Onzeker paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Brainless

Berichten: 29661
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 01:56

Relaxed schreef:
Nou ja, een paard waarbij het emmertje overloopt zal dit wel laten merken.. Of dat hulpen niet meer doorkomen of ander gedrag wat je op dat moment niet wil. Wat jij beschrijft klinkt mij niet als een overlopende emmer..

Ik kan ook zien als mijn paardje tegen zijn grens aan zit.
Als ik door ga totdat hij overloopt is hij zo over de zeik dat hij in de staak gaat.
En dan ben je echt niet blij.
TS kan beter vragen waardoor de eigenaresse dat kan zien en daarvan leren.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Brainless

Berichten: 29661
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 19:24

Devic schreef:
Kelly_ann schreef:
Misschien liep het emmertje van de eigenaar wel over?

Zolang het paard aan de hulpen blijft, ontspannen oogt, de hals nog laat vallen, rustig kan stappen.

Dan zou ik vooral niet te truttig gaan doen.
Misschien dat het paard met jouw aanpak juist wel gaat verbeteren en steviger in de hoeven komen te staan.


Nou zo zou ik er zeker in het begin niet in gaan. Blijft toch een paard van iemand anders. Als ik als eigenaar zou zien dat mijn bijrijder alle instructies in de eerste week (weken) al negeert, zou het snel afgelopen zijn met de samenwerking.

Precies, anderen mogen veel, maar mijn instructies negeren gaat niet gebeuren.
Ook al ben ik 100% truttig in andermans ogen, het is wel mijn paard.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Brainless

Berichten: 29661
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:08

Kelly_ann schreef:
Ja, het kan natuurlijk zijn dat de bijrijder dingen over het hoofd ziet.

En dat je je als bijrijder hebt te schikken naar de eigenaar.

Maar een paard dat al over de flos gaat van een stel overgangen aan de longe?
Ik ben er toch echt voorstander van paarden iets weerbaarder te maken.

Al die introverte, super gevoelige, ineens exploderende paarden maken we ook een beetje zelf.
Maar wellicht is dat een andere discussie.


Voor nu, in gesprek met de eigenaar, wie weet leer je ervan.

Mijn paard is al heel veel verbeterd sinds ik hem heb.
Eerst was hij al over de zeik als je de zweep van hand verwisselde of het zadel van de "verkeerde" kant erop legde.
Dus hij is echt heel veel "weerbaarder" geworden.
Maar bij vreemden kan hij weer wat meer reageren omdat hij ze nog niet goed kent.
Onbekenden kunnen hem dus ook absoluut niet laden in de trailer terwijl ik hem met 2 minuten heb geladen.
Maar hij is en blijft wat gevoeliger voor zijn omgeving dan bv mijn Fries die echt een allemansvriend is en van iedereen alles wel goed vindt.
Mijn arabier doet het daardoor juist super met lange lijnen, even een kriebeltje op een bepaalde plek en kan dan prima wijken, travers, schouderbinnenwaarts enz... maar dat houdt wel in dat hij op andere dingen ook wat gevoeliger kan reageren omdat hij en zo van nature is en daar ook extra op getraind wordt.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Brainless

Berichten: 29661
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 22:21

@Kelly_ann
Ik persoonlijk vind je heel neerbuigend doen over eigenaren die een verzorger willen begeleiden.
Alsof hun paard dan ineens dramatisch is en zij supergevoelige paarden creƫren.
Jij weet niet hoe TS bezig was en wat TS al aangaf heeft zij de neiging wat meer door te komen en wat meer van het paard te verwachten omdat ze een trager paard is gewend.

Hetzelfde als met rijden.. mijn arabier is donders goed voor het been.
Als er dan iemand op zit die harder doorkomt met het been en hand en veel (in mijn ogen te snel en te veel ruige overgangen maakt), dan gaat dat best even goed.. maar op een gegeven moment is hij het spuugzat, omdat het ook niet nodig is.
Als ik dan als eigenaar zeg: goh geef maar wat minder been, hou je handen wat meer voor je en ik heb liever dat je de eerste keren lekker rustig rondrijdt om elkaar te leren kennen.. dan ben ik in jouw ogen ook een over dramatische eigenaar die watjes kweekt?

Mijn Fries is juist een paard die je wel "hup aan het werk" moet zetten en bezig moet houden.
Als daar een voorzichtig iemand op zit zeg ik juist.. denk er aan haar voorwaarts te houden hoor, als ze iets terug valt direct weer naar voren wegrijden en veel overgangen rijden.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers