Fanatiek rijden of stoppen? Een middenweg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 17:38

Ik lees vooral in je bericht dat dressuur voor jullie beiden niet ontspannend is en jullie het niet zo leuk lijken te vinden.
Er zijn nog zoveel andere leuke dingen te doen met je paard. Dus zoek iets wat jullie wel ligt zou ik zeggen. Je kan nog altijd af en toe eens dressuur rijden als jullie daar zin in hebben. Maar dat hoeft m.i. echt geen 5x per week te zijn. Ik rij de laatste tijd ook niet veel en het grootste deel van de tijd als ik ga rijden, ga ik ook gewoon buiten rijden (stappen, soms klein stukje draf). Voor ponylief en mezelf is dat gewoon het meest ontspannend. Af en toe rijden we ook wel ns dressuur als we daar beide zin in hebben of heel soms zelfs eens springen. Daarnaast doen we ook wel eens hersenwerk of in ga gewoon naar stal om hem buiten te zetten.... je kan echt zoveel meer met je paard doen dan dressuur rijden.


pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 16:49

pol013 schreef:
pateeke schreef:
Ik lees vooral in je bericht dat dressuur voor jullie beiden niet ontspannend is en jullie het niet zo leuk lijken te vinden.
Er zijn nog zoveel andere leuke dingen te doen met je paard. Dus zoek iets wat jullie wel ligt zou ik zeggen. Je kan nog altijd af en toe eens dressuur rijden als jullie daar zin in hebben. Maar dat hoeft m.i. echt geen 5x per week te zijn. Ik rij de laatste tijd ook niet veel en het grootste deel van de tijd als ik ga rijden, ga ik ook gewoon buiten rijden (stappen, soms klein stukje draf). Voor ponylief en mezelf is dat gewoon het meest ontspannend. Af en toe rijden we ook wel ns dressuur als we daar beide zin in hebben of heel soms zelfs eens springen. Daarnaast doen we ook wel eens hersenwerk of in ga gewoon naar stal om hem buiten te zetten.... je kan echt zoveel meer met je paard doen dan dressuur rijden.


Dat kun je ook juist precies andersom zien. Dressuur zou juist paard en ruiter blij moeten maken. Maar dan ben je geen dressuur aan het rijden om de 'proefjesdressuur' maar om de fine tuning van je hulpen en het sterker en leniger maken van je paard. En dat is super gaaf :D Misschien soms lastig, maar kán echt een mega mooi gevoel geven.


Ik volg wat je zegt. Alleen geldt dat niet voor iedereen... Je zegt 'blij moeten maken', 'dat is super gaaf'...: dat is wat jij vindt van dressuur rijden (ook de niet proefjesdressuur). Maar dat is niet voor iedereen het geval. Niet iedereen vindt fine tuning leuk, niet iedereen wordt blij van dressuur. In de berichten van TS lees ik niet dat paard en ruiter daar plezier in hebben, het fijn vinden om dressuur te rijden, fine tuning te doen enz. En dat kan, het ligt sommige mensen, paarden of combinaties gewoon niet zo.

Ik heb zelf ook best wel wat frustraties gehad in het dressuur rijden met mijn pony. Hij is niet meer van de jongste maar wel nog behoorlijk levendig. Ik kijk nu gewoon per dag waar we beiden nood aan hebben, waar we zin in hebben,... Soms is dat dressuur rijden, regelmatig is dat een buitenrit, heel soms een springen, hersenwerk, grondwerk, gewoon borstelen, rijden met neckrope,... noem maar op. Je kan in mijn ogen zoveel meer doen met een paard dan dressuur rijden en als je echt rijdt voor je plezier denk ik dat je maar beter iets kan zoeken waar jullie beiden op dat moment plezier aan beleven.
Sinds ik minder focus op dressuur rijden en meer kijk naar waar we zin in en nood aan hebben, vinden we het werken beiden ook fijner en ontspannender.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers