Onderbenen te ver naar voren, geen galop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
connemarahum

Berichten: 26
Geregistreerd: 30-06-20

Onderbenen te ver naar voren, geen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:13

Hallo, ik heb even een misschien gekke vraag maar ik lease een paard van de manege. Sinds het nieuwe zadel (was eerst een dressuur nu vzh) kreeg ik hem niet meer in galop, dus gister les gevraagd. De instructrice vertelde me dat mijn onderbenen tever naar voren liggen en ik dus als ik de galophulp geef als het ware op zijn schouder drijf. Toen ik mijn beenpositie veranderde en ze naar achter legde kon ik ineens wel galopperen.

Nu is de vraag: is het mogelijk om de galop te blokkeren als je echt veeeel te ver naar voren zit met je benen? Want het paard in draf brengen lukte me wel dus ik snap niet waarom galop nooit lukte? Ik ben ook bang dat het gister gewoon geluk was en ik rijd volgende week pas weer.

Ja nu lukt het maar vond het bijzonder omdat dit me nooit was verteld en ik vaker ruiters zie die naar voren zitten maar volgensmij geen moeite hebben met de galop en ik ben blij dat t lukte maar ben gewoon iemand die veel nadenkt over dingen en wil dus weten of de zithouding van de ruiter een galophulp kan beïnvloeden (in dit geval mijn onderbenen zover naar voren dat ik bij zn schouder zit)

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Onderbenen te ver naar voren, geen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:15

Als je zijn schouders blokkeert dan galopperen ze indd niet aan. Wel vraag ik me hoe je dan zit, want dan is er toch wel serieus iets niet goed als je been bij de schouders zit..

connemarahum

Berichten: 26
Geregistreerd: 30-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:17

_Zsazsa_ schreef:
Als je zijn schouders blokkeert dan galopperen ze indd niet aan. Wel vraag ik me hoe je dan zit, want dan is er toch wel serieus iets niet goed als je been bij de schouders zit..


Ja klopr in het dressuurzadel zat ik perfect maar deze moet ik van de instructrice echt ver naar voren leggen en anders past de singel ook niet ik ben het er eigenlijk niet mee eens ik vind het zadel niet echt goed liggen maar het is niet mijn paard en zij vinden het wel goed dus moet het hiermaar mee doen

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:18

Dan past het zadel niet goed, indien een zadel goed ligt zit je meestal in de juiste houding. Wanneer je benen bij de schouder liggen hang jezelf heel erg achterover . En dat hoort niet.
Vraag iemand of het zadel goed is en of het dressuurzadel terug kan.
En anders stoppen met leasen en ergens heen waar ze wel serieus met de dieren omgaan.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:19

Jahoor, het kan best dat dit de oorzaak is.

Hangen er spiegels in de rijbaan? Kijk dan zelf eens naar je houding.

Je voeten moeten onder je lichaam zitten voor balans. Je schouder, heup en hak op één lijn.

Om in galop aan te springen leg je je buitenbeen wat naar achteren. Als je niet op de goede plek drijft kan dat verwarrend zijn voor je paard.

connemarahum

Berichten: 26
Geregistreerd: 30-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:26

Kelly_ann schreef:
Jahoor, het kan best dat dit de oorzaak is.

Hangen er spiegels in de rijbaan? Kijk dan zelf eens naar je houding.

Je voeten moeten onder je lichaam zitten voor balans. Je schouder, heup en hak op één lijn.

Om in galop aan te springen leg je je buitenbeen wat naar achteren. Als je niet op de goede plek drijft kan dat verwarrend zijn voor je paard.


Nee helaas geen spiegels er zijn wel ramen dus daar kijk ik soms in. Ja gister lukte de galop dus wel door die tips en ik had dat nog nooit eerder gehoord vandaar mijn vraag! Mijn instructrice zei dat vooral mijn binnenbeen naar achter moet. Maar vind het wel lastig om ze naar achter te houden nu hahah

connemarahum

Berichten: 26
Geregistreerd: 30-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:27

bigone schreef:
Dan past het zadel niet goed, indien een zadel goed ligt zit je meestal in de juiste houding. Wanneer je benen bij de schouder liggen hang jezelf heel erg achterover . En dat hoort niet.
Vraag iemand of het zadel goed is en of het dressuurzadel terug kan.
En anders stoppen met leasen en ergens heen waar ze wel serieus met de dieren omgaan.


Ja de zadelmaker vond het zadel wel goed zei ze, beter dan het dressuurzadel maar ik vond dat niet.. maar ik krijg binnekort een eigen paard dus dan ga ik daar ook stoppen vind het alleen jammer dat mijn houding nu zo veranderd is door een zadel

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Onderbenen te ver naar voren, geen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:32

lijkt me dan simpel, gewoon stoppen tot je je eigen paard hebt.

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:33

Heb je een foto van je houding?
En zitten je beugels op de goede lengte?

Ik had mijne namelijk met mijn vzh-zadel nog te lang, waardoor mijn beenligging ook niet goed was, wat ook problemen veroorzaakte in de rest van mijn houding. En daar ging mijn paard uiteraard ook niet beter van lopen.

connemarahum

Berichten: 26
Geregistreerd: 30-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:33

Kinke schreef:
lijkt me dan simpel, gewoon stoppen tot je je eigen paard hebt.


Ja maar ben bang dat ik het dan verleer of nouja verleren doe je niet maar ik ben vorig jaar 2 maanden gestopt en moest echt ff wennen
Laatst bijgewerkt door connemarahum op 27-09-20 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

connemarahum

Berichten: 26
Geregistreerd: 30-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:34

Dilan93 schreef:
Heb je een foto van je houding?
En zitten je beugels op de goede lengte?

Ik had mijne namelijk met mijn vzh-zadel nog te lang, waardoor mijn beenligging ook niet goed was, wat ook problemen veroorzaakte in de rest van mijn houding. En daar ging mijn paard uiteraard ook niet beter van lopen.


Nee helaas geen foto dat zal ik de volgende keer eens maken ik kan ze proberen de volgende keer iets korter te doen en kijken hoe mijn beenligging veranderd bedankt :)

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Onderbenen te ver naar voren, geen galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:39

ben inderdaad ook benieuwd hoe het zadel ligt met en zonder jou erop

Sherivey
Berichten: 8616
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 09:41

connemarahum schreef:
Dilan93 schreef:
Heb je een foto van je houding?
En zitten je beugels op de goede lengte?

Ik had mijne namelijk met mijn vzh-zadel nog te lang, waardoor mijn beenligging ook niet goed was, wat ook problemen veroorzaakte in de rest van mijn houding. En daar ging mijn paard uiteraard ook niet beter van lopen.


Nee helaas geen foto dat zal ik de volgende keer eens maken ik kan ze proberen de volgende keer iets korter te doen en kijken hoe mijn beenligging veranderd bedankt :)

Geen dank. Was echt een puntje waar ik zelf ook verbaasd om was, maar als ik nu foto's zie, dan heeft mijn knie een scherpere hoek, maar zijn mijn schouders, heupen en hakken wel goed in lijn :)

Zit nu ook een stuk stabieler

connemarahum

Berichten: 26
Geregistreerd: 30-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 09:45

Dilan93 schreef:
connemarahum schreef:

Nee helaas geen foto dat zal ik de volgende keer eens maken ik kan ze proberen de volgende keer iets korter te doen en kijken hoe mijn beenligging veranderd bedankt :)

Geen dank. Was echt een puntje waar ik zelf ook verbaasd om was, maar als ik nu foto's zie, dan heeft mijn knie een scherpere hoek, maar zijn mijn schouders, heupen en hakken wel goed in lijn :)

Zit nu ook een stuk stabieler


Nu je het zegt.. ik zat er even over na te denken en ik heb de beugels van het vzh zadel even lang als op een dressuurzadel.. puur omdat ik lang gewend was, volgende week maar is even korter doen! Zou zo maar eens kunnen helpen :)