Noodrem op je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 00:47

mijn beginnende dochter (rijdt nu ongever 2.5 maand, met 1 X per week les) rijdt op een pony van 3 jaar, pas zadelmak.

Als de pony aan de kletter gaat doet zij het volgende (en dit werkt elke keer),:
Handen laag (zij rijdt met een bokt riempje en hangt dus niet aan de teugels)
benen naar voren (klinkt krom, maar daardoor valt de beendruk weg. en dit is niet echt de benen een eind van de pony naar voren steken, maar ipv hakkenlaag/tenen naar binnen meer hakken hoog en tenen naar binnen)
en bovenlichaam naar voren, verlichte zit.
Lees dit en doe dit niet na in volgorde van maar tegelijkertijd....

Waarom Britt (dochter) dit doet: ze moet de pony tijdens het rijden wel eens belonen en brengt daardoor haar benen naar voren icm (in combinatie met) verlchte zit en naar voeren gericht bovenlichaam... dit remt de pony af (zelfs tijdens duo kletterrace, dus met meerdere pony's)
Omdat dzeze houding de pony afremt doet ze dit ook tijdens een klepperrace (=als een gek door de binnenbak racen) en de pony stopt....

en hangen aan de teugels....niet doen, eerder meewerken met je paard en daardoor controle terug krijgen.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 01:49

Ik zou bij een jong paard dus nooit gen martingaal aan doen....

Maar en bokriempje (sperriempje voldoet ook) aan je zadel bevestigen zodat je je handen stil en laag houd.

verder zou ik haar galoppade gaan begeleiden...dit vooral in een groep met andere paarden (kuddedieren, je maakt hem alleen meer van streek door hem te gaan scheiden dmv een volte)
Dit begeleiden doe met je stem, rustige zit en handen....
geschreeuw (=stemverhef), trekken (volte rijden) maakt hem meer van streek en tegendraads...
Hij (= m of v) is jong, onervaren en weet maar 1 ding: volg de kudde, dat hij jouw op zijn rug accepteerd en dit blijft doen spreekt alleen van een zeer goed karakter...
Je paardje weet de betekenis van alle knoppen nog niet, en weet zich geen raad met "mijn maatjes/kudde" gaat er van door en ik mag/kan niet.... dit moet hij leren, en dit leert hij nite met trekken/sjorren/voltes/hulpteugels, enkel en alleen met geduld en begrip leert hij jou te gehoorzamen...

Gehoorzaamheid van een paard is het opbouwen van vertrouwen, het zien van een leider in "wat" (=ruiter) op mijn rug zit...de stem die die hoort (geen geschreeuw, eerder zacht praten dat zorgt voor rust) en de hulpen (=zachte hand en de zit/houding) van de ruiter.
Hij is jong en accepteerd iemand op zijn rug, dit wil nog niet zeggen dat hij alles snapt en/of begrijpt....

ene hoemeer vertrouwen hij in jouw krijgt hoe minder hulpmiddelen (= neusriem,bit/teugels) jij nodig hebt...(dit voor een buitenrit wel te verstaan, denk niet dat ze het accepteren dat je zonder zadel en hoofdstel een spring of dressuurwedstrijd zou gaan rijden)

Ik zie het zo:
Kuddeleider geeft signaal(=houding of roep), kudde reageert bij paarden
roedelleider geeft signaal (=houding of roep), roedel reageert bij honden
Als ik mijn hond op commando(stem en houding) dingen kan laten doen, kan een paard dat toch ook????
JA dat kan een paard ook.... hebben wij het geduld, NEE de meesten niet.
Waaruit bestaat dat commando, bij honden op basis van vertrouwen, als ze een roedelleider niet vertrouwen laten ze die ook verdwijnen, idem met kuddeleider (nee, niet altijd de sterkste wint, de slimste wint....), dan volgen ze hem ook niet....(oudere merrie of hondin (weet het woord wel maar is ook scheldwoord) = kudde/roedelleider, mannetje beschermt alleen) dus geen gehoorzaamheid....
ene zie dit nou niet van als een hond kan zitten/liggen op commando dit doet een paard praktisch niet....Nee, zit en lig is een naturlijke jachthouding bij honden en niet bij paarden (betekend bij paarden kwetsbaarheid)

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:19

Hij rent dan in iedergeval niet meer......

Ik zou dat nooit een keer doen in de volle ren het hoofd omtrekken....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 10:29

tja, in dit geval is de keuze klein... de zee, het grint of een groep blinde wandelaars..... en als je dan ook nog je stem kwijt bent.. (grapje) Haha!

Zit me dan wel af te vragen hoe ze dat op de renbaan doen....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers