Paard te voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melanie19
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-12-19

Paard te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 12:16

Hallo allemaal

Ik heb een Fries merrie die klinisch goed is en verder super gezond.
Ik heb wel een probleempje met haar ze is net wat te voorwaarts ik hoor wel van mensen dat ik dan een martingaal moet gebruiken dat ze dan beter af te remmen is . Ze is namelijk niet goed in de hand te houden ze wil heel voorwaarts gaan heb al van alles geprobeerd daarom dat ik het hier even vraag

Hebben jullie hier ervaring mee is beter om een martingaal te gebruiken of juist niet?

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:24

Heb je les? Is ze alleen voorwaarts of steekt ze als een giraffe haar hoofd de lucht in? En is dit in de piste of buiten?

Als het om een 'giraffe' gaat, ben ik soms voorstander van tijdelijk een martingaal om dit gedrag even te doorbreken. Wel uitgesloten dat het zadel past en er ook begeleiding is.
Ook buiten zou ik dat aanraden ivm de veiligheid, een martingaal is zeker geen 'streng' hulpmiddel.

Maar ik denk dat het op termijn handiger zal zijn om onder goede begeleiding in de piste meer te leren rijden op zit en de verzameling er beter op te zetten zonder martingaal. Als je paard te veel versnelt helpen voltes bvb heel erg goed.

_evelien_

Berichten: 1583
Geregistreerd: 25-04-05

Re: Paard te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 12:29

Veel voltes rijden haalt ook het tempo er een beetje uit.

Melanie19
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 17:49

_evelien_ schreef:
Veel voltes rijden haalt ook het tempo er een beetje uit.


Ik rij vooral buiten dus dat helpt dan niet zo heb je een ander idee?

Melanie19
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-20 17:51

Poekkie schreef:
Heb je les? Is ze alleen voorwaarts of steekt ze als een giraffe haar hoofd de lucht in? En is dit in de piste of buiten?

Als het om een 'giraffe' gaat, ben ik soms voorstander van tijdelijk een martingaal om dit gedrag even te doorbreken. Wel uitgesloten dat het zadel past en er ook begeleiding is.
Ook buiten zou ik dat aanraden ivm de veiligheid, een martingaal is zeker geen 'streng' hulpmiddel.

Maar ik denk dat het op termijn handiger zal zijn om onder goede begeleiding in de piste meer te leren rijden op zit en de verzameling er beter op te zetten zonder martingaal. Als je paard te veel versnelt helpen voltes bvb heel erg goed.




Het is vooral buiten dank voor je bericht hier kan ik iets mee

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Paard te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 17:57

Zodra je paard sneller gaat dan jij wil, terug gaan naar stap. Wachten tot ze ontspant en dan weer een rustige en gecontroleerde draf. Waarschijnlijk moet je dit in het begin heel veel herhalen best een flink aantal keren consequent volhouden voor je resultaat voelt, maar hiermee krijg je wel tempo controle als je consequent genoeg bent. Succes!

Melanie19
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 08:31

Lante schreef:
Zodra je paard sneller gaat dan jij wil, terug gaan naar stap. Wachten tot ze ontspant en dan weer een rustige en gecontroleerde draf. Waarschijnlijk moet je dit in het begin heel veel herhalen best een flink aantal keren consequent volhouden voor je resultaat voelt, maar hiermee krijg je wel tempo controle als je consequent genoeg bent. Succes!


Dankjewel

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:56

Ik ken het probleem, had een paard wat steeds onder me uitliep en waar ik het gevoel bij had dat ik haar niet onder controle had.
Om te beginnen zou ik les nemen om dit onder controle te krijgen, bijzetteugel zou ik niet aan beginnen maar zoek iemand die je helpt om als ruiter dit te verhelpen.

Ik had een hoofdstel en bit wat niet goed was, dit beter passend maken hielp al heel veel.
Daarnaast heb ik zelf veel beter leren zitten en daardoor juiste hulpen leren geven. Hierdoor was ik beter in balans en fijner maar duidelijker in mijn hulpen.
Het bleek een combinatie van factoren te zijn.

Daarnaast had ik een paard wat inderdaad fijn voorwaarts was maar het paard wat ik er voor terugkreeg was stuurbaar en controleerbaar.
Daarnaast waren wij beiden meer in balans.

LWDaisy

Berichten: 4771
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 08:59

Ben je toevallig (al dan niet bewust) een beetje gespannen op die buitenritten?

Ik was destijds (ook in de piste) nogal gespannen, wat mijn houding veranderde. Ik verkrampte, en zelfs als dat maar miniem is had dat effect op mijn paard haar tempo: snel sneller snelst.

Ik ben zelf niet zo fan van een martingaal. Het is zoals eerder reeds aangehaald geen erg streng hulpmiddel, maar ik vind niet (uit eigen ondervinding) dat het echt werkt. Het is ook (imo) niet de manier waarmee ik mijn doel zou willen behalen...

Ik zou dus zelf ook eerder aan tempowisselingen doen.
Maar dan zou ik wel zeker moeten zijn of het niet aan mijn houding ligt.
Is dat niét het geval, dan is ze waarschijnlijk gewoon vrolijk omdat ze buiten mag, en dat is fijn, maar geen reden om onder uit je te lopen, dan zijn tempowisselingen meer uitkomst dan een hulpteugel.

Ik moet ook een beetje aan onze hond denken, toen die nog jonger was trok die soms uit enthousiasme vrij fel aan de lijn (rottweiler), zij werd letterlijk een aantal seconden stil gezet voor we weer verder gingen als ze te snel ging.


Mijn paard ging, net zoals jouw paard, ook net boven het gewenste tempo lopen, maar na les te nemen bleek dat dus aan mezelf te liggen. Doordat ik gespannen was en verkrampte (wat mijn paard voelde in mijn handen en benen), probeerde ze van onder die spanning uit te geraken. Ze is overigens nooit echt gaan lopen met me hoor. Ik heb letterlijk moeten leren om de teugels een beetje losser te laten - doordat de spanning van mijn kant uit weg viel, ontspande mijn merrie ook, en vertraagde haar tempo ook naar het gewenste tempo.

Ondertussen rijden we alweer ruim 8 jaar bitloos - ook in draf. Als ze WIL, kan ze dus gaan rennen. Maar dat doet ze niet, omdat er ontspanning is.

De oplossing lag dus niet in een hulpteugel, maar in houding en bijhorende ontspanning.
Als het bij jou niet aan spanning ligt, kan dat bij je paard nog steeds wél het geval zijn. Ook dan denk ik niet dat een hulpteugel werkt - daar sluit je haar mee op en dat zal waarschijnlijk averechts effect hebben. Tempowisselingen lijken me passender.

Ik kan er hebben over gelezen, maar heb je les? Ik lees dat je vooral buiten rijdt - dat vind ik zelf ook veel fijner dan bakwerk, maar je moet de knopjes er in de bak eerst opzetten voor je naar buiten gaat :j Indien je geen les neemt, doe dat dan even - een ander ziet dingen vanop de grond die jij vanop je paard niet ziet, en kan je daar in ondersteunen. Eerlijk, ik heb zelfs longeerles genomen, daar ging ook één en ander fout dat heel simpel werd opgelost na een les of 3 :)

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Paard te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 09:17

Als je het gevoel hebt dat ze onder je uit loopt, en je niet 100% controle hebt, zou ik even wachten met buiten rijden, en eerst dit problem in de bak oplossen. Dat is een veel veiligere en afgebakende omgeving dan buiten, waar ook nog eens verkeer is.

Ik zou dan beginnen met overgangen en schakelen, dus terugnemen wanner ze onder je uit wil. Hierdoor komt ze beter aan de hulpen. Ook moet je zorgen, dat je in een langzamer tempo licht gaat rijden, en je je niet laat meenemen in haar tempo, door daarin mee te gaan lichtrijden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard te voorwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 10:54

Ik verplaats dit topic naar Rijtechnische vragen.