paard ohz trainen met clicker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

paard ohz trainen met clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 09:27

Ik heb een ruin die niet graag werkt onder het zadel in de bak...
Ik rijd voornamelijk buiten, maar werk los en longeer in de bak met clicker en daar reageert hij erg goed op en is gemotiveerd.

Enfin, ik wil dus voortborduren op het werken met clicker onder het zadel maar zoek naar wat inspiratie.
Hem op die manier verleiden toch te proberen wat stappen in de goede richting te zetten die dan uitbundig beloont worden.
In de bak rijden is geen absolute noodzaak, maar 20 minuten wat oefeningetjes kunnen doen zou toch wel erg fijn zijn.....

Heeft iemand hier zelf ervaring mee of misschien een leuke website of filmpjes om een beetje geïnspireerd te raken?

mingming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:36

Ik heb dit met mijn pony gedaan, maar dan andersom omdat hij zo zenuwachtig en gespannen was onder het zadel dat ik klikte zodra hij ontspande. Ik heb les gehad van Danielle van Amable hiervoor. Ze heeft op haar YouTube kanaal ook een video over rijden met clicker. Volgens mij over een pony die niet voorwaarts is in de galop

Edit: overigens heb ik de clicker snel afgebouwd en ondertussen rijd ik zonder

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 09:39

mingming schreef:
Ik heb dit met mijn pony gedaan, maar dan andersom omdat hij zo zenuwachtig en gespannen was onder het zadel dat ik klikte zodra hij ontspande. Ik heb les gehad van Danielle van Amable hiervoor. Ze heeft op haar YouTube kanaal ook een video over rijden met clicker. Volgens mij over een pony die niet voorwaarts is in de galop

Edit: overigens heb ik de clicker snel afgebouwd en ondertussen rijd ik zonder


Leuke tip, naam ken ik! Ik ga even zoeken :-)

anselma

Berichten: 8
Geregistreerd: 28-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:39

ik clicker zowel op de grond als onder het zadel. mijn ervaring is dat ze snel leren door de positieve beloning, en ook heel graag willen werken voor je. daarnaast heb ik het idee dat ze nieuwe oefeningen sneller leren omdat je precies kan timen wanneer je clickt.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: paard ohz trainen met clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:41

Ik gebruik het ook onder het zadel en heb ook wel het idee dat hij daardoor dingen sneller oppikt :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:47

Ninx schreef:
Ik heb een ruin die niet graag werkt onder het zadel in de bak...

Vergeet niet om kritisch naar je eigen rijden te kijken. Ook daarmee kun je heel snel belonen als je paard goed aan het been is. Op onze stal heeft één van de paarden twee ruiters. Onder de ene loopt ie alsof ie net de haverkist leeg heeft gegeten, onder de ander alsof ie alleen maar een handje schraal hooi krijgt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 09:55

Rex_Rolfo schreef:
Ninx schreef:
Ik heb een ruin die niet graag werkt onder het zadel in de bak...

Vergeet niet om kritisch naar je eigen rijden te kijken. Ook daarmee kun je heel snel belonen als je paard goed aan het been is. Op onze stal heeft één van de paarden twee ruiters. Onder de ene loopt ie alsof ie net de haverkist leeg heeft gegeten, onder de ander alsof ie alleen maar een handje schraal hooi krijgt.


Vergeet ik zeker niet....

Hij is ooit eens overvraagt toen ik wegens overmacht een andere ruiter heb betaald om hem een periode te trainen omdat ik mantelzorg verleende en hij anders dicht groeide.
Vanaf dat moment is het klaar voor hem.

"Hem er even doorheen helpen" resulteert dat hij met ruiter en al door het hek buffelt.

Paard wordt van oorpuntjes tot staart altijd netjes nagekeken en leidt een Gooisch prinsenbestaan verder.... Hij hoeft ook geen Totilas te zijn, maar er alleen maar op te leren vertrouwen dat zijn vertrouwen niet weer geschaad wordt. Dat pak ik liever speels aan.
Maar je maakt een valide punt hoor.... het is wel iets waar ik kritisch op ben.

VogeltjeM

Berichten: 3749
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 09:58

Ik clicker ook onder het zadel (ook op de grond overigens :P ). Zou niet meer zonder willen.

Naar wat voor oefeningen zoek je? Wil je "traditioneel rijden" met aanvulling van de clicker of eerder een soort spelletjes/around the roundpen-achtige dingen doen?

Er komt binnenkort trouwens een boek van Inge Teblick over rijden met de clicker.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 10:01

VogeltjeM schreef:
Ik clicker ook onder het zadel (ook op de grond overigens :P ). Zou niet meer zonder willen.

Naar wat voor oefeningen zoek je? Wil je "traditioneel rijden" met aanvulling van de clicker of eerder een soort spelletjes/around the roundpen-achtige dingen doen?

Er komt binnenkort trouwens een boek van Inge Teblick over rijden met de clicker.


Ik doe momenteel Intrinzen, en daarnaast ook voltes verruimen/ sluiten, vierkantjes stappen en draven, balkjes, wending om de voorhand, wending om de achterhand.

Het gaat mij in eerste instantie om iedere impuls voorwaarts in de bak te belonen. Gewoon even 'vertrekken' (hoera!), en weer ontspannen...
Dat hij in die omgeving weer voorwaarts gaat denken.

Voorwaarts dwingen resulteert namelijk alleen maar in spanning en rare fratsen.... dat is niet wat ik hem wil leren.

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Re: paard ohz trainen met clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:05

Grand prix amazone Jolanda Adelaar traint ook met een clicker, zij plaatst ook regelmatig filmpjes, zoek het maar eens op. Ik vindt het zelf ook heel interessant om te volgen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: paard ohz trainen met clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 10:29

Wat een leuke tips mensen!!! Daar kan ik wel wat mee :-)

koend
Berichten: 1243
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 10:30

Ninx schreef:
VogeltjeM schreef:


Ik doe momenteel Intrinzen, en daarnaast ook voltes verruimen/ sluiten, vierkantjes stappen en draven, balkjes, wending om de voorhand, wending om de achterhand.

Het gaat mij in eerste instantie om iedere impuls voorwaarts in de bak te belonen. Gewoon even 'vertrekken' (hoera!), en weer ontspannen...
Dat hij in die omgeving weer voorwaarts gaat denken.

Voorwaarts dwingen resulteert namelijk alleen maar in spanning en rare fratsen.... dat is niet wat ik hem wil leren.


Het valt me op dat bijna alle oefeningen die je noemt verzamelende oefeningen zijn en geen oefeningen voor een paard met te weinig looplust.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:13

Ninx schreef:
"Hem er even doorheen helpen" resulteert dat hij met ruiter en al door het hek buffelt.

Kan ik heel goed begrijpen. De grap met het paard bij ons op stal is namelijk dat juist de ruiter waarbij het paard zo goed loopt heel weinig doet. Behalve dan heel fijn meegaan met de bewegingen van het paard en belonen als ie voorwaarts denkt. De ander vraagt voorwaarts met het been maar houdt schijnbaar onbewust tegen met de rest van het lichaam. Met als gevolg een paard dat loopt met de handrem erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 11:25

Bij Connection Training hebben ze ook hele cursussen over rijden met een clicker, zowel het gedeelte zadelmak maken van een paard (wat je op zich ook kan gebruiken omdat dit gaat over de eerste stappen zetten onder het zadel, wat bij een totaal ongemotiveerd paard ideaal is om een start te maken) als het verdere rijden en echt gymnastiseren onder het zadel. Nu is dit wel een site waar je lid van moet worden om alle materiaal te kunnen bekijken, maar ze hebben ook heel veel gratis videos op youtube, weet alleen niet vanbuiten welke onderwerpen erbij zitten maar ik gok dat je er vast wel wat tussen vind om je op weg te helpen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 11:39

koend schreef:
Het valt me op dat bijna alle oefeningen die je noemt verzamelende oefeningen zijn en geen oefeningen voor een paard met te weinig looplust.


Daar ben ik natuurlijk niet begonnen.... het is wat we nu doen en waarin hij veel pret lijkt te hebben en dus voorwaarts is.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 11:41

Rex_Rolfo schreef:
Ninx schreef:
"Hem er even doorheen helpen" resulteert dat hij met ruiter en al door het hek buffelt.

Kan ik heel goed begrijpen. De grap met het paard bij ons op stal is namelijk dat juist de ruiter waarbij het paard zo goed loopt heel weinig doet. Behalve dan heel fijn meegaan met de bewegingen van het paard en belonen als ie voorwaarts denkt. De ander vraagt voorwaarts met het been maar houdt schijnbaar onbewust tegen met de rest van het lichaam. Met als gevolg een paard dat loopt met de handrem erop.


Begrijp het.....
Ik heb er natuurlijk ook al eens een ander opgezet met veel ruitergevoel om te kijken of er dan iets schuift in het beeld... dat gebeurt niet.

Ik blijf natuurlijk ook mezelf verbeteren, dat houdt nooit op.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 18:52

[***] schreef:
Bij Connection Training hebben ze ook hele cursussen over rijden met een clicker, zowel het gedeelte zadelmak maken van een paard (wat je op zich ook kan gebruiken omdat dit gaat over de eerste stappen zetten onder het zadel, wat bij een totaal ongemotiveerd paard ideaal is om een start te maken) als het verdere rijden en echt gymnastiseren onder het zadel. Nu is dit wel een site waar je lid van moet worden om alle materiaal te kunnen bekijken, maar ze hebben ook heel veel gratis videos op youtube, weet alleen niet vanbuiten welke onderwerpen erbij zitten maar ik gok dat je er vast wel wat tussen vind om je op weg te helpen.


Leuk, dank je... ik ga zoeken!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-20 18:53

Marsie2 schreef:
Grand prix amazone Jolanda Adelaar traint ook met een clicker, zij plaatst ook regelmatig filmpjes, zoek het maar eens op. Ik vindt het zelf ook heel interessant om te volgen.


Is zij niet die dame van Fjord Guus? Ik ga kijken, dank je :-D

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-20 21:26

Ninx schreef:
Marsie2 schreef:
Grand prix amazone Jolanda Adelaar traint ook met een clicker, zij plaatst ook regelmatig filmpjes, zoek het maar eens op. Ik vindt het zelf ook heel interessant om te volgen.


Is zij niet die dame van Fjord Guus? Ik ga kijken, dank je :-D


Dat klopt inderdaad! Vindt haar een hele leuke sympathieke amazone.

Muze
Berichten: 5262
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:35

mingming schreef:
Ik heb dit met mijn pony gedaan, maar dan andersom omdat hij zo zenuwachtig en gespannen was onder het zadel dat ik klikte zodra hij ontspande. Ik heb les gehad van Danielle van Amable hiervoor. Ze heeft op haar YouTube kanaal ook een video over rijden met clicker. Volgens mij over een pony die niet voorwaarts is in de galop

Edit: overigens heb ik de clicker snel afgebouwd en ondertussen rijd ik zonder



Heb ik ook aan zitten denken. Mijne spant ook ontzettend snel onder het zadel.
Enige wat ik niet wil is dat het met de clicker een soort “ trucje” wordt, maar juist echte ontspanning.

Hoe ging jij te werk?

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 20:39

Die van mij heb ik ook middels clickertraining beleerd en ingereden. Nu doe ik het enkel nog aan de longe en onder het zadel niet meer. In het begin werkte ik met brokjes, intussen enkel met een aai of even kroelen.

Zeker tijdens de periode van zadelmak maken merkte ik echt dat mijn merrie er baat bij had. Ze was goed op mij gefocust en deed ook erg haar best. Heb ook het idee dat je veel beter op het juiste moment kunt belonen, waardoor de paarden het beter onthouden.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 21:14

Mijn stakende tinker die bakwerk niks vond, beloon ik ook mbv voedselbeloning. Ik gebruik een beloningswoord omdat ik zelf niet handig ben met de clicker.
Ik doe dat zowel erop als ernaast.
Wij doen achterwaarts en haldhouden op zit, wending om de achterhand en voorhand, sidepass,schoudervoor, wijken, travers, etc.,zelfs een soort van spin :D
Het hoeft niet proefwaardig, het gaat om het lenig maken van mijn paard. En door haar op het juiste moment te belonen blijft ze gemotiveerd.
Ze staakt nu zelden en is vlot aan het been.

studiozacht
Berichten: 47
Geregistreerd: 09-03-17

Re: paard ohz trainen met clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:43

Wat leuk dat jullie ook met een clicker werken. Ik ken het vanuit de hondensport. Hoe beloon je je paard dan tijdens het rijden?

Het voordeel van clickeren is dat je steeds specifieker naar een doel kan werken wat voor het dier heel motiverend werkt. Eerst als het er maar een beetje op lijkt en later als het meer verfijnder wordt wat je bedoelt. En toevalstreffers natuurlijk :-)
Werkt het bij paarden ook zo dat ze allemaal op verschillende manieren beloond willen worden? De een met eten, de ander met een aai? Zijn er meer manieren? Ik moet alles nog leren he :-)

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: paard ohz trainen met clicker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:54

Misschien kun je om hem te motiveren van point to point gaan.
Bijvoorbeeld van kegel naar kegel. Bij de kegel dan belonen. Dit steeds verder wat uitbouwen of creatief zijn in de vorm van een slalom of volte of andere patronen. Handigste is om deze te herhalen.

Je zou ook nog met een target kunnen werken in de vorm van een 2e persoon die dan de target bedient.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:57

studiozacht schreef:
Wat leuk dat jullie ook met een clicker werken. Ik ken het vanuit de hondensport. Hoe beloon je je paard dan tijdens het rijden?

Ik clicker ook onder het zadel en op zich is dat niet moeilijk. Ik heb mijn paard op de grond leren inbuigen, naar links en rechts. Onder het zadel is het dan beloning pakken en links of rechts ter hoogte van de schouder houden. Ze hebben heel snel door dat de beloning daar te halen is. En ook aan welke kant.