Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:50

xxCYNNxx schreef:
Denk dat haar rug na laten kijken een eerste goede stap is.
Maar zou ook een maagzweer kunnen zijn gezien ze naar je been hapt als je been geeft.
Eerst medisch uitsluiten dus. Is er medisch en lichamelijk niks aan de hand, dan hulp zoeken bij het doorpakken aangezien je aangeeft erg gestressed te worden en niet durft door te pakken.

Maar eerst dr na laten kijken, want dit klinkt niet als uit proberen maar als een paard die probeert aan te geven dat ze ongemak ervaart.

Dit is precies wat ik wilde schrijven. Verhuizen geeft veel stress en dit kan ook goed een maagzweer zijn. Eerst medische uitsluiten, heel veel sterkte ts

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 07:08

genja schreef:
Bij keuring wordt alleen de rug mee genomen op röntgen als je hier specifiek om vraagt doen ze niet standaard. Dus weet niet of de rug op foto is gezet.
Zou eerst het medische gaan uitsluiten dus bv rug en maag. Als hier niks uitkomt dan is het waarschijnlijk dus een ruiter probleem vooral omdat je zegt dat het in de les niet gebeurt.
Dan zou ik kijken of je wat meer les kan krijgen en voorlopig alleen even rijden als je begeleiding hebt.
En is er geen hulp dan even vanaf de grond aan de slag ook goed voor de band.
Maar zoals ik zei eerst medisch uitsluiten.

Niet alleen rug, ook nek meenemen. Kan vergelijkbare klachten opleveren. Ik zou ook eerst medische uitsluiten.

Weidebloem

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 19:04

TS, weet je wie de eigenaar was voordat ze bij de handelaar belandde? Wie staat er in haar paspoort vermeld? Misschien kan je contact opnemen met een van de oud eigenaren, vragen hoe ze was voor ze bij de handelaar belandde. Het zou mij namelijk niet verbazen als je dan een heel ander beeld van het paard krijgt.

Snap dat de opmerkingen om haar nogmaals goed na te laten kijken niet leuk zijn. Je denkt goed te hebben gehandeld door haar klinisch en röntgenologisch te onderzoeken. Toch geeft dit maar een beperkt beeld van het paard helaas. Haar gedrag doet pijn vermoeden. Heb zelf ook een sensibele Zangersheide merrie staan (ook C lijn), zij heeft door een combi maagzweer met rugblessure ontzettende pijn gehad, maar dit uitte ze door geeneens extreme signalen; niet stil willen staan met opstappen, kaken op slot zetten en bij de moeilijke oefeningen er onderuit proberen te komen. Ik kan mezelf wel voor de kop slaan dan ik de signalen niet eerder heb opgepikt ... Op de foto was ze trouwens ook 100% goed, pas met echo kwamen de ontstekingen in beeld.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 13:54

Ai, dat klinkt niet lekker TS. Ik geloof best dat sommige paarden duidelijke leiding nodig hebben omdat ze anders zelf de leiding nemen, maar dit gedrag vind ik niet in dat plaatje passen. Dit gedrag, zoals ik het interpreteer vanuit jouw omschrijving) is een paard wat aangeeft dat het pijn heeft. Dat is heel zuur wetende dat je haar klinisch en röntgenologisch hebt laten keuren en er dan vanuit gaat dat het medisch vlak is uitgesloten… Maar helaas is zo’n keuring niet heilig, het is een momentopname waarbij de meest voordehand liggende locaties van kwetsuren op de foto worden gezet. Het paard is niet in zijn geheel op de foto gezet en ook lang niet alles is op een foto te zien zoals bijvoorbeeld banden of pezen om nog niet te spreken over organen.
Als je echt niet eerst je paard goed wil laten nakijken, dan zou ik beginnen met een groot aantal stappen terug te doen. Niet springen, maar basiswerk. Kan heel afwisselend zijn vooral als je het combineert met grondwerk, lange lijnen e.d. Leer elkaar eerst eens goed kennen. Maar persoonlijk zou ik het paard opladen en naar een kliniek brengen of een mobiele kliniek langs laten komen en mij niet te veel aantrekken van de reacties van stalgenoten en lesgevers.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:12

baukiiee schreef:
Het wordt niet vaak genoemd, maar bekijk ook eens de stand van haar hoeven.

Ik heb een soort gelijk iets gehad. Wou niet tot nauwelijks aanspringen in galop, zijwaarts was een probleem en met springen ging ze of veel te hard en kwam vaak niet uit. Ook sprong ze veel overkruist aan of kwam ze na de sprong zo neer.

Nadat we samen achterover gevallen zijn was voor mij de maat vol, ik ben met haar naar de dierenarts geweest en daar een buigproef, röntgenfoto's en echo laten maken. Volgens de dierenarts had ze artrose in het spronggewricht, ik had hier mijn twijfels over omdat ze met de buigproef op het harde niks qua kreupelheid liet zien.

Via via hoorde ik goede verhalen over een andere hoefsmid en ik dacht dat kan nooit kwaad kon om een ander er eens naar te laten kijken. Dus die is langs geweest en het blijkt dus dat ze te plat op haar hoeven staat en hierdoor helemaal niet in staat is om mijn vragen te kunnen beantwoorden vanuit haar lichaam.

Controleer dus ook vooral of ze vierkant kan staan en daarin niet scheef staat of naar 1 minuut al weer gaat verstaan

Ik vind dit toch ook een goede waarschuwing voor TS. Naast het kijken naar de stand van de hoeven ook t feit dat de reactie dus steeds erger kan worden. Hoe meer je een paard met pijn gaat dwingen, hoe meer het een uitweg gaat zoeken. Die reactie naar een uitweg kan steeds heftiger worden en voor je het weet gaat er echt serieus iets mis....

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 15:58

TijnnFaith schreef:
Waarom ga je niet terug naar de mensen waar ze vandaan komt? misschien weten zij waar het gedrag vandaag zou kunnen komen. Als lichamelijke ongemakken zijn uitgesloten zou ik haar toch zeer zeker wel duidelijk maken dat staken en steigeren een no-go is. Hou m voorwaarts en geef m geen kans om overeind te komen.

Dit had ik ook al een keer geopperd; TS, weet je wie de vorige eigenaars zijn en kan je hun niet berichten? Kan ook op medisch gebied misschien wat verklaren. In het paspoort staat iig de fokker en als de vorige eigenaars correct zijn geweest, hebben ze het paard laten overschrijven op hun naam en adres.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:00

En als ze zo wisselend is in reactie, zou je ook een dagboek bij kunnen houden. Wanneer je gereden hebt, hoe lang en wat je gedaan hebt. Ook de uren dat ze buitenkomt. Dan kan je na een maand misschien een patroon ontdekken als het om sporadische uitbarstingen gaat.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:22

Ai ik schrik van je laatste update. Sprakeloos eigenlijk dat je nog rijdt gezien de reactie van je paard en ongeloof dat niemand ingrijpt. Dat je 15 bent en niet over zelf over kan beslissen snap ik, maar verschuil je er niet achter. Was een van je ouders ook aanwezig bij het rijden? Als je zo door gaat komt er een moment dat het echt goed fout gaat, ik hoop van harte voor je van niet, maar zolang er niets wijzigd zal je paard steeds harder gaan schreeuwen dat er iets niet goed is... Wil je überhaupt zelf nog wel rijden op haar? Dit is toch voor niemand leuk? Vinden je ouders dat je moet rijden? Hebben zij ervaring met paarden?

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 08:03

Kinke schreef:
Je denkt nog verkeerd in mijn ogen, een paard doet niet 'eigenwijs'. Een paard reageert op dingen die moeilijk gaan/spannend zijn/ongemak veroorzaken etc.etc.

Sluit ik me bij aan. Om het onder "Karakter" te schuiven vind ik niet juist. Het is een sensibel paard die reageert op haar omgeving. De energie die zij opvangt is niet goed.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 07:43

Één stal een? Had ze dit al voor je ouders haar kochten? Een jong paard met één stalbeen is namelijk erg typisch en zou ik persoonlijk niet vertrouwen.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:25

Diertjec schreef:
Lughnassadh schreef:
Mijn mond valt hoe langer, hoe verder open. Voor zover dat dat nog mogelijk is.........

Ik lees al vanaf het begin mee, maar dit dus -O- -O- -O-

Ja, inderdaad.... Ik wordt erg verdrietig van de berichtgeving van TS. Ik hoop echt van harte dat je inziet wat het inhoud om een paard te hebben TS. Jij bent verantwoordelijk voor haar welzijn, maar je begrijpt er tot nu toe echt maar bar weinig van.....

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 13:09

Wat goed! Heel veel succes! Heel mooi van je Darkadia!

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:30

Fijn Darkadia dat je TS en vader handvatten hebt kunnen bieden om verder uit te zoeken wat er lichamelijk niet lekker zit. Ze klinkt als een lieve merrie, gelukkig geen dominantie.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 21:09

Voor de volgende keer; als ze boos reageert op het draven, niet draven. Het is duidelijk dat iets haar niet lekker zit in haar lijf en dan heeft het geen zin om door te vragen. Gewoon geduld houden, lekker met haar gaan wandelen en pas als er duidelijk is wat haar mankeert kan je een plan opstellen voor rijden.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 12:46

Wat een vervelend nieuws TS.... Vind het nobel dat Darkaria meedenkt en wil kijken naar een oplossing. Hoop van harte dat de medische problemen mee vallen, dat je er op tijd bij bent en dat het nog goed te behandelen is. Helaas de nodige ervaring met rug en bekken problemen bij paarden. Zelfs al zijn de RX foto's van botten goed, kunnen ontstekingen en peesproblemen al snel voor een half jaar tot jaar herstel staan.

Vind de tips om er in ieder geval een kundig iemand bij te hebben voor de aankoop een hele goede. Bijvoorbeeld eigen DA die objectief mee kijkt en advies geeft. Huidige stal blijkt dus geen goede mach te hebben en kijk in ieder geval naar een meer professionele stal of andere begeleiding.

Veel sterkte voor jou en Char.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 19:11

Rizette schreef:
xxCYNNxx schreef:
die 'oplossing' heeft ts al gegeven toch; ze willen het dier terug naar Cees brengen..........als die tenminste dat paard nog terug wil nu en zo ja zal dat voor een bedrag zijn die een fractie is van het bedrag dat er voor betaald is.
Als die nee zegt, zal er wel een handelaar gebeld worden...of slacht

Ik wild het net opschrijven maar je was me voor.
Waar een wil is , is een weg, maar die wil is er niet dus dit paard gaat vertrekken om daarna nummer 3 op te halen die het met dezelde mentaliteit en omstandigheden zal moeten doen.

En daar een aantal duizenden euro's bij betalen, want een paard waar iets mee aan de hand is en niet duidelijk is wat, neemt een handelaar mee voor slachtprijs.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:09

LadyAnna schreef:
Cees, heeft een nieuwe eigen hengst aangeschaft nog niet zo lang geleden, dus hij heeft er inderdaad wel eentje staan.

Een paar zaken snap ik niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.

Volg het ook niet helemaal meer. Heel verelend voor je TS dat het opeens zo snel gaat en dan nog de uitglijer in de trailer. Medische controle zou ik nooit uit handen geven, hoop dat er goede afspraken gemaakt zijn. Zorg er in ieder geval voor dat je er zelf of vader bij is als de DA er is voor Char.

Weidebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:22

k_m schreef:
Wat zijn jullie bot en hard tegen de TS. Ze heeft zich laten omringen met mensen die er verstand van zouden moeten hebben. Een lesgever, stal eigenaar, osteopaat, 2 dierenartsen,.... en nog moet ze luisteren naar het advies van mensen op internet? :o?

Ja banketstaaf dat het paard terug bij de handelaar staat, maar jullie geven zelf aan dat die waarschijnlijk best wist dat er iets aan de hand is met het paard. Moet jij dan als koper alle kosten gaan maken om er straks achter te komen dat ze alleen nog de weide op kan? Tuurlijk is het sneu voor het paard, maar vind het zeker zo erg voor ts. Je kan je nu wel heel verantwoordelijk gaan voelen voor dit paard, maar uiteindelijk is die verkoper degene die zijn verantwoordelijkheid moet opnemen. En dan vind ik dat jij jezelf niet in mega kosten moet gaan steken omdat iemand anders waarschijnlijk niet eerlijk is geweest..

Het vervelende is dat het paard, TS en haar vader de dupe zijn van de situatie die de handelaar wel onder controle heeft. De kans is groot dat ze veel meer geld kwijt zijn door de hele situatie dan nodig.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie