Angstiger geworden voor springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Angstiger geworden voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 18:44

Haaai beste bokkers,

Laat ik beginnen bij het begin.
Vorige week woensdag had ik een Springles met mijn grote vriendelijke reus jonker. Tijdens de les merkte ik al dat hij wat ‘pittiger’ was dan normaal (normaal springt hij zonder op te kijken behalve als ik het echt verpest). Uiteindelijk had ik de afstand verkeerd in een lijntje en belande ik met 2 benen op de grond. Meneer bleef netjes staan en was daarna zo braaf ineens.

En dan komen we bij zondag,
Zondag had ik een wedstrijd. Bij het inrijden was hij prima te doen, 1 moment ff yeeha gaan en niet helemaal aan mijn hulpen, maar hij sprong alles.
Toen in het parcours kwamen we bij een dubbel met een ruime 1 galopsprong. Hij probeerde hem echt te springen, maar viel deels voorover waardoor ik een koprol maakt en op de grond belande, meneer bleef keurig staan en leek zich zo schuldig te voelen.
Ik ben weer opgestapt voor het tweede parcours en had een balk bij 7. En toen kwam het onverwachtste, een weigering bij 10 (laatste sprong).
Ik zag het aan als mijn eigen fout omdat ik er niet met mijn hoofd bij was, dus opnieuw, weer weigering, de laatste keer sprong hij hem uiteindelijk.

Toen woensdag tijdens de les.
Hij weigerde telkens bij een sprong en bij een oxer, eenmaal paar keer gesprongen, sprong hij er overheen.

Wat ik denk is dat hij angstiger is geworden sinds mijn vallen. Want normaal als we balken tikken of afstanden verpesten is het geen probleem, maar sinds vorige week lijkt hij er wel bang om me eraf te gooien of het te verpesten. Y;(

Nu de grote vraag:
Hoe kan ik hem helpen weer zijn oude hem te zijn en zorgeloos te kunnen springen? :knuffel:

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Angstiger geworden voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:46

Rij je zelf door de vallen niet net wat minder zeker aan?
En dat hij daarop reageert door ook onzeker te worden?

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Angstiger geworden voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:05

Vervelend! Een deuk in het vertrouwen kan gebeuren.

Ik zou even 10 stappen terug nemen. Beginnen weer met balkjes, en dat langzaam opbouwen naar in-uitjes en makkelijke lijntjes. Alles lekker laag houden tot jullie allebei het vertrouwen weer hebben.

Gewoon rustig weer opbouwen, evt onder begeleiding van een instructeur, dat kan ook goed helpen met vertrouwen .

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:21

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.

Vaiqua
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-10-06

Re: Angstiger geworden voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:31

Wat vervelend! Zou het kunnen dat je zelf angstiger/zenuwachtiger bent geworden na je vallen en dat je paard hierop reageert? En is het steeds bij een zelfde soort hindernis of maakt dat niets uit?

Zoals hiervoor al is genoemd kan het nooit kwijt om weer even terug te gaan naar de basis en te beginnen met wat balkjes. Als dit goed gaat en jullie hebben beiden geen spanning meer, dan een stapje omhoog. Probeer ook zeker niet te snel te gaan, want spanning creëren gaat veel gemakkelijker dan het creëren van ontspanning

Kmbly
Berichten: 197
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Angstiger geworden voor springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 19:34

Ik zal weer beginnen met grondbalken en de basis,
Maar merk zelf ook dat ik voorzichtiger rijd door de val.
Denk wel dat bij het begin beginnen het beste is, ookal had ik gehoopt om lekker door te trainen enz.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:38

Ik zou zitles nemen en meer aan je eigen balans gaan werken. Want natuurlijk maken die vallen je onzeker en als je 2 keer valt op een halve week tijd, ja, dan is het best wel normaal dat je niet met heel veel moed meer aan een springparcours begint. Daarom, zorg eerst dat jij goed zit. Een simpele weigering of een wat groter aangereden sprong zou je moeten kunnen uitzitten. Oefen veel op lagere sprongen, ga rijden en springen zonder stijgbeugels etc. Doorbreek dat patroon dat een slechte sprong meteen afgestraft wordt door een val. Het moment dat je dan zelf zekerder zit, ga je vanzelf ook meer durven rijden, dan schrikt die grotere afstand je niet meer af, dan duw je je paard waarschijnlijk door een aankomende weigering heen etc.

Vaiqua
Berichten: 6
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:12

Kmbly schreef:
Ik zal weer beginnen met grondbalken en de basis,
Maar merk zelf ook dat ik voorzichtiger rijd door de val.
Denk wel dat bij het begin beginnen het beste is, ookal had ik gehoopt om lekker door te trainen enz.


Wees je ervan bewust dat een paard net een spiegel is. Zodra jij je onzeker voelt, zal het paard dit merken en zijn gedrag hier ook op aanpassen. Als je op dezelfde manier/hetzelfde tempo door wilt trainen, leg je jezelf onbewust druk op doordat je al voorzichtiger bent door je recentelijke ervaringen. Iedere keer dat een sprong namelijk niet goed gaat, zal je bij de volgende sprong misschien nog iets twijfelachtiger/voorzichtiger gaan rijden (want wat als het weer niet lukt?). Even een stapje terug en dan zal je zien dat het misschien toch veel sneller goed gaat dan je nu misschien denkt. Veel succes in ieder geval en hopelijk voelen jullie je snel weer zorgeloos tijdens het springen

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 22:45

Kmbly schreef:
Ik zal weer beginnen met grondbalken en de basis,
Maar merk zelf ook dat ik voorzichtiger rijd door de val.
Denk wel dat bij het begin beginnen het beste is, ookal had ik gehoopt om lekker door te trainen enz.


Als je gewoon rustig begint en weer opbouwt, ben je sneller terug op je oude niveau dan je denkt. Ik heb hetzelfde gehad. Die angst moet je er rustig uit rijden, als je nu te hard doorgaat heb je daar op de lange termijn spijt van. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:54

Kmbly schreef:
Ik zal weer beginnen met grondbalken en de basis,
Maar merk zelf ook dat ik voorzichtiger rijd door de val.
Denk wel dat bij het begin beginnen het beste is, ookal had ik gehoopt om lekker door te trainen enz.



daar is voor beide de meeste winst behalen denk ik, samen weer het vertrouwen terug te krijgen

wel een super paard hoor die zo voor je zorgt en helpt je vertrouwen terug te krijgen door even een pas op de plaats te maken zodat je het kunt oplossen

als hij voelt dat je er weer klaar voor bent pakt hij het waarschijnlijk zo weer op en kun je verder