paard duikt in contragalop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 11:57

Paard 6 jaar, mag nu naar m2, kan goed contragalop in die zin dat hij netjes blijft galopperen. In die contra kan ik qua stelling min of meer doen wat ik wil.
Nu ons klein probleempje.
In gewone galop kan ik hem vrij goed met de achterhand eronder en "voor me" houden. In contragalop zoekt hij de weg naar beneden ( hij valt niet overdreven uit elkaar) en heb ik er voorlopig geen antwoord op.

Wat is de juiste weg?

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 18:42

Sterker maken door veel contragalop te rijden. Goed de kop omhoog houden, niet laten duiken. Ondertussen middengalop in contra op de lange zijde en op de korte zijde verzamelen. Ook overgangen van draf naar contragalop en weer terug en overgangen van stap naar contragalop.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 20:29

Overgangen naar contra op de grote volte?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:41

koend schreef:
Paard 6 jaar, mag nu naar m2, kan goed contragalop in die zin dat hij netjes blijft galopperen. In die contra kan ik qua stelling min of meer doen wat ik wil.


Oud gezegde:
contragalop is een prachtige oefening om de wat stijvere paarden soepel te maken;
changementen zijn prachtige oefeningen om kracht te ontwikkelen.

Jouw dier is in mijn ogen jong en kan al M2.
Op zich kunnen we stellen dat het basiswerk is - maar ik denk dat het 'gewoon' een kwestie is van efkes 'doortrainen' op kracht.
(Kop omhoog kan ik in dit verband niet plaatsen, klinkt mij ook in de oren als oorzaak en gevolg verwisselen: nodig is het onderbrengen van de achterhand, kantelen van het bekken, gebruik van de 'buik' spieren - geen teugels bij nodig.)

Aanspringen is zo'n krachtoefening, zeker uit stap, maar op de grote volte naar contra lijkt mij niet nodig. (Als gehoorzaamheidsoefening misschien, maar dat is het probleem niet.)

Slangevoltes in allerlei varianten kunnen wel zin hebben: bocht gewone galop, 1 kwart cirkel contra, stap en als het goed ging lange teugel.
... en dit is ook de 'truc' van galopsprongen (in dit geval) tellen.
Gesteld dat het 4 pas goed gaat: vraag dan regelmatig 3, 4 en soms 5 sprongen. Paard wordt niet overvraagd, houdt er lol in, en op gegeven moment ga je de 6e galopsprong erbij vragen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-10-20 13:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 13:44

Soms helpt het wel om ze hoger in te stellen zodat het muntje even valt dat ze niet moeten gaan duiken, blijf jij wel doorrijden TS? Want in theorie zou er niets moeten veranderen aan de houding als je van hand wisselt. Tenzij jij natuurlijk stopt mer rijden.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-20 14:50

Ik neem al jullie tips mee:
Jeanne: tempowisselingen en overgangen in contra
Janneke: stap-contra en kijken hoeveel passen het meestal goed gaat. Na zoveel passen weer contra-stap. Geleidelijk aan een pasje meer. De overgang strap-contra mag best op de rechte.
Aysha: er op letten dat ik hem zelf niet laat duiken door actief te blijven rijden in contra, net zoals ik in gewone galop doe. (Ik denk dat ik hier wel een beetje in de fout ging)

Als ik het zo samenvat, dan lijkt alles bij elkaar te passen.
Werkpunt voor tijdens deze wedstrijdloze coronawinter. Ik zie dat wel zitten.
Bedankt!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:05

Bedankt Om het beter te verwoorden dan ik deed koend. Nu ik terug lees na een paar uur slaap geloof ik dat mijn medicatie mijn hersenen al enigszins sloom gemaakt had! :=
Inderdaad actief en echt op dat achterbeen houden. De overgangen vanuit stap die Janneke aan haalt helpen in mijn ervaring inderdaad ook enorm! :)
Het is ook een enorm goede voorbereiding naar de toekomst toe (changement) omdat hij echt onderscheid zal moeten maken in je hulpen betreffende welke galop je vraagt ipv gewoon aan springen op basis van of ie linksom of rechtsom gaat. (Echt bizar veel paarden doen dat.)

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-20 13:35

De mijne kijkt niet naar op welke hand we rijden om zijn galop te kiezen. Dat is het voordeel van veel buiten te rijden of de dressuur in het bos of op de maisstoppels te oefenen.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:24

Vind 6 ook best nog heel jong voor deze oefeningen , zeker als ze technisch niet goed uit gevoerd worden.
Je paard geeft duidelijk aan dat hij het lastig vind
IK zou zeggen stop eens even met wedstrijden en ga eens een tijdje de druk eraf halen en werken in de basis, je zit hulpen de indirecte teugel hulpen , werken met het paard zijn achterhand in plaats van met zijn hoofd, ga eens in stap en draf op je zit leren van travers naar renvers ook op de ac lijn, daar word je paard enorm lening van als het goed word gedaan dus alleen op jou zit .
Zorg dat er een goeie basis is waar het paard het wel kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 10:21

JeanneV schreef:
Sterker maken door veel contragalop te rijden. Goed de kop omhoog houden, niet laten duiken. Ondertussen middengalop in contra op de lange zijde en op de korte zijde verzamelen. Ook overgangen van draf naar contragalop en weer terug en overgangen van stap naar contragalop.



heel zwaar als een paard nog niet recht is Jeanne,

lijkt me dat het weer heel gemakkelijk gaat compenseren en leert het weer niet op de juiste wijze de oefeningen te doen

als een paard recht is en soepel de galop op beide handen kan, kun je eens werken aan de contragalop zou ik denken, eerst de basis op orde brengen

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:26

De vraag is wat je moet doen als de gewone galop goed is en de contragalop nog niet. Dan moet je contragalop gaan oefenen en in die oefening aan de basis werken. Contragalop is gewoon een basisoefening. Ik doe het al met 4 jarige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:53

JeanneV schreef:
De vraag is wat je moet doen als de gewone galop goed is en de contragalop nog niet. Dan moet je contragalop gaan oefenen en in die oefening aan de basis werken. Contragalop is gewoon een basisoefening. Ik doe het al met 4 jarige.


dank voor uw uitleg, dan heb ik uw tips verkeerd geïnterpreteerd

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:56

Klinkt alsof hij nog wat moeite heeft met de oefening. Als de normale galop goed gaat en hij fijn kan schakelen en daarin recht blijft, zou ik continue stukjes contra gaan meepakken. Korte stukjes en daarin ook overgangen rijden.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 11:58

JeanneV schreef:
De vraag is wat je moet doen als de gewone galop goed is en de contragalop nog niet. Dan moet je contragalop gaan oefenen en in die oefening aan de basis werken.


Dat is nergens voor nodig.
En vaak is het symptoombestrijding.
De vraag is waarom het dier dit doet in contragalop en dat zegt waarschijnlijk iets over het hele rijden.

Citaat:
Contragalop is gewoon een basisoefening. Ik doe het al met 4 jarige.

Ik galopeer pas als mijn Knollie in draf een behoorlijke schouderbinnenwaarts kan.
Op basis daarvan ga ik galopperen.
(.... de volgorde van de proeven is dus waar ik mij slap om lach....)
Is je dier sterk genoeg (want SB) en van nature soepel dan is contragalop niet moeilijk.
(En let op bij dieren die van nature soepel zijn: soepel is vaak ook slap!)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 12:07

Er zijn natuurlijk meer wegen naar Rome.

Ik heb geleerd: "If you want to improve the canter, you have to spend time in the canter"

Natuurlijk verbeter je de moeilijke oefening als je paard in een makkelijker gang of oefening sterker en lenig er maakt.

Dus ik zou het allebei meepakken. Zowel sterker en lenig er maken in je zijgangen in stap en draf.
Beter kunnen schakelen in galop.
Korte stukjes contra.

En dat komt uiteindelijk samen in een contragalop die meer in balans is.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:20

Een domme vraag misschien TS maar rijd je ook gebroken lijnen in galop?
Voor een trage opbouw van contra is dat best fijn. Je zet hem makkelijk actief in vanuit de hoek die je kan gebruiken om hem te activeren. En na een paar meter contra kan je hem weer opvangen en activeren voor ze kan duiken. Afhankelijk van hoe scherp je de gebroken lijn maakt, maak je het zwaarder.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:12

Janneke2 schreef:
JeanneV schreef:
De vraag is wat je moet doen als de gewone galop goed is en de contragalop nog niet. Dan moet je contragalop gaan oefenen en in die oefening aan de basis werken.


Dat is nergens voor nodig.
En vaak is het symptoombestrijding.
De vraag is waarom het dier dit doet in contragalop en dat zegt waarschijnlijk iets over het hele rijden.

Citaat:
Contragalop is gewoon een basisoefening. Ik doe het al met 4 jarige.

Ik galopeer pas als mijn Knollie in draf een behoorlijke schouderbinnenwaarts kan.
Op basis daarvan ga ik galopperen.
(.... de volgorde van de proeven is dus waar ik mij slap om lach....)
Is je dier sterk genoeg (want SB) en van nature soepel dan is contragalop niet moeilijk.
(En let op bij dieren die van nature soepel zijn: soepel is vaak ook slap!)

Ik lach me weer slap om mensen die bedenken om schouderbinnenwaarts te rijden voordat je gewoon goed kunt galopperen kunt galopperen. Alles kan natuurlijk, maar van galop wordt een paard veel sneller sterker en dat doet veel met de bovenlijn. De volgorde van de proeven is over nagedacht door goede trainers en juryleden met veel ervaring met africhten. Maar prima als jij het wiel overnieuw wilt uitvinden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:16

Kunnen we een beetje respectvol blijven voor ieders manier van trainen?
Ik heb eentje staan die eerst goed leerde galopperen. Heb nu een jong paard dat de SB aan het leren is ondanks dat haar galop nog niet "afgewerkt" is. Elk paard is een individu met sterktes en zwaktes en dient getraind te worden op basis van die sterktes en zwaktes.

Je eigen vaardigheden worden echt niet beter of waardevoller door die van een ander af te kraken.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 21:36

Voor alle duidelijkheid,
Mijn paard is behoorlijk aan het been, loopt behoorlijk recht, kan behoorlijk wijken, schoudervoor en schouderbinnenwaarts en travers. Op de ac- lijn kan ik een stuk travers links rijden en dan omstellen naar travers rechts. Ik kan hem in stap, draf en galop, hoger, lager of, ronder instellen. Alleen in contra niet zo goed. Dan duikt hij een beetje ( geen enkele jury gaf er opmerkingen over, maar ik voelde het) en ik had er geen antwoord op. Vandaar mijn vraag.
We reden 1 jaar l1, een jaar l2 en een jaar m1, met telkens een heel mooi gemiddelde.

Nu over jullie raadgevingen.
- aan de basis werken: heel zeker! 80 % van de tijd! Die basis moet steeds blijven verbeteren: nog beter aan het been, nog minder momentjes scheef, met nog kleinere hulpen, ...
- maar ik wil ook de oefeningen blijven verbeteren. Die zijn trouwens uitgevonden om onze paarden sterker, soepeler en meer op de achterhand te krijgen; toch?
Dus bedankt aan wie mij raad gaf om mijn contra te verbeteren!

Daar wil ik trouwens nog wat over vragen:
@diantaM jij en anderen spreken van overgangen in contra:
Contra naar draf is duidelijk, dat kan altijd.
Draf naar contra en stap naar contra wil ik vragen wanneer dat moet. Op de rechte lijn is eenvoudig en volgens mij eigenlijk alleen een gehoorzaamheidsoefening en controle op de hulpen. Op de volte is het een ander paar mouwen om dat recht te doen.
Voorlopig is het moeilijkste wat ik ertussen steek (als de rest goed gaat) een overgang stap-contra een meter of 8 voor de hoek zodat hij in de hoek nog mooi op het achterbeen is.
Ofwel maak ik een korte schakeling op een recht stukje net voor een bocht.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: paard duikt in contragalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 21:46

Over de discussie wat eerst heb ik ook een mening.
Ik denk dat je meerdere dingen moet oefenen. Het brengt niet alleen afwisseling voor ruiter en paard maar het ene verbetert meteen ook het andere.
Net zoals een beetje basis springen ook een bijdrage kan zijn aan de ontwikkeling van de dressuurcombinatie.

De volgorde van de dressuuroefeningen in de proeven vind ik zelf een goede leidraad, maar ook hier mag je een beetje vrij mee omgaan, volgens de talenten van je paard.