Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:02

Ineke2 schreef:
Ianrowan2009 schreef:
Dat klinkt als kissing spines.. ik zou haar rug/lenden wervels eens op de foto zetten.

Ze is al op de foto gezet. Heeft niks.
Kortom ik zou een goede instructeur zoeken en met privéles verder gaan tevens ook in de omgang mee laten kijken of je wel consequent genoeg bent.

Bij keuring wordt alleen de rug mee genomen op röntgen als je hier specifiek om vraagt doen ze niet standaard. Dus weet niet of de rug op foto is gezet.
Zou eerst het medische gaan uitsluiten dus bv rug en maag. Als hier niks uitkomt dan is het waarschijnlijk dus een ruiter probleem vooral omdat je zegt dat het in de les niet gebeurt.
Dan zou ik kijken of je wat meer les kan krijgen en voorlopig alleen even rijden als je begeleiding hebt.
En is er geen hulp dan even vanaf de grond aan de slag ook goed voor de band.
Maar zoals ik zei eerst medisch uitsluiten.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 18:09

char_kmbly schreef:
Mijn insta is: @jumpingkmbly
Ik heb dr echt medisch op alle gebieden gecheckt.
Niemand in mijn omgeving denkt dat het medisch is. (Staleigenaresse van vorige stal, manege eigenaar, instructrices, Hoefsmit, dierenarts)
Ik vindt het gewoon zo raar, want vorige week maandag en de week daarvoor ging het super!
En ineens dinsdag na 10 min zette ze een knopje om dat ze niet wilt.
Ik wil ook gewoon met plezier kunnen rijden ipv een gevecht aan gaan, maar ik kan niet afstappen en afzadel als char gaat staken. Dan wint zij en is het de volgende keer weer hetzelfde.
Ik wil het gevecht ook niet aan, het kost me energie en elke keer worden de bokken hoger en lig ik weer op dr nek.
En ik spring met dr omdat ze dat leuk vindt, maar het is nu op het punt dat ze zelfs niet luistert bij het springen.
En de reactie is telkens op het been.
Mijn instructrice reed er ook een keer op.
Zij werd er ook bijna af gelanceerd doordat ze dr buitenbeen erbij deed.

Tja dat was bij mijn vorige paard ook die staak gedrag had . Iedereen zei je moet strenger zijn en er door heen rijden na dit even gedaan te hebben en wij allebei er alleen maar gefrustreerd ervan raakte toch tegen al het advies in naar de lingehoeve en wie had gelijk ? Ik er was wel degelijk wat artrose in het si gewricht en de gevraagde arbeid kon hij helemaal niet aan. Hier heb ik 1 ding van geleerd en dat is luister niet naar andere heb je twijfels laat je paard onderzoeken en ga er niet zomaar door heen rijden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 07:50

marleen_usar schreef:
De meeste zeggen stop tijdelijk met lessen en dan ga je toch lessen.

Op zich is ts natuurlijk niet verplicht om de adviezen die gegeven worden op te volgen.
Of het mij keus zou zijn is weer iets anders maar als je minderjarig bent en voor veel dingen afhankelijk van je ouders is het wel lastig. Zeker als die niet nodig vinden dat er iets gebeurt.

genja

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:58

Het is geen osteopaat ook geen masseur maar biedt verschillende behandelingen aan. Weet niet of je weet wat ze gedaan heeft ?
Is het ook jou paard die tape op het been heeft en wat is de reden daarvan?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:12

Ts leer in belang van je paard te denken . Je bent jong maar toch wel oud genoeg om voor je paard te kiezen en nee te zeggen.
Je paard is maandag behandeld en advies was 3 dagen rustig aan.
Het verhaal van onverwacht les kan er bij mij echt niet in les heb je nooit onverwacht. En al zou dat wel zo zijn wat is er moeilijk aan om te zeggen: sorry maar mijn paard mag niet belast worden breng les maar in rekening maar ik ga niet rijden . Niks lijkt mij!!

Leer belangen van je paard voor jezelf te zetten. Paard kan niet voor zich zelf kiezen (nou ja wel door protest te laten zien ) . En uiteindelijk ben ik er van overtuigd als jij leert voor je paard te kiezen dat je meer lol er in gaat hebben want dan gaat het rijden ook leuker worden.
Stel nooit je eigen belangen vóór die van je paard!!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 23:20

Ts is natuurlijk absoluut niet verplicht te reageren maar vindt het wel jammer dat nadat Darkadia langs is geweest ze niet meer heeft gereageerd

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:44

char_kmbly schreef:
Sorry voor laat reageren.
Had het druk met de kerst dagen met familie. Char heeft deze paar dagen vrij gehad. Wel gewoon gewandeld en gras gegraasd. In januari gaan we naar de kliniek voor het si gewricht.

Super dat jullie haar verder laten onderzoeken!
En je nu even rustig aan doet

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:24

Ts snap heel goed dat je afhankelijk van je ouders bent . Maar dierenarts thuis laten komen heeft weinig zin.
Probeer je ouders zo ver te krijgen om naar kliniek te gaan. Daar kunnen ze zoveel meer als thuis arts kan er ook kier inkijken en foto ‘s thuis zijn altijd minder goed alsof kliniek .
Onderzoeken zijn duur maar als jullie besluiten eind van de maand niet verder te gaan gaat als je weer een ander paard mag het alleen maar meer kosten.
Goed dat je niet meer gereden hebt .
Snap dat voor je gevoel er weer op wilt. Maar mijn advies wacht dierenarts af. En vraag op stal of ze geen paard hebben die je tijdelijk in les mag rijden . Even ander paard is goed voor je vertrouwen denk ik.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 19:07

Marije_1997 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Nou zou beter voor dit paard zijn om afgemaakt te worden dan weer de handel in gepleurd te worden. Enorm sneu en ik had toch gelijk met mijn “nare” opmerking. ;)

Hopelijk komt er niet weer een paard weer...

Ik wou dit ook zeggen. Maar heb toch niet op versturen gedrukt. Ik denk ook dat het eerlijker is tegen over dit paard om het gewoon een spuitje te geven. Terug naar de fokker/handelaar, dan word dit paard weer verkocht zonder dat het behandeld is.

Zo klinkt het verhaal nu wel maar ik vind wel dat je zo keuze pas maakt naar gedegen onderzoek dus met beeldvorming erbij.
Zo verkopen zou voor ook geen optie zijn

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 10:22

SinneJ schreef:
Marije_1997 schreef:
Dit en ik zou als ouder, ookal had ik niets met paarden te maken, graag geweten waar m'n geld dan heen ging. Een dag vrij is ook niet voor iedereen zo geregeld. Ik kan ook niet zomaar even vrij nemen.

Even heel Cru; daar heeft je paard niets aan. Als hij straks met een zware koliek staat, zal hij toch echt geholpen moeten worden, werk of niet. Als je daartoe niet bereid bent, begin niet aan dieren.

Ik heb ondertussen weinig begrip voor deze instelling van zowel TS als haar ouders. Je neemt je verantwoordelijkheid of je neemt geen dieren.

Nou dit vind ik een slecht voorbeeld want ik heb veel voor mijn paard over en zal alle onderzoeken laten doen die nodig zijn . Maar voor mijzelf heb ik de keuze gemaakt als ik ooit met mijn paard met koliek in de kliniek sta dat ik niet voor opereren ga. Dit omdat ik hier alleen maar slechte ervaringen van heb gezien uiteindelijk gaan ze toch dood aan koliek erna .
(Dit zeg ik wel nu als ik niet in een stress moment voor die keuze sta ik weet niet of ik dan ook nog zo kan denken)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 18:00

Mensen wij kunnen wel van alles vinden ts is afhankelijk van haar ouders willen die niet betalen voor verder onderzoek dan kan ts van alles willen maar heeft ze weinig keus .
Hoop alleen voor ts als er weer een ander paard komt ze eerst voor een andere stal en instructie gaan kijken. Het is wel duidelijk dat op deze stal toch enige paarden kennis ontbreekt. En ts zal deze kennis toch ergens moeten leren haar ouders hebben dit ook niet. Nu wordt huidige stalhouder /instructice gevolgd in haar mening en dat is niet het optimale blijkbaar .
Mij zou dus eerst een andere stal en instructie op paarden die daar staan om te kijken wat bij ts past en dat samen met instructrice een paard zoeken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:26

ruitje schreef:
Ik sta hier anders in, als het paard qua gezondheid of qua karakter niet bij je doelen past kun je 2 dingen doen:
* Je doelen aanpassen.
* Afscheid nemen van je paard.

Er is ook niks mis met besluiten dat je graag je doelen wil nastreven en dit paard daar niet bij past.

Alleen moet je het dan wel eerlijk oplossen voor het paard, en je verantwoordelijkheid nemen. Dat betekend dat je of een passende baas zoekt, of besluit dat het bij jou eindigt.

En dat je bij jezelf blijft reflecteren, als je steeds paarden treft die niet bij je doel passen doe je zelf iets fout.

Dat betekend dat je dan wel alles wat je nu leert meeneemt naar het volgende paard.

Mee eens maar wat ook zeker goed is een onafhankelijke instructrice naar je eigen rijden laten kijken. Ts /haar ouders kunnen wel willen dat ze de hogere sport in gaat maar naast doorzettingsvermogen heb je ook dood gewoon talent hier voor nodig . Je huidige instructrice kan wel aangeven dat je dit bezit . Maar hoe onafhankelijk is die in haar mening ?
Ze verdient tenslotte goed aan je met al die lessen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:21

Tipje laat dierenarts op de 1e dag van de proef periode even komen om een bloedje te trekken.
En laat hem dit opslaan .....kan handig zijn in de toekomst

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie