Paard angstig bij veranderen beugellengte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Paard angstig bij veranderen beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 12:18

Hoi allemaal,
Sorry als hier al een topic aan is besteed, ik kon het niet vinden.

Mijn haflinger is redelijk snel schrikachtig als ik op haar dingen wil doen. Zo moet ik bijvoorbeeld afstappen als ik wil aansingelen, beugellengte wil veranderen of mijn jas uit wil doen.
Opzich geen grote problemen, maar ik zou dit haar graag willen leren. Hebben jullie tips hoe ik voorkom dat ze gaan rennen wanneer ik deze dingen probeer.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:21

Begin met oefenen als iemand haar vasthoud, terwijl jij je jas los maakt of aan je beugelriemen zit.
Dan kan degene die haar vasthoudt haar afleiden en tevens tegen houden en zo kan de eraan wennen dat er niks met haar gebeurt wanneer jij even met iets anders bezig bent.

miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Paard angstig bij veranderen beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 15:17

is er geen mogelijkheid om dit te proberen zonder dat er mensen haar vast hoeven te houden.
Ben namelijk meestal wel op mezelf aangewezen bij de paarden.

c_alsemgeest

Berichten: 20666
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:19

miepietjuh schreef:
is er geen mogelijkheid om dit te proberen zonder dat er mensen haar vast hoeven te houden.
Ben namelijk meestal wel op mezelf aangewezen bij de paarden.

juist om het een periode te oefenen aan een vriend/vriendin/familielid vragen mee te gaan?

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:22

miepietjuh schreef:
is er geen mogelijkheid om dit te proberen zonder dat er mensen haar vast hoeven te houden.
Ben namelijk meestal wel op mezelf aangewezen bij de paarden.


Jawel hoor, een hele simpele tussenstap invoeren.
Leer je Haf het commando 'Wacht' aan als je halthoudt, en laat hem na dat commando NOOIT wegstappen zonder dat hij een klein snoepje heeft gehad van je. Wel heel consequent zijn in het verschil tussen HO (geen snoepje en aan de hulpen blijven) en WACHT.
Als je dat een aantal dagen hebt geoefend en je pony heeft het verschil tussen HO en WACHT door, kun je voorzichtig een klein 'rommeltje' doen na commando WACHT. Daarna snoepje erin, verder rijden. Paar keer per training herhalen, rommeltje (waarbij je dus ook in je zadel gaat bewegen, wat rommelt en ritselt etc) rustig uitbreiden, altijd EERST een snoepje en daarna weer aan de hulpen stellen en wegrijden.
Werkt echt altijd bij een haflinger. HET grote voordeel van vreetzakponys :D

miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 10:53

Oke bedankt! Ga ik dat eerst proberen!

Hahahah vreetzakponys _/-\o_

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard angstig bij veranderen beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:04

Eén advies: nooit je jas/trui oid uitdoen op je paard. Er komt altijd een moment dat je armen geblokkeerd zijn. Als je paard dan wat doet kun je niet snel ingrijpen en als je valt, kun je je val niet meer breken en maak je een doodssmak.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:14

Ik zou niet gaan beginnen met dit aanleren als je erop zit. Waarom risico lopen als het ook veilig kan.

Begin met je paard desensibiliseren als je ernaast staat. Is veel makkelijker.

https://youtu.be/1cA7egQ3rLE

Begin klein en verder weg en bouw op zodat je uiteindelijk een jas, een paraplu of een zeil boven haar kan wapperen.
Daarna ga je datzelfde doen als je erop zit. Zorg dan dat je je paard hebt aangeleerd om zacht te worden op één teugel, zodat je als ze wegloopt, haar kan draaien op één teugel totdat ze stilstaat.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:17

En los van het oefenen van het WACHT commando, kun je ook klein beginnen en dat steeds verder uitbouwen.

Begin eens met kleine bewegingen van je benen, kun je gewoon je voeten uit de beugels laten hangen, een beetje mee bewegen vervolgens, dan iets optillen etc. Hetzelfde geldt ook voor je bovenlichaam, beweeg eens met je bovenarmen, buk dan eens iets voorover, steeds verder met je hand langs de schouder.

Tussendoor goed belonen met je stem en niet te grote stapjes in één keer. Ze moet er aan wennen dat er niks gebeurd als jij op haar zit en beweegt. :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:25

Ik zou het eigenlijk nog simpeler houden, alleen duurt het een stuk langer, want in het begin zou ik dan het aansingelen en veranderen van beugellengte even niet doen, omdat het nog een stap te ver is.

Namelijk gewoon iedere keer op ontspannen momenten (niet in het begin maar na even bewegen) steeds wat rare dingen doen en die verder uitbouwen. Bv, beginnen met kriebelen op de hals, en dan naar voren tot aan haar oren. Of langs de schouder naar beneden. Af en toe expres uit evenwicht zitten, zowel voor/achter als links/rechts. Ook naar achteren kriebelen: achter het zadel en zo verder naar de staart. Je benen van het zadel halen of zwaaien langs haar. Naar je tenen buigen.

Dat kan in stap en in stilstand (handig om beide te kunnen) bij voorkeur met een lange teugel, maar een beetje begeleiding in het begin kan ook. En in al die gevallen bezig gaan met dingen die eigenlijk helemaal niets moeilijks voor haar zijn, klein beginnen rustig aandoen, als ze spanning opbouwt (al is het maar het te snel verdraaien van haar oren) weer even een stapje terug, en ondertussen praten dat het allemaal ok is, en regelmatig belonen voor alle rust.

Daarna kun je de beugels doen en als je die doet door je voet in de beugel te houden, je knie iets van het zadel te halen en dan met 1 hand gaatje voor gaatje aanpassen (verkorten is iets aan de beugel trekken, verlengen is druk op je voeten.) Je hebt dan nog 1 hand aan de teugels, je brengt het paard niet uit evenwicht en je hebt ook maar heel kort een situatie dat je even geen beugel hebt.

Gaat dat ook goed, dan kun je ook aan de singel beginnen, maar omdat veel paarden dat niet per se fijn vinden is het misschien goed om eerst te oefenen met 'wat ik ook doe hierboven, jij mag lekker stil blijven staan.' Ook bij de singel trouwens: voet in de beugel houden, met 1 hand doen en andere hand aan de teugel, dan kun je blijven ingrijpen.

(Nog wat dingen om te oefenen: dingen voor en achter van de ene naar de andere kant verplaatsen, over de hals en over de kont, ook als het grote rare flapperende dingen zijn - jas aan en uit doen is inderdaad niet handig maar toch goed als ze het kennen. En dan ook oefenen met je been voorlangs over de hals naar de andere kant doen (da's leuk voor dameszadel en heel handig bij sommige blessures als je anders moet op- of afstappen), en dingen op de bakrand kunnen leggen of er weer vanaf pakken. En als je echtechtecht heel veel wilt oefenen, neem dan ook rare geluiden nog even mee, want onze werkelijk geweldige pony die niet op of om keek van mijn zorro-cape, ook niet toen ik er extra mee flapperde, was toch even uit evenwicht toen ik vanaf haar rug een zorro-muziekje uit mijn telefoon liet komen. Maar ook sommige jassen maken een raar geluid als ze schuren.)

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 11:29

Schriktraining gaan doen. Eerst ernaast en zorg er voor dat je het “ enge” pas weg haalt als je paard stilstaat.
Als laatste kun je er dan aan werken dat je paard niet alleen stilstaat, maar ook kálm stilstaat dus echt vertrouwen heeft.

Als dit goed gaat met een vlag naast, boven, onder haar wapperen, een paraplu, een jas, een zeil, plastic flessen, maar ook een pion pakken, weer neerzetten en expres laten vallen, een vlag in de pion oppakken, neerzetten. Iets pakken van de bakrand af of juist erop weghangen etc... terwijl je er naast staat zo wel links als rechts dan kun je dit ook in het zadel gaan doen.

Doe dit echter zeker onder het zadel in het begin niet alleen. Het is ook leuker om dit met een groepje te organiseren. Samen lol met je knol :)

miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Paard angstig bij veranderen beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 17:12

Bedankt voor alle tips!
Ben sindskort ook bezig met grondwerk met behulp van een instructrice. Alleen hoe cool ze is als ik naast haar sta, hoe spannend ze het vind als ik op haar zit.
Ik ben nu bezig met het wacht commando, dat leek me sowieso handig omdat ik voortaan niet meer van de grond maar vanaf een krukje wil opstijgen. Ik moet zeggen dat dat al redelijk goed gaat. Dit weekend pas opgestapt toen ze braaf stil bleef staan met het wacht commando. En dat uitgebreid beloond.

Onder het zadel ook geprobeerd wat te bewegen en dat aan wacht te koppelen. Dit ging redelijk. Wel is ze niet zo van het stilstaan en wordt ze soms een kleine bulldozer die gewoon gaat wandelen.

@Ibbel; bedankt voor de tip. Het doel was opzich ook niet perse het jas uittrekken ofzo. Maar meer dat ik niet voor alles meer af hoef te stappen en dat ze inderdaad leert dat het niet zo eng is als ik dingen doe.

Ik ga dit wacht proberen uit te bouwen en dan proberen de beugels rustig te verstellen. Ook lijkt het me wel leuk als ik mijn voorbeen over haar nek naar de andere kant kan doen. Maar denk dat dat voorlopig nog een beetje te snel is.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:41

Hoe oud is je paard?

Het komt regelmatig voor dat jonge paarden het wat spannend vinden als er zaken 'boven' ze gebeuren. Kun je bijvoorbeeld wel met zweep rijden of is dat ook spannend?

Ik sluit me aan bij Shadow :-) Rustig beginnen met tijdens het rijden (bijvoorbeeld met uitstappen) overal aanraken. Strootje uit de manen halen terwijl je er op zit. Even zadeldekje achter het zadel even optillen en weer goed leggen. Dit langzaam uitbouwen.
Voorlopig er gewoon voor zorgen dat je al bent aangesingeld/beugels op maat hebt voordat je opstapt.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard angstig bij veranderen beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:48

En als je aan het poetsen bent, een een krukje ernaast zetten en daarop staan waardoor je naast je paard maar boven je paard staat. En uit die positie dus voorzichtig ‘enge’ zaken opbouwen.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard angstig bij veranderen beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:25

Haha toevallig doet mijne dit ook! Hij is best nuchter, maar als ik vanaf zijn rug de beugels of singels wil doen moet ik echt tegen hem blijven praten en dan nog voel ik soms spanning opkomen of schrikt hij. Links de beugels / singel doen lukt mij meestal nog wel, maar rechts krijg ik het vaak ook niet voor elkaar. Die kant op ben ik zelf ook minder lenig en dus minder handig trouwens.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:28

Ik zou de snoepjes truc van eatshay gebruiken! En neem dit serieus, doe het langzaam, neem je tijd en doe het grondig. Het is namelijk een teken dat je pony echt nog gaten heeft in de opleiding. Iets dat je bijv op buitenrit ook echt niet kan gebruiken als er een ongebruikelijke situatie is.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard angstig bij veranderen beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:33

Ik zou bij deze pony juist niet met voer werken. Je wilt juist dat die zich bewust blijft van wat er boven hem gebeurt, maar dat die in plaats van er angstig voor te zijn en zijn voeten te bewegen, beseft dat het oké is en blijft staan. Als je met eten gaat werken, ga je hem juist afleiden. Hij is met zijn gedachten bij de voerbeloning die die gaat krijgen als die stilstaat en ja, het effect zal dan misschien zijn dat die stilstaat. Maar of dat ook meteen betekent dat die oké is met wat boven hem gebeurt, dat ben je niet aan het trainen. Kans bestaat dus dat wanneer de trigger boven op zijn rug groter wordt dan de afleiding van de voerbeloning, dat die dan alsnog spanning opbouwt.

Met andere woorden: je wilt hem niet leren stilstaan, je wilt hem leren dat dingen die boven op zijn rug gebeuren geen reden tot paniek zijn.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Paard angstig bij veranderen beugellengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 12:52

Ik heb een pre die ook erg schrok bij het opstappen, aansingelen, belonen op de hals enz. Mijn man heeft hem gewoon aangesingeld als ik erop zat.Dat scheelde al voor het opstappen enz . In een week of 2 kon ik hem enthousiast belonen op zijn hals, zelf opstappen en zelf aansingelen. Jas uit heb ik nog niet geprobeerd.