Tips ter voorkoming problemen CTO (onderhals)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Tips ter voorkoming problemen CTO (onderhals)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 09:12

Ten eerste hoop ik dat het hier goed staat, zo niet, excuus.

TL;DR: Ik ben op zoek naar manieren (aan de hand, onder het zadel, overig) om mijn paard zodanig te trainen dat zijn CTO-problemen niet nog een keer terugkeren.

Het verhaal
Vorig jaar is mijn paard kreupel geworden na een misstap en een hoge sprong. Na onderzoek bleek dit uit de hals, C7T1, te komen. Dit is ingespoten en na de rust hebben we niet meer gesprongen. In onze training werd hij wel steeds heftiger, verdroeg steeds minder, steigerde steeds vaker, deed de grondwerkoefeningen steeds asymmetrischer en gehaaster, totdat mijn instructrice zei dat ik hem eerst eens goed moest laten nakijken want dit probleem kon haast niet alleen maar een gedragsprobleem zijn (logisch achteraf, maar hindsight is 20/20).
Dus op naar de dierenarts, die zag het ook, helemaal op de foto geweest, helemaal geëchood, geen problemen gevonden, behalve opnieuw in de hals. Deze keer tussen 3 wervels: C56, C67, C7T1. Wederom behandeld, uitgebreider deze keer, wederom rust, wederom rustig opgebouwd. Deze keer is hij een stuk beter, rustiger, rijbaarder.
Hij staat inmiddels ook 24/7 buiten op advies van de DA, en zijn hoeven waren redelijk ongelijk (rechts iets te steil, links te week) maar dat trekt recht nu.

Mijn vraag
Nu ik weet dat hij gevoelig is in de halsregio (CTO-gebied), wil ik er natuurlijk alles aan doen om weer een terugval, of erger, te voorkomen. Dus aanleuning alleen zonder oprichting en mét lengte in de hals, stelling tot een minimum beperken, en dan? Zijn er meer oefeningen die ik kan doen (of juist laten), om dat CTO zo veel mogelijk te ontlasten of ondersteunen?

Ik rij trouwens Endurance. Dressuur heb ik opgegeven voor nu (B gaat nog wel maar daarna worden er oefeningen gevraagd met op het moment te veel stelling/buiging), springen moet ik ook maar niet meer doen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Tips ter voorkoming problemen CTO (onderhals)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:16

Heb je er al eens over nagedacht om een aantal lessen te nemen bij een westerninstructeur? Het klinkt alsof de hoofd-/halshouding die in de western gebruikelijk is wel is wat je zoekt.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 09:19

Heb ik zeker overwogen, maar
Afbeelding
ik rij al zo veel mogelijk lang en laag (en niet diep)

Aanvulling: Ik bedenk me net dat mijn huidige instructeur al een westernruiter is

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Tips ter voorkoming problemen CTO (onderhals)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:47

Hahahaha ik moest wel lachen om jouw foto. Hij pikt bijna een grasje mee. Maar western is natuurlijk wel andere halshouding :P Je kunt het altijd overwegen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 11:56

Ik moet er ook wel stiekem om lachen. Die van mij zou gewoon boven op de rem staan en gras gaan staan eten. Braaf paard heb je :j :D

Maar om terug te komen op je vraag, wat zegt je instructeur hier over? Lijkt me in ieder geval dat je goed op je plek zit in de western hoek.
Is dit de halshouding die je het liefste wilt?
Of bijvoorbeeld meer zo, al dan niet met de neus er meer uit:
Afbeelding

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-20 15:56

Earth schreef:
Hahahaha ik moest wel lachen om jouw foto. Hij pikt bijna een grasje mee. Maar western is natuurlijk wel andere halshouding :P Je kunt het altijd overwegen.

Niet bijna :D


Daihyo schreef:
Ik moet er ook wel stiekem om lachen. Die van mij zou gewoon boven op de rem staan en gras gaan staan eten. Braaf paard heb je :j :D

Maar om terug te komen op je vraag, wat zegt je instructeur hier over? Lijkt me in ieder geval dat je goed op je plek zit in de western hoek.
Is dit de halshouding die je het liefste wilt?
Of bijvoorbeeld meer zo, al dan niet met de neus er meer uit:
[ Afbeelding ]

Zoiets inderdaad is de halshouding die ik nastreef, met misschien iets meer knik in de kaak:

Afbeelding

Ik heb het met mijn instructeur nog niet gehad over halshouding, we zijn in de les vooral bezig met ontspanning ongeacht houding... Ik zal het eens vragen