Hoe schwung/2e draf creëeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 09:21

Naar aanleiding van een clinic van Charlotte Dujardin die ik zag op YouTube.

Zij gaf aan dat de draf de makkelijkste gang is om te verbeteren, en nu ik rijtechnisch een beetje aan het puzzelen ben met het zwaardere werk, wilde ik me hier eens in verdiepen.

Paard in kwestie heeft een taktvolle rhytmische draf met een goed achterbeen, maar weinig zweefmoment. Heeft van zichzelf niet veel voorwaarts drang, maar er is wel goed aan te rijden.

Nu aan de hand van de clinic (en een aantal andere instructie video's en artikelen) bleek de voornaamste tip te zijn om op te drijven naar een licht weerstand biedende hand.
Dan gaan we heel mooi actief klein draven, maar ik krijg er totaal geen zweefmoment oid bij.

Cavalettis heb ik ook geprobeerd, maar nadat ze mooi ruim over de balkjes komt gaat ze gewoon leuk verder in haar eigen drafje.

Heeft iemand misschien nog goede tips, of leuke oefeningen om hiermee aan de slag te gaan? Het schijnt dat je bij elk paard een tweede draf eruit kan rijden, maar het wil hier nog niet echt lukken.

(Uiteraard heb ik ook gewoon les, maar ik wilde kijken of ik via Bokt ook nog goeie, nieuwe ideeën op kon doen. :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 09:32

voor los laten en ruimte geven in het voorwaarts rijden en op je zit terug, eerst het voorwaartse terug brengen en weinig aan wedstrijd houding trainen, dat komt later als het voorwaartse er weer is of zoals Helen Langehanenberg het noemt de zelfloper is het fijnst om mee te werken

veel afwisseling in rijden, veel voorwaartse overgangen rijden zonder het paard de gelegenheid te geven terug te vallen in zijn eigen "confortzone" paard moet door de snelheid leren zichzelf terug te brengen op de achterhand

voor de hoeken b.v. tempo omhoog brengen, zelf zo los mogelijk zitten zodat het paard zelf de balans moet zoeken om op het achterbeen de wending te lopen, zal in begin niet meevallen maar volhouden is de remedie

je moet het paard door voorwaarts rijden ook in de oefeningen veel afwisseling, oefeningen in korte stukjes houden zodat het paard wakker en alerter op de ruiter wordt

Charlotte rijdt haar paarden vanaf het begin eerst en veel voorwaarts schakelen in het voorwaartse , dan blijft het paard los en soepel en bouwt het de juiste spieren op, pas later komt de verfijning

dat is soms wel eens verwarrend als je niet de hele voorgeschiedenis kent, je moet bij elk paard eerst de basis terugbrengen en dan is het schakelen zo als Charlotte laat zien mogelijk

alle succes


Ingrid rijdt en traint vanuit de dezelfde filosofie/manier als Charlotte
https://www.youtube.com/watch?v=MNk_yiAOhiE

een van de paarden is haar GP hengst Franziskus


altijd eerst voorwaarts en dan oppakken, dan gaat het niet perfect, dat komt later, maar het voorwaarts gaan is een must zoals bij deze 4 jarige merrie

https://www.youtube.com/watch?v=ky_rqgepIv4

of zoals Paul haar trainer zegt:

Or, as Paul Stecken would say, “At some point, the horse will be far up the ladder but unfortunately a
few rungs will be missing.” Over the long run , this cannot go well. At the latest, this horse will start
having problems when we approach movements involving collection.
With finished horses that I acquire, I never know how the foundational training

From the beginning on, I work on balance and durchlässigkeit, which means willing cooperation on
the part of the horse to accept my aids and allow the aids “through” his body. Each stage of training
must be diligently carried out and solidified before the next stage can be introduced. Otherwise, I’m
missing the fundamentals from which to build.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 11:11

Bedankt voor de tips! Ingrid Klimke is ook een amazone die ik heel veel volg. Haar wijze van rijden staat mij erg aan.

Helaas heb ik met mijn eigen paard in het begin een aantal fouten gemaakt met het correct bevestigen van de basisbeginselen, dus ik ben het afgelopen jaar bezig geweest.om dit te corrigeren en inmiddels is dat dusdanig bevestigd dat ik een stap verder durf te gaan zoeken.

In draf blijkt dit het moeilijkst. Althans, om er een betere draf uit te krijgen dan ze van zichzelf heeft. Strekken en verzamelen is geen probleem, maar schwung en zweefmoment wel.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:14

Heeft ze dat zweefmoment wel met uitstrekken? Hier ook een paard die vrij vlak beweegt en weinig weegmoment heeft, maar die gaat toch meer swingen naarmate ze sterker wordt. Zonder dat ik echt bezig geweest ben met 2e draf, juist gewoon verruimingen aanleren met steeds paar passen. Zowel de verruiming wordt beter en de normale draf ook.

IlBuono
Berichten: 383
Geregistreerd: 15-01-13

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:26

Echt gewoon sterker worden en dan komt dat normaal van zelf. Heel veel schakelen (en dan bedoel ik echt heel veel) en gewoon zorgen dat ze daarin goed voor elkaar blijven (los van de hand, aan het been etc). Mijn merrie heeft dit echt enorm geleerd afgelopen jaar, ondanks dat ze al wat ouder is en ik absoluut niet had verwacht dat het zou lukken bij mijn (simpele) merrie. Je mag altijd een pb sturen als je wat wil vragen!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:26

Ik vind 2e draf altijd zo fout klinken. Maar als we het gewoon hebben over de draf met meer expressie kunnen rijden:

Volgens mij liggen de nuances per paard daar verschillend in. Maar het zit hem ergens in het schakelen. Dat moet met een fijne aanleuning en op heel kleine hulpen heeeeeel goed lukken. Die randvoorwaarden moet je steeds blijven bewaken. En steeds op terug grijpen.

Hoe beter dát lukt hoe meer kleine schakelingen je kunt rijden. Hoe beter je dat voor elkaar krijgt hoe meer je het 'totilas gevoel (binnen het vermogen van je eigen paard) je krijgt.

Dan ligt het er per paard aan welke schakeling het meeste werk/aandacht vergt. Bij de één werkt terug beter, bij de andere vooruit.

Bij mij zit het hem vooral in precies blijven. Heel precies in de gaten houden of hij fijn in de aanleuning blijft (en dat kan soms betekenen dat ik wat meer weerstand krijg of moet geven) heel precies op een kleine hulp met afdruk weg en terug rijden. Dan komt de glimlach door een 'wauw deze draf voelt anders' eigenlijk vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:30

DreamGuide schreef:
Bedankt voor de tips! Ingrid Klimke is ook een amazone die ik heel veel volg. Haar wijze van rijden staat mij erg aan.

Helaas heb ik met mijn eigen paard in het begin een aantal fouten gemaakt met het correct bevestigen van de basisbeginselen, dus ik ben het afgelopen jaar bezig geweest.om dit te corrigeren en inmiddels is dat dusdanig bevestigd dat ik een stap verder durf te gaan zoeken.

In draf blijkt dit het moeilijkst. Althans, om er een betere draf uit te krijgen dan ze van zichzelf heeft. Strekken en verzamelen is geen probleem, maar schwung en zweefmoment wel.


de draf verbeteren: voorwaarts blijven schakelen zorg ervoor dat het uit de confortzone blijft, steeds tussen door stappen en ontspannen zodat het paard niet verzuurd, fysiek en mentaal

voorwaarts blijven schakelen en eerst even alleen aan het voorwaartse werken op verschillende manieren, , aan de longeerlijn ook alleen maar draven en voorwaarts houden zodat het hoofdje er niet voor gaat hangen maar het leert zichzelf te dragen en geen genoegen nemen met de comfort zone

swung komt als het paard los en soepel is maar je moet even volhouden en voorkomen dat het paard in de comfortzone terug kan keren, je moet het er eerst blijvend uithalen zo gezegt

dus veel draven in het voorwaartse in drie tempi, arbeids-midden-uitgestrekte draf los laten met een heel licht contact op de buitentegel en je binnenbeen erbij in de wendingen

succes, en ik hoop dat je er weer een "zelfloper" van kunt maken, simpel aan de hulpen en op je zit kunt sluiten met behoud van de drive naar voren

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 11:35

Ik vind de tweede draf altijd wel een goed woord ervoor. Het verschilt echt met "een draf met meer expressie rijden".
De crux zit hem in dit deel: veel afwisseling in rijden, veel voorwaartse overgangen rijden zonder het paard de gelegenheid te geven terug te vallen in zijn eigen "confortzone" paard moet door de snelheid leren zichzelf terug te brengen op de achterhand.

MCE heeft het goed omschreven: de voorwaartse drang behouden icm op de achterhand kunnen blijven. Het paard moet kunnen gaan zakken (buiging in de gewrichten) waarbij het voorbeen vrijer wordt. Het moet daar wel voldoende kracht voor hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:31

zorg er wel voor dat je regelmatig ontspanning geeft tijdens de werk-/trainingssessies

spieren moeten kunnen ontspannen om beter te worden, paard moet fysiek maar vooral mentaal leren werken aan de opbouw van spieren dat koste veel inzet en motivatie ( van beide)

hou wel in de gaten dat het achterbeen ook goed gebouwd moet zijn om voldoende swung/expressie te kunnen oproepen,

veel paarden lopen blessures op in de hamstring/broekspier maar ook het glutealis 8,9 alsmede 10 en 11 moeten het aankunnen om te kunnen zakken/hurken (nodig voor expressie/piaffe/passage), omdat simpelweg niet elke achterhand er geschikt voor is

Afbeelding

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 12:44

Waarom wil je eigenlijk meer zweefmoment krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:01

manubres schreef:
Waarom wil je eigenlijk meer zweefmoment krijgen?



voor mij: verruimen, een betere midden- cq uitgestrekte draf, of de midden- cq uitgestrekte galop

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:09

MCE schreef:
veel paarden lopen blessures op in de hamstring/broekspier maar ook het glutealis 8,9 alsmede 10 en 11 moeten het aankunnen om te kunnen zakken/hurken (nodig voor expressie/piaffe/passage), omdat simpelweg niet elke achterhand er geschikt voor is
[ [url=m/wv4IGg.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ook heel waar. Vergewis je er dus van dat je paard qua bouw beantwoordt aan de randvoorwaarden.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:10

MCE schreef:
manubres schreef:
Waarom wil je eigenlijk meer zweefmoment krijgen?



voor mij: verruimen, een betere midden- cq uitgestrekte draf, of de midden- cq uitgestrekte galop


Dit en hier kwam automatisch een betere arbeidsdraf bij.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:11

MCE schreef:
manubres schreef:
Waarom wil je eigenlijk meer zweefmoment krijgen?


voor mij: verruimen, een betere midden- cq uitgestrekte draf, of de midden- cq uitgestrekte galop


Daarbij vind ik het altijd fantastisch om te zien. Een atletisch krachtig paard met schwung.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 13:36

Bij mijn vorige paard ben ik onder leiding van mijn instructrice alleen maar naar voren aan het rijden geweest .. ik denk dat dit wel een half jaar is geweest . Toen hij “ zelf” begon aan te trekken op de langezijdes en dit ook steeds makkelijker ging doen ( dus echt los in z’n lijf en op z’n eigen benen ) zijn we hem gaan opvangen hierin en aandrukken om weer groter te gaan .. dit stukje duurde even en begon met een paar pasjes 2e draf .. dit hebben we langzaam uitgebouwd tot een mooie expressieve draf .
Maar dit is voor elk paard anders , deze draafde vrij klein van zichzelf en moest eerst “ leren “ om ruimte te gaan pakken .
Ik heb er ook 1 gehad die draafde ruim van zichzelf en moesten we vanuit het kleinere aandrukken en dit ging dan het makkelijkste vanuit de schouderbinnenwaarts.

En wat al gezegd is vaak even laten ontspannen , het kost ze heel veel kracht .

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-20 16:56

Bedankt voor de tips! Als ik het goed begrijp zou meer up-tempo rijden, en voorwaartse overgangen dus in ieder geval helpen met de schwung. Adviseren jullie om dit te doen vanaf het begin van de training, of pas na 15 minuutjes 'normaal' losrijden? Om der vanaf het begin échte voorwaarts te rijden zal ik dan wel even door moeten pakken, want daar heeft het dieseltje niet altijd meteen zin in.

Qua lichaamsbouw is natuurlijk altijd een dingetje, aangezien ik geen typisch dressuurpaard heb.
Wel heb ik haar bouw en skelet toevallig twee weken geleden grondig bestudeerd met een osteopaat die zich daarin heeft verdiept, en hij gaf aan dat ze ondanks dat ze wat 'plat' oogt, qua skelet en bekken bouw juist heel goed in staat zou moeten zijn om zich te buigen en de achterhand onder te brengen.

Ik heb vanaf de dag dat ik haar had altijd gesteld, 'we zien wel hoe ver we komen'. Dus dat ergens een grens ligt begrijp ik en mochten we die tegen komen dan houdt het gewoon op. Maar vooralsnog lijkt daar geen reden toe te zijn.

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:03

Ik begon eerst gewoon met losrijden .. daarna gingen we aan de gang .

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:09

Niet altijd... Ik heb er 1 die flegmatiek is (was). Dan zou je denken dat voorwaarts de uitgangspositie is. Maar die begon pas fijn te lopen toen ik terug ging rijden. Heel klein aandraven uit een kleine actieve stap. Terug schakelen vanuit een arbeidsdraf.
Misschien zijn dat uitzonderingen. Maar het heeft wel gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:10

DreamGuide schreef:
Bedankt voor de tips! Als ik het goed begrijp zou meer up-tempo rijden, en voorwaartse overgangen dus in ieder geval helpen met de schwung. Adviseren jullie om dit te doen vanaf het begin van de training, of pas na 15 minuutjes 'normaal' losrijden? Om der vanaf het begin échte voorwaarts te rijden zal ik dan wel even door moeten pakken, want daar heeft het dieseltje niet altijd meteen zin in.

Qua lichaamsbouw is natuurlijk altijd een dingetje, aangezien ik geen typisch dressuurpaard heb.
Wel heb ik haar bouw en skelet toevallig twee weken geleden grondig bestudeerd met een osteopaat die zich daarin heeft verdiept, en hij gaf aan dat ze ondanks dat ze wat 'plat' oogt, qua skelet en bekken bouw juist heel goed in staat zou moeten zijn om zich te buigen en de achterhand onder te brengen.

Ik heb vanaf de dag dat ik haar had altijd gesteld, 'we zien wel hoe ver we komen'. Dus dat ergens een grens ligt begrijp ik en mochten we die tegen komen dan houdt het gewoon op. Maar vooralsnog lijkt daar geen reden toe te zijn.


stappen kun je ook voorwaarts doen, actief naar voren, en dan niet teveel been maar een ondersteunend tikje met de zweep zodat je zelf stil kunt zitten, en je het paard ook niet belemmerd in het voorwaartse, teveel spoor stompt af

je vraagt met je been en direct een tik zodat ze schrikt en voorwaarts gaat hand naar voren zodat ze ook naar voren kan, soms moet je een hardere tik geven voordat ze het begrijpt en daarna weer rustig met de zweep, totdat je voelt heee nu komt er reactie op mijn been, ze vertrekt
dan ben je waakzaam met de zweep en alleen als ze inkakt, hub been en zweep zelf zoveel mogelijk stil zitten en niet willen duwen maar accent met zweepje op je been, dat moet ze eerst weten, jij geeft been en hup ik moet vertrekken, dan beloon je natuurlijk

creatief zijn met de manege figuren, heel speels de slangevolte maken b.v. in elke boog eerste een kleine volte maken en dan stap en gelijk weer aandraven een volte in de volgende boog dan weer stap en gelijk voorwaarts in draf en de volgende boog weer naar stap kleine volte erin en gelijk weer wegdraven

het maakt je zelf ook bewuster, jij moet de leiding geven

https://www.dressuur.nl/artikelen/algem ... ard/12429/

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:27

DreamGuide schreef:
Bedankt voor de tips! Als ik het goed begrijp zou meer up-tempo rijden, en voorwaartse overgangen dus in ieder geval helpen met de schwung. Adviseren jullie om dit te doen vanaf het begin van de training, of pas na 15 minuutjes 'normaal' losrijden? Om der vanaf het begin échte voorwaarts te rijden zal ik dan wel even door moeten pakken, want daar heeft het dieseltje niet altijd meteen zin in.

Qua lichaamsbouw is natuurlijk altijd een dingetje, aangezien ik geen typisch dressuurpaard heb.
Wel heb ik haar bouw en skelet toevallig twee weken geleden grondig bestudeerd met een osteopaat die zich daarin heeft verdiept, en hij gaf aan dat ze ondanks dat ze wat 'plat' oogt, qua skelet en bekken bouw juist heel goed in staat zou moeten zijn om zich te buigen en de achterhand onder te brengen.

Ik heb vanaf de dag dat ik haar had altijd gesteld, 'we zien wel hoe ver we komen'. Dus dat ergens een grens ligt begrijp ik en mochten we die tegen komen dan houdt het gewoon op. Maar vooralsnog lijkt daar geen reden toe te zijn.


Je hebt een tuigpaard...die 2e draf doen ze bijna standaard :D Maar wel op een andere manier dan een gewoon dressuurpaard. En die schwung...tja...dat hebben ze gewoon niet. En wat ze echt niet hebben krijg je er ook niet in.

Benzz
Berichten: 2884
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:29

Vooral veel schouderbinnenwaarts en in die oefening veel gaan schakelen. Dan krijg je vanzelf meer afdruk in je draftoer.
2de draf vloeit voort uit gedragenheid en daar moet je aan werken. Je doel moet niet die draf zijn, maar meer geslotenheid, gedragenheid en rechtgerichtheid. Dan ga je vanzelf wel meer draf onder je voelen als dat voor elkaar is.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 05-10-20 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:41

janderegelaa schreef:
DreamGuide schreef:
Bedankt voor de tips! Als ik het goed begrijp zou meer up-tempo rijden, en voorwaartse overgangen dus in ieder geval helpen met de schwung. Adviseren jullie om dit te doen vanaf het begin van de training, of pas na 15 minuutjes 'normaal' losrijden? Om der vanaf het begin échte voorwaarts te rijden zal ik dan wel even door moeten pakken, want daar heeft het dieseltje niet altijd meteen zin in.

Qua lichaamsbouw is natuurlijk altijd een dingetje, aangezien ik geen typisch dressuurpaard heb.
Wel heb ik haar bouw en skelet toevallig twee weken geleden grondig bestudeerd met een osteopaat die zich daarin heeft verdiept, en hij gaf aan dat ze ondanks dat ze wat 'plat' oogt, qua skelet en bekken bouw juist heel goed in staat zou moeten zijn om zich te buigen en de achterhand onder te brengen.

Ik heb vanaf de dag dat ik haar had altijd gesteld, 'we zien wel hoe ver we komen'. Dus dat ergens een grens ligt begrijp ik en mochten we die tegen komen dan houdt het gewoon op. Maar vooralsnog lijkt daar geen reden toe te zijn.


Je hebt een tuigpaard...die 2e draf doen ze bijna standaard :D Maar wel op een andere manier dan een gewoon dressuurpaard. En die schwung...tja...dat hebben ze gewoon niet. En wat ze echt niet hebben krijg je er ook niet in.



Niet helemaal waar beste Janderegelaa, Verdades is ook 50% tuigpaard, gaat prima als je het vanaf het begin goed oppakt

ben wel met je eens: wat je eruit rijd krijg je niet makkelijk terug maar dat geldt voor alle paarden-rassen


https://www.horses.nl/evenementen/olymp ... ulen-video

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... raves.html

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 17:48

Hier kreeg ik soms ook een aantal passen tweede draf, bijna passage. Meestal als hij dacht aan het einde van de proef op de ac lijn, we gaan toch halthouden? Niet correct, maar wel duidelijk hoe we hiermee kunnen werken.

Bij die van mij is het dus ook een kwestie van terug rijden, op het achterbeen zetten, klein laten draven en weer even groter. Dit telkens afwisselen, hele korte overgangen hierin. In de eerste instantie zal de aanleuning misschien niet zijn wat hij normaal is, maar het kost veel kracht.
Zodra honorae sterker wordt, zal dit weer beter worden en komt er steeds meer swung.
Goed belonen als ze een paar passen aanbieden. Het kwartje moet ook vallen bij haar.

En sommige paarden... Daar krijg je gewoon geen 2e draf op. :=
Maar daar gaan we niet vanuit! :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:06

MCE schreef:
janderegelaa schreef:

Je hebt een tuigpaard...die 2e draf doen ze bijna standaard :D Maar wel op een andere manier dan een gewoon dressuurpaard. En die schwung...tja...dat hebben ze gewoon niet. En wat ze echt niet hebben krijg je er ook niet in.



Niet helemaal waar beste Janderegelaa, Verdades is ook 50% tuigpaard, gaat prima als je het vanaf het begin goed oppakt

ben wel met je eens: wat je eruit rijd krijg je niet makkelijk terug maar dat geldt voor alle paarden-rassen


https://www.horses.nl/evenementen/olymp ... ulen-video

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... raves.html

Wel waar beste MCE, Verdades is inderdaad 50% tuigpaard. Maar paard van TS is 100% tuigpaard en nog van het ouderwetse type ook. Waar ik op zich van houd maar ze hebben wel wat beperkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 18:10

Simpel gezegd probeer je meer voorwaartse drang te creëren terwijl je meer oprichting vraagt. Je paard moet zichzelf meer gaan dragen en dan komt die expressievere draf vaak vanzelf een beetje (je voelt het wel). Leg de focus in de training vooral op impuls (dat betekent niet per se sneller gaan), door schijnovergangen te rijden en tempowisselingen. Veel wisselen in hoofd- halshouding doet vaak ook wonderen voor souplesse wat het weer wat makkelijker maakt. Wat ik graag doe (of deed, al even geen paard aangeraakt :)) ) is in draf terugrijden, zogauw je op een punt komt dat het moeilijk wordt voor het paard rijd je flink naar voren. Op den duur creeer je zo meer impuls, een voorwaarts paard en een paard met een sterkere achterhand (wat dus ook weer meer mogelijkheid geeft tot dragen).
Wbt cavalettis/balkjes; vooral op voltes/bochten en niet in een rechte lijn aangezien je daarmee het binnenachterbeen meer erbij kan krijgen en ook weer meer souplesse vraagt.