aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 21:04

Hey hey!!

Mijn verzorgpony komt niet goed aan de teugel.(afbuigen) En hij kan het wel, want ik was met hem op kamp geweest en toen reed ie in de piste. Hij liep de hele tijd aan de teugel/onder/...(synoniemen hé!! Knipoog ) Geweldig vond ik dat, ook galopeerde hij veel trager en was de overgang stap-galop helemaal correct. (hij liep met martingaal) Doch terug in de wei: we rijden op een wei, wel piste gemaakt waar we rijden. Nog steeds diezelfde martingaal aan en toch komt ie niet meer goed aan de teugel. Hoe komt het? Gebrek aan concentratie? Kan zijn, maar wat moet ik doen zodat hij zich terug concentreert en terug aan de teugel loopt? Want ik doe veel verschillende oefeningen als ik rijdt zodat het ook voor hem interesant blijft.

Alvast bedankt! Pling

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:27

les nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-02 21:29

Behalve les nemen en goed bedenken wat je aan het doen bent, kun je ook nog even de zoekfunctie gebruiken en dan vind je heel erg veel topics over dit onderwerp.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-02 21:32

ok thx, les nemen.. ik krijg zo af en toe nog les van mijn nonkel(is mee op concour geweest in den tijd met stany van paesschen en ook eens met ludo phillipaerts) en dan komt hij wel iets beter aan de teugel, maar nog niet zoals op kamp dat ie constant aan de teugel liep

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 09:42

lees je bericht nou eens. HIJ moet aan de teugel? Want HIJ kan het wel maar wil het niet?
Ieder paard kan aan de teugel maar dan moet JIJ dat ook voor elkaar kunnen krijgen. Ga eerst maar eens goed leren rijden en bedenken 'waarom' je een paard in de krul wilt hebben....(want dat staat zo mooi?? )

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 15:01

Laura schreef:
lees je bericht nou eens. HIJ moet aan de teugel? Want HIJ kan het wel maar wil het niet?
Ieder paard kan aan de teugel maar dan moet JIJ dat ook voor elkaar kunnen krijgen. Ga eerst maar eens goed leren rijden en bedenken 'waarom' je een paard in de krul wilt hebben....(want dat staat zo mooi?? )


Mee eens, met goed(!!) les moet het lukken. Als jij het maar snapt en eraan werkt.
Maar waarom in de krul, ik zeg liever aan de teugel, zodat je meer controle hebt. Niet omdat dat mooi staan, misschien wel een beetje maar vooral voor de ontspanning en de controle!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 20:21

Vandaag kreeg ik men verzorgpony ook aan de teugel toen ik er effe op stapte(want ik moest mijn vriendin erop les gevenik wil dat ramco(=verzorgpony) aan de teugel loopt omdat hij dan zijn rug meer gaat gebruiken, waardoor zijn overgangen en alles beter is. Alles is dan meer verzamelder. Ik weet heus wel wat ik doe hoor. Maar wat jij doet is niet tips geven, dat is zeggen dat ik het niet kan.(en ik kan het wel)

Bye
Laatst bijgewerkt door Alieska op 27-11-02 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:08

blijkbaar kan je een paard in de krul trekken ja, ik dacht dat jij je paard nagevelijk wil laten lopen? 1 tip.. neem les van een goede instr. dan weet je het wanneer je goed genoeg kan rijden.. wie weet leert hij het je wel meteen.... Verward

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:53

Hey,
Ik wil even zeggen dat Alieska heus goed kan rijden en weet wat ze doet.
Ik rijdt ook met Ramco en ik kan zeggen dat ie echt niet gemakkelijk is. Hij zet zich vast en het is moeilijk om hem los te krijgen.
Nu zeggen jullie waarschijnlijk dat wij niet kunnen rijden, maar als je er niet opzit is het gemakkelijk praten (met alle respect he , ik begrijp jullie reactie wel) Ok ,ik ben niet perfect (verre van, dat geef ik toe hoor) niemand is dat. er is altijd iets dat je kan bijleren.Maar als ik iets doe dan weet ik dat ik het goed doe. Als ik niet zou weten hoe je een paard nageefelijk krijgt, zou ik het niet proberen.

Alieska haar vraag is dus eigenlijk : "hoe krijg je een paard los?"
groetjes xxx

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 22:09

Door veel overgangen en figuren te maken.
Maar een paard 'los krijgen' is toch iets heel anders dan een paard 'aan de teugel' krijgen, wat Alieska toch wel vaker typt.
Aan de teugel is geen doel, is een gevolg van ontspanning, tenminste, zo heb ik het geleerd Lachen

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 22:22

xxdaffiexx schreef:
Aan de teugel is geen doel, is een gevolg van ontspanning, tenminste, zo heb ik het geleerd Lachen


Dit is precies wat ik bedoel !! En om die ontspanning te krijgen , moet je hem eerst los krijgen. Das eigenlijk de hoofdvraag hier.

groetjes xxx

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 00:11

Citaat:
Ik weet heus wel hoe het moet hoor!!!!

Okee... als jij nou hier neerzet hoe jij denkt dat het moet dan kunnen wij kijken wat er aan schort... Schijnheilig

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 09:35

het spreekt al boekdelen dat je het hebt over "ik krijg ieder paard aan de teugel" Als je weet waar je mee bezig bentzou dat al heel gezegd worden "ik krijg ieder paard nageeflijk/ontspannen oid" Aan de teugel is nl een gevolg van het goed rijden van je paard (ontspannen, van je been naar je hand gereden, goed aan de hulpen) en geen doel op zich. En verder ben ik idd benieuwd hoe je dat dan doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:10

Misschien is de wei wel erg ongelijk en gaat hij voorzichtig lopen, misschien te glad voor hem. Kijk daar eerst eens naar. Als je weet hoe je je paard moet laten ontspannen, etc. komt het vanzelf wel.

De piste zal een goede bodem hebben gehad en daar liep hij lekker in, in de wei moet hij nog even wennen en vertrouwen krijgen. Ik vind het niet fijn om in een wei te rijden, teveeel hobbels en kuilen.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 13:22

Ja, de piste is wel vrij ongelijk. Want er zaten vroeger allemaal putten in, maar die zijn nu opgevuld. Misschien zakken ze terug wat door en loopt ie daarom niet zo makkelijk als in de piste? Ok, ik probeer hem zo aan de teugel te rijden: veel bogen rijden(veel figuren dus), veel overgangen(hé faustie, 8 op één lange zijden heb je goed gedaan!!!!), en dan spelen met je hand en je been erbij. Wat moet ik nog meer doen, of wat doe ik nog fout?

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 13:56

Mhhz, vertel jij me is hoe jij een paard aan de teugel rijd?

Misschien ligt het wel aan de concentratie van jou... Zorg er in ieder geval voor dat je ruim de tijd neemt om los te stappen. Probeer daarna hem eerst los te draven met een ietwat lang teugeltje. Probeer dat steeds iets meer op te pakken. Rijd voltes, overgangen en probeer hem echt in zijn hele lijf los te krijgen. Aan de concentratie kan het niet liggen, want ik krijg mijn paard zelfs los bij een verbouwing met hoop getimmer en paarden aan weerzijde van de bak. Probeer zijn achterhand eronder te krijgen. En focus je niet teveel op het aan de teugel rijden, maar op het loswerken van je paard. Ga in ieder geval niet doorzitten totdat je paard los is.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 13:59

Ok, zal ik eens proberen! Dus lang losstappen(meestal doe ik 4-5 min. los stappen is dat genoeg?) Waarop ik volg met wat los draven(maar bijna nooit met iets langere teugel, dus dat zal ik eens doen!!) En daarna ga ik pas aan het werk met overgangen, voltes, ect.

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 14:00

Aanja, Faustie, wil jij ook eens vertellen hoe jij Ramco aand e teugel rijdt zodat ze het een keer van de 2 ruiters van de pony kunnen horen en dan kunnen ze misschien sneller zeggen wat er fout gaat?!

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 14:23

Een paard rij je niet op teugel, een paard komt vanzelf op teugel als gevolg van het feit dat hij onspannen is. Eerst en vooral goed losstappen (als hij uit de box komt is 4à5 minuten zeker niet voldoende, doe maar gerust 10 min op zijn minst, daarna in draf het losrijden verderzetten door je paard zo diep mogelijk te rijden (voorwaarts-neerwaarts). Hij mag echt lopen "stofzuigen". Hoe dieper zijn hoofd met een lange hals (geen opgerolde hals = achter de teugel) , hoe ronder (hoger) hij zijn rug zal maken en hoe beter hij zijn achterhand zal leren gebruiken. Om hem diep te krijgen moet je hem ook zijdelings losmaken. Het paard moet soepel op zijn bit kauwen en vragen om dieper te gaan (mag de teugels dus niet uit je handen snokken). Als hij dat doet moet je dat opvangen met de zit en de benen. Voor de zijdelingse plooi moet altijd één teugel in contact zijn (zonder daarom de teugels kort te maken, kontakt is ook niet trekken), meestal de buitenteugel, en probeer je door de binnenteugel te nemen en geven (= echt efkes laten doorgangen, je paard de kans geven op eigen benen te lopen en te gaan kauwen op het bit) en zo trachten het paard dieper en dieper in te stellen. Wanneer je paard dit niet kent kan je er wel enkele weken over doen eer hij echt voorwaarts-neerwaarts wil, maar een paard dat niet vw-nw kan , kan niet ontspannen lopen en dus ook niet "aan de teugel" lopen. Wat betreft het paard losmaken op de binnen- of buitenteugel wil ik nog toevoegen, dat een paard dat heel vast zit op één zijde wel kan losgemaakt worden op deze zijde, dwz is de harde kant de buitenkant, dan rijden we het paard met contrastelling, en houden we dus de binnenteugel in contact. Bij paarden die vrij gelijkmatig contact nemen (links en rechts) kan je gewoon altijd op de buitenteugel rijden (dwz buitenteugel in contact en langs de binnenzijde losmaken). Wanneer je paard goed vw-nw kan, kun je beginnen dmv halve ophoudingen of halve parades het paard hoger in te stellen en meer verzameling te vragen. Wanneer het paard goed voorbereid is (goed losgereden) zal het op dit ogenblik vanzelf "op teugel lopen". Dus vooraleer je denkt aan "aan de teugel rijden" moet je je paardje eerst leren zich te ontspannen door vw-nw te rijden. In het begin doe je gewoon niets meer, vw-nw in stap, draf en galop, tijdens de overgangen en voltes. Wanneer het paard dit goed onder de knie heeft, kan je het losrijden beperken tot ongeveer 20 min en de rest van het uur meer verzameld werk doen. Nooit langer dan 10 min het paard in een verzamelde houding laten lopen, want dan verzuren de spieren. Dus regelmatig een stappauze inlassen.
Veel succes met je "moeilijk geval". Vraag niet te veel ineens. Het een paard is nu eenmaal soepel dan het andere. Wees tevreden met kleine verbeteringen !

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 20:02

Ok, bedankt voor de nuttig info!! Ik stel het zeer op prijs!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:30

Als er bij ons kuilen in de bak zitten, en Baduh is niet helemaal in evenwicht, dan krijg ik hem ook niet aan de teugel. Maar zorg ik ervoor dat hij zo min mogelijk last heeft van dat gewicht op zijn rug, door goed te ontspannen, en hem op te vangen als ie een beetje uit evenwicht raakt, dan gaat het al 10 keer beter. Mijn doel is niet "in de krul". Als ik me daarop concentreer is het na een uur nog niet gelukt, maar als we gewoon lekker aan het werk zijn, komt het vanzelf. En als Baduh anderhalf uur geen moment in de krul heeft gelopen, betekent nog niet dat ie niet keihard gewerkt heeft.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 23:01

Laura schreef:
Citaat:
Ik weet heus wel hoe het moet hoor!!!!

Okee... als jij nou hier neerzet hoe jij denkt dat het moet dan kunnen wij kijken wat er aan schort... Schijnheilig


Ik vindt dat jullie wel een beetje banketstaaf reageren. Makkelijk praten als je er niet op zit.
Ik raad je gewoon aan om een (prive)les te nemen. Al is het maar voor 1x in de maand. Zo krijg je les en dan weet je waar je op moet letten. Dat kan je dan thuis oefenen en later weer terug komen en evt. een stapje hoger gaan.
Kan het ook niet gewoon afleiding zijn? Buiten is er natuuurlijk veel meer om te zien dan in een bak ofzo.

Succes ermee!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:12

kyralovertje, daaorm vragen we nu juist hoe ze het aanpakt, dan kunnen we iets zinnigs zeggen. En ik denk dat de meesren die hier iets gezegd hebben hun eigen paard best aan de teugel kunnen rijden Frusty

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 12:45

ik raad je aan om les te nemen.... ik heb alt ijd les gehad op manegepaarden... Later kreeg ik een verzorgpaardje... dat ging allemaal ook nog goed... en toen kocht ik Banjer.... totaal anders dan alle manege- en verzorgpaarden....

Ik heb sinds kort weer les (van iemand die ook in Amerika heeft gereden en gewonnen)... en nu heb ik pas echt het gevoel dat ik echt leer rijden, ondanks dat ik vanaf mijn 4e al bij maneges rijd...

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 14:48

Ok, ik probeer hem zo aan de teugel te rijden: veel bogen rijden(veel figuren dus), veel overgangen(hé faustie, 8 op één lange zijden heb je goed gedaan!!!!), en dan spelen met je hand en je been erbij. Wat moet ik nog meer doen, of wat doe ik nog fout?

===>moeten jullie nog iets weten? Over wat ik doe met mijn handen ofzo? Uhm, ik speel met men teugels(in het begin vraag ik iets meer door zodat hij soepeler wordt) maar naar het einde toe speel ik alleen maar. Uhm, mijn handen zijn vrij breed uit elkaar en meer naar onder dan normaal.(mijn lesgeefster had gezegd, dat ik het zo moest proberen in het begin!) Nog iets? Let me know!!

Thx 4 the help!!