Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laura2402
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-06-12

Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 13:02

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven met het volgende; met veel plezier rijd ik een aantal maanden mijn verzorgpony. We zijn eerst begonnen met grondwerk en daarna ben ik rustig het rijden op gaan pakken in de paddock. Dit gaat altijd zonder problemen en ontspannen. Er is ook een grote menbak aanwezig waar ik onderhand ook al weken in rijd.

Een van de redenen dat ik niet meteen in de grote bak ben gaan rijden, is omdat ik rustig aan wilde doen en een band op wil bouwen, maar ook omdat hij aan een lange zijde en in een bepaalde hoek van de bak veel spanning opbouwt en vervolgens bokt of wegschiet. Vooral als het waait, is hij alleen maar bezig met kijken en vluchten. Ik rij heel veel overgangen en constant andere figuren maar hij blijft daar mee bezig..

Als er geen wind is, kan ik hem ontspannen langs die zijde rijden maar ik moet goed op blijven letten, want hij heeft vaak zat laten zien, dat hij het toch opeens te spannend vindt. Ook gaat hij harder snuiven door zijn neus, ogen gaan open en oren naar voren en hij staat al klaar voor actie als we de bak binnen komen en het waait.

Ik vind het heel belangrijk om vanuit de ontspanning te kunnen blijven rijden, maar merk dat ik toch de teugels meer bij me houdt op die lange zijde en in de 'enge' hoek want als ik hem een beetje meer ruimte geef, pakt hij die flink door dus weg te schieten of te bokken en kan ik hem niet meer bij mij houden om dat te voorkomen.

Wat kan ik het beste doen? Heeft iemand nog tips?

Ik hoor het graag, bedankt!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:06

Jouw eigen "voorkennis" zorgt voor spanning waardoor je pony er inderdaad van aan de bok gaat. Soms kunnen vreemde ogen dwingen of wat niet weet wat niet deert.
Enige advies wat ik kan geven zorg voor jezelf voor afleiding in die hoek, ga er met zn tweetjes eens doorheen, of neem iemand mee die zich niet druk maakt over bokken en stuiteren.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 13:09

Wat doe je als hij wegschiet?

Vooral veel oefenen en zelf geen spanning opbouwen. Dus niet denken 'oh jee wat als hij weer wegschiet?'maar denken 'normaal de hoek door en dit keer flikt hij het niet'. Longeren in die hoek en aan de zijde, even aan de hand langswandelen voor je opstapt, ... en als hij wegschiet, dan direct terug naar daar draaien en daar voltes en figuren maken. Echt niet negeren en laten doorlopen want dan heeft hij steeds de bevestiging 'zie je wel dat schrikken helpt, we zijn er nu nog sneller weg'.

Maar is idd een werkje van zeer lange adem en soms krijg je het er nooit helemaal uit.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:01

Is hij/zij ook gespannen in die bak als je ernaast loopt? Misschien mogelijk om daar wat grondwerk te doen/iemand erbij laten lopen?

Rizette
Berichten: 4354
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:16

Als je pony er tussen uit gaat is dat richting uitgang of richting ander paard?

Meile
Berichten: 837
Geregistreerd: 20-02-12
Woonplaats: Almere

Re: Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 16:33

Ik zou je verzorgpony niet dwingen om persé die hoek door te lopen.
Mijn bijrijdpaard heeft hetzelfde met een "spookbos" aan de zijkant van de bak. Door juist te proberen daar weg te blijven en te werken aan ontspanning, zet jij je pony lekker aan het werk. Focus op die ontspanning en ga dan stap voor stap meer richting die hoek.

Door je focus weg te halen bij die hoek, zal jij in elk geval niet de aanleiding zijn voor het stakende gedrag van je verzorgpony. Ook zal je het rijden voor jezelf veel positiever afsluiten dan er constant bij stil te staan dat je verzorgpony niet door die ene hoek wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:00

Levert het bokken en wegschieten gevaarlijke situaties op of is het na een simpel sprintje afgelopen?
Als het voor jezelf niet gevaarlijk wordt en je simpel kan blijven zitten dan zou ik gewoon doorrijden alsof er niks gebeurd. Na een sprint even ontspanning opzoeken in een ander deel van de bak, en als je dat gevonden hebt gewoon weer door de hoek of langs die lange zijde alsof er niks aan de hand is. Op die manier afwisselen, veel ontspanning zoeken en je paard lekker bezig houden maar ook af en toe de spanning opzoeken. Je paard moet ook leren/ervaren dat er niks gevaarlijks is in die hoek en dat leer je niet als je het nooit opzoekt. Maar, om het nog eens te benadrukken, wel in afwisseling met ontspanning en ervan uitgaande dat het voor jouzelf een veilige situatie is.
Verder; geduld, geduld, geduld :)

MANON3009
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-12-19

Re: Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 17:03

Ik heb dit ook gehad met mijn bijrijdpaard. Als oplossing heb ik toen heel vaak voltes en slangevoltes gemaakt in de buurt van de plaatsen waar ie wegschoot. Na een tijdje deed ze het niet meer. Misschien zoiets proberen? :)

Anoniem

Re: Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:29

wat Manon al aangeeft, begin met de warming up aan de andere kant tot 3/4 van de bak, als je na enige tijd voelt dat het paard - en jij zelf - ontspant kun je hoefslag een keer volgen in stap, dan merk je gauw genoeg of de spanning terug komt, dan draaf je korte stukjes aan, maak in "de enge hoek" weer eens volte in stap als het goed gaat belonen en weer aandraven

niet focussen op "wat moet " maar bezig zijn met "wat kan"

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:37

MCE schreef:
wat Manon al aangeeft, begin met de warming up aan de andere kant tot 3/4 van de bak, als je na enige tijd voelt dat het paard - en jij zelf - ontspant kun je hoefslag een keer volgen in stap, dan merk je gauw genoeg of de spanning terug komt, dan draaf je korte stukjes aan, maak in "de enge hoek" weer eens volte in stap als het goed gaat belonen en weer aandraven

niet focussen op "wat moet " maar bezig zijn met "wat kan"


Zo veel verschillende meningen :o
Dit zou ik dan weer niet doen, ik merk dat ze in stap veel meer tijd hebben om sneller te focussen op iets en iets bijzonder eng te vinden terwijl ze er in een drafje zo voorbij gaan. Belonen zou ik ook niet doen, die hoek moet gewoon normaal worden, er is toch niets om te belonen alsof het een kunstje is?
Gewoon ontspanning zoeken en in draf er door. Bij wegschieten of spanning opbouwen terugdraaien en nog eens doen. Niet te veel tralala om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 08:41

Poekkie schreef:
MCE schreef:
wat Manon al aangeeft, begin met de warming up aan de andere kant tot 3/4 van de bak, als je na enige tijd voelt dat het paard - en jij zelf - ontspant kun je hoefslag een keer volgen in stap, dan merk je gauw genoeg of de spanning terug komt, dan draaf je korte stukjes aan, maak in "de enge hoek" weer eens volte in stap als het goed gaat belonen en weer aandraven

niet focussen op "wat moet " maar bezig zijn met "wat kan"


Zo veel verschillende meningen :o
Dit zou ik dan weer niet doen, ik merk dat ze in stap veel meer tijd hebben om sneller te focussen op iets en iets bijzonder eng te vinden terwijl ze er in een drafje zo voorbij gaan. Belonen zou ik ook niet doen, die hoek moet gewoon normaal worden, er is toch niets om te belonen alsof het een kunstje is?
Gewoon ontspanning zoeken en in draf er door. Bij wegschieten of spanning opbouwen terugdraaien en nog eens doen. Niet te veel tralala om maken.


alleen als het paard en ruiter ontspannen zijn na enige tijd gewoon in stap - als onderdeel van het rijden - en dan belonen,

dat is geen tralala, spanning kun je heel goed - als onderdeel van het rijden - laten afvloeien in stap

afwisseling in rijden is dan een betere oplossing, steeds proberen een hoofd en lijf zonder stress te krijgen, dan kan het paard beter dingen opnemen en leren
zowel aan de hand als onder het zadel


Tristan Tucker omschrijft het zo:

Reageert jouw paard vanuit angst?

Als je goed wilt presteren, moet je niet alleen zelf de juiste mindset hebben, maar dat geldt ook voor jouw paard. Je paard moet een mindset hebben die optimaal is om te kunnen leren.

De belangrijkste factor hierin is dat je paard niet te veel spanning heeft.

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat je paard de juiste mindset heeft om te leren?
Als het spanningsniveau te hoog is, wordt het leervermogen belemmerd.

Dat werkt bij jezelf ook zo. Doordat stoffen zoals cortisol in je hersenen worden aangemaakt, kun je minder helder nadenken. De informatieoverdracht in de hersenen wordt namelijk belemmerd.

In zo’n situatie is de kans groot dat jij en je paard miscommunicatie gaan krijgen en je paard niet reageert zoals je wilt.

En dat willen we liever vermijden. Realiseer je daarom altijd het volgende:

Een paard zal nooit een bepaalde reactie geven om je te pesten.
Een paard doet alleen iets verkeerd als hij niet de informatie heeft om de juiste beslissing te nemen.

Zo kan het zijn dat je geen duidelijke hulpen geeft of omdat je paard niet begrijpt hoe hij op die hulpen moet reageren.

Maar ook invloeden van buitenaf kunnen ervoor zorgen dat je paard een bepaalde reactie geeft, zoals bijvoorbeeld dat je paard ergens bang voor is of door harde wind alerter is.

In al die situaties creëert dat spanning en zal je paard reageren vanuit zijn natuurlijke overlevingsinstinct.

Een paard doet alleen iets verkeerd als hij niet de informatie heeft om de juiste beslissing te nemen

Je kunt dan één van de volgende twee reacties krijgen.

Of je paard zal proberen zichzelf te beschermen door een dominante houding aan te nemen, waarbij hij duwerig wordt en geen respect heeft, al vechtend voor een positie waarin hij comfort krijgt.

Of je hebt een paard dat zelfvertrouwen mist, waarbij je paard angstig wordt en zal proberen om te vluchten.


Tags: gedrag, tristan tucker

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:06

MCE, dat is heel mooi, maar toch is mijn ervaring dat een paard in stap veel gemakkelijker spanning opbouwt dan eentje dat al ontspannen draaft. Juist omdat ze in stap veel meer tijd hebben om rond te kijken, ontspannen of niet. Ik zal dus nooit adviseren om te beginnen onder het zadel in stap door de hoek te gaan, maar in een ontspannen drafje. Dat staat toch nergens in contrast met je gwciteerde tekst?

Op mijn vorige stal leidden ze veel jonge paarden op. Ook buiten zetten ze die beestjes direct in draf wanneer er mogelijks iets eng ging komen. Dat werkte echt veel beter om spanning niet op te bouwen en die paarden bomproof te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:15

Poekkie schreef:
MCE, dat is heel mooi, maar toch is mijn ervaring dat een paard in stap veel gemakkelijker spanning opbouwt dan eentje dat al ontspannen draaft. Juist omdat ze in stap veel meer tijd hebben om rond te kijken, ontspannen of niet. Ik zal dus nooit adviseren om te beginnen onder het zadel in stap door de hoek te gaan, maar in een ontspannen drafje. Dat staat toch nergens in contrast met je gwciteerde tekst?

Op mijn vorige stal leidden ze veel jonge paarden op. Ook buiten zetten ze die beestjes direct in draf wanneer er mogelijks iets eng ging komen. Dat werkte echt veel beter om spanning niet op te bouwen en die paarden bomproof te krijgen.



mijn reactie was op de vraag van TS

en ja gelukkig mogen meningen verschillen, van alles kun je voor jou het beste er uit halen, wat voor de een wel werkt is voor de ander onmogelijk, dat is ook per combinatie anders

Kabayo

Berichten: 13970
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 09:44

Ik zou ook nooit gaan stappen bij spanning. De kans dat ze dan ook omhoog komen is ook groot.

Hoe ziet de bak er uit? Is er eens iets in die hoek gebeurt? Eenden uit de sloot oid? Ik zou toch eerst afvragen wat ie eng vind. Of enge ritselende bosjes? Of ligt er een zeil of andere objecten naast de bak?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 10:07

Als je paard echt gespannen is (als in schrik achtig), zeker op een bepaalde plek krijg je hem echt niet in een ontspannen drafje er langs. Daar moet je eerst wel een en ander voor doen voordat dat lukt. Die van ons als voorbeeld, als die gespannen is kan hij alleen draven als een giraffe, met de kop erop dus, zodat hij alles ziet. Daarnaast loopt hij dan enorm op de handrem. En stopt met draven zodra hij iets spot wat hij niet vertrouwt. Hij ontspant dan wel het best in stap, en dan niet zomaar stap, maar wel aan het werk in stap zodat hij op mij gaat letten. Als hij daarin ontspant sla ik het draven meestal over en pak ik eerst een galopje mee. Heeft hij minder de kans om te kijken, en ontspant hij sneller in het werk.

Wat bij ons goed werkte toen hij nog heel veel spanning had: eerst stappen aan de hand door de bak, minstens 1 keer linksom 1 keer rechtsom. Vaker als we nog (veel) spanning voelden bij hem. Dan had hij alles al een keer gezien, en was hij het grotendeels kwijt als we erop stapten. Dat zou je met die "enge" hoek ook kunnen doen. Stap er maar langs aan de hand, allebei de kanten op. Als hij het heel spannend vindt, zorg dan dat je in eerste instantie tussen je paard en datgene wat spanning geeft zit, zodat het minder spannend is voor hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 12:25

TS,

een andere manier van rijden oppakken, probeer voor je zelf zoveel mogelijk variatie aan te brengen,
afwisseling in rijden zal het paard attenter op jou maken en minder op de omgeving

veel succes met het vinden van de juiste tip

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 14:46

Over levensgevaarlijke hoeken heb ik een aardige anekdote, met daar in één van de belangrijkste opvoedingslessen voor paarden.

Er was een grote drukke manege met een stuk of 40 manegepaarden elk met hun gebruikelijke eigen problemen.
Eén van die paarden was een grote sterke basispaard ruin.
Het werk viel hem licht, altijd goed humeur, bravour.
Een heel waardevol paard voor een manege ware het niet dat hij één hoek niet inging.
Hélemaal niet, nooit, onder geen voorwaarde, met niemand.
Alle instructeurs, de manege eigenaar en vele tientallen manege klanten hebben zich al maanden met al hun kunsten en ideëen, klontjes en grof geweld op het probleem gestort.
3 Uur per dag werken, nooit door de hoek, een bocht van zeker 7 meter er langs.
Nope.
Dit paard kan zo niet langer in dit werk blijven.....

Ik deed toen troubleshooting en correctiewerk met paarden en ik werd gevraagd te proberen het op te lossen.

Observeren en nadenken.
Het paard had kennelijk ooit iets in die hoek iets gezien dat hem angst inboezemde, misschien zelfs wel aleen maar wel een ander paard angstig zien zijn.
Dat was het begin, het eerste moment dat hij uitweek omdat hij onzeker was over die hoek, op zich geen big deal.
De instructeur raadde zijn leerling aan om het paard naar binnen te laten kijken en hem er langs te drijven.
Zo doet men dat toch?
Het paard nu, is angstig, het wordt stevig in zijn mond getrokken, het moet namelijk naar binnen kijken maar wil naar de hoek kijken en naar buiten toe getrokken, het krijgt als extra een paar klappen met de zweep, het moet toch gehoorzamen?
Het langs deze hoek gaan is nu afgezien van het "gevaar" ook een onaangename gebeurtenis geworden.
Dit cumuleert, het wordt steeds erger, logisch want in die hoek krijg je op je sodemieter, meer en meer, steeds geweldadiger.
Het paard blijft steeds verder van de hoek vandaan.
Een groot, sterk, energiek, basispaard en iedereen gaat fysiek het gevecht met hem aan, hij wordt zo ontzettend goed in winnen, mensen winnen het namelijk niet van 650kg spieren.


De eerste dag.
Bij onze eerste ontmoeting heb ik hem rustig en kalm in zijn box geborsteld, gemasseerd en hem meegenomen aan een halster naar de rijbaan.
We zijn samen naar de hoek gaan kijken, op 10m afstand gaf hij aan dat niet te willen.
Stop, laten kijken, braaaaaaf, klontje, rondje stappen, 6 keer, gestopt waar hij dat wilde even kijken, braaaaaf, klontje, half pasje verder en terug op stal.
"Allways quit at the right moment"

Tweede dag.
Beetje gebrorsteld, gemasseerd, gezellig gekletst, zadel er op en naar de rijbaan.
Ik er op, beetje rondstappen, zonder hoek, gezellig kletsen.
Wij naar de hoek, hij kijkt naar de hoek en op 10m afstand stopt hij, braaaaaf, klontje, beetje rondstappen zonder hoek.
Terug naar de hoek, stoppen op 12m, braaaf, klontje, rondstappen.
Geen enkele druk, geen enkele dwang, de lichtst mogelijk hulpen, alles vragend.
Hij beslist wat hij aankan.
terug naar de hoek, 10m, hij stopt, braaf, klontje twee stapjes verder, braaf, klaar voor vandaag.
"Allways quit at the right moment"

Derde dag.
Alles idem, 10m, stop, twee pasje verder, braaf, klontje, twee pasje verder, braaf klontje, bijna de hoek in , braaf klontje, stop.
"Allways quit at the right moment"

Vierde dag.
Welke hoek?

Helaas was et probleem nu alleen bij mij opgelost, met alle andere ruiters ging hij de hoek niet in, hij keek wel mooi uit! Dan krijgt op zijn sodemieter.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:04

Ik ben het 100% eens met Lichtheid.

Vwb Tristan Tr. : hij heeft een stel nuttige tips om een paard te laten ontspannen - en 'hard werken' doe je op andere plaatsen in de bak. (Evt vlak voor die hoek.) Op de griezelige plek, nu ja, iets daarvoor is het rust, ontspannen, 'beetje kletsen', rond laten kijken - dan om de enge plek heen en aan het werk. Tot weer vlak bij de enge plek: rust. Etc.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:33

MCE schreef:
wat Manon al aangeeft, begin met de warming up aan de andere kant tot 3/4 van de bak, als je na enige tijd voelt dat het paard - en jij zelf - ontspant kun je hoefslag een keer volgen in stap, dan merk je gauw genoeg of de spanning terug komt, dan draaf je korte stukjes aan, maak in "de enge hoek" weer eens volte in stap als het goed gaat belonen en weer aandraven

niet focussen op "wat moet " maar bezig zijn met "wat kan"


Eens. Ik heb een vreselijk kijkerig (tuig)paard wat heel snel spanning opbouwt en erg snel afgeleid is. In iedere bak waar we ooit gereden hebben is er wel een enge hoek. Waait het een beetje of staat er ineens iets engs langs de bak (een krukje, een mens, een ander paard, een plas, een wandelaar, een kat, iemand die in de verte loopt of dichtbij)? Succes, ze zet haar hals erop en mijn hulpen komen totaal niet meer door. Ik heb vele tips gehad (niet laten kijken, laat m naar binnen kijken, dwing haar erlangs (werkt misschien voor de handige ruiter maarja, dat ben ik niet), neem de leiding) maar het blijft lastig.

Mijn advies is ook - begin aan de minder enge kant van de bak. Zet m daar aan het werk. Maak overgangen en probeer hem / haar aan je been te krijgen. Rij voltes, in stap of draf. Heb je ontspanning? Maak je bak een beetje groter. Rij alsof er niets aan het handje is, zet je niet vast en kijk vooral niet naar het “enge” gedeelte (dit laatste helpt mij enorm, ik kreeg de neiging om naar voren te zitten en vast te houden). Voel je hem spannen? Zet hem weer op de volte, hou hem of haar aan je binnenbeen en zoek je ontspanning op. Word niet boos als het niet lukt (ik heb dagen dat ik niet eens hoef te proberen in de achterkant van de bak te komen.).

Hoop dat je er iets aan hebt, succes!

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:56

Op deze manier overwin je het huidige probleem.
Het is waardevoller om je paard te leren dat het veilig met jou meee kan gaan.
Lukt je dit dan gaat het overal en altijd met je mee.

Met het je paard "aan het werk zetten" ben je hem aan het drillen om te gehoorzamen. Dat levert géén vertrouwen op.

BigOne
Berichten: 38250
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard springt weg/bokt in bepaalde hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:09

Soms zien ze een keer of twee een bakkabouter, de derde keer spannen de meeste ruiters onbewust maar goed merkbaar voor het paard hun lichaam/ademhaling aan. Conclusie paard = er zit inderdaad een bakkabouter. Ga gewoon in de bak rijden en laat die hoek even wezen, sluit positief af en zo ga je steeds een stapje verder. De allereerste keer dat hij zonder problemen in de buurt van die hoek komt , klaar met trainen, belonen en stoppen. Zo deden wij dat en het werkte vaak het beste voor ons. Betekende wel eens dat je er net 10 minuten opzat maar dat was dan maar zo.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:48

Janneke2 schreef:
Ik ben het 100% eens met Lichtheid.

Vwb Tristan Tr. : hij heeft een stel nuttige tips om een paard te laten ontspannen - en 'hard werken' doe je op andere plaatsen in de bak. (Evt vlak voor die hoek.) Op de griezelige plek, nu ja, iets daarvoor is het rust, ontspannen, 'beetje kletsen', rond laten kijken - dan om de enge plek heen en aan het werk. Tot weer vlak bij de enge plek: rust. Etc.


Mee eens. Warwick Schiller zegt altijd "make the wrong thing hard and the right thing easy". The right thing zou in dit geval zijn die hoek ingaan. Dat moet easy worden, dus maak je de rest van de bak werk en je rustpunt in die hoek. In het begin zal dat nog meters er vanaf zijn, maar door dat consequent door te zetten zal je paard vanzelf in die hoek willen zijn. Daar wordt hij nl met rust gelaten.

nps
Berichten: 1983
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:00

lichtheid schreef:
Op deze manier overwin je het huidige probleem.
Het is waardevoller om je paard te leren dat het veilig met jou meee kan gaan.
Lukt je dit dan gaat het overal en altijd met je mee.

Met het je paard "aan het werk zetten" ben je hem aan het drillen om te gehoorzamen. Dat levert géén vertrouwen op.


Niet helemaal waar. Met het paard aan het werk zetten verleg je de focus van de rest van de wereld naar jou (in theorie) en maak je hem meer ontvankelijk voor hulpen. Als de focus bij jou ligt is het makkelijker om vervolgens de bak door te komen. Plus het maakt het makkelijker om op z'n Tristan Tuckers het enge gedeelte een rustpunt te maken en de rest van de bak een plek waar hij aan het werk moet.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:18

nps schreef:
lichtheid schreef:
Op deze manier overwin je het huidige probleem.
Het is waardevoller om je paard te leren dat het veilig met jou meee kan gaan.
Lukt je dit dan gaat het overal en altijd met je mee.

Met het je paard "aan het werk zetten" ben je hem aan het drillen om te gehoorzamen. Dat levert géén vertrouwen op.


Niet helemaal waar. Met het paard aan het werk zetten verleg je de focus van de rest van de wereld naar jou (in theorie) en maak je hem meer ontvankelijk voor hulpen. Als de focus bij jou ligt is het makkelijker om vervolgens de bak door te komen. Plus het maakt het makkelijker om op z'n Tristan Tuckers het enge gedeelte een rustpunt te maken en de rest van de bak een plek waar hij aan het werk moet.


Over woorden kunnen we eindeloos debatteren.
Als het dier schrikt heeft het zin om op dat moment te laten zien dat hij/ zij veilig is bij jou. Dwz: rust, kletsen, beest hoeft niets. Om de enge plek heen - en daarna heeft het zin om je als leider op te stellen 'aan het werk', vlakbij de enge plek weer de rust opzoeken etc.

In het verleggen van de focus geloof ik dan weer niet zo. Een dier kan uitstekend aan de hulpen staan, maar op dat moment supreme toch 'dienst weigeren'. ('Sorry maar ik ga mijn leven niet wagen voor jou'.)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 11:24

nps schreef:
lichtheid schreef:
Op deze manier overwin je het huidige probleem.
Het is waardevoller om je paard te leren dat het veilig met jou meee kan gaan.
Lukt je dit dan gaat het overal en altijd met je mee.

Met het je paard "aan het werk zetten" ben je hem aan het drillen om te gehoorzamen. Dat levert géén vertrouwen op.


Niet helemaal waar. Met het paard aan het werk zetten verleg je de focus van de rest van de wereld naar jou (in theorie) en maak je hem meer ontvankelijk voor hulpen. Als de focus bij jou ligt is het makkelijker om vervolgens de bak door te komen. Plus het maakt het makkelijker om op z'n Tristan Tuckers het enge gedeelte een rustpunt te maken en de rest van de bak een plek waar hij aan het werk moet.


Dat is wat ik idd ook wou zeggen. Plus jij bent bezig met de oefeningen die je wil doen, en hebt dan zelf ook niet de focus op die hoek liggen. Wat je aandacht geeft groeit, ook de negatieve dingen. Leg dus de aandacht op datgene wat je juist wel wil, en dat is fijn en ontspannen de bak door.

Ik merk met die van ons, die is heel kijkerig. Tot hij lekker aan het werk is. Dan kijkt hij nergens meer naar. Of iig bijna nergens meer naar :j .