Werken met een jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loesjexo

Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Werken met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-20 21:23

Hey bokkers!

Misschien heb je me de laatste tijd wel vaker langs zien komen. Vaak start ik topics met vragen over/voor mijn tinker Flynn, een echte ier :Y) . Het is een 3 jarige tinker die in mei 4 wordt en flink in zijn puberteit begint te gaan. Ik heb hem sinds ruim 2 maanden en zijn al aardig wat stappen voorruit gegaan op de grond als het om vertrouwen en basis dingen gaat. Onder het zadel is minder veel positiefs over te vertellen. Ik ben best onervaren qua inrijden en jonge paarden.


Ik loop zo nu en dan wat tegen dingetjes aan. Ik weet bijvoorbeeld niet op welke manier ik consequent moet zijn als hij bijvoorbeeld met opstappen niet mee wilt werken. Moet ik alleen duidelijke woorden gebruiken of ook een tik geven? Veel mensen om me heen zeggen dat ik in deze tijd hem even wat harder moet aanpakken en met streken het eventjes goed duidelijk mag maken. Hoe kijken jullie hier tegenop?

Verder is hij met rijden nog niet heel ver met balans. ik maak veel 8-jes, slangenvoltes, overgangen en pak bijna elke training wel even een balkje mee. Hij is nog wat stroef aan het stuur en wilt vaak snel zijn eigen weg gaan. Moet ik hier wat extra's mee doen of gewoon terug zetten op de baan die ik wilde en gewoon oefenen met sturen qua voltes etc? (ik rijd 1 tot 4 keer in de week, verschilt flink per week)

Qua grondwerk bak ik er helemaal niks van dus dat laat ik ook op een aardig laag pitje tot ik de mogelijkheid heb om er eens een lesje in te nemen. Ik probeer wel 1x per week te longeren maar Flynn zelf vindt dit ook lang niet zo heel leuk. Ik ga vooral wandelen voor afwisseling.

Als jullie nog hulpzame tips hebben hoor ik het heel graag! Hoeft niet perse met deze onderwerpen te maken hebben, als je maar denkt dat het een goede toevoeging kan zijn of handig weetje hoor ik het graag! Ik heb het beste voor Flynn en wil er nog heel lang plezier van hebben wat nu niet altijd het geval is.

Don't change so people will like you, be yourself and the right persons will love you[/center]


Loesjexo

Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 00:17

Dankjulliewel. Ik verwacht zeker niet dat hij alles perfect doet! Hij heeft geen angst voor het opstappen maar het lijkt meer alsof hij me inderdaad ermee uitprobeert. Ik zal er komende tijd aan gaan werken en dan vooral de tijd ervoor nemen.

Ik heb zojuist gevraagd aan een kennis/vriendin (?) of ze binnenkort eens zou willen meekijken en of ze wat tips/instructies heeft wat we zouden kunnen verbeteren. Met name voor mijzelf en mijn hulpen.

Het plan was om op een stal te gaan staan waar ik bekend ben met de eigenaar en instructrices om meer serieus aan het werk te kunnen met goede begeleiding. Maar helaas is daar voorlopig nog geen plekje.

Voor lessen hebben we helaas niet altijd het potje voor (ook wegens de extra kosten door zijn CPL). Vooral omdat mijn baantje in de horeca nu ook plat ligt. Ik ben nog even aan het uitzoeken waar ik voor de winter zou kunnen soliciteren (of misschien zelf wat creatiefs bedenken)

Fijn om te weten dat veel wendingen zonder goede stelling of dergelijke niet perse goed effect heeft. Ik zal er proberen op te letten. Kan je zien of voelen als ruiter of hij goed de wending neemt?

Don't change so people will like you, be yourself and the right persons will love you[/center]

Loesjexo

Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Re: Werken met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-20 00:46

Ik was al van plan om een standaard planning te maken maar laatste weken waren soms een beetje raar. Ik ben ook 2 weken niet helemaal fit geweest (verkouden en misselijkheid) en dat is ook de reden waarom het even allemaal chaotisch was. Ik ga morgen gelijk even een nieuwe zo-vast-mogelijke weekplanning maken.

Ik rijd altijd gemiddeld een half uur. Ik wil hem ook nog niet teveel belasten, niet meer dan nodig is in ieder geval. Over het zadel: Donderdag komt de zadelmaker dus ik ben benieuwd of het een effect zal hebben.

Ik zou ook best graag een vaste instructrice willen maar vindt het altijd een beetje lastig om er een uit te kiezen of er uberhaupt eigenlijk eentje te vinden (wat ik al eens eerder heb geprobeerd). Ik vraag het dan toch maar even: kent iemand een fijne instructrice in of dichtbij de veluwe?

Don't change so people will like you, be yourself and the right persons will love you[/center]


Loesjexo

Berichten: 66
Geregistreerd: 08-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-20 10:30

midgie schreef:
Je hebt het paard 2 mnd, het dier is nog aan het wennen, soms duurt dat wel een jaar eer je samen mekaar gaat begrijpen,
Ik geloof niet in pubertijd bij paarden , maar meer in verkeerde leiding/training geven,
Neem een instructrice die jou kan leren een goeie training vanaf de grond te starten, zelf start ik altijd met het gymnastiseren vanaf de grond bij elk paard jong of oud als ze bij mij de werf op komen.
3 jaar is ook nog veel te jong om in te rijden, begin daar eens over een jaar mee is mijn advies, er is nog zoveel in de groei , de ruggen wervels zijn niet eens gesloten , dat is pas bij 6 en er is nog heel veel meer niet af ,het gebit is nog aan het wisselen enz enz,
Dus ik weet niet hoeveel haast je hebt??
Maar neem die tijd of eigenlijk gun het dier die tijd .

Leer het dier eerst eens stil staan bij de opstap, dat hij weg wil zegt al genoeg toch rust geduld en tijd en nooit straffen voor iets wat hij niet snapt , leg het hem gewoon uit en probeer het in stapjes uit te leggen, ga aan de slag met het proces en focus je niet te veel op het eind doel, dat geeft alleen maar frustraties en bij dat soort emoties is een paard trainen niet slim, dan krijg je alleen maar strijd.



Je komt een beetje aanvallerig aan en vgm begrijp jij mij ook verkeerd. Ik vraag hier alleen om advies en ik heb nooit gezegd dat ik hem push, snel wil en geen geduld heb. Ik weet dat hij in de groei zit en daarom berijd ik hem ook totaal niet veel en vaak, echt minimaal gewoon. Dus ga daar aub niet over oordelen als je niet eens weet hoe mijn week eruit ziet met hem. Het enige wat ik vaak doe met hem is wandelen of losgooien ivb hij elke dag moet bewegen voor zijn CPL. Ik rijd hem gemiddeld maar 1 of 2 keer per week max een half uur. Ik zei eerder 4x maar heb dat eerlijk gezegd nog nooit zovaak gedaan maar was misschien het plan als ik serieuzer in de training zou gaan. Echter gaat het iets serieuzere trainen pas starten wanneer hij 4 is en ik een paar maanden geen school heb. Ik wil nu wel gewoon al werken aan zijn balans.

Don't change so people will like you, be yourself and the right persons will love you[/center]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers