balans paard met grondwerk verbeteren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:48

Twiggy2008 schreef:
Een nog geen 4 jarig paard en jij zit er al op? Tja... mijn manier zou het niet zijn. Verdiep je eens in de groeischijven.

Zucht. Een paard op jonge leeftijd gecontroleerd beweging geven sterkt botten, pezen en spieren waardoor ze op latere leeftijd het werk beter vol kunnen houden. Ik zou zeggen; verdiep je zelf daar eens in ;)

@ts: je idee is goed, maar de balans wordt sowieso anders als er een mens op gaat zitten. Je kunt een paard niet leren in balans onder de man te gaan, zonder er op te zitten. Immers is de belasting nooit gelijk.

Mijn tip is vooral niet te lang te rijden, en zeker niet te lang galopperen. Met een jong, slap paard kan 15 minuten rijden meer dan genoeg zijn. Liever een half rondje galop in balans, dan 30 rondjes uit balans, op de voorhand. Dat is uitputtend, onnodig belastend en je paard leert er niks van. Zodra hij sterker wordt en je merkt dat het paard alles beter volhoudt kun je de tijden uit gaan breiden

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8



996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 09:34

Twiggy2008 schreef:
Juist door kennis over bio mechanica, zeg ik dit. Nog geen 4 jaar oud, maar ach... what's new in de commerciële dressuurwereld?

Grondwerk prima, maar niet door er al op te gaan zitten.

Nee, je hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

“ Uit diverse studies blijkt dat weefsel dat in de jonge jaren (zelfs al veulen al) met enige regelmaat gedoseerd (daar hebben we hem) belast wordt uiteindelijk sterker en belastbaarder is dan weefsel waarbij dat niet is gebeurd.
Juist als de botten nog niet zijn uitgegroeid is het goed om het weefsel en het lichaam prikkels/belasting te geven waardoor het weefsel wordt voorbereid op zijn latere taak. Juist in de groei is het weefsel optimaal in staat zich aan te passen. Het toverwoord hierbij is doseren. Niet teveel! Maar vooral ook niet te weinig!”


https://bartelshorseandhealthinstituut. ... ong-paard/

Meeste paarden lopen blessures op aan de weke delen; banden, pezen en spieren. Het is dus juist heel belangrijk een jong paard gedoseerd en gecontroleerd te laten bewegen en laten wennen aan de belasting die hij in zijn volwassen leeftijd gaat krijgen.

Aanvullend de link naar een wetenschappelijk onderzoek:

https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... .tb05218.x

“ The data from our various studies and those from other investigators appears to be consistent with an hypothesis that immature tendon can respond to load by synthesising and maintaining the integrity of matrix while mature tendon has limited, if any, ability to do so. Exercise is detrimental to the matrix particularly with increasing age possibly as a consequence of accumulated microdamage and localised fatigue failure. It is possible that controlled programmed exercise of the young growing animal may have beneficial effects on the development of tendon extracellular matrix, thereby conditioning it for the inevitable damage that occurs with exercise in the mature animal. Excessive exercise in the growing animal, however, may also be detrimental to tendon development, and it is suggested therefore that a safe ‘window’ exists for the optimal development of good quality tendon matrix. Provided optimal conditioning is attained during development it may be more appropriate to subject young rather, than older horses to athletic activity. Such strategies, although apparently controversial, may result in improved performance and reduced injury, therefore making a significant contribution to the welfare of the equine athlete.”

Laten we nu weer ontopic gaan. Ts vroeg immers niet naar meningen over het wel of niet rijden van haar 4-jarige.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:21

manubres schreef:
Het is zeker goed om grondwerk te gaan doen. Zoveel mensen zoveel meningen. En die heb ik zelf natuurlijk ook :D
Ik ben tegenwoordig van mening dat je een jong paard het best eerst (meer) kan rechtrichten en in balans kan laten bewegen voordat je erop gaat zitten. Daarnaast kan je al buikspieren kweken en leren zich mooi in ontspanning rond/ bol te maken in de bovenlijn, zodat hij een ruiter beter kan dragen.
Een paard is altijd scheef en als je daar bovenop gaat zitten begint hij gelijk met compenseren in het lichaam. Daarnaast is hij weinig bespierd en weet nog helemaal niet hoe het zijn lichaam moet gebruiken.

Mijn visie is tegenwoordig. Maak een paard dusdanig op de grond klaar voordat je erop gaat zitten...met werk aan de hand en dubbele teugel/longe, zodat hij recht gerichter is, buikspieren heeft en zijn rug heeft leren bollen.

Zomaar op een groen paard zitten is in mijn visie tegenwoordig een valse start. Het grondwerk kost misschien even wat meer moeite, maar daar heb je later mi genoeg winst van. Ook komt het je band met je paard ten goede en je eigen conditie...haha...

Oefeningen die ik met mijn paard aan de hand doe zijn: achterwaarts, wending om de voorhand, wijken, schouderbinnenwaarts, travers...Aan de dubbele teugel veel met buitenstelling, binnenstelling, wisselen van houding, wat meer bij elkaar maar gelijk als je hand opent weer hals eruit , voorwaarts-neerwaarts met een goed ondertredend achterbeen voor de buikspieren....

En dan toch zal de balans weer minder worden zodra er iemand op gaat zitten :)

Daarnaast zijn de oefeningen die je opsomt net zo moeilijk, goed uitvoerbaar aan de hand als onder de man :) Goed longeren/grondwerken is net zo min te leren via tips op een forum als goed leren paardrijden.

Belangrijkste is in mijn ogen; ongeacht welke weg ts wil inslaan, zorg voor goede en ervaren fysieke begeleiding tijdens het werken met je paard en verwacht niet dat een paard dat tijdens longeren en grondwerken 100% in balans is, dat onder de man nog steeds is. Verandering in belasting zorgt voor verandering in balans

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 10:35

manubres schreef:
996981 Daar ben ik het totaal niet met je eens.
Als je op een onvoorbereid paard gaat zitten sta je wat mij betreft 10-0 achter
Ga je op een voorbereid paard zitten dan misschien 2-0
Tuurlijk zal hij de balans met een ruiter moeten vinden, maar dat gaat veel sneller als hij rechtgerichter is, zijn bovenlijn heeft leren te bollen en buikspieren heeft gekregen.
En waar haal jij de wijsheid vandaan dat die oefeningen aan de hand net zo moeilijk zijn zonder als met ruiter....

Dat mag :)

Dit paard is naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon voorbereid aan de longe. Er zijn immers maar heel weinig mensen die zonder enige voorbereiding op een jong paard stappen. Dat longeren heeft niet gewenst tot het resultaat dat jij schetst. Naar alle waarschijnlijkheid komt dat, omdat goed longeren, om je paard fysiek te kunnen verbeteren, heel moeilijk is :)

Niet iedereen is daartoe in staat. Net als dat niet iedereen in staat is een paard onder de man te verbeteren.

Je laatste zin heeft nogal een ongelukkig gekozen toon. Ik ga ervan uit dat je hem anders bedoelt dan hoe je hem schrijft. Waar ik die wijsheid vandaan haal is dat ik zelf ook met enige regelmaat aan de hand werk. Heb hier begeleiding bij gehad van een ervaren professional uit Spanje en het viel me donders tegen. Alleen het over de rug, naar de hand in aanleuning laten stappen heb ik al als een uitdaging ervaren. Daarbij ging het om een ervaren rijpaard, dat onder de man alle zijgangen bevestigd had en toe was aan de Piaffe. Een paard dat onder de man wel in takt, balans en aanleuning was, waarbij dit aan de hand toch nog lastig was. In mijn ogen komt dat omdat het gewoon twee verschillen takken van sport zijn.

Het combineren van grondwerk kan versterkend werken voor werk onder de man, mits goed toegepast, maar leidt niet automatisch tot het gewenste resultaat onder de man.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 11:41

manubres schreef:
Ik heb waarschijnlijk inderdaad andere bronnen en ervaringen dan jij.
En die zin kwam misschien iets scherper over dan bedoeld was.
Was gewoon benieuwd waar jij je ideeën vandaan had.

Ik heb echt totaal andere ervaringen. Maar dan wel met een onbeleerd paard en niet met een beleerd paard die dan grondwerk moet doen. Maar wat mij betreft moet het voor een paard geen andere takt van sport zijn. Die moet wel even snappen wat je bedoelt omdat de hulpen op de grond mss iets anders zijn dan erop. Voor de ruiter is het daarom ook mss wat lastiger, omdat de hulpen op je paard iets anders zijn. Maar alles is te leren. Waar een wil is is een weg...Goed rijden is ook niet makkelijk.

Veel ruiters weten helaas niks over de scheefheid van hun paard, wat dat inhoud en wat je eraan moet doen. Veel die ik ken denken dat je een paard met veel rechtuit rijden rechter krijgt. Ze weten niet dat een scheef paard een belasting van ongeveer 100 kilo meer op het ene been heeft dan het andere. En als je er dan een ruiter bovenop zet die kilo's nog meer worden. Dat als je een paard dan niet goed traint door het rechter te richten het kan leiden tot artrose, blessures, hoefkatrol, verzet en een kapot lichaam. En volgens mij is het echt bewezen dat als je een paard rechter richt op de grond ze onder de man veel minder hoeven te compenseren.

In deze webinar wordt eigenlijk verteld waar ik ook helemaal achtersta...

https://youtu.be/ziusBReWMAg

Maar volgens mij zijn wij het dan gewoon met elkaar eens? Een paard fysiek verbeteren is gewoon enorm lastig en vraagt kennis, kunde, ervaring en gevoel. Of je dit nu aan de hand doet, of als je erop zit.

TS lijkt met beide methodes weinig ervaring te hebben. Zowel met grondwerk al onder de man lijkt uit haar schrijven niet dat ze zonder hulp dit paard fysiek kan verbeteren als het aankomt op balans, rechtgerichtheid en kracht.

Wanneer ze met hulp dit voor elkaar krijgt tijdens het grondwerken, zal dit niet automatisch onder de man hetzelfde resultaat geven. Zéker niet bij een min of meer onervaren ruiter (dat constateer ik aan de hand van de vraag over het aanleren van zijgangen. Excuses als ik ernaast zit).

Vandaar mijn initiële reactie: dat grondwerk niet automatisch leidt tot meer balans onder het zadel. Dat is enkel als je in staat bent met grondwerk echt effectief een verschil te maken en vervolgens ook het resultaat kan voelen, behouden en/of verbeteren onder de man.

Grondwerk is dus niet per definitie de oplossing voor een jong paard met weinig balans onder het zadel. De oplossing voor een jong paard met weinig balans en kracht is een kundig persoon, met kennis en ervaring die het paard in staat stelt tot fysieke verbeteringen te komen. Ben je die persoon niet, heb je dus hulp nodig van iemand die wel die kennis, kunde en ervaring heeft. Of je nu aan de hand, of onder de man wil gaan werken :)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:03

Janneke2 schreef:
Mbt methoden en 'scholen': ik heb heel veel gehad aan het werk van Linda Tellington.
Core spieren trainen tijdens het voetje vragen (doe je toch al elke dag),
met touches, (allemaal, niet alleen rug op en buik op!)
'cadeau verpakking' (officiële term 'bodywraps', promise rope - moderne variant 'bebelastik')
spelen met labyrint en andere balkjes
en rijden met oa de lindel en de balansteugel.
(Feit is wel dat veel nadruk hierbij toch ligt bij de horizontale balans.)

En ik rijd nu (... na het grondwerk stadium...) à la 4 dimensie dressuur. Te beginnen met verticale balans, vervolgens met 'de voorkant is smaller dan de achterkant, dus "om rechtuit te lopen is wat buiging nodig"' en diagonale balans (= je wil geen stuwend achterbeen dat het gewicht op het diagonale voorbeen gooit) - via al deze drie zaken bouw je de horizontale balans op.

Gewoon goed, klassiek paardrijden in een ingewikkelde verpakking dus ;)

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

996981
Berichten: 9616
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 12:15

Janneke2 schreef:
Voor mijn part.

Roep je 'klassiek', dan weet je eigenlijk nog niets. (Ik heb 'trek m in de krul' malloten meegemaakt die beweerden klassiek te rijden, etc etc.) dus ik benoem liever de inhoud.
('Mens en paard' zogezegd ;) )

Daarom staat er ook “goed” in de zin :D goed paardrijden komt altijd op hetzelfde neer. Er wordt alleen zo nu en dan een nieuwe manier gevonden om het over te brengen. De basisprincipes van een goedgaand paard zijn echter nooit veranderd

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 7 bezoekers