Grr, zou het paard het ooit nog leren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Grr, zou het paard het ooit nog leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 09:01

Gisteren gereden, dressuurmatig niet verkeerd, paard was weer kijkerig, maar vooral springerig Knipoog
Aangezien dus over enkele weken een onderlinge wedstrijd is, heb ik me maar voor de L1 opgegeven (na overgehaald te zijn overigens).
dus gisteren proefje geoefend. Leuk en aardig, ging niet echt goed, maar het kon er mee door. Ik ben helemaal het proefjes rijden weer verleerd en het paard ook (die heeft 2 jaar stilgestaan). Bij de middengalop op de volte reageerde ze te traag, dus ik raak haar met een spoor. OP dat moment merkt het paard ook dat m'n enge jas op de bakrand ligt en springt met 4 benen tegelijk de lucht in.
Goed, ik bleef zitten, rij weer door. En hup, weer een paar bokkesprongen. Gewoon vrolijkheid, maar waarom dat nu net moet als ik een proef aan het oefenen ben Verward Maar goed, verder liep ze lekker, dus hier maak ik me niet druk om. Knipoog

Daarna gesprongen, een drama. Balkjes lopen, de 3 balkjes wordne resoluut geweigerd. iK tik bij met de zweep en krijg een paar enorme bokken terug. OPnieuw aanrijden en haar paard gaat erover alsof er nooit wat aan de hand geweest is.
Daarna kruisje, paard doet hetzelfde, staat weer stil. Dit keer deed ik niets, ook niet straffen of wat dan ook en rij opnieuw aan en hup paard er weer over.

Kruisje voor andere kruisje zodat er een dubbel kwam. En wat doet het paard? precies weer weigeren. ONdanks bijtikken met zweep om het paard attent te houden, flink druk op teugels en heel veel been, doorzitten enz.
Daarna springt ze wel weer gewoon. OOK als van ene kruisje ene oxer gemaakt wordt en van de ander een steil.

Daarna de voorste hindernis gedraaid, zodat het nu een losse hindernis is en feitelijk een andere, en dan kent het paard het en gaat er wel in 1 keer over.
Ik begin me gewoon zorgen te maken over dat weigeren, als ik zo een B-parcours inmoet, dan strand ik bij hindernis 2 of 3.
Het paard is super onzeker.

Zou een paard dat het weigeren is aangeleerd, dat 5 jaar lang heeft mogen doen, het ooit nog afleren? Ik zit nu gewoon evne in een dipje. Dressuurmatig gaat het echt goed, heb ik ook vertrouwen in, en het paard is gewoon goed. Maar met springen dus niet. HEbben jullie hier ervaring mee?
Voor mij is dit het eerste paard dat ik berijd dat ik niet zelf heb ingereden. Ik heb verder nooit geen weigerende paardne gehad, wel eens uit onervarenheid, maar nooit zo als dit. Na een keer of wat haddne ze het door en gingen ze wel gewoon erover.
Ik rij tegenwoordig altijd een paar cavalettis thuis. Zolang het op bekende plaatsen staat niets aan de hand, anders ook 1 weigering. Hoogte doet er niet toe, het paard kan volgens mij wel 1.50, maar als ze eerst maar balken loopt en 30 cm weer springt zonder weigeren.
Ik zit momenteel even in een dipje. HEt paard is gewoon leuk, eerlijk, enz.
Laatst bijgewerkt door germie op 27-11-02 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 09:11

Ik denk dat je het paard zelf vertrouwen moet geven, je zegt zelf al dat het paard 5 jaar heeft mogen doen wat hij zelf wou. Nu moet je het laten merken dat hij moet doen wat jij wil. Dat kan idd nog wel eens lastig zijn, maar als je regelmatig thuis een kleinsprongetje maakt na het dressuur (waar hij dan ook al heeft moeten luisteren naar je )gaat het hopelijk steeds beter. Mijn paard was ook wel aardig lastig in alle opzichten dan hoor, maar nu gaat de dressur stukken beter en gaat de rest ook weer beter, Zo'n paard moet bv met springen echt doorkrijgen dat het wel leuk is.

Veel succes,
michèle