Hoe schwung/2e draf creëeren?

Moderators: Dyonne, Nicole288, Pistasche, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DreamGuide

Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 09:21

Naar aanleiding van een clinic van Charlotte Dujardin die ik zag op YouTube.

Zij gaf aan dat de draf de makkelijkste gang is om te verbeteren, en nu ik rijtechnisch een beetje aan het puzzelen ben met het zwaardere werk, wilde ik me hier eens in verdiepen.

Paard in kwestie heeft een taktvolle rhytmische draf met een goed achterbeen, maar weinig zweefmoment. Heeft van zichzelf niet veel voorwaarts drang, maar er is wel goed aan te rijden.

Nu aan de hand van de clinic (en een aantal andere instructie video's en artikelen) bleek de voornaamste tip te zijn om op te drijven naar een licht weerstand biedende hand.
Dan gaan we heel mooi actief klein draven, maar ik krijg er totaal geen zweefmoment oid bij.

Cavalettis heb ik ook geprobeerd, maar nadat ze mooi ruim over de balkjes komt gaat ze gewoon leuk verder in haar eigen drafje.

Heeft iemand misschien nog goede tips, of leuke oefeningen om hiermee aan de slag te gaan? Het schijnt dat je bij elk paard een tweede draf eruit kan rijden, maar het wil hier nog niet echt lukken.

(Uiteraard heb ik ook gewoon les, maar ik wilde kijken of ik via Bokt ook nog goeie, nieuwe ideeën op kon doen. :) )

Horonae• Z1+4
Volg Horonae op instagram, klik hier!

DreamGuide

Re: Hoe schwung/2e draf creëeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 11:11

Bedankt voor de tips! Ingrid Klimke is ook een amazone die ik heel veel volg. Haar wijze van rijden staat mij erg aan.

Helaas heb ik met mijn eigen paard in het begin een aantal fouten gemaakt met het correct bevestigen van de basisbeginselen, dus ik ben het afgelopen jaar bezig geweest.om dit te corrigeren en inmiddels is dat dusdanig bevestigd dat ik een stap verder durf te gaan zoeken.

In draf blijkt dit het moeilijkst. Althans, om er een betere draf uit te krijgen dan ze van zichzelf heeft. Strekken en verzamelen is geen probleem, maar schwung en zweefmoment wel.

Horonae• Z1+4

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 16:56

Bedankt voor de tips! Als ik het goed begrijp zou meer up-tempo rijden, en voorwaartse overgangen dus in ieder geval helpen met de schwung. Adviseren jullie om dit te doen vanaf het begin van de training, of pas na 15 minuutjes 'normaal' losrijden? Om der vanaf het begin échte voorwaarts te rijden zal ik dan wel even door moeten pakken, want daar heeft het dieseltje niet altijd meteen zin in.

Qua lichaamsbouw is natuurlijk altijd een dingetje, aangezien ik geen typisch dressuurpaard heb.
Wel heb ik haar bouw en skelet toevallig twee weken geleden grondig bestudeerd met een osteopaat die zich daarin heeft verdiept, en hij gaf aan dat ze ondanks dat ze wat 'plat' oogt, qua skelet en bekken bouw juist heel goed in staat zou moeten zijn om zich te buigen en de achterhand onder te brengen.

Ik heb vanaf de dag dat ik haar had altijd gesteld, 'we zien wel hoe ver we komen'. Dus dat ergens een grens ligt begrijp ik en mochten we die tegen komen dan houdt het gewoon op. Maar vooralsnog lijkt daar geen reden toe te zijn.

Horonae• Z1+4

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 18:42

Bedankt voor alle tips weer!

Dat dit niet vanaf het internet te leren valt klopt, maar ik hoop wel wat goeie tips en tricks te krijgen zodat we weer even verder kunnen oefenen. Baat het niet dan schaadt het niet en ik ben nog een onervaren ruiter, zeker op dit niveau. En tot nu toe leer ik er veel van.

Paard in kwestie is inderdaad een volle tuiger, oud type. Wordt wel al sinds jong af aan onder het zadel gereden dus echt veel 'tuig' zit er niet meer in. Heb zelfs het verzoek gehad haar over te schrijven naar het Gelderse stamboek maar dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde.

Mensen die benieuwd zijn naar bewegende beelden hoe ze nu loopt kunnen dit op mijn Instagram zien, daar staat veel op (linkje in onderschrift).

Ik leef ook echt niet in de illusie dat dit een totilas/valegro niveau draf gaat worden, maar een beetje verbetering zou mooi meegenomen zijn.

Horonae• Z1+4

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 18:49

MCE schreef:
super zoals je er in staat, overleg met je instructie wat hier zoal aan informatie komt, waar je wat mee wilt/kunt doen b.v. even zonder stang en trens rijden een ander bitje kan heel inspirerend werken,

alle succes

Dankje. :)

S&T rijden is meer uitzondering dan de standaard, dus daar ben ik gelukkig onafhankelijk van. Mijn instructeur staat er hetzelfde in als ik, dus ben erg benieuwd waar we uiteindelijk stranden.
Bedankt voor al je goede adviezen MCE, ik ga er zeker wat mee doen!

Horonae• Z1+4

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 21:20

@janderegelaa, daar kan ik me goed in vinden. Het is ook een lang paard dus moeilijk om dat bij elkaar te rijden. Het wordt dan gauw 'sloom' in plaats van een actieve verzameling (waar dus ook schwung in moet blijven en ze haar lijf moet gebruiken), en je kan alleen uit een actieve verzameling naar voren rijden.

@jester, dat wordt ook veel als kritiek op die video gegeven. Het zette mij aan het denken, hoe ik zoiets (of in die richting) kan bereiken met een HTK paard. :)

Horonae• Z1+4

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 09:28

Okay, om het voor mezelf een beetje concreet te maken:
Een belangrijke kern van het probleem ligt in het feit dat ze teveel uit elkaar loopt en daardoor de energie wegloopt, die moet ik meer bij me houden voor een actieve verzameling.
Vanuit die verzameling, dan proberen dat te verruimen zodat er meer ruimte over de benen komt, terwijl ze blijft dragen vanuit de achterhand en niet uit elkaar valt?

En in dat alles is de kern dat ze uit zichzelf moet blijven lopen en zelf aan moet blijven trekken, in plaats van dat ik naar voren drijf?

Edit: ik zag dat ik nog een filmpje had staan wat een beter beeld geeft van de huidige staat van het drafwerk. Heb hem even geupload voor de beeldvorming.

https://youtu.be/bU22XkOPPws

Horonae• Z1+4

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 11:40

@janderegelaa, dankjewel! Ze is van zichzelf inderdaad niet heel voorwaarts, het gaat al wel wat beter dan voorheen en mijn doel is om op die manier consequent te blijven rijden, zodat de voorwaarts drang wat zal verbeteren.

@Roodvos, bedankt voor je advies! Ik zal er op letten. Met plezier zit het sowieso wel goed, het is toch een heerlijk paard. :)

@manubres, wauw gevoel heb ik sowieso wel hoor, haha, na alles wat we al bereikt ben. Ben super trots op mijn topper.

@manubres, tja, als ik 'gewoon accepteerde hoe mijn paard liep', dan was ik überhaupt ook niet in het Z terecht gekomen. Als jonkie was het een sterrenkijkende, schriele kip zonder enige buiging. :')
Daar hebben we veel tijd in gestoken, zodat ze nu fijn kan lopen. Nu willen we een stapje verder zetten, en haar weer beter en sterker te maken dan ze was.

Horonae• Z1+4

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 12:28

@manubres, Klopt hoor, en je adviezen zijn erg gewaardeerd! Maakt mij niet uit of ze nou B of Grand Prix loopt. Als ik hoog de sport in had gewild had ik een ander paard moeten kopen. :D
Maar ze is nu 8, in 4 jaar van B naar Z gegaan, dus ben wel benieuwd of we het nog wat verder kunnen schoppen. Zo niet, dan is dat ook okay. Bovenal gaan veel dingen ook nog niet goed door mij, ik mis nog een hoop ervaring maar ik wil wel graag samen met haar leren.

Ander dingetje, actieve verzameling, dat bereik ik het beste door veel overgangen te rijden? Dus voorwaarts blijven en dan af en toe kleine stukjes terug te rijden? Paar passen?

En qua longeren, ik longeer eigenlijk altijd gewoon los. Dus niks er op of eraan, maar zou af en toe eens longeren met een pessoa-achtige hulpteugel kunnen helpen om haar te elasticeren en het bekken te kantelen? Of is dat juist forceren en moet ik daar ver van weg blijven?

Of misschien met dubbele lijnen?

Horonae• Z1+4

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 22:28

Nou, vanavond hadden we in ieder geval vast een goed begin. Veel geoefend met kleine stukjes verruimen en terug rijden en een goede reactie op het been.
Ik merkte al wel verbetering, aan het eind trok ze echt beter aan, dus we gaan hier de komende tijd lekker mee door. :)

Bedankt voor de adviezen allemaal!

Horonae• Z1+4

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie