Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-19 10:36

Hier in de omgeving is 3 uur buiten al een max.
Weilanden kunnen pas in de zomer.

En ik ben gaan lessen omdat dat werd aangeraden, dus ik deed het.
Ik probeer adviezen en tips mee te nemen maar soms kan ik er niks mee. Of is het meer van arm dier toch geef het vrij. Char is geen fan van in een natte paddock staan met een ander paard, zodra je het hek opend loopt ze uit zichzelf gewoon al naar stal.

Jazz Oh Dear KZ


Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-19 11:17

Ik woon in Heerhugowaard, waar maar enkele stallen staan in 1 straat. Er is er 1 met weidegang door het jaar heen, maar heeft slechte recensies.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-19 19:10

Oji bedankt voor de informatie :)
Dat met inrijden zal ik even kijken of dat helpt. En met springen stop ik tijdelijk even (miss wat balkjes, maar niet ‘echt’ springen (Miss kruisje van 40 cm voor de lol))

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-19 21:16

Het kruisje zou dan zijn om char even af te leiden van al het dressuur.
Ik zal kijken morgen iemand voor me wil filmen als char weer staakt en wat ze doet.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-19 16:05

Net gereden zonder sporen en zonder zweep. Ik vroeg gewoon stap en gaf een beetje druk met m’n kuit. Ze draafde netjes aan maar bedacht zich even, draaide zich om en steigerde, voor een moment dacht ik echt dat we om zouden klappen.. met trillende benen ben ik even verder gereden. Ze ging bij de ingang in de hoek staan en was er niet uit te halen. Ik gaf een tik en opnieuw begon ze te trappen en proberen te steigeren. Ik ben met knikkende knieën af gestapt en naar de kraal gegaan om even te longeren. Daar bleef ze maar rennen en rennen. Toen weer even opgestapt. Ik wou alleen een drafje en dan zou ik uitstappen en belonen. Eerst zonder zweep wat totaal niet ging (zal nog video’s online zetten als ik betere WiFi heb van in de kraal). Toen met zweep, beetje tikjes geven achter m’n kuit. Weer getrap. Uiteindelijk met lange teugels kunnen draven. 3 rondjes en toen uitgestapt en beloond.
Heb nog steeds knikkende knieën terwijl ze nu gewoon rustig in de paddock staat met de maatje..

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 20:32

Mijn instructrice heeft zelf een merrie als char, daarmee rijdt ze nu m springen. En met dr andere paard rijdt ze z.
Vandaag had ze op char gereden in de ochtend. Char was eerst dwars, maar was daarna wel fijn.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-19 20:36

Ik heb gelezen over rust geven. Maar instructrice vindt het niet nodig. En stal eigenaar ook niet. Bovendien is dat moeilijk in deze omgeving om ze op land te zetten enzovoort. En m’n ouders willen niet weer verplaatsen en willen gwn dat ik doorga met rijden.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-19 09:53

:)
Mijn instructrice gaat zaterdag weer rijden op dr, ivm dat ik een weekend weg ga. De vrijdagochtend voor vertrek heb ik nog de coaching.
Ik ga mijn instructrice ook wel paar keer per week op char rijden.
En ik denk echter niet dat het aan het zadel ligt. Want ik heb 2 zadels. Spring en dressuur, doet ze het allebei mee.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-19 20:54

Hoefsmit is gister geweest, ze staat nu weer op ijzers.
En morgen ga ik een osteopaat bellen.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-19 12:06

Via een ander stal genoot heb ik een nummer gekregen.
Jill Jk Balance
Iemand ervaring??

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-19 22:02

Ik heb deze osteopaat gekregen via een stal genoot. Toevallig had m’n instructrice maandag ook een afspraak met haar, dus had ik geregeld dat ik erna kom.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-19 20:39

Maar ik vind het gedrag gwn raar.
Want in omgang is er niks aan de hand en mag ik alles doen. En doet ze alles. Maar zodra je opstapt gaat ze achteruit lopen en uiteindelijk bokken.
Maar als je er eenmaal door heen bent doet ze alles. Vandaag weer les gehad. Ze ging telkens aan de zijde van de bakdeur in de ankers en oren in dr nek, maar als je een volte reedt bij e-b was er niks aan de hand.
Volgens m’n instructrice deed ze dat maandag ook.
Dus dat is het gene waarom we denken dat het gewoon eigenwijsheid is. Omdat ze het doet wanneer ze het moeilijk vind worden. Of in de hoeken bij de uitgang.
En vandaag met een saddlebalancer gereden. Nog hetzelfde. Maandag reedt m’n instructrice met haar eigen zadel. Een cwd zadel die goed aansloot enzo.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-19 11:04

Net de coaching gehad.
Ik heb geleerd dat ik snel me afsluit als het mij te veel wordt en als ik ‘gestrest’ wordt.
Ook dat ik een grote eigenruimte heb. En dat char daarom altijd een stukje van me af staat. Ze respecteert m’n ruimte.
Ik stoot veel ‘energie’ uit wanneer ik naar dr uitrijk. En dat dan een aanraking teveel ‘energie’ is.
Verder zijn we beide enorm gevoelig. En dat wanneer ik afgeleid ben door bvb als er mensen langs lopen, let zij er ook op. Maar wnnr ik er niet op let dat ze er ook geen aandacht aan geeft.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-19 11:32

Ja char doet dit echt onder het zadel. Tijdens het rijden paar weken geleden begon ze eerst te staken. Uiteindelijk steigerde ze en werd ik gestrest. Ik heb wel doorgezet toen om goed af te sluiten. Dacht dat het toen gwn ff niet dr dag was (was mijn dag ook niet). Toen is het eigenlijk vort gegaan. Tot nu.
Nu als je erop zit en been geeft begint het al. Achteruit lopen. En oren naar achter. Pas wnnr ik stop met m’n been overweegt ze het om stil te staan.
Maar als je eenmaal door het gebok heen bent dan loopt ze heerlijk ontspannen. Huppelt soms ff een paar galoppassen als het wat moeilijk wordt. Maar zolang ik op een volte bij de c rij dan is er niks. En dan kan ik ook nog bij e-b een volte maar zodra ik bij de c in de buurt komt is het ineens lastig worden. Bvb eerst een stukje omhoog van voren en dan bokken. Of rennen en dan hoofd omlaag en kont omhoog.
Maar ik vindt het gewoon raar, want ze is gewoon heerlijk te rijden als ze er klaar mee is.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 15:18

Vandaag osteopaat geweest. Ze zat flink vast in dr rug. Zit nu tape op. En even 3 dagen rustig aan doen

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 18:29

Ik mag longeren en rijden, maar dan lang en laag. Maar ik longeer dr morgen even kort en woensdag vrij. En donderdag even stap draf aan lange teugels

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 19:49

Nog een foto van vandaag:Afbeelding
Afbeelding

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 20:50

Been was is tape wegens dr stal been

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-19 22:08

Bij dr rechter voorbeen heeft ze een stalbeen.
Zit vocht in dat er bij beweging uit komt.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 21:09

Vandaag rustig gereden.
Heb heerlijk gereden. Ontspannen en lekker over dr rug en achterhand erbij. Geen gedoe.
Gwn aangesprongen in galop, zonder meteen in de ankers te gaan. :o

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 21:59

Ze zou inderdaad vrij hebben, maar ik had onverwachts les. En kon niet meer afzeggen. Dus alleen maar wat stap draf en galop gedaan. Zonder echt iets te vragen.

Jazz Oh Dear KZ


Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-19 22:10

Ik denk dat de pijn vooral kwam door het vast zitten in dr rug en achterhand.
Want vandaag liep ze ook met dr achterhand, wat ze normaal nooit doet eigenlijk.
Want ze heeft 0x gestaakt of gebokt of gesteigerd! :)

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 06:32

Update:
2/3 weken terug was osteopaat geweest. Het ging enorm goed. Geen protesten. Ontspannen en heerlijk te rijden!
Tot begin deze week. Maandag begon ik met rijden en vond ik dr onregelmatig voelen. Ze begon ook weer achteruit te lopen en te bokken. Toen gestapt en afgestapt en aan de hand gelopen. De pensionhouder zag niets toen ik char aan de hand liet draven.
Toen dagje rust gehad. Woensdag had ik weer les en liep ze gewoon goed. Af en toe tegen het been en weer in de ankers maar wel gewoon goed gelest. Gister ging ze tekeer. Bij mij begon ze al, maar ik werd angstig. Toen een vriendin opgegaan. Char bokte enorm hoog en bleef doorgaan. Ze trapte ook gericht naar het persoon in de bak, ook als ze achteruit loopt. Maar dan loopt ze weer ontspannen en dan belonen we dr. Gaat ze in de ankers... en gaat het allemaal weer opnieuw.
Ik dacht echt dat we het gevonden hadden met osteopaat want ze was super te rijden! Echtwaar.
Ik heb vannacht vreselijk geslapen en gejankt omdat ik niet meer weet wat ik moet doen...
Instructrice zat te kijken gister in de kantine en weet het ook niet. Iedereen is gewoon verbaast. Het was gewoon gevaarlijk om in de bak te staan, laat staan op het paard zitten.
Mijn instructrice is er nu wel achtergekomen datvorige eigenaar/ruiter van char niet zo heldhaftig is als we dachten. Wanneer paarden moeilijk worden doet ze ze weg. Misschien deed zij char weg omdat ze dit ook begon te doen??
Van wat ik weet had char deze ‘kuren’ al toen we dr hadden. Niet zooo heftig. Gewoon staken wanneer ik iets verkeerd deed. En dat begon steeds erger te worden.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 13-12-19 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-19 12:03

Sorry hoor maar ik probeer m’n best te doen voor m’n paard!
Het doet mij pijn om dit allemaal te moeten afwachten.
2 DA’s hebben gekeken naar haar en hebben beide niks gemerkt paar maanden geleden.
Sorry hoor dat ik het niet goed doe, maar ik probeer te leren en mijn best te doen, meer kan ik niet.
Meerdere mensen hebben op dr gereden en zeggen ook niet dat ze vertoont dat ze pijn heeft. In haar doen en laten is ze gezond. Maar zodra het moeilijk word gaat de anker, gaat het mis. Zolang ik geen been geef of een moeilijk iets vraag is er niks aan de hand.
En dat is het gene waarom het zo moeilijk is.
Ik heb mijn vorige paard weg gedaan omdat het een trauma bleek te hebben onder het zadel. Nou daar gaat verlies van 2000,- en dan ook nog röntgenfoto’s voor haar 900,- ong.
En dan hebben we char gekocht voor 6000,- keuring van onze 2 DA’s 200,-. Röntgenfoto’s waarvan ik de prijs niet eens mocht weten van m’n vader omdat ik anders druk ging maken. Bloedonderzoek voor bloedwaarden, ziekten, allergieën 400,-. En de rest doet er niet toe.
Sorry hoor maar wij hebben het ook niet heel ruim. Dan kan je wel zeggen dat ik verwend ben, maar ik maak me zorgen dat mijn ouders straks blut zijn door mij. Ik heb paniek aanvallen savonds door stress. School gaat niet lekker doordat ik in paniek raak als het druk word of er wat gebeurt wat ik niet verwacht had. Of wanneer ik weer buiten gesloten wordt.
Char is mijn enige vriendin en die wil ik behouden!
Ik durf niet nog een keer naar m’n pa te gaan om te zeggen de DA moet weer langs voor röntgenfoto’s enzovoort.

Sorry moest eruit.
Maar maak mij niet uit voor een verwend kind of huilebalk, ik huil snel idd. En ik ben gevoelig voor prikkels. En daarvoor zit ik al bij een psycholoog.

Jazz Oh Dear KZ

Kmbly
Berichten: 191
Geregistreerd: 09-06-19

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-19 00:36

Sorry voor laat reageren.
Had het druk met de kerst dagen met familie. Char heeft deze paar dagen vrij gehad. Wel gewoon gewandeld en gras gegraasd. In januari gaan we naar de kliniek voor het si gewricht.

Jazz Oh Dear KZ


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers