Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 22:31

Hoi

Mijn paard mept graag naar z’n soortgenoten als ze te dicht bij hem komen m’n op buitenrit. M’n in galop.
In de bak gebeurt dit af en toe.

Hoe kan ik hierop passend reageren?

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:37

Als jullie als een groep galopperen, of als je galopperend langs onbekende paarden komt?

Ik zou het in eerste instantie zoveel mogelijk voorkomen. Achteraan rijden, mederuiters attenderen etc.

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:43

Mijne durfte het eerder ook weleens te doen. Zorgen dat er genoeg ruimte achter hem is of achteraan rijden. Als het toch gebeurd een keer stemverheffen en evt extra been.

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 22:44

Kookaburra schreef:
Als jullie als een groep galopperen, of als je galopperend langs onbekende paarden komt?

Ik zou het in eerste instantie zoveel mogelijk voorkomen. Achteraan rijden, mederuiters attenderen etc.


Richting mede ruiters..
Uiteraard informeer ik mijn mede ruiters.
Achteraan rijden lukt niet altijd. Als hij zich opgesloten voelt door een te laag tempo dan Bokt hij flink

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 22:47

Bernoe schreef:
Mijne durfte het eerder ook weleens te doen. Zorgen dat er genoeg ruimte achter hem is of achteraan rijden. Als het toch gebeurd een keer stemverheffen en evt extra been.



Oké Dank je stemverheffing doe ik al, extra been zou ik erbij kunnen proberen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:49

Slaan of bokken als ik aan het werk ben met mijn paard word niet getolereerd dus ik grijp wel in met een (flinke) tik met de zweep en een forse stemverheffing

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 22:53

Polly schreef:
Slaan of bokken als ik aan het werk ben met mijn paard word niet getolereerd dus ik grijp wel in met een (flinke) tik met de zweep en een forse stemverheffing


Dat was ook mijn initiële reactie maar iedereen om mij heen raadde mij dit af, zou het probleem alleen maar erger maken...
Maar goed.. ik zie nu ook geen vooruitgang

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:54

Mijn paard heeft dat een keer gedaan op buitenrit. Ze had het nooit eerder gedaan, maar toen toch de ruiter die rechts achter ons reed flink op de knie geraakt met haar achterbeen. Bleek dat het ook echt gericht meppen was. Ik zal heel eerlijk vertellen dat mijn paard toen een stevige klap met de zweep gekregen heeft. Ze heeft het nooit meer gedaan.

Op de wei doet ze wat ze wil, maar als ik er naast sta of erop zit blijven de 4 voeten aan de grond. Dat is een duidelijke grens die ik trek en door mijn paard ook altijd gerespecteerd wordt. Buiten dat ene voorval heb ik mijn paard hier dus nog nooit attent op moeten maken.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:56

Ik vraag me af of het onzekerheid of dominantie is. Dat verandert wel mijn aanpak.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:57

SjonnieZ schreef:
Dat was ook mijn initiële reactie maar iedereen om mij heen raadde mij dit af, zou het probleem alleen maar erger maken...
Maar goed.. ik zie nu ook geen vooruitgang

Wat gaven die mensen dan aan dat je moest doen?

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 22:59

Kookaburra schreef:
Ik vraag me af of het onzekerheid of dominantie is. Dat verandert wel mijn aanpak.


En wanneer pas je wat toe?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:01

SjonnieZ schreef:
Polly schreef:
Slaan of bokken als ik aan het werk ben met mijn paard word niet getolereerd dus ik grijp wel in met een (flinke) tik met de zweep en een forse stemverheffing


Dat was ook mijn initiële reactie maar iedereen om mij heen raadde mij dit af, zou het probleem alleen maar erger maken...
Maar goed.. ik zie nu ook geen vooruitgang


Klopt, deze reactie snap ik heel goed. Als jij je paard een tik geeft, zal hij dat niet zo kunnen waarderen. Net zoals ik een trap naar een mederuiter/paard niet kan waarderen.

Wat ik zou doen: forse correctie (tik) met been of zweep en stemverheffing zodat paard weet dat dit not done is. Voorwaarts rijden. Komt er nog een trap achteraan dan vraag ik ruimte aan de andere ruiters en wordt dat nogmaals gecorrigeert totdat er weer normaal gedaan kan worden. Dat is af en toe echt wel een strijd.. Maar trappen is gevaarlijk en dus tolereer ik dat niet.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:06

SjonnieZ schreef:
Hoi

Mijn paard mept graag naar z’n soortgenoten als ze te dicht bij hem komen m’n op buitenrit. M’n in galop.
In de bak gebeurt dit af en toe.

Hoe kan ik hierop passend reageren?

Dit is een dominantie probleem.
Heel simpel jij bent de leider en de baas en je bepaald de dingen. Niet je paard.
Zodra jouw paard vind dat een ander paard te dicht in de buurt komt, stuur dan direct jouw paard aan de kant. Als dit in de bosjes is dat niet jou problemen.

Op deze manier laat jij zien dat jij de leider.
Op gegeven moment zou je merken dat je paard minder moeilijk gaat doen om andere paarden tijdens het buiten rijden doordat hij op deze manier leert dat hij hier niks over te zeggen heeft en dat het er tot toe leid dat hij zelf steeds aan de kant moet gaan en dat vinden ze doorgaans ook niet heel leuk.

En aan de kant sturen mag best wel fel en met een tik van de zweep. Een trap komt immers veel harder aan.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:06

SjonnieZ schreef:
Kookaburra schreef:
Ik vraag me af of het onzekerheid of dominantie is. Dat verandert wel mijn aanpak.


En wanneer pas je wat toe?

Geen ervaring mee. Mijn gevoel:

Onzekerheid -> situatie proberen te voorkomen en zijn/haar vertrouwen steeds wat vergroten.

Dominantie -> direct reageren. Forse tik, stemverheffing, been... Onder de man moet ze zich gedragen. In het weiland in de kudde zoekt ze het maar uit.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:07

SjonnieZ schreef:
Polly schreef:
Slaan of bokken als ik aan het werk ben met mijn paard word niet getolereerd dus ik grijp wel in met een (flinke) tik met de zweep en een forse stemverheffing


Dat was ook mijn initiële reactie maar iedereen om mij heen raadde mij dit af, zou het probleem alleen maar erger maken...
Maar goed.. ik zie nu ook geen vooruitgang


In de bak zou ik het zo wel durven aanpakken maar op een buitenrit vind ik het al wat riskanter. Je moet dan wel “ruimte” hebben, mocht hij ineens daarop reageren met nog meer bokken of wegspringen. Maar ik ben ook geen held hoor. Doet hij het enkel met galopperen?

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 23:14

[/quote]
Wat gaven die mensen dan aan dat je moest doen?[/quote]

In de bak: meer voorwaarts houden en stelling van het achterbeen van andere paard af vragen
Maar in de bak voel ik het meestal wel aankomen.

Buiten niet en dan ben ik vaak te laat.

Daarbij merk ik binnen dat hij het vooral doet als het andere paard wat opgefokt/geïrriteerd/enthousiast is.
Buiten gebeurt het ook voornamelijk in situaties dat achterliggers iets te enthousiast doorstomen.. en daarmee praat ik het niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:57

Polly schreef:
Slaan of bokken als ik aan het werk ben met mijn paard word niet getolereerd dus ik grijp wel in met een (flinke) tik met de zweep en een forse stemverheffing

Nou precies

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 01:51

Wow, als ik de reactie zo lees, hoop ik dat zwepen verboden worden.

TS, slaan met een zweep of je stem verheffen gaat echt niet helpen. Ja, jij bent op dat moment even je frustratie kwijt........

Niemand hier ziet hoe jij met je paard rijdt en wat eraan vooraf gaat, waar jullie mee bezig zijn en wat er exact gebeurt.

Iemand die je GOED lesgeeft moet het zien gebeuren en je dan helpen zodat het echte onderliggende probleem stopt en dat is toch echt jullie training. Jij wil rijden en je paard reageert op andere paarden, dus is eigenlijk niet zo gefocust op jou.

Ik heb er 1 die dat ook wel wil doen en ook weleens gedaan heeft toen ik hem nog niet zo lang had. Hij doet het alleen in galop eigenlijk.
Wat dan de aanpak is; net iets harder aan het werk zetten. Meestal pak ik hem even wat meer op of ik pak de kleine cirkels op.

Het is in principe een beetje hetzelfde als van niks schrikken, weglopen van het werk etc. Ze zijn niet genoeg op de ruiter gericht.

Geloof me; een zweep maakt even indruk en doet vast ook even pijn dat een paard schrikt. Maar het neemt niet het probleem weg. Je hebt hooguit kans dat je paard wegrent nadat ie wilde uithalen, omdat ie weet dat ie een knal gaat krijgen. Is ook weer op te lossen, maar voorkomen is beter dan genezen.

Ik schrik oprecht van de reacties en zegt genoeg hoe een groot deel van paardrijdend Nederland er nog voor staat. Triest.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 03:39

Rijdt er een paard links, dan rechter galop vragen, rijdt er een paard rechts, dan linker galop. Op buitenrit natuurlijk makkelijker dan in de bak.
Maar trappen in galop is het makkelijkste de richting op van in welke galop hij zit, dus rechter galop mept hij makkelijker rechts en linker galop mept hij makkelijker naar links.

In het geval dat ik naast iemand anders galoppeer op buitenrit probeer ik in ieder geval altijd de galop te vragen van aan welke kant van de weg/pad ik rij. Hij heeft twee jaar terug eens een bokje gegeven richting een ander paard toen ik er nog niet op lette, maar tegenwoordig nooit meer last. Hij vond het in die tijd sowieso spannend als hij ingehaald werd, ook in draf. Bij de mijne was het meer angst reactie toen, tegenwoordig gaat ingehaald worden in draf redelijk goed, zolang het maar niet onverwacht gebeurt en ik het weet. In de bak helemaal geen probleem.

gaucho

Berichten: 9517
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:27

Mijn jonge paard vind het soms wat spannend omdat hij nog niet gewend is ingehaald te worden. Zou ik 'm daarbij heel streng gaan corrigeren met de zweep wordt het allemaal nog spannender de volgende keer, en zal hij waarschijnlijk nog heftiger reageren.

Ik heb een paar keer in de bak geoefend. Reactie op ander paard bij inhalen = flink aan het werk. Geen reactie = belonen en ontspannen.

Kookaburra

Berichten: 5382
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:50

Als je kind schrikt van vuurwerk en daarbij met vliegende armen van de stoel springt; zet je hem/haar dan met een wijzende wijsvinger en stemverheffing op de gang? Want het is onzin dat hij bang is voor vuurwerk?
Dat kind zal vuurwerk nooit meer leuk vinden...

Of laat je hem met stapjes aan het geluid wennen zonder iets groots en ontzettend spannends op te zoeken?
Kind krijgt vertrouwen in de ouders en reageert later ook niet meer zo heftig op vuurwerk.

Nu is een kind een mens, en een paard een paard. Maar om nu direct te roepen: 'stemverheffing, zweep en been!' zonder de achterliggende gedachte te weten gaat mij te ver. Misschien vindt hij denderende soortgenoten achter zich die hij niet goed kan zien wel spannend... Paarden blijven vluchtdieren die vaak reageren in fight or flight. En nu weet ik het volgende niet zeker, maar het klinkt best goed: Aangezien ze al galopperen én snelheid hebben is fight op dat moment makkelijker.



Bovenstaand verhaal wordt anders als het dominantie is. Heel anders.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 07:55

Voorkomen is beter dan genezen. Vaak merk je het al als je paard wil gaan uithalen als je hem een beetje kent. Dus dan is het de kunst om zijn aandacht op jou te richten.

Overigens kreeg mijn pony wel een tik als ze uithaalde. Al was ik haar gelukkig meestal voor. Bij haar was het echt dominantie.

En daarnaast reed ik altijd achteraan. Vond ze niet leuk want ze wilde voorop lopen. Maar liever pony moeten inhouden dan continu alert moeten zijn op schoppen

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:22

Bij een eerste keer komt hij er nog vanaf met een grote mopper van mijn kant.
Maar mocht er dan een tweede keer komen krijgt hij toch een mopper met veel been en mocht ik met zweep rijden ook een tik.
En ja ook bij een onzeker paard, te gevaarlijk dat ze slaan.
Ze mogen op de rem vliegen bij een tegenligger, de kont in trekken bij een achterligger, maar er word niet uitgehaald.
Merk ik dat ze het eng vinden zal ik natuurlijk wel alles proberen ze daar uit te halen en merk ik dat ze dan niet uit halen ze er ook voor belonen.

Maar probeer het wel te voorkomen.
Dus ga niet voor op, ook al vind je dat gemakkelijker, dan leer je dat zelf maar anders :)

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:37

Als jouw paard zich opgesloten voelt is het aan jouw als ruiter om hem meer ruimte te geven zodat ook hij kan ontspannen. Waarommoet hij verplicht zijn grenzen opgeven?
Waar is het respect voor je paard en de samenwerking. Als hij het nodig heeft om meer ruimte te hebben behoor je daarin de samenwerking te vinden.

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:41

Die van mij deed het alleen toen ze nog jong was. onzekerheid dus.
Oplossing was om rustig te oefenen met een paard dat ze kende ( samen naar buiten , naast elkaar gaan rijden etc dat alles met beleid en rust )
En in alle andere situaties negeren en het uit de weg gaan .

Is verder "vanzelf" over gegaan