Hoe schwung/2e draf creëeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15898
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:27

DreamGuide schreef:
Bedankt voor de tips! Als ik het goed begrijp zou meer up-tempo rijden, en voorwaartse overgangen dus in ieder geval helpen met de schwung. Adviseren jullie om dit te doen vanaf het begin van de training, of pas na 15 minuutjes 'normaal' losrijden? Om der vanaf het begin échte voorwaarts te rijden zal ik dan wel even door moeten pakken, want daar heeft het dieseltje niet altijd meteen zin in.

Qua lichaamsbouw is natuurlijk altijd een dingetje, aangezien ik geen typisch dressuurpaard heb.
Wel heb ik haar bouw en skelet toevallig twee weken geleden grondig bestudeerd met een osteopaat die zich daarin heeft verdiept, en hij gaf aan dat ze ondanks dat ze wat 'plat' oogt, qua skelet en bekken bouw juist heel goed in staat zou moeten zijn om zich te buigen en de achterhand onder te brengen.

Ik heb vanaf de dag dat ik haar had altijd gesteld, 'we zien wel hoe ver we komen'. Dus dat ergens een grens ligt begrijp ik en mochten we die tegen komen dan houdt het gewoon op. Maar vooralsnog lijkt daar geen reden toe te zijn.


Je hebt een tuigpaard...die 2e draf doen ze bijna standaard :D Maar wel op een andere manier dan een gewoon dressuurpaard. En die schwung...tja...dat hebben ze gewoon niet. En wat ze echt niet hebben krijg je er ook niet in.



janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15898
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:06

MCE schreef:
janderegelaa schreef:

Je hebt een tuigpaard...die 2e draf doen ze bijna standaard :D Maar wel op een andere manier dan een gewoon dressuurpaard. En die schwung...tja...dat hebben ze gewoon niet. En wat ze echt niet hebben krijg je er ook niet in.



Niet helemaal waar beste Janderegelaa, Verdades is ook 50% tuigpaard, gaat prima als je het vanaf het begin goed oppakt

ben wel met je eens: wat je eruit rijd krijg je niet makkelijk terug maar dat geldt voor alle paarden-rassen


https://www.horses.nl/evenementen/olymp ... ulen-video

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... raves.html

Wel waar beste MCE, Verdades is inderdaad 50% tuigpaard. Maar paard van TS is 100% tuigpaard en nog van het ouderwetse type ook. Waar ik op zich van houd maar ze hebben wel wat beperkingen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15898
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:23

JeanneV schreef:
Ik zou in deze trainings fase niet teveel focus hebben op draf maar heel rap verder werken aan de galop onderdelen. Changementen en pirouetjes zijn in de komende fase veel belangrijker dan een draf met veel veer en afdruk. Je draf wordt dan ook vanzelf beter.

janderegelaa schreef:
Wel waar beste MCE, Verdades is inderdaad 50% tuigpaard. Maar paard van TS is 100% tuigpaard en nog van het ouderwetse type ook. Waar ik op zich van houd maar ze hebben wel wat beperkingen.


Vanaf video lastig te beoordelen maar dit type paard is meestal vrij makkelijk in een tweede draf te krijgen. Tweede draf is wel heel sterk ruiter afhankelijk... bepaalde ruiters krijgen alles in de benen.

Het ging ook niet om de tweede draf, daar heb je haar in principe zo in. Het ging om de schwung en dat hebben die oude type’s tuigpaarden vaak niet in dressuur.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15898
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:36

MCE schreef:
beste Janderegelaa,

is mij inmiddels duidelijk, door het zien van de filmpjes in een ander topic.

Ik heb ondertussen ook wat filmpjes gekeken. Wat ik echt mis en wat echt ontbreekt is het stukje verzameling. Je ziet ook dat ze met uitgestrekte draf niet in hetzelfde tempo blijft lopen maar het gas gaat erop. Ja, dan strekt iedere tuiger als een dolle. Maar ze vallen ook helemaal uit elkaar en dat is wel wat je ziet gebeuren. Ik denk dat als TS wat meer aan verzameling werkt (vroeger zei ik wat meer op druk rijden) en het paard haar rug bolt en het bekken kantelt en zomaar een hele ruige bok kan staan.

En die verzameling is niet alleen nodig voor de draf maar juist ook voor de galop, anders krijg je nooit een goede wissel.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 05-10-20 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15898
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 23:07

JeanneV schreef:
Eigenlijk heb je helemaal geen tweede draf nodig om een paard af te richten. Je krijgt met wat meer schwung wel wat meer punten in de draf onderdelen en met heel veel draf worden ze een beetje duurder in de handel. Nadeel van een grote draf is dat het veel blessure gevoeliger is als een economische drafje. Draf vormt in de hogere proeven nog maar een klein onderdeel van het totaal. Het loond veel meer om je te focussen op de oefeningen in galop en een correcte stap.

Je hebt geen 2e draf nodig om een paard af te richten maar een goed afgericht paard heeft die 2e draf uiteindelijk wel. Het is ook niet iets wat je aan een 4 jarige moet vragen. Ze moeten er echt kracht voor omtwikkeld hebben.

Blessure ben ik het niet mee eens. Vol gas over de diagonaal ja maar dat is geen 2e draf. Als het paard in hetzelfde tempo blijft draven en alleen maar het bekken kantelt dan heb je die 2e draf al bijna.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15898
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 10:16

DreamGuide schreef:
Okay, om het voor mezelf een beetje concreet te maken:
Een belangrijke kern van het probleem ligt in het feit dat ze teveel uit elkaar loopt en daardoor de energie wegloopt, die moet ik meer bij me houden voor een actieve verzameling.
Vanuit die verzameling, dan proberen dat te verruimen zodat er meer ruimte over de benen komt, terwijl ze blijft dragen vanuit de achterhand en niet uit elkaar valt?

En in dat alles is de kern dat ze uit zichzelf moet blijven lopen en zelf aan moet blijven trekken, in plaats van dat ik naar voren drijf?

Edit: ik zag dat ik nog een filmpje had staan wat een beter beeld geeft van de huidige staat van het drafwerk. Heb hem even geupload voor de beeldvorming.

https://youtu.be/bU22XkOPPws

Het is natuurlijk een tuiger en die hebben van nature het achterbeen wat meer achter de massa tijdens de beweging dus het is best moeilijk om die te verzamelen. Ze is inderdaad niet echt voorwaarts van zichzelf. Als je haar wat meer voor het been maakt dan heb je met een klein beetje begrenzen van voren al de verzameling die je wilt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15898
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:23

DreamGuide schreef:
@manubres, Klopt hoor, en je adviezen zijn erg gewaardeerd! Maakt mij niet uit of ze nou B of Grand Prix loopt. Als ik hoog de sport in had gewild had ik een ander paard moeten kopen. :D
Maar ze is nu 8, in 4 jaar van B naar Z gegaan, dus ben wel benieuwd of we het nog wat verder kunnen schoppen. Zo niet, dan is dat ook okay. Bovenal gaan veel dingen ook nog niet goed door mij, ik mis nog een hoop ervaring maar ik wil wel graag samen met haar leren.

Ander dingetje, actieve verzameling, dat bereik ik het beste door veel overgangen te rijden? Dus voorwaarts blijven en dan af en toe kleine stukjes terug te rijden? Paar passen?

En qua longeren, ik longeer eigenlijk altijd gewoon los. Dus niks er op of eraan, maar zou af en toe eens longeren met een pessoa-achtige hulpteugel kunnen helpen om haar te elasticeren en het bekken te kantelen? Of is dat juist forceren en moet ik daar ver van weg blijven?

Of misschien met dubbele lijnen?

Longeren met niks slaat nergens op. Laat haar dan los in de wei. Het enige wat ze hiermee doet is die toch al strakke rug nog meer wegdrukken.

Gewoon longeren aan een bijzetje. En het hoeft niet hard, als het maar met een actief achterbeen is.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers