Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herstarter
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-03-20

Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 21:38

Hallo iedereen,
Ik ben een herstarter, als tiener heb ik twee jaar gereden op een manege.
Sinds een jaartje ben ik - na een pauze van 30 jaar - weer aan het rijden, dressuur.
De paardenpassie krijg je niet meer uit een paardenmeisje. :)

Ik ben dus een jaartje geleden herbegonnen met twee maal per week les op een manegepaarden en dat ging redelijk goed. De basis kwam snel weer terug. Ik ben over het algemeen wel een angstige ruiter, maar ik hoor toch dat ik een goede zit heb en goede houding. Aan mijn beenligging, vertrouwen en hulpen is wel nog wat werk aan, ik maak me geen illusies!
Sinds juni heb ik een leasepaardje, een 22jarige dressuurmerrie, waar ik 2 keer per week les mee volg.
Nu staat ze wel bekend als de meest luie merrie van stal, waar je "ijzeren benen" van krijgt.

In het begin was ze zeer goed voor mijn vertrouwen, maar helaas heb ik de laatste tijd minder en minder plezier in het rijden. Na 10 minuten rijden heb ik een hoofd als een boei en ben ik helemaal op van het continue drijven. Been, been, tik met de zweep, streng zijn van in het begin, nageven als ze vooruit gaat, ik heb de indruk dat ik het allemaal al heb geprobeerd. Ze gaat 2 stappen vooruit en dan sloft ze weer verder. Ik word er een beetje moedeloos van.

Ze heeft 2 andere "bijrijders" die allebei met sporen en martingaal rijden. Mijn lesgeefster en alle mederuiters zeggen me dat ik absoluut moet beginnen rijden met sporen en martingaal om ze vooruit te drijven.
Ik voel me daar niet helemaal ok bij, aangezien ik mezelf nog beschouw als een beginner/pre-gevorderde en ik vind dat je eerst goed moet rijden vooraleer je hiermee begint. Maar anderzijds denk ik ook dat mijn merrie ondertussen ook zo gewoon is aan het rijden met sporen, dat ze mij zonder gewoon als een licht vliegje op haar rug beschouwt. Ik wil haar ook niet kwetsen of verpesten, maar ik heb de indruk dat ik nu ook gewoon slecht aan het (leren) rijden ben door het continue "drijven".

Help? :(

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:40

Gezien sporen niet bedoeld zijn voor het actief rijden, maar voor de verfijning van de hulp, vermoed ik dat je er niet veel mee gaat bereiken als de andere bijrijders wel met sporen en martingaal rijden..
Als ik eerlijk ben zou ik op zoek gaan naar een ander leasepaard.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:41

ik zou zeker op zoek gaan naar een ander paard.
nu leer je echt niet iets wat belangrijk is

La_Lune

Berichten: 427
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:46

Wat bij mij nog wel eens wil helpen is het paard vragen om lángzamer te gaan lopen. Dus echt onder het comfortabele tempo gaan zitten. Vaak willen ze daarna graag wat sneller gaan lopen, wanneer je dat van ze vraagt.
Dit is echter geen quickfix, maar hier moet je dan wel echt mee trainen.
Ik zou ook niet met extra hulpmiddelen gaan rijden, zeker niet als je je daar niet comfortabel bij voelt.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:46

Een 22 jarige ga je niet meer veranderen, je mag blij zijn als ie het blijft doen en gezond blijft. Denk dat jij meer wil dan het paardje je kan bieden dus denk idd dat de klik er niet is. Zou nog even doorzoeken.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:48

Tsja, ik denk dat zolang de andere ruiters op een andere manier rijden, en haar vooruit drijven met sporen, dat je er niet zo veel aan kunt doen. Al het gevoeliger maken op de hulpen wat jij kunt doen, wordt door hen teniet gedaan.

Desalniettemin, de manier om dit aan te pakken is niet door steeds grover geschut erbij te pakken. Een paard voelt een vlieg landen, dus jouw lichtere manier van aansporen voelt hij prima. Alleen, om de een of andere reden, verkiest hij om daarop niet te reageren.
Mijn methode is het altijd om te zorgen dat hij daar wél weer op gaat reageren, omdat het hem iets oplevert. Dat betekent dat je méééga consequent moet zijn in dat je je hulpen opbouwend geeft.

Je begint ALTIJD met het geven van de allerlichtste hulp waarvan je wilt dat hij erop reageert. Komt er geen reactie, dan geef je je hulp iets harder. Komt daar nog geen reactie op, dan geef je tegelijk met je been een tikje bij met de zweep. Komt daar nóg geen reactie op, dan herhaal je het op dusdanige wijze dat daar wel reactie op komt.

En dan nu het allerbelangrijkste: wanneer je paard reageert stop je metéén met aansporen, zelfs als je paard meteen weer terugvalt in tempo. Je prijst hem meteen de hemel in. Sterker nog, wanneer hij een paar pasjes harder zet, neem je hem zélf terug naar wat langzamer. Zo leert hij namelijk dat even zijn best voor jou doen iets oplevert! Als hij namelijk even die moeite voor jou doet om iets harder te lopen, mag hij daarna weer langzamer, en dat is juist wat hij graag wil.

Wanneer al jouw rijden continu gefocust is om hem sneller te laten gaan, dan ontwikkelt hij op een gegeven moment een weerzin tegen jouw vraag om harder te gaan. Het is namelijk toch nooit goed en het moet altijd maar meer. Het is dus belangrijk om jouw vraag om harder, af te wisselen met ook weer even minder hard.

Ik heb een keer zo'n langzaam paard gereden, en in het begin spoorde ik aan, kreeg een paar pasjes harder, en zette haar gewoon stil om haar even uitgebreid te belonen. Het paard wist niet wat haar overkwam, maar uiteindelijk een paar weken later had ik een paard dat uit zichzelf meer en meer ging geven, en steeds tevredener was om een voorwaartser tempo aan te houden. Ze werd zelfs erg voorwaarts.

Herstarter
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 21:55

Sadira schreef:
Tsja, ik denk dat zolang de andere ruiters op een andere manier rijden, en haar vooruit drijven met sporen, dat je er niet zo veel aan kunt doen. Al het gevoeliger maken op de hulpen wat jij kunt doen, wordt door hen teniet gedaan.

Desalniettemin, de manier om dit aan te pakken is niet door steeds grover geschut erbij te pakken. Een paard voelt een vlieg landen, dus jouw lichtere manier van aansporen voelt hij prima. Alleen, om de een of andere reden, verkiest hij om daarop niet te reageren.
Mijn methode is het altijd om te zorgen dat hij daar wél weer op gaat reageren, omdat het hem iets oplevert. Dat betekent dat je méééga consequent moet zijn in dat je je hulpen opbouwend geeft.

Je begint ALTIJD met het geven van de allerlichtste hulp waarvan je wilt dat hij erop reageert. Komt er geen reactie, dan geef je je hulp iets harder. Komt daar nog geen reactie op, dan geef je tegelijk met je been een tikje bij met de zweep. Komt daar nóg geen reactie op, dan herhaal je het op dusdanige wijze dat daar wel reactie op komt.

En dan nu het allerbelangrijkste: wanneer je paard reageert stop je metéén met aansporen, zelfs als je paard meteen weer terugvalt in tempo. Je prijst hem meteen de hemel in. Sterker nog, wanneer hij een paar pasjes harder zet, neem je hem zélf terug naar wat langzamer. Zo leert hij namelijk dat even zijn best voor jou doen iets oplevert! Als hij namelijk even die moeite voor jou doet om iets harder te lopen, mag hij daarna weer langzamer, en dat is juist wat hij graag wil.

Wanneer al jouw rijden continu gefocust is om hem sneller te laten gaan, dan ontwikkelt hij op een gegeven moment een weerzin tegen jouw vraag om harder te gaan. Het is namelijk toch nooit goed en het moet altijd maar meer. Het is dus belangrijk om jouw vraag om harder, af te wisselen met ook weer even minder hard.

Ik heb een keer zo'n langzaam paard gereden, en in het begin spoorde ik aan, kreeg een paar pasjes harder, en zette haar gewoon stil om haar even uitgebreid te belonen. Het paard wist niet wat haar overkwam, maar uiteindelijk een paar weken later had ik een paard dat uit zichzelf meer en meer ging geven, en steeds tevredener was om een voorwaartser tempo aan te houden. Ze werd zelfs erg voorwaarts.



Dankjewel, hier kan ik wel wat mee! Ik kan niets aan de manier van rijden van de andere ruiters veranderen, maar ik ga het gewoon proberen!

Herstarter
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 21:55

La_Lune schreef:
Wat bij mij nog wel eens wil helpen is het paard vragen om lángzamer te gaan lopen. Dus echt onder het comfortabele tempo gaan zitten. Vaak willen ze daarna graag wat sneller gaan lopen, wanneer je dat van ze vraagt.
Dit is echter geen quickfix, maar hier moet je dan wel echt mee trainen.
Ik zou ook niet met extra hulpmiddelen gaan rijden, zeker niet als je je daar niet comfortabel bij voelt.


Als ze nog langzamer gaat lopen, dan stopt ze. Letterlijk. :)

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:02

Niet ideaal. Enerzijds: daar zijn sporen niet voor. Anderzijds: als jij zonder sporen rijdt en anderen met op een merrie die al een tijdje meedraait in een manege, dan kan het heel veel energie kosten om dat anders op te lossen.
(Die energie zit dan meestal niet in het continu drijven maar in het supergeconcentreerd meteen ingrijpen als er ook maar 1 vezel van haar besluit om te gaan sloffen.)

Maar... waarom zou je? Deze merrie heeft jou al veel goeds geboden door je vertrouwen te geven, en dat is iets wat ze dus ook kan bieden juist door rust. (Tenminste, dat vul ik zo in, want dat is hoe het meestal werkt :) )

Maar nu verandert jouw houding tov paardrijden: jij bent toe aan wat ander rijtechnische dingen, maar daarmee vraag je iets waar zij iets minder bij aansluit. Dat kan ook een mooi moment zijn om zelf eens verder te kijken, en te ervaren hoe het voelt als je een paard rijdt dat voorwaartser is, wat misschien onzekerder voelt maar wel minder energie kost. Ik hou wat dat betreft vaak van de makkelijkere weg: paard en ruiter een beetje matchen in waar ze op dat moment zijn. Voor jouw merrie is vast weer een andere ruiter die wat zelfvertrouwen kan gebruiken, en voor jou is er vast een ander paard waarmee het op dit moment ook leuke nieuwe dingen kan geven.

Als dat echt niet kan, dan is het een afweging. (En die afweging kan zelfs zijn dat je kijkt of er een andere plek is waar je kan rijden, met een andere manier van omgaan met paarden. Ik weet niet of dat een mogelijkheid is.)
Overigens: een martingaal heeft niet zoveel (eh, helemaal niks) met voorwaarts te maken. Maar martingalen doen ook niet zoveel als ze goed zijn afgesteld, dus behalve wat extra riempjes maakt het weinig uit (behalve soms in de associatie van paarden misschien? Zoals een zweepje in de hand soms ook uitmaakt tov geen zweepje, zelfs al gebruik je het helemaal niet.) Het heeft niet de nadelen die sporen wel hebben.

Herstarter
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 22:06

Shadow0 schreef:
Niet ideaal. Enerzijds: daar zijn sporen niet voor. Anderzijds: als jij zonder sporen rijdt en anderen met op een merrie die al een tijdje meedraait in een manege, dan kan het heel veel energie kosten om dat anders op te lossen.
(Die energie zit dan meestal niet in het continu drijven maar in het supergeconcentreerd meteen ingrijpen als er ook maar 1 vezel van haar besluit om te gaan sloffen.)

Maar... waarom zou je? Deze merrie heeft jou al veel goeds geboden door je vertrouwen te geven, en dat is iets wat ze dus ook kan bieden juist door rust. (Tenminste, dat vul ik zo in, want dat is hoe het meestal werkt :) )

Maar nu verandert jouw houding tov paardrijden: jij bent toe aan wat ander rijtechnische dingen, maar daarmee vraag je iets waar zij iets minder bij aansluit. Dat kan ook een mooi moment zijn om zelf eens verder te kijken, en te ervaren hoe het voelt als je een paard rijdt dat voorwaartser is, wat misschien onzekerder voelt maar wel minder energie kost. Ik hou wat dat betreft vaak van de makkelijkere weg: paard en ruiter een beetje matchen in waar ze op dat moment zijn. Voor jouw merrie is vast weer een andere ruiter die wat zelfvertrouwen kan gebruiken, en voor jou is er vast een ander paard waarmee het op dit moment ook leuke nieuwe dingen kan geven.

Als dat echt niet kan, dan is het een afweging. (En die afweging kan zelfs zijn dat je kijkt of er een andere plek is waar je kan rijden, met een andere manier van omgaan met paarden. Ik weet niet of dat een mogelijkheid is.)
Overigens: een martingaal heeft niet zoveel (eh, helemaal niks) met voorwaarts te maken. Maar martingalen doen ook niet zoveel als ze goed zijn afgesteld, dus behalve wat extra riempjes maakt het weinig uit (behalve soms in de associatie van paarden misschien? Zoals een zweepje in de hand soms ook uitmaakt tov geen zweepje, zelfs al gebruik je het helemaal niet.) Het heeft niet de nadelen die sporen wel hebben.


Ik begrijp helemaal wat je zegt, je voelt het goed aan.
Ja inderdaad, de martingaal heeft niets te maken met het voorwaarts gaan, maar ik wil gewoon alle factoren proberen gelijk te trekken denk ik :) Dankjewel voor je constructieve input.

Gaabje
Berichten: 931
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 22:48

Het is heel lastig om een flegmatiek/afgestompt manegepaard weer voorwaarts te krijgen. Heb er in mijn tijd op de manege meerdere gereden en kon daar eigenlijk bij de meesten wel heel goed mee omgaan. Zoals voorgangers zeggen is het heel belangrijk hierbij super consequent te zijn en ook heel duidelijk en uitgebreid te belonen voor reactie. Ik denk dat het júíst heel goed kan werken als je een heel andere stijl hanteert dan de andere ruiters. Zeker met twee keer per week rijden heeft een paard na een tijdje wel door dat jij het bent en gaat het switchen steeds sneller, mits je iedere keer als je opstapt meteen jouw consequente stijl gebruikt. Daarbij zou ik ook aanraden je been er zo veel mogelijk af te houden als ze wel loopt en consequent de stappen te doorlopen van been, eventueel hak en dan zweep als ze terugvalt of niet reageert op een voorwaartse overgang. Heel hard gaan tikken heeft vaak geen zin, zal ze gewend zijn. Onderzoek wat haar triggert, meerdere kleine tikjes achter elkaar, hoger op haar billen, meer achter je been, een beetje zwiepen of 'aaien'. Ook niet bang zijn voor extremere reacties, dus ineens aangaloperen, en dat ook vooral belonen. Dit maakt het juist makkelijker voor je paard om te begrijpen wat je bedoelt. Focus niet te veel op het hoofd behalve goed contact te houden op twee teugels. Het maakt het voor een paard heel moeilijk voorwaarts te gaan als ze aan de voorkant vasthouden of vastgehouden worden aan een kant. Dan zijn ze meer bezig met het ontwijken van die druk. Zodra je merkt dat je paard vanzelf blijft lopen als je je been eraf houdt kun je je weer meer bezig gaan houden met nageeflijkheid en buiging.

Wat wel eens kan gebeuren als een paard ontdekt dat ze voorwaarts kunnen gaan en de knop om gaat, is dat ze een beetje 'baldadig' kunnen worden. De rug wat bollen, misschien een klein bokje geven. Nu denk ik dat dat met een brave, oudere merrie wel mee zal vallen, maar je moet er niet bang voor zijn.

Wat ik me wel enigszins afvraag met een manegepaard van 22 is of er geen fysieke oorzaken zijn van het niet voorwaarts zijn. De kans wordt dan groter dat er misschien artrose of andere aandoeningen zijn, waardoor het ook heel lastig wordt om voorwaarts te gaan. Mocht je het vermoeden hebben, omdat ze misschien regelmatig struikelt, niet helemaal lekker in haar vacht zit, zuur reageert met rijden etc., dan kun je er ook niet heel veel meer van verwachten en is een ander paard gaan rijden de betere oplossing.

Hannanas
Berichten: 13015
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:09

Ik zou ook bij jezelf te rade gaan of je überhaupt wel wilt rijden op een manege waar mensen op deze manier (sporen, ijzeren benen kweken etc) een paard rijden |( %)

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 23:45

Ik zou ook overwegen om een ander paard te leasen. Dat is het fijne van leasen ipv kopen; je kan een paard kiezen die op dat moment beste bij je past :)

Met sporen is beenligging wel echt belangrijk ook, en als je je er nu al niet fijn bij voelt zou ik ze niet zo snel omgooien. Je kan ook overleggen met de manege hoe zij er over denken, ik denk dat je instructeur dit waarschijnlijk beter in kan schatten dan wij :)

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 00:36

Naast alles wat al gezegd is vraag ik mij ook af hoeveel energie het paard nog heeft. Je geeft aan dat er 3 mensen haar rijden. Ga voor het gemak er even van uit dat iedereen 2 dagen rijdt. Dat is 6 dagen in de week hard aan het werk. Voor de meeste paarden is dit teveel. Deze merrie is al op leeftijd.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 01:13

Lastig inderdaad.

Ik kan wel zeggen dat sporen niet per se zorgen dat ze ongevoelig worden voor de hulpen van een andere ruiter. Mijn flegmatieke pony wordt door 2 mensen gereden: ik (meestal) zonder sporen en het andere meisje altijd met sporen. Toch reageert hij op beiden hetzelfde en is hij wel mooi aan mijn been. Maar als ik 2 weken op reis ben geweest dan vind ik het eerste uur rijden wel terug weer moeilijker om hem goed te laten reageren op mijn been, dus het is wel nodig om het rijden zonder sporen regelmatig te onderhouden lijkt me.

Ik denk niet dat je met sporen bij dit paard iets zal bereiken. Maar ben je zeker dat het werk nog eerlijk naar haar toe is? Wordt ze niet te oud of mankeert ze niets? Ik ken er eentje die nooit vooruit te branden was en die bleek hoefkatrol te hebben op beide kanten. Tsja...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 01:30

Ik zou op zoek gaan naar een ander paard. Een niet voorwaartse knol geeft echt geen rijplezier.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 02:14

Ligt eraan hoeveel tijd en moeite jij hier in wilt steken. In mijn ''wereld'' begint alles vanaf de grond.
Begin is met druk-release oefeningen. Je legt je hand bijvoorbeeld op haar flank, geeft iets druk, en de miliseconde dat zij wegstapt, gelijk je hand weghalen. Dit kun je onder het zadel uitbouwen. Houd je benen tegen haar buik, geen druk verhogen, maar blijf volhouden en die druk houden (Dus niet schoppen, niet met je hele kracht in die buik duwen, gewoon, been eraan en blijven houden.)

Zij wil van die druk af die tegen der buik duwt. Oftewel, ze zet uiteindelijk een stap naar voren, laat dan gelijk helemaal los. En dan, herhalen, herhalen en herhalen...

Probeer het te combineren met leuke dingen, afwisseling. Met is een snoepje tussendoor als er een stuk goed ging, een leuke buitenrit, enz.
Vraag niet te veel, of niks, van voren (Oftewel het bit.) eerst aan de basis werken en dat is toch echt het gas (Rem zit er al op lees ik O:) )

Dit is in ieder geval mijn zicht op dingen en hopelijk kun je er iets mee. Is zeker niet perfect en een zelf verzonnen ''trucje''. Bij de paarden die ik reed werkt dit heel goed. Het is in mijn hoofd ook logischer dan schoppen en een tik geven. In ieder geval succes, en misschien toch overwegen om een ander lease paard te zoeken, mocht je gewoon goed dressuur matig aan de slag willen. :j

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:22

Ik zou het ten eerste een uitdaging vinden zo een paard te rijden zonder sporen zonder martingaal.
Sporen zijn idd niet om je paard vooruit te krijgen maar voor verfijning, snap niet waarom die op een manege aan gedaan worden, blijkt dus dat het niveau van lesgeven niet hoog is.
ER zijn geen luie paarden maar stijven paarden, neem een andere lesgeefster die jou kan leren het paard soepel te maken en eens goed leert kijken wat het paard aangeeft, dit dier kan waarschijnlijk niet sneller, ik geloof ook niet dat het dier het met opzet doet, want een paard doet nooit wat met opzet,
Dus zoek iemand die jou kan helpen je paard te trainen en niet naar het eind product kijkt, maar het proces aan durft te gaan , dat heeft tijd , veel tijd en miss meer geduld nodig, maar dan geloof me krijg je een paard die het kan en wil doen voor je, wat als jij steeds een klap met een zweep krijgt of sporen in je ribben of vast gebonden word, hoe denk je dat je lichaam gaat ontwikkelen, totaal in spanning en verkeerd getrainde spieren en vergeet dan het aller belangrijkste , het mentale gedeelte kan ook een blokkade geven

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Lui ouder leasepaardje vooruit krijgen? Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:36

Ik denk eigenlijk ook dat zo'n langzaam ouder paard ideaal is voor een beginner maar nu ts wat verder is,zou ze kunnen overstappen op een vlugger paard voor de meer gevorderde ruiter. Dat oudere paard moet je niet gaan overvragen en forceren,misschien kan ze zoals @Midgie ook zegt niet eens sneller.Het voordeel van een paard leasen is dat je kunt stoppen en een andere zoeken als je dat zou willen.

Goof

Berichten: 28780
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:49

quickie schreef:
Naast alles wat al gezegd is vraag ik mij ook af hoeveel energie het paard nog heeft. Je geeft aan dat er 3 mensen haar rijden. Ga voor het gemak er even van uit dat iedereen 2 dagen rijdt. Dat is 6 dagen in de week hard aan het werk. Voor de meeste paarden is dit teveel. Deze merrie is al op leeftijd.


Nou dat!
Ik bind het een heel treurig verhaal eigenlijk. Ben je 22, word je flink aan de bak gezet met sporen en een martingaal. Arm dier.
En ja, ik weet het, de ene 22-jarige is de andere niet. Maar dit klinkt niet als een paard dat plezier haalt uit 3 ruiters tevreden stellen met dressuren in de bak.

Is ze uberhauot nog fit en gezond? Ze kan ook lui ogen, maar eigenlijk gewoon 'op' zijn als manegepaard.

Arm dier.

Herstarter
Berichten: 25
Geregistreerd: 29-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-20 09:55

Goof schreef:
quickie schreef:
Naast alles wat al gezegd is vraag ik mij ook af hoeveel energie het paard nog heeft. Je geeft aan dat er 3 mensen haar rijden. Ga voor het gemak er even van uit dat iedereen 2 dagen rijdt. Dat is 6 dagen in de week hard aan het werk. Voor de meeste paarden is dit teveel. Deze merrie is al op leeftijd.


Nou dat!
Ik bind het een heel treurig verhaal eigenlijk. Ben je 22, word je flink aan de bak gezet met sporen en een martingaal. Arm dier.
En ja, ik weet het, de ene 22-jarige is de andere niet. Maar dit klinkt niet als een paard dat plezier haalt uit 3 ruiters tevreden stellen met dressuren in de bak.

Is ze uberhauot nog fit en gezond? Ze kan ook lui ogen, maar eigenlijk gewoon 'op' zijn als manegepaard.

Arm dier.


Ze is al 22 maar is altijd al lui geweest blijkbaar.
Ze werd door de dierenarts al nagekeken, en ze is fit. Elke dag beweging krijgen voorkomt net dat ze stijf wordt. Half uurtje per dag. Als we in de buitenbak rijden, heeft ze soms ook vinnige momentjes, dus ze kan het nog wel.
Ik ben de eerste die de welzijn van het dier voorop zet, daarom wil ik net niet met sporen en martingaal rijden.
Ze wordt heel erg goed verzorgd en vertroeteld door me en de 2 andere ruiters, en ook haar eigenaresse (die haar zelf niet meer rijdt). Geloof me.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 09:59

Hannanas schreef:
Ik zou ook bij jezelf te rade gaan of je überhaupt wel wilt rijden op een manege waar mensen op deze manier (sporen, ijzeren benen kweken etc) een paard rijden |( %)


Nou inderdaad. Ik heb gewoon medelijden met het paard. 22 jaar (mijne is ook 22) en zo behandeld dat je er geen zin meer in hebt. Klinkt alsof het dier gewoon depressief is.

Sneu.

Zoek een leuk bijrijdpaard of een andere manege.

Caira
Berichten: 26065
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:00

Hoe is ze in het grondwerk? Is ze dan wel voorwaarts en op je hulpen?

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:03

Citaat:
Naast alles wat al gezegd is vraag ik mij ook af hoeveel energie het paard nog heeft. Je geeft aan dat er 3 mensen haar rijden. Ga voor het gemak er even van uit dat iedereen 2 dagen rijdt. Dat is 6 dagen in de week hard aan het werk. Voor de meeste paarden is dit teveel. Deze merrie is al op leeftijd.

***************

Ik denk niet dat je met sporen bij dit paard iets zal bereiken. Maar ben je zeker dat het werk nog eerlijk naar haar toe is? Wordt ze niet te oud of mankeert ze niets? Ik ken er eentje die nooit vooruit te branden was en die bleek hoefkatrol te hebben op beide kanten. Tsja...


22 jaar. Met 2 ruiters erop die zo te lezen verkeerde instructies krijgen, geen benul genoeg hebben het dier anders te motiveren dan met sporen. Ik vind dat ze als verdienmodel/bromfiets gebruikt wordt als er nog een derde leaser (?) bij moet komen die instructie krijgt het identiek te doen. Chapeau dat je je afvraagt of het wel eerlijk is en of je er wat van leert.
Ik zou een ander leasepaard zoeken, wat jonger hoef niet gelijk pittiger te betekenen, en desnoods deze manege de rug toedraaien. Verkeerde instructie, geen compassie met een ouder paard...Hier leer je niet correct rijden.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 14-11-20 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-20 10:04

Maar hoe wordt er gereden dan? Sporen continu erin prikken omdat ze anders niet vooruit gaat en martingaal erop, dan loopt een paard echt niet ontspannen om soepel te blijven Dan ben je aan het sleuren. Fijn dat er zo geknuffeld wordt maar met 22 jaar zoveel rijden en je dan afvragen waarom ze niet vooruit wil, vind ik wel bijzonder. Dit paard is compleet afgestompt op het been als ze al jaren lui is zal er ook al jaren flink aangespoord zijn en zal dat steeds meer moeten als de ruiter zich niet goed laat scholen.
Wat krijgt ze aan voer of ondersteunende vitamine?