Noodrem op je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Noodrem op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-02 00:14

Nuala is nu al een tijdje ingereden en het gaat allemaal erg goed. Alleen is het nog een beetje een probleem met rijden of we sukkelig rijden of turbo-hard. Daar tussenin zit nog niet zoveel..
Maar met goede instructie gaat dit ontzettend vooruit en ik geloof dat het zeker goed gaat komen.

Alleen ondertussen rijd ik dus ook weleens buiten, en daar is het eigenlijk alleen maar turbo Haha! Ze is nog wel gewoon bestuurbaar en niet gevaarlijk in het verkeer (anders zou ik niet naar buiten gaan) alleen vorige keer bij de Boktstrandrit had ik op een gegeven moment niks meer te vertellen. Nuala gaat dan zo hard dat ik meer een toevallige meelifter ben die niks meer te vertellen heeft. Ik kan nog wel sturen, maar heb de snelheid dus niet meer onder controle. Het enige wat dan overblijft is klemmen en aan de teugels hangen, wat natuurlijk helemaal niet werkt.. Ze doet dit eigenlijk alleen in de bossen enzo, niet op straat daar is ze niet zeker genoeg voor, en natuurlijk vooral als er andere paarden bij zijn.

Wat ik dus wil vragen, is het niet slim om er een noodrem aan te hangen?
En wat is dan geschikt? Ik heb het zelf niet op een slof of thiedemann eigenlijk... Maar als ze zo snel gaat komt haar hoofd ook omhoog, dus misschien dat een martingaal helpt?
Ik rij haar met een dubbelgebroken bit.

Hebben jullie een "noodrem" op je paard?


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-02 01:12

Bedankt voor de reacties! In de duinen bij het strand kon ik haar dus niet op de volte zetten inderdaad, dus ik denk aan een martingaal.
Toen we uiteindelijk wel op het strand waren ging ze er dus vandoor, ik zette haar op een volte en wat doet die muts? Gewoon keihard doorrennen op de volte! Ze is nog zo onervaren dat ze zich niet realiseert wat ze wel en niet kan, met als gevolg dat ze gewoon struikelt of valt. Ik probeerde haar uit die "trance" te halen (want ze is echt niet meer te bereiken dan) door inderdaad een flinke ruk, of met m'n stem, maar ze donderde er dwars doorheen..

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 18:49

Ik wil even iets rechtzetten, Nuala is al bijna 8 jaar oud. Over een echt jong paard hebben we het dus niet meer, ze is alleen nu een jaartje ingereden. In de bak reageert ze overal echt perfect op, alleen heeft ze soms een bui dat ze gewoon té hard gaat.
Ik wil toch zo nu en dan op buitenrit, ik heb er al een jaar mee gewacht, en zo gek is ze niet buiten. In het algemeen héb ik haar onder controle, alleen op sommige momenten even niet. Nou wilde ik graag weten of er een noodrem voor is, en dan bedoel ik eigenlijk niet Ho roepen of diep zitten etc, want dat is mijn normale reactie als mijn paard er vandoor schiet, ik wil graag weten wat een goede NOODrem is, als dat even niet meer helpt.
Nuala reageert vooral zo in een groep, en gek genoeg helemaal als we achter elkaar rijden, naast elkaar gaat veel beter. Maar de enige manier om dit te gaan oefenen, is dan toch in een groep te gaan rijden! Dus ik ga nu 14 december weer mee op buitenrit en ik denk dat ik toch een martingaal kies, ik overleg het eerst even met mijn instructrice. Ik ben namelijk helemaal niet van plan om dat ding te gebruiken, maar ik wil graag de zekerheid (voor zover dat kan) dat ik als het moet toch de controle weer kan overnemen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-02 21:29

Ja ik heb het opgezocht, stond een heel groot stuk uitleg bij. Alleen je moet er lang op trainen, en ik heb volgende week de buitenrit al.
Heb vandaag met martingaal gereden, om te kijken hoe dat ging en het ging prima. Heb het in de bak gedaan om te kijken hoe ze reageerde, en ze vond het allemaal prima. Nu maar afwachten hoe het volgende week gaat! Lachen Dankjewel voor de tips allemaal!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers