Ene beugel korter dan de ander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 20:21

Hoi allemaal,
ik merk de laatste tijd heel erg dat mijn ene beugel telkens korter "lijkt" te zijn dan de andere. mijn instructrice zegt dat het niet zo is en dat gaat al even zo, maar ik zie aan het zadel dat er meer ruimte is aan de ene kant. ik rijd op een manege dus een ander zadel of zo kan niet :)

ik merk ook dat tijdens het rijden mijn ene voet een beetje pijn doet(de kortere kant). wat denken jullie dat het kan zijn?

en nog 1 vraagje, ik merk dat ik mijn beugels steeds korter maak, maar het voelt alsof ik elke keer op mijn tenen moet staan. ik heb enorme benen dus dat vind ik niet prachtig. hier ook, wat moet ik hiermee?
Laatst bijgewerkt door mars_mellow op 01-12-22 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:31

Vaak is de linker beugrlriem een beetje uitgerekt omdat veel maneges heel streng zijn in het van links op en afstappen.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:33

Het kan ook zijn dat je benen ongelijk zijn. Iedereen heeft wel iets ongelijke benen.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:39

Als je ene been echt langer is dan je andere zou je dat in je bekken kunnen voelen, dan zou je bekkenkam aan de ene kant hoger zijn dan de andere kant als je met je voeten plat op de vloer staat. Mocht je echt denken dat dit het is raad ik je aan even langs de huisarts te gaan zodat ze kunnen ontdekken hoeveel het is en het evt te corrigeren met een steunzooltje.

Hoe zit het met je schoeisel? Kan het zijn dat het tijd is om die te vervangen? Omdat je zegt pijn te krijgen.

Wat ook kan is dat je "gewoon" scheef zit. Dat kan of aan het zadel of aan jouzelf liggen. Je kan simpelweg eens vragen aan je instructrice of het haar opvalt dat je scheef zit of dat je erg naar 1 kant trekt. Of eens op een ander paard rijden met een ander zadel en kijken of je het probleem dan nog steeds hebt.

Qua beugels steeds korter maken, dat zou kunnen betekenen dat je je benen steeds verder optrekt. Maar imo zou een goede instructeur dit ook moeten zien en moeten weg vangen.

Succes!

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 20:45

ik heb net nieuwe johdpurs en chaps gehaald, dit zou dus geen probleem kunnen zijn. ik denk idd dat de linker beugelriem opgerekt is ja. het is ook de rechter die korter is.

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:05

Wat je kunt doen is de beugel eens omhoog dubbel klappen als hoj hangt. Dan kun je meten hoeveel ruimte er tussen de onderkant van de beugel (waar je voet dus normaal op rust) en de onderkant van het zweetbald zit. Bij mij was dit op de manege vaak 2 of 3 vingers. Door dit aan beide kanten te doen kan je wat preciezer meten of ze gelijk zijn.
Als ze dan echt gelijk blijken en het voelt alsof ze scheef zijn, dan zit jij, of is het paard of het zadel scheef. Maar eerst dus even goed nameten.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:13

Wat sommige Manege ruiters doen is zelf beugels en beugelriemen kopen en deze aan het zadel bevestigen van het dier dat ze die les rijden en na het rijden de oorspronkelijke beugels/beugelriemen terugplaatsen.

Emj_23
Berichten: 1182
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:22

Ik heb vroeger geleerd niet zozeer naar het aantal gaatjes op de beugelriem te kijken , maar naar waar de steigbeugel hangt ten opzichte van je voet, als je je voeten niet in de steigbeugels hebt. Iemand op de grond, bijv. De instructrice kan dan kijken of ze gelijk hangen ten opzichte van je voeten/beenlengte.

lianne484
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-01-13
Woonplaats: westfriesland

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:55

Zit je zelf wel recht in het zadel? Ga eens in het zadel zitten en voel /kijk als alle 2 je benen even lang zijn. Laat eens iemand van de achterkant mee kijken. Trek je niet onbewust 1 kant van je bekken omhoog.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:11

Kan je de beugelriemen loshalen en naast elkaar houden? Dan kun je direct zien of ze gelijk zijn.
Het kan ook zijn dat het paard je iets opzij zet of dat het zadel niet in het midden van de paardenrug ligt, dat je dus iets uit het midden van je zadel zit. Dan voelt het ook alsof je beugels ongelijk zijn.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:12

Ws knik je dan in aan 1 kant

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 22:13

sorry, ik weet niet wat dat betekent
(inknikken)

_Natasja_

Berichten: 4207
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:15

Simpelste oplossing.

Neem een meetlint mee en meet ze eens op.

Dan heb je een objectief en eerlijk antwoord.

mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 22:16

kan dit op een manege allemaal?

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:18


mars_mellow
Berichten: 531
Geregistreerd: 22-06-20
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 22:20


san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Ene beugel korter dan de ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:26

Eerst eens meten, als je dat weet kun je verder zoeken.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:33

itsjustme593 schreef:
Caira schreef:


bedankt, alleen is het op een manege dus is het geen eigen paard die ik kan corrigeren en zo. er rijden ook kleintjes van 8-9 op die natuurlijk scheef zitten :o :+

Je kunt áltijd iets corrigeren en in elk geval een poging doen tot...
Je beugels steeds korter maken gaat je sowieso niet helpen. Voordat je op stapt kun je toch zelf al goed kijken of de beugels gelijk hangen?