Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Avalanche81

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 16:38

Ik lees al een hele tijd mee, maar ik schrik echt van je laatste update. Hoe duidelijk moet je paard nog zijn?

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:41

Nicky1963 schreef:
Eens met je eerste zin, maar niet met je tweede zin.. Niet 'longeren totdat de spanning eruit is', want gedurende dit topic lees je wel dat de spanning niet zo is op te lossen. Die spanning heeft een diepere oorzaak, het paard 'uitputten' aan de longe lost het probleem nog steeds niet op.

Eens, kan zelfs stress verhogend werken als longeren niet goed gebeurt, en alleen rondslingeren is om het paard uit te putten. Dat is niet eerlijk naar het paard toe.

LadyAnna schreef:
Nickey, ik schreef en heb al eerder geschreven, dat het paard volkomen los moet zijn voordat je erop stapt. Dat is compleet wat anders dan uitputten. Als een paard niet eerder los is, dan uitgeput, dan is dat zo.

Het paard moet niet perse los zijn, losrijden kun je onder het zadel ook doen.
Paard moet wel ontspannen zijn en chill. En dat gaat in dit geval maanden duren, vandaar dat ik het ook eens ben met het eerdere advies om een tijd niet te rijden, maar vooral leuke dingen te doen.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:45

char_kmbly schreef:
Maar instructrice vindt het niet nodig.

Dezelfde instructrice die het heel normaal vindt om met een longeerzweep in de baan te gaan staan omdat je paard protesteert?

char_kmbly schreef:
En stal eigenaar ook niet.

En je staleigenaar heeft hoeveel paarden met trauma's al succesvol gerehabiliteerd op een paardvriendelijke manier?
char_kmbly schreef:
Bovendien is dat moeilijk in deze omgeving om ze op land te zetten enzovoort.

Moeilijk is niet gelijk aan onmogelijk. En zo moeilijk is het helemaal niet, zeker niet in dit geval:
Cowgirl schreef:
Ik weet een leuke plek in HHW waar je paard lekker buiten staat. Goeie bak hebt en waar mijn al eerder aanbevolen instructrice ook komt. Dat betekent eerlijk les zonder iemand met een longeer zweep. Er staan ook mensen die een beetje dezelfde leeftijd hebben als jou.
En je kunt er ook nog een rustig rondje buiten rijden. Mijn paard staat er vlakbij.

char_kmbly schreef:
En m’n ouders willen niet weer verplaatsen en willen gwn dat ik doorga met rijden.

Volgens mij vind jij het vooral zelf veel te veel moeite. Jij wilt gewoon dat je paard ophoudt met zo moeilijk doen en gewoon haar rondje loopt. Want ik denk dat als iemand met kennis van zaken even met je ouders praat, ze het nut van verplaatsen en rust best inzien.

Hoe goed heeft "gewoon doorgaan met rijden" tot nu toe voor je gewerkt, Kimberley?

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 22:08

char_kmbly schreef:
Ze zou inderdaad vrij hebben, maar ik had onverwachts les. En kon niet meer afzeggen. Dus alleen maar wat stap draf en galop gedaan. Zonder echt iets te vragen.

Wauw....... -O-

En je paard dan? Of maakt dat niet uit? Ik vond 3 dagen al bizar kort, maar dit......

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:50

cobiie schreef:
Heel simpel, voor een paard wat een jaar geleden nog Z springen heeft gelopen zou het rijden van een beginner peanuts moeten zijn. Daar zou 0,0 moeilijks gevraagd moeten worden voor het paard.

Dat hoeft niet hoor. Ik heb een super sensibele merrie die werkelijk overal op reageert, op elke beweging. Die is voor een beginner niet te rijden. Het grappige is dat ze bij kinderen dan weer heel tolerant is, en geen stap verkeerd doet, en in de omgang is ze een engel. En als je weet hoe je met haar om moet gaan, en wat gevoel hebt, is ze met rijden heel fijn, maar ze is absoluut niet geschikt voor een 15-jarige.
En niet omdat ze het moeilijk vindt, maar omdat ze heel veel tegenstrijdige signalen krijgt, en die niet snapt, en ook niet kan negeren. Zij kan daar heel hyper en heet op reageren.

Dat geeft verder niet, ik weet hoe zij is, en ik respecteer haar daarin, en er komen dus geen beginners op :)

Eens met MCE verder. Gewoon ff lekker niks doen met r, of gaan wandelen, samen grazen vinden veel paarden leuk, kunstjes aanleren, lekker poetsen en tuttelen, of gewoon lekker bij haar in de box gaan chillen en even niets doen.

Voordeel daarvan is dat ze je heel snel heel veel leuker vindt.
En dan eens kijken hoe het met haar gaat, je zou kunnen overwegen om de osteopaat nog een paar keer te laten komen en dan kijken of ze wat beter in haar vel zit straks :)

Maar probeer eens een hele tijd allemaal andere dingen te doen als rijden, vindt ze je veel leuker, je bouwt een goede band met haar op, en ze krijgt tijd om te herstellen.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:34

Daar heb je gelijk in, die van mij is gewoon niet braaf bij beginners, gekraakt of niet :))

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:43

Wees eens een beetje aardig, TS is 15. Dat wil niet zeggen dat alles wat ze doet heel slim is, maar je kan ook adviezen geven waar ze wel wat mee kan.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:56

Ja, maar pubers doen domme dingen, want hun brein overziet de gevolgen op lange termijn nog niet. Dat kan je haar verwijten, maar wat TS doet is gewoon typisch voor een 15-jarige: korte termijn oplossingen zoeken. Ik ben het volkomen met je eens dat het niet handig is, ik ben het ook met je eens dat TS niets doet met de adviezen, maar ik snap ook dat de mentale druk waar ze onder staat, heel heftig is. En ik denk dat je dan eerder die ouders moet verwijten dat ze hun kind zo onder druk zetten. Er wordt een paard gekocht, redelijk goedkoop, en het kind moet ineens presteren en wedstrijden winnen, en wordt onder druk gezet om te rijden.

Ik snap echt dat ze in de stress schiet bij het idee pa te vertellen dat hij weer met paard naar de DA moet, dan is het toch handiger om even mee te denken en een advies geven waarbij de kans groot is dat ze het wel opvolgt, ipv te blijven hameren op iets wat ze niet ziet zitten?

De situatie waar TS in zit, is voor een groot deel te danken aan de ouders en de instructie en de stalhouder, en dat zijn allemaal mensen die druk uitoefenen op een 15-jarig kind. Kind zelf komt hier advies vragen. En volgens mij kun je dan ook proberen mee te denken en adviezen geven waar ze wel iets mee kan. En ja, ze zal idd tegen de ouders ook op haar strepen moeten staan, dat ze echt nu niet kan rijden, tot ze iets heeft om het probleem op te lossen, en aangeven dat ze haar leven nog niet zat is.

En ik ben het echt niet oneens met alle posters hier, maar ik vind wel dat je wat milder kunt zijn tegen een kind van 15.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:12

Is ook, en ik denk dat de ouders zich een beetje blind gestaard hebben op die Z......

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:25

marleen_usar schreef:
Dan zijn haar ouders ook echt niet goed bezig, ik zou mijn 15 jarige nooit zo laten aanmodderen.

Voila...... dat is mijn punt idd.......

Maar goed, je hebt van die ouders, die gewoon in zulke dingen echt niet goed zijn voor hun kinderen. Meisje loopt al bij de psycholoog, dat is ook niet voor niks :(:)

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:38

Bij sommige mensen kun je het toch nooit goed doen. En zoals eerder gezegd, TS is 15. Je kunt van een kind van 15 gewoon geen verantwoordelijk gedrag zoals bij een volwassene verwachten, anders zouden ze ook wel mogen stemmen, autorijden, trouwen, en complexe contracten aangaan. Er is een reden dat dat niet mag voor een bepaalde leeftijd, en dat is maar goed ook.

TS heeft nu hulp geaccepteerd en dat is een goed ding. En persoonlijk vind ik dat heel knap, want dat is iets waar veel mensen moeite mee hebben. Dat doet ze dan toch maar :) dus kijk ook naar die dingen, die ze doet.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 14:47

Viennanova schreef:
Er zijn echt paarden die alle ruimte nemen die ze krijgen, maar met dit scenario wordt door bokt nooit rekening gehouden. Juist door TS te leren daar mee om te gaan kan de combi groeien, niet door het paard maar op rust te zetten.

Ik wilde hier nog even op reageren.

Dit klopt. Ik heb zo'n paard. En toen ik haar kreeg, was ik bij lange na niet ervaren genoeg voor een paard als zij. Met dank aan goede instructie (en nog altijd bedankt daarvoor :+: ) en de goede begeleiding van die instructrice, ook naast het paard, heb ik heel veel geleerd, en haar beter leren begrijpen en lezen, en ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn paard best een heel goede reden had, voor wat ze deed, en dat lag niet aan haar zadel (er kwam wel een ander zadel, maar vooral omdat het andere zadel niet goed voor mijn zit was) het lag niet aan haar bit, haar rug, benen, en ook niet haar tanden.
Het lag aan haar baasje.

En ja, je groeit enorm van zo'n traject. Zij is zeker niet een ideaal leerpaard, maar wat heeft ze me enorm veel geleerd, en ook als mens ben ik er beter van geworden. Zij werd doorheen het proces een heel, heel vrolijk paard, waar ze voorheen best zuur was soms. Nu is ze een heel, heel blij paard. Ze zit goed in haar vel, en ze lijkt met de dag mooier te worden.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:15

Als 15-jarige kon jij ook niet alles overzien en nogmaals, er is een goede reden dat een kind van 15 niet mag stemmen, autorijden of contracten tekenen.

En nee, voor het paard maakt het niets uit, wel voor de hoeveelheid verantwoordelijkheid die een kind daarin heeft. We verwachten ook niet van een puber dat ze een verantwoordelijke automobilist is. Waarom dan wel volledig verantwoordelijk houden voor het wel en wee van een complex wezen als een paard?
En daarmee zeg ik niet dat ze geen aandeel heeft, maar er zijn ook ouders in dit verhaal. En een instructrice. En een stalhouder.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:16

Trui schreef:
Ketly schreef:
Wat een vreselijke reacties weer. TS doet het ook nooit goed. Als meisje van 15 wist ik ook niet wat er allemaal mis kon zijn met een paard en wat de beste beslissing zou zijn.

Is het dan fout om ‘als ze het niet weet’ het tegen haar te zeggen zodat ze t leert? nee toch? ik lees alleen maar goede bedoelingen in het ‘misschien is dit paard beter af in de hemel’

Prima dat ze t misschien uit zichzelf nog niet weet. Maar als we haar dan wat willen uitleggen zodat ze t wel gaat weten is het gelijk fout?

Het is de manier waarop. Als je het tegen iemand van 30 hebt, zou het terecht zijn.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:54

Kmbly schreef:
Ik stond eerst op een andere stal met Silla, daar kreeg ik niet echt gevoel dat ik geholpen was. Toen ik uiteindelijk char had kreeg ik pas te horen van de stalhouder na 2 weken dat ik eens naar het been moest kijken. Ik ben naar deze stal verhuist omdat ik er al jaren les en al mijn vrienden er zijn. Hier wordt ze als ze uit de paddock word gehaald gecheckt, zoals dat ze laatst gebeten was, werd ik gelijk ingelicht en werd het voor me gewassen. Het hooi is hier minder droog. En word goed uitgemest en opgestrooit.
En er zijn goede rijbanen en sprong apparatuur en er zijn echt wel mensen met verstand.

Maar er is in jouw omgeving nog wel meer hoor, met ook goede rijbanen, waar je paard heel veel buiten kan, en er zitten instructeurs in jouw omgeving die echt heel goed weten wat ze doen.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:09

k_m schreef:
De handelaar is hier de slechte als hij effectief op de hoogte was. Niet de ts of de vader.

Eh, als eigenaar van het paard ben je toch echt wel verantwoordelijk hoor.
k_m schreef:
Ik vind niet dat je hun verantwoordelijk kunt achten hiervoor,

En waarom niet? Paard is als gezond verkocht ja, maar als koper heb je wel de plicht zelf onderzoek te doen.

Plus dat er al van alles aan de hand was, en TS zelf (of dat onder druk van de ouders was of niet) gewoon door is blijven rijden, zonder de problemen echt aan te pakken.

k_m schreef:
Dingen zeggen als dat elk paard zo gaat eindigen bij hun??

En toch is die kans wel aanwezig, vooral ook in het licht van eerder gemaakte keuzes, als in, geen onderzoek laten doen, en niet laten behandelen, of zeer kort na een behandeling alweer gaan rijden (als in: twee dagen later). Terug naar de handelaar is geen slecht idee per se, maar de manier waarop vind ik niet getuigen van veel verantwoordelijkheidsgevoel, en ik heb niet het idee dat er ook maar iemand is die hiervan geleerd heeft.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:38

Rizette schreef:
Als er niet meer van die irritante drammers waren , waren er nog veel meer mensen die wel een smoes hebben waarom ze hun paard niet behandelen en aan het lot overlaten omdat ze het geld er niet voor over hebben.

Daar geloof ik niets van. Als iemand zijn paard niet wil behandelen, doen ze dat niet....... ze doen het dan alleen minder openlijk.

Maar heb niet de illusie dat drammen iets verandert. Educatie doet dat wel. Als iemand het nut ervan inziet, of realiseert dat die niet goed bezig is, dat het ook anders kan, of beter kan....... dan willen mensen nog weleens van gedachte veranderen. Maar zonder dat inzicht, of uit schuldgevoel gaat dat niet gebeuren of het is van heel korte duur.

Avalanche81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 22:19

Hmmmm wat zijn merrie streken?

Merries confronteren je met jezelf, met je eigen fouten, met je emoties. En ze zijn wat expressiever in hun uitingen en in de omgang. Maar of ze vervelend wordt, ligt helemaal aan jezelf, ook een merrie is gewoon een leuk, blij paard als je er eerlijk mee omgaat.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie