Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:25

Kmbly schreef:
Dierenarts is geweest.
Hij deed wat testjes. Ze wou dr rug niet bollen en reageerde gevoelig bij dr bekken. Ook was het dikken been veel dikker dan de andere en wou ze hem niet in een houding houden en dreigde ze te gaan happen terwijl ze bij de andere niks deed. Ook wou ze een achterbeen niet onder de massa zetten en viel ze bijna om.
DA wilt onderzoek doen en daaruit foto’s gaan maken.
Alleen mijn vader vind het teveel geld gaan kosten en of ik het geduld heb om zo’n traject in te gaan omdat ik de sport in wil. Dus we gaan X bellen en nog bespreken met stalhouder.
Maar er is een grote kans dat dit mijn laatste paar weken met haar zijn. |(


Ik denk wel dat het de moeite waard is om een diagnose te laten stellen, waarbij ik zou beginnen bij de rug omdat het paard daar erg gevoelig reageert. Beeldvorming van de rug (rontgen) en om te beginnen een echo van het been. Beeldvorming is allemaal nog te betalen. Afhankelijk wat er zit kun je besluiten wel of niet een behandeling in te gaan.

Lees dit goed, want dit is heel belangrijk. Je hebt het paard zoals ik heb gelezen nog maar kort, Als je nog binnen het half jaar na aankoop zit en er worden afwijkingen in de rug gevonden in een mate dat deze afwijkingen al voor aankoop aanwezig ZOUDEN KUNNEN ZIJN GEWEEST dan ligt de bewijslast hiervoor bij de verkoper, ic. X. Kan hij niet aantonen dat het paard voor de verkoop het gebrek niet had (en dat is meestal het geval) dan kun jij de koop ontbinden. X weet dat heel goed. Als handelaar zal hij goed op de hoogte zijn van jouw rechten en zijn plichten. Hij zou dan een ander paard moeten aanbieden in een vergelijkbare prijsklasse (dat recht heeft hij). Heeft hij geen andere geschikt paard, dan moet hij je je geld terug geven. In het geval dat er een ander paard wordt aangeboden, hoef je dat niet zomaar te accepteren. Uiteraard zullen de keuringskosten voor zijn rekening zijn of kun je daar in ieder geval over onderhandelen. Ook over de keurende dierenarts, waarbij het verstandig is er 1 te kiezen die echt onafhankelijk is (dus meestal in een andere regio).
Bovengenoemde route geeft de meeste kans op een oplossing voor jou, hetzij een ander paard, hetzij je aankoopbedrag terug.

oji

Berichten: 4242
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:37

In haar profiel staat dat ze hem sinds 4 juni heeft, dus daar is het helaas te laat voor.

_Charlot
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:52

Het is en blijft een vreemd verhaal.

X ken ik niet, alleen van verhalen.

En hoe het nu allemaal loopt is voor zowel het paard als TS vervelend, zielig, sneu, noem het zoals je wilt!

Wel is het vreemd dat het paard voor dit geld in juni 2019 bij TS is gekomen.

Augustus 2018 heeft dit paard nog een CSI* gelopen en in december 2018 ook nog indoor M parcoursen, foutloos of 4 strafpunten.

Dan moet er in een hele korte tijd iets fout zijn gegaan.

Het is jammer dat de ouders niet verder willen gaan mbt dierenarts. En dat er zelfs over word gepraat dat het paard de handel weer in zou gaan.

Het blijft als 15-jarige moeilijk, aangezien je volledig afhankelijk bent van je ouders en niet altijd wat te zeggen hebt over hun beslissingen.

Ik hoop dat er een goede oplossing komt voor zowel paard als TS.

Misschien kan er contact worden opgenomen met de dierenarts van X, mocht dit paard hier al eens geweest zijn.
Wel kan het zijn dat je toestemming nodig hebt van X zelf.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 16:54

Babootje, bij aankoop is het paard op de foto geweest, indien er toen ook rugfoto’s gemaakt dan is de kans op het nu vinden van oude gebreken kleiner.

Zou wel mooi zijn om de beelden te vergelijken, kan je goed zien of er in korte tijd veel veranderd is.

Zelfs als je recht zou hebben op al je geld terug wegens een verborgen gebrek moet je dat nog maar zien te krijgen.
“Wie vecht om een koe legt een tweede erop toe.”

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:02

_lotteeee schreef:
Het is en blijft een vreemd verhaal.

X ken ik niet, alleen van verhalen.

En hoe het nu allemaal loopt is voor zowel het paard als TS vervelend, zielig, sneu, noem het zoals je wilt!

Wel is het vreemd dat het paard voor dit geld in juni 2019 bij TS is gekomen.

Augustus 2018 heeft dit paard nog een CSI* gelopen en in december 2018 ook nog indoor M parcoursen, foutloos of 4 strafpunten.

Dan moet er in een hele korte tijd iets fout zijn gegaan.

Het is jammer dat de ouders niet verder willen gaan mbt dierenarts. En dat er zelfs over word gepraat dat het paard de handel weer in zou gaan.

Het blijft als 15-jarige moeilijk, aangezien je volledig afhankelijk bent van je ouders en niet altijd wat te zeggen hebt over hun beslissingen.

Ik hoop dat er een goede oplossing komt voor zowel paard als TS.

Misschien kan er contact worden opgenomen met de dierenarts van X, mocht dit paard hier al eens geweest zijn.
Wel kan het zijn dat je toestemming nodig hebt van X zelf.



Eindstand Z+6 springen op 23-12-2018

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:09

oji schreef:
In haar profiel staat dat ze hem sinds 4 juni heeft, dus daar is het helaas te laat voor.


Och jee. Ja net te laat. Helaas

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:25

cobiie schreef:
Babootje, bij aankoop is het paard op de foto geweest, indien er toen ook rugfoto’s gemaakt dan is de kans op het nu vinden van oude gebreken kleiner.


Klopt, maar dat hangt ook heel erg af van de kwaliteit van die foto's.
Zeker als het paard gekeurd en al is aangeboden, is het altijd aan te raden om de foto's door je eigen arts te laten beoordelen en eventueel (waar niet duidelijk) over te laten nemen. Want dat gebeurt nog al eens, dat de foto's zo gemaakt worden dat ze niet goed te beoordelen zijn. Vaak komt er dan toch nog wel een gebrek naar boven op het moment dat foto's opnieuw gemaakt worden.

Dan zijn er nu dus weinig opties. Al heb ik er geen goed gevoel over, voor ik afscheid neem van een paard, zou ik toch altijd nog willen weten wat het dier mankeert. Misschien is het oplosbaar en zal ze kunnen revalideren. Misschien niet en dan zijn er de opties: verkopen met het verhaal erbij (misschien is er een fokker geïnteresseerd) en dan heeft de merrie nog een bepaalde waarde. Maar dan is het wel de vraag, is dat eerlijk voor het paard in relatie met het eventuele gebrek en kan het ivm erfelijkheid.
Weidemaatje zou ik niet doen ivm het risico op foute handelaren. En dan is er inderdaad de optie inslapen.

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 17:52

oji schreef:
@Rizette, je weet toch ook wel dat de paarden die je gratis wegdoet, juist vaak de paarden zijn die in verkeerde handen komen en in de handel verdwijnen.

Als het paard stuk is en niet in de handel mag komen, zijn er 2 opties.
1 zelf houden
2 inslapen
Elke andere optie resulteert vaak in een tranendal voor het paard.

Ik snap dat €6000 voor iemand van 15 klinkt als een helehoop geld en denkt dat je daar een heel goed sportpaard voor koopt (of zoals TS beschreef de topmerrie van de fokker).
Maar orienteer je eerst eens goed TS. Kijk bv eens op sporthorses, dan zul je zien dat volgens de beschrijving van Char, paarden beginnen vanaf de €15.000, €20.000 tot nog veel en veel meer.

De hedendaagse markt is nu eenmaal zo dat je op dit moment, voor een heel gewoon paard, waar je in de basis leuk mee kan meedoen, je gewoon al minimaal 10-15 duizend euro kwijt bent. Dan heb je niets bijzonders. Wil je er eentje die echt bovenin om de prijzen mee kan lopen, dan wordt het al snel een veelvoud daarvan. Iemand als X weet heel goed hoe de huidige markt in elkaar zit en is iemand die eerder meer vraagt als dat een paard waard is als dat ie er eentje voor een vriendenprijsje wegdoet.

Dus de volgende keer, als je een 6-7-8-9 jarige die M of Z springen is, en er hangt een prijskaartje van €6000 aan...laten staan...daar is iets goed fout mee.

In de dressuur wil je nog wel met een hele gewone maar een hele goede/fijne ruiter leuk meedoet in de Z dressuur. Dus daar kun je nog wel eens een prijsmeevaller hebben. Maar in het springen is er ook gewoon heel veel aan de kwaliteit van het paard gelegen. Dat weten die handelaren allemaal heel erg goed, dat een gezond en meewerkend Z springpaard in courante leeftijd echt heel erg veel geld waard is. Daar is een prijspakkertje echt uitgesloten. Daar is een te lage prijs, gewoon een paard waar iets niet goed aan is waardoor hij vrijwel onverkoopbaar is. Behalve aan onervaren mensen die denken een buitenkansje te hebben.

Ja dat weet ik heel goed dat je een paard niet zomaar gratis weg moet geven, alhoewel ik er zelf zeer goede ervaringen mee heb maar dat is een ander verhaal. Ik denk dat je het hele stuk even moet lezen. Mijn voorstel is om het paard aan Darkadia te geven mits ze zelf de middelen heeft om het paaard verder een pijnvrij paardwaardig bestaan te geven.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:01

@rizette dat is helaas niet mogelijk. Ik heb de financiën niet om nog een paard te onderhouden. Ik onderhoud er namelijk al 2 ;) Daarom dat ik zei of iemand me dan wil sponsoren, dan regel ik de rest wel. Er is nog een paddock met schuilstal vrij bij ons, dus wat plek betreft zou ik het regelen.
Overigens deel ik je ervaring met pzb niet. Ik heb een volledig verhaal gekregen bij het paard wat daar vandaan komt incl de gemaakte röntgenfoto’s van de dierenarts betreffende de artrose en het gaat super met hem. (Zie mijn insta als je daar meer over wil weten).

Verder ben ik het ook eens met bovenstaande mensen die aangeven eerst verder onderzoek hoor. Maar omdat ze al aangaf dat dat qua kosten lastig ging worden, sja dan is er in mijn ogen weinig anders meer mogelijk. Dit gaat niet vanzelf over, dus zonder behandeling vind ik het dan voor het paard het eerlijkste om in te slapen.

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 18:28

darkadia schreef:
Net met TS even gesproken over Char en de opties...

Het is dat ik zelf geen geld heb voor nog een project...om haar te revalideren...Wil iemand mij sponsoren zodat ik dit paard kan gaan helpen??
Ziet er voor Char niet best uit nu...meer info evt in PB, want echt ;( heb te doen met deze enorm lieve merrie...

@oji dit paard heeft pijn en is op dit moment zowel als rijpaard als fokmerrie niet geschikt... hoe zou je die dan moeten verkopen?!?
Wel ben ik het met je eens dat een wat ouder paard 12 of 15+ haar waarschijnlijk beter zal passen gezien ze koste wat kost de sport in wil. Plus dat er betere begeleiding zal moeten komen. Want het is logisch dat TS zelf nog kennis mist, ze is nog jong. Maar haar instructeur en stalhouder hadden haar nooit door mogen laten rijden en zeggen dat er niks aan de hand was met het paard. Blijkbaar missen zij ook nog een hoop kennis helaas :(


Kwam net op facebook een oproep voor een projectpaardje tegen, wellicht dat ze interesse hebben?
Dit is de link. https://www.facebook.com/search/top/?q= ... SEARCH_BOX

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:29

En is het geen optie dat, voorlopig, paard naar darkadia gaat voor rust, zorgen, revalidatie, training,...maar wel onder naam van TS en dus ook met (als in samen) met TS. Alsof paard dus bij jou, darkadia, in pension komt? Is dat geen win win? Een fijne, kundige omgeving voor zowel paard als TS, TS is paard niet kwijt, etc etc?

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:31

darkadia schreef:
Verder ben ik het ook eens met bovenstaande mensen die aangeven eerst verder onderzoek hoor. Maar omdat ze al aangaf dat dat qua kosten lastig ging worden, sja dan is er in mijn ogen weinig anders meer mogelijk. Dit gaat niet vanzelf over, dus zonder behandeling vind ik het dan voor het paard het eerlijkste om in te slapen.


Dat het paard nu pijn heeft zegt niets over een eventuele geschiktheid als fokmerrie. Dat weet je pas als je weet waarom ze pijn heeft. Daarom kun je ook niet zeggen dat de pijn niet vanzelf met rust over kan gaan. Misschien is ze niet meer geschikt voor de rijderij maar nog prima geschikt voor de fok.

De kosten zitten m meer in behandeling dan in het onderzoek en de beeldvorming, zo weet ik uit ervaring.
Als TS een diagnose heeft, dan heeft ze ook meer zicht op de geschiktheid van de merrie als fokmerrie. De merrie heeft - begrijp ik - een goed papier en zal voor de fokkerij nog best waarde kunnen hebben. Ze heeft daar nog een prima leeftijd voor. Ik zou haar dat toch eerst adviseren.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:41

Het paard is tijdelijk flink opgeknapt van een behandeling van een masseur/osteopaat (geen idee wat het was), dat zou mij hoop geven dat er nog best veel winst te behalen is als je weet wat er werkelijk scheelt.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:07

Marije_1997 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nou zou beter voor dit paard zijn om afgemaakt te worden dan weer de handel in gepleurd te worden. Enorm sneu en ik had toch gelijk met mijn “nare” opmerking. ;)

Hopelijk komt er niet weer een paard weer...


Ik wou dit ook zeggen. Maar heb toch niet op versturen gedrukt. Ik denk ook dat het eerlijker is tegen over dit paard om het gewoon een spuitje te geven. Terug naar de fokker/handelaar, dan word dit paard weer verkocht zonder dat het behandeld is.



Zo klinkt het verhaal nu wel maar ik vind wel dat je zo keuze pas maakt naar gedegen onderzoek dus met beeldvorming erbij.
Zo verkopen zou voor ook geen optie zijn

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 20:22

Babootje schreef:
Dat het paard nu pijn heeft zegt niets over een eventuele geschiktheid als fokmerrie. Dat weet je pas als je weet waarom ze pijn heeft. Daarom kun je ook niet zeggen dat de pijn niet vanzelf met rust over kan gaan. Misschien is ze niet meer geschikt voor de rijderij maar nog prima geschikt voor de fok.


Nee 100% zeker weet ik dat niet. Als het te behandelen is, en daarvoor zal er inderdaad echt verder onderzoek nodig zijn Met echo’s e.d., en kan ze misschien inderdaad als fokmerrie of zelfs weer als rijpaard functioneren.

Maar de staat waarin ze nu is, en als ik het verslagje lees van dierenarts, zijn de klachten nu nog heftiger dan toen ik er was, terwijl ze nu veel meer rust heeft gehad, verwacht ik niet dat het iets is wat vanzelf over gaat... en op dit moment met de pijnklachten die ze heeft acht ik haar in ieder geval niet verkoopbaar als zowel rijpaard als fokmerrie gezien de pijn in rug en bekken/SI welke ze toont.

Verder blijft de beslissing toch uiteindelijk bij TS en haar ouders.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:46

Een paard laten hemelen zonder dat je daadwerkelijk weet wat het mankeert zou voor mij niet oké voelen.
Snap echt niet waarom de geen echo van de pees en wat foto's van de rug laten maken.
Een peesblessures is relatief goedkoop te genezen als niet allemaal therapieën doet, kost vooral tijd.
De rug kan van alles zijn van puur een spierenkwestie tot ks of artrose oid.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 23:50

Ts haar vader wil er geen geld meer aan spenderen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 00:07

marleen_usar schreef:
Ts haar vader wil er geen geld meer aan spenderen.


Ja, maar dat paard gaat nu ook niets meer opleveren. Misschien 250 euro bij de slager?

Vader leert nu aan zijn kind dat een levend dier een voorwerp is dat je maar weggooit als je het hebt gesloopt? Zonder te kijken of repatie überhaupt mogelijk is. -O-

Trui

Berichten: 4798
Geregistreerd: 26-04-16

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 00:09

Ik lees zo even snel dat rust en revalidatie advies is van de meesten.
Als Char dus voor onbepaalde tijd lekker dr eigen ding moet doen ergens op een weitje heeft TS toch tijd om een krantenwijk te nemen/ bij. de hema te gaan werken weet ik veel om bepaalde dingen (gedeeltelijk) te bekostigen?

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 00:25

Hoi ts,

Het hoeft niet zo te zijn dat je paard iets ergs heeft. Of iets heeft wat niet te genezen is. Misschien heb je er straks juist wel een heel fijn paard aan. Ik zou er voor kiezen om eerst foto’s te laten maken. Je kan daarna altijd nog een keus maken afhankelijk wat ze op de foto zien.

Mijn paard was echt een super fijn paard. Ik kon er van alles mee. Totdat ze geopereerd moest worden vanwege een stom ongeluk. Wij hadden eerst niet door dat er wat ergs aan de hand was. Net als jij hebben wij ook echt een paar vervelende maanden gehad. Uiteindelijk gekozen om te opereren en 6 maanden te revalideren. Daarna moesten we echt weer even wennen en ontdekken hoe we een team moesten worden. Maar ik heb hier nooit spijt van gehad. Heel veel dingen zijn te behandelen. Misschien heeft het even tijd nodig. Maar een nieuw paard kopen kost ook tijd en nog meer geld.

Daarnaast vind ik dat dit bij de (top)sport hoort. Niks gaat altijd in een stijgende lijn. Het is vallen en opstaan. Je krijgt tegenslagen, maar die zorgen er juist voor dat je sterker wordt.
Ik vind wat jij nu doet de makkelijke weg kiezen. Paard doet niet wat ik wil. Dus, volgende. Als jij echt de sport in wilt, ga jij dit nog veel vaker krijgen. Je gaat niet altijd Bonfires, totilas, of voor jou Zenith onder je kont krijgen. Paardensport is hard werken, lichamelijk maar ook geestelijk. Het is een teamsport, ruiter en paard. Niet alleen de ruiter! Opgeven hoort daar pas bij, als je het uiterste eruit hebt gehaald. Naar mijn mening geef je te snel op.

Last eerst eens foto’s maken. Zoveel kost dat ook niet.

nikkel
Berichten: 2526
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:07

Als TS haar ouders er geen geld in willen steken is het einde verhaal. Maar ik weet zeker, dat de opbrengst van dit paard, niet voldoende oplevert om de volgende met dezelfde kwaliteiten aan te schaffen.

De vader van TS, moet een dag vrij nemen, om naar een kliniek te kunnen gaan.

Daarnaast heeft de handel volgens mij, ook de nodige kletspraatjes verkocht. Maar dat kan ik wel denken, echter nooit bewijzen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 08:36

Dat klopt, Paarden met ervaring kosten nu eenmaal veel geld, echt veel meer dan 6000. Bovendien weet je van dit paard nu het een en ander, En bij een nieuw paard kun je weer nieuwe problemen kopen.
Zoals Noahh ook zegt tegenslagen horen bij de sport. En heel veel paarden die op topniveau lopen zien vaak de veearts, soms ook preventief voor een vet check.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:22

Haar vader hoeft toch niet mee er kan.ook iemand anders mee naar de kliniek.

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 09:35

marleen_usar schreef:
Haar vader hoeft toch niet mee er kan.ook iemand anders mee naar de kliniek.

Dierenartsen hebben er graag iemand bij die gemachtigd is de te maken kosten goed te keuren. Iemand moet het bezoekje aan de da gaan betalen. :P

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:11

bovendien is het probleem ook niet zo zeer dat pa niet mee wil, maar dat pa er geen cent meer in wil steken.
Daarnaast geeft ts al aan zelf ook niet zo'n zin in het traject te hebben want die wil de sport in en het traject kon wel eens lang duren.

Wat nog helemaal niet gezegd is, aangezien het nog helemaal niet duidelijk is WAT het paard mankeert. Voor hetzelfde geld is het met 1 a 2 maanden opgelost. In principe is alles mogelijk; van mazzel tot doomscenario....maar dat moet je dan als eigenaar wel willen laten onderzoeken en die wil is er niet.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 09-01-20 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt