen goed verstand, zeggen dat zij niet op een 2jarige gaat zitten. Dit zou ik van mijn leven lang niet doen.
Wij zien dingen inderdaad van een beeldscherm, maar ik kan je vezekeren dat de pony over een jaar, met extra aandacht voor de basis en grondwerk, niet zal schrikken van een tractor en een aanraking als zij eroverheen hangt. Dus ja, ik hoop oprecht dat TS het aandurft dit bij de eigenaar neer te leggen, dat de eigenaar onderzoek gaat doen over de feiten omtrent het groeien van het paardenlichaam en paarden hun leer en of vlucht gedrag en hiermee met een proffioneel iemand aan gaat werken.
Maargoed, al doende leert men, ik hoop gewoon niet dat TS er hard vanaf valt en de pony dan alsnog in een training moet aangezien ze het zelf niet kunnen oplossen of dat hij als gevaarlijk word bestempeld zoals vaak gebeurd.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Florence_li
Berichten: 15
Geregistreerd: 20-02-21

Re: Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-21 19:01

Dat zal niet gebeurden.
De “trainingen” gaan erg goed en de schrik is enorm verminderd.
Hij is niet 2 maar 3 jaar en af en toe een beetje stappen kan geen kwaad.
We hebben vandaag nog een schriktraining gedaan en bovendien is hij bomproof.
Ik was er toen af gevallen omdat hij alles nog wat spannend vond, en jullie kunnen hier dan weer kritiek op geven maar dan vraag ik me af of jullie ooit op een jong paard hebben gezeten.
Je kan namelijk achter een beeldscherm alle schuld op zijn leeftijd steken, maar voor elk paard zijn de eerste stapjes wat spannend.

Voor nu ga ik er geen woorden meer aan vuil maken en ik wens jullie nog het beste toe.

Groetjes

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:03

Dat is wel fijn dat in 2 dagen de schrik al zo veel minder is dat hij zelfs bomproof is en tevens overnacht een half jaar ouder geworden is. Dat is mij nog nooit gelukt met mijn jonge dieren.
Ik wens jullie veel plezier en wijsheid, maar dat komt vast goed met je zeer ervaren instructeur.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Het inrijden van een pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-21 19:37

Nu is hij ineens 3? Die wordt snel oud, volgende week is ie 30


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers