Paard toont vreemd gedrag op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Paard toont vreemd gedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 19:02

Hoi hoi, na een hele vreemde ervaring op buitenrit, heb ik besloten om om de mening van andere mensen te vragen. Ik heb namelijk geen idee wat er aan de hand is en wil graag jullie hulp. Dit betreft trouwens een leasepaard, die ik nu 2 jaar ken. Dit heeft ze niet gedaan bij de vorige eigenaren, maar die hebben geen buitenrit meer gemaakt met haar in vijf jaar.
Ik ben vandaag, toen het lekker rustig was op de weg, op buitenrit gegaan. Gewoon, standaard rondje wat mevrouw die al 14 jaar op dezelfde stal staat kent. Eerste 10 minuten gingen prima. Daarna werd het een hel met veel gedribbel, een beetje gebok en gesteiger. Wat was er aan de hand? Ik reed een weg op zonder verkeer of wat dan ook en ineens wordt mevrouw druk. Ze gaat dribbelen. Dit doet ze ook als ze angstig is in de bank, maar op dat moment is er echt letterlijk niks waar ze bang voor zou kunnen zijn. Ik ga achterover in het zadel zitten, ontspan mijn benen en hou haar zachtjes, met een middelmatige teugellengte tegen. Ik weet uit ervaring dat te korte teugels of veel trekken het alleen maar erger maakt. En ineens trekt ze maar naar voren met al haar kracht en doet een bokje. Iets wat ze alleen doet als ze geïrriteerd of enthousiast is, maar wel zelden. Ik reageer door haar weer omhoog te trekken, maar door het voorafgaande gedribbel drijf ik haar alleen zachtjes aan. Na een paar keer te hebben gebokt zet ik haar aan de kant stil (ik kon niet door blijven stappen door bomen), want er kwam een auto aan en ik vertrouwde het niet. Op dat moment komt ze ook nog eens omhoog. Dit blijft ze doen terwijl ik met haar stap, totdat ik er besluit af te stappen. Aan de hand dribbelt ze nog wel, maar dat los ik op door haar stil te laten staan als ze gaat dribbelen. Ze komt niet omhoog of wat dan ook. Pas als ze weer eventjes op stal staat, is ze weer rustig.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Ik weet het namelijk echt niet meer. Ik ben namelijk wel bang dat ik niet goed genoeg voor haar ben en misschien beter kan stoppen met rijden...

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard toont vreemd gedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:04

Ik begrijp dat ze voor het eerst in jaren op buitenrit is geweest vandaag? Komt ze verder nooit het terrein af? het klinkt als een overprikkeld paard, teveel indrukken ineens.

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 19:08

Goof schreef:
Ik begrijp dat ze voor het eerst in jaren op buitenrit is geweest vandaag? Komt ze verder nooit het terrein af? het klinkt als een overprikkeld paard, teveel indrukken ineens.


Ze is inderdaad niet echt veel buiten geweest. De laatste buitenrit is een jaar geleden. En op die buitenrit heeft ze lekker veel op tempo kunnen draven, waardoor ze ook alle energie (en spanning) los kon laten. Ik denk dat dit het dan is. Hopelijk vertoont ze dit gedrag dan ook als er iemand meegaat, dan ziet die gelijk wat er aan de hand is. Ik ben namelijk vooral bang dat het aan mij ligt...

Zebrastreep

Berichten: 9746
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:10

Is er misschien iets lichamelijks zoals pijn? Het kan zijn dat het zadel niet lekker ligt en ze daarom gaat bokken en steigeren.

Ik lees nu ook pas dat het paard al lang niet naar buiten is geweest. Dan vindt ik haar reactie ook niet gek. Je had denk ik beter eerst met de hand kunnen oefenen en ik denk dat je dat vanaf nu eerst ook moet gaan doen. Dit kan namelijk wel zorgen voor gevaarlijke situaties om zomaar met een paard naar buiten te gaan die daar eigenlijk nu nog niet klaar voor is.

Het kan ook zijn dat je te onzeker bent of dat ze gewoon van iets geschrokken is wat jij niet hoort of ziet maar voor haar wel aanwezig is.

SweetVanille
Berichten: 1771
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Paard toont vreemd gedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:13

Ze probeert je waarschijnlijk aan te geven dat het te veel is in 1x. Probeer eerst eens aan de hand een stukje te lopen, steeds een stukje verder. Daarna eens een klein stukje onder het zadel enz.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:14

Klinkt inderdaad als een paard dat het best spannend vindt, zeker als het al een tijdje geleden is en jullie ook niet samen op buitenrit zijn gegaan. Als jullie niet samen op buitenrit geweest zijn, dan weet het paard ook nog niet precies wat ze aan jou heeft, en ook dat is spannend. Dan snap je elkaar wel in de bak, maar buiten is het toch weer anders.

Ik zou me er ten eerste niet te druk om maken: dit is niet 'het' bepalende moment, het betekent niet dat je niet goed genoeg bent, het is gewoon een eerste buitenritje met wat spanning (maar zonder ongelukken, en dat is ook prima: je hebt de situatie ingeschat en beslissingen genomen en jullie zijn heelhuids weer thuisgekomen.) Maar je krijgt bij paarden altijd heel veel kansen om te leren en te oefenen, dus er kunnen ook prima een heleboel buitenritjes wel goed gaan. (En dan, soms bijna uit het niets, kan het ook weer eens een keer minder gaan, want soms loopt het minder goed.)
Niks erg: kijken hoe je het elkaar en jezelf een beetje makkelijker kan maken en verder vooral het plezier en de goede dingen blijven zien.

Een paar dingen die kunnen helpen: eerst een paar keer aan de hant buiten lopen, met iemand van stal gaan, met iemand erbij (lopend of met de fiets), uitstappen na werk in de bak, het rondje in het begin niet te groot maken, en het vooral bij de situatie ter plekke houden en niet teveel grote gedachten erbij halen.

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Re: Paard toont vreemd gedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 19:22

Super bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik gewoon ben opgevoed met het verkeerde idee van "Je stapt erop en ze loopt alsof ze nooit heeft stilgestaan". Is ook de gedachte van de staleigenaren (die ook de ex-eigenaren van haar zijn). Die beweren allebei dat ze zo op haar kunnen stappen en er niks aan de hand is. Gelukkig door jullie advies weet ik tenminste waar ik mee bezig kan gaan en vanuit welke gedachte ik vaker moet gaan denken. Heel erg bedankt hiervoor. PS ik weet dat ze niet ergens van schrok of ergens bang voor was wat ik niet zag, want dan vertoont ze heel anders gedrag. Dit voelde ook heel erg vreemd.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard toont vreemd gedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:29

Puck: en waarschijnlijk geldt het voor die eigenaren ook, maar paarden zijn hele sociale dieren dus hoe ze reageren in een relatie met mensen die ze al jaren goed kent in dit soort situaties is anders dan met jou, waar ze nog nooit mee op buitenrit is geweest.

En ik vind dat ook eigenlijk wel heel mooi, dat paarden je dan na een tijdje ook wel echt hun vertrouwen schenken en je kennen en dat het dan ook goed is. Ik heb door omstandigheden bv een heleboel nieuwe paarden ontmoet deze zomer, in plaats van de paarden die ik al veel langer ken. En alles ging zo moeizaam en ik moest ineens zoveel duidelijker zijn dan ik gewend was, dat ik af en toe echt dacht: 'ik ben het toch niet verleerd?'
Maar na een paar weken loopt het veel soepeler met de nieuwe paarden en met de vertrouwde paarden was het als vanouds: het is echt omdat je ook samen iets op moet bouwen.

En het klinkt als een paard dat, als ze dat eenmaal heeft, dat dus blijkbaar ook niet zomaar meer vergeet, dat is ook heel mooi. Geef jezelf en haar gewoon de tijd: je bent niet de oude eigenaar maar jezelf, en jullie doen het samen zoals dat past bij jullie.

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 19:49

Shadow0 schreef:
Puck: en waarschijnlijk geldt het voor die eigenaren ook, maar paarden zijn hele sociale dieren dus hoe ze reageren in een relatie met mensen die ze al jaren goed kent in dit soort situaties is anders dan met jou, waar ze nog nooit mee op buitenrit is geweest.

En ik vind dat ook eigenlijk wel heel mooi, dat paarden je dan na een tijdje ook wel echt hun vertrouwen schenken en je kennen en dat het dan ook goed is. Ik heb door omstandigheden bv een heleboel nieuwe paarden ontmoet deze zomer, in plaats van de paarden die ik al veel langer ken. En alles ging zo moeizaam en ik moest ineens zoveel duidelijker zijn dan ik gewend was, dat ik af en toe echt dacht: 'ik ben het toch niet verleerd?'
Maar na een paar weken loopt het veel soepeler met de nieuwe paarden en met de vertrouwde paarden was het als vanouds: het is echt omdat je ook samen iets op moet bouwen.

En het klinkt als een paard dat, als ze dat eenmaal heeft, dat dus blijkbaar ook niet zomaar meer vergeet, dat is ook heel mooi. Geef jezelf en haar gewoon de tijd: je bent niet de oude eigenaar maar jezelf, en jullie doen het samen zoals dat past bij jullie.



Ik wilde hier tegen in aan gaan en zeggen dat haar vertrouwen makkelijk te winnen is, toen ik die laatste zin nog een keer las. Toen besefte ik dat ik heel anders ben dan de vorige eigenaren, maar ook dat er wel het een en ander is gebeurd sinds ze is verkocht. En dat ondanks het moeilijk te zien is, omdat voor mijn gevoel we geen vooruitgang hebben geboekt omtrend andere problemen, we al heel veel samen hebben geleerd, weliswaar in kleine stapjes. Ze is namelijk vaak als het kouder of er een sterke wind is erg schrikachtig. Dit gedrag kennen de oude eigenaren ook niet, wat mij soms erg onzeker maakt. Maar het feit dat ik twee jaar geleden daardoor huilend thuis kwam, en nu gewoon zit van: Goh, we hebben onze dag niet. weet ik dat we toch verder komen. En ook dat ze niet meer is als vroeger en je direct kan opstappen als ze even heeft stilgestaan. Super bedankt voor je reactie. Geeft mij weer wat vertrouwen.

Puck0429

Berichten: 62
Geregistreerd: 17-04-18
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 19:58

Shadow0 schreef:
Klinkt inderdaad als een paard dat het best spannend vindt, zeker als het al een tijdje geleden is en jullie ook niet samen op buitenrit zijn gegaan. Als jullie niet samen op buitenrit geweest zijn, dan weet het paard ook nog niet precies wat ze aan jou heeft, en ook dat is spannend. Dan snap je elkaar wel in de bak, maar buiten is het toch weer anders.

Ik zou me er ten eerste niet te druk om maken: dit is niet 'het' bepalende moment, het betekent niet dat je niet goed genoeg bent, het is gewoon een eerste buitenritje met wat spanning (maar zonder ongelukken, en dat is ook prima: je hebt de situatie ingeschat en beslissingen genomen en jullie zijn heelhuids weer thuisgekomen.) Maar je krijgt bij paarden altijd heel veel kansen om te leren en te oefenen, dus er kunnen ook prima een heleboel buitenritjes wel goed gaan. (En dan, soms bijna uit het niets, kan het ook weer eens een keer minder gaan, want soms loopt het minder goed.)
Niks erg: kijken hoe je het elkaar en jezelf een beetje makkelijker kan maken en verder vooral het plezier en de goede dingen blijven zien.

Een paar dingen die kunnen helpen: eerst een paar keer aan de hant buiten lopen, met iemand van stal gaan, met iemand erbij (lopend of met de fiets), uitstappen na werk in de bak, het rondje in het begin niet te groot maken, en het vooral bij de situatie ter plekke houden en niet teveel grote gedachten erbij halen.


Ik kan je niet genoeg bedanken voor deze lieve reactie. Soms is het gewoon zo moeilijk te begrijpen als perfectionist, dat niet alles in een keer goed gaat. Dan is het fijn om door iemand te worden herinnerd aan het feit dat elke seconde met een paard een leermoment is. Heel erg lief van je en nogmaals heel erg bedankt.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard toont vreemd gedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:32

Dat is fijn om te horen! Dat je maar heel veel mooie momenten mag hebben :j

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:41

Je noemt het vreemd gedrag maar zo vreemd is het niet hoor. Na een jaar weer op buitenrit is best spannend.

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard toont vreemd gedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:54

Klinkt als een paard dat onzeker wordt als ze verder dan gebruikelijk van huis is. Neem de eerste zoveel keer een begeleider (lopend, fietsend) mee en ga een klein stukje van huis, ga terug voor ze onrustig wordt, probeer steeds iets verder te gaan. neem haar ook eens mee uit wandelen, dan heb jij meer te zeggen en is er geen druk. Ze kan dan kijken en misschien even ergens grazen. Ze leert dan dat het niet eng is, maar vooral leuk.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard toont vreemd gedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:34

Misschien een raar idee maar is er in het verleden wel buiten gereden met haar, omdat je zegt dat ze dit rondje wel kent?
Als ze in het verleden vaak dit rondje heeft gereden en op dat stuk altijd mocht galopperen kan je ook dit gedrag krijgen. Die van mij wisten ook altijd dat ze op bepaalde stukken (regelmatig) lekker mochten galopperen, als ik dan eens wou stappen kreeg ik ook het gedrag wat je omschrijft.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:53

Mijn pony's staan nu heel rustig en die zijn ook aardig onzeker buiten de wei omdat ze er de laatste tijd niet zo vaak op uit gegaan zijn. Dat de ene met 3 jaar de IJsselbrug over wandelde (achter vriendje en mens aan dan wel), zegt niks over wat hij nu zou durven. Zelfvertrouwen moet onderhouden worden, het blijft niet vanzelf plakken. Ga wandelen met (gezadeld) paard en stap op als dat goed voelt, loop er naast als dat nodig is.

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard toont vreemd gedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 00:08

Paard toont helemaal geen vreemd gedrag maar heel normaal paardengedrag. Ze vindt het gewoon ontzettend spannend zo ver van huis te zijn, en wil niet verder weg. Dat is wat ze vertelt. Heel rustig beginnen met opbouwen, eerst regelmatig korte stukjes van huis en dat uitbouwen. Veel belonen en niet over haar grens gaan. Aanmoedigen mag wel, maar bokken en steigeren is al te ver over haar grens. Samen met een ander paard gaat meestal veel beter. Buitenrijden is iets wat onderhouden moet worden en regelmatig gedaan moet worden. Zomaar na een half jaar of jaar niet, en dan ook nog alleen 'weer eens doen' is vaak te moeilijk voor een paard. Succes met haar leren naar buiten te gaan.

loez

Berichten: 11071
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Paard toont vreemd gedrag op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 07:55

Vervelend TS, is het geen optie om een keer met iemand anders te gaan buitenrijden met een meer ervaren paard? Wat gewoon lekker zijn rondje loopt? Daar kan je paard veel steun aan hebben. Of inderdaad eerst gewoon erlangs regelmatig het rondje lopen.