Paard staakt en dreigt met steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:40

Maagzweer?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo


Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 19:47

char_kmbly schreef:
Hoesten is nu afgenomen. DA vond scan nii nodig omdat ze niet gaapt en dergelijke dus geen maagzweer. Hij vond het ook wel op dominantie lijken ivm dat het opgebouwd is vanaf begin, en ze wel gewoon ontspannen kan lopen als ze eenmaal bezig is. Voor zekerheid laten we bloed nog testen voor allergieën ivm schudden van dr hoofd


Rare dierenarts. Alsof hij dan zeker weet dat ze geen maagzweer kan hebben....

En wat ook hier gezegd wordt: niet meer op dat dier gaan zitten of anderszins mee bezig zijn. Eerst door een goede dierenarts laten onderzoeken waarom ze doet wat ze doet. Want ze heeft overduidelijk ergens last van. Beterschap met haar!

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:12

Armandatje schreef:
hallo!
eerst heb ik een paar vragen waar je naar moet kijken voordat je dit berichtje verder leest:
1. is je paard runtgelogisch goedgekeurd toen je haar kocht? en klinisch?
2. is het gebit in orde?
3 heeft ze contact met andere paarden?
4 ligt het hoofdstel anatomisch goed? geen drukplekken?
5 het kan zijn dat ze haar oude plekje mist omdat daar een maatje stond het kan dan goed zijn om een x terug te gaan.
ik snap je probleem ik had ook zo paard op stal staan (sterre) eerst was het allemaal leuk en aardig springen buiten rijden alles deden we, tot ze een humeurtje kreeg eerst dat ik: oke een slechte dag dat heeft iedere pony wel eens.
toen begon ze het steeds vaker te doen, staken en als je haar voor uit probeert te krijgen steigeren, bokken, 360 etc,
ik heb dit op gelost door eerst 3 week lang grond werk te doen. ik heb haar gewoon in de bak gezet en haar der ding laten doen dan met een halster wat vd oefeningen gedaan en steeds meet maar niet rijden! na de 3 week ben ik even een kwartiertje in stap/ draf gaan rijden en heb haar daarna weer op stal/wei gezet en steeds om de dag weer 10 minuten er bij op en na ong 1 week een galopje.
deze 'vakantie' heeft haar goed gedaan en sinds dien nu een jaar geleden af en toe een bokje en meer niet, natuurlijk is iedere pony anders en reageerd iedere pony anders en moe jij uiteidelijk beslissen wat goed is!

toch zal ik dit even terug koppelen met de oude eigenaar of ze dit vaker heeft het kan zijn dat ze het springen mist...…

voor verder vragen nog kan je een berichtje vis instagram sturen naar: Equi_sff ik help je graag verder!

ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen!

groeten armanda


TS springt heel veel met dit paard, afgaande op haar berichten. En een paard dat het springen mist zou toch niet moeten gaan staken of anderszins ernstig verzet tonen. Want verzet is het.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:22

bigone schreef:
char_kmbly schreef:
Char is bij de keuring goed gekeurd röntgenologisch en klinisch.
2 maanden terug was de tandarts langs geweest, die had wat haakjes verwijderd.
Ze staat nu samen met een paard in de paddock (nu is zij niet de dominante, dat was ze namelijk wel in de zomer op de wei).
Ik heb een volledig anatomisch hoofdstel die op alle plekken netjes aansluit :p
Op deze plek staat ze wel rustiger en in de omgang is ze ook stukken rustiger dan op de vorige stal.
Ik merkte gister tijdens het springen dat ze zo opstandig was.
Dan had ik een lijntje van een balk, sprong, balk, sprong.
En ik stuurde haar erop af in draf en gaf de hulp voor galop. Ze deed de oren in de nek en sprong in draf over 80 cm .... en. Ze wou nog nii aanspringen dus trok ik haar stil, omdat je niet uit bijna stap een sprong van 90 cm kan springen..
Ook wat eerder zelfde lijntje, wel uit galop, maar direct na de laatste sprong ging ze in de ankers en trapte naar m’n been.
Uiteindelijk kwam iemand van de manege me helpen.
Gewoon even naar voren krijgen om te draven. Maar ze ging tekeer tegen m’n been.
Ik heb ook paar weken geleden sporen aangeschaft vanwege dit gedrag, omdat ik anders helemaal niks te zeggen heb (sporen met een balletje dat draait). En kleine tikjes achter m’n kuit gegeven. Nou uiteindelijk steigerde ze.
En dan blijft ze achteruit lopen tot ik mijn been los laat...
Uiteindelijk gaf ze zich wel over (20 min geduurd) en draafde ik een paar rondjes en stapte uit.

Lekker he, twintig minuten vechten en trekken met een paard, ik begin zeer te twijfelen aan jouw kunde als ruiter.


Zulke opmerkingen staan meer in de posts van TS, dus kennelijk is dit wel de manier waarop zij met een paard omgaat, of in ieder geval met dit paard. Niet heel best.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:24

hannaengolda schreef:
Vind het heel jammer voor je dat het allemaal niet zo wil zoals je het je had voorgesteld. Ik denk gezien je leeftijd (15) en je een paard hebt gekocht die al Z heeft gelopen, je dit paard hebt gekocht als leerpaard. Daarom ging het in begin waarschijnlijk ook zo goed.

Maar nu is de vraag natuurlijk of het aan het paard ligt of aan jou? (Ik verwijt je niks!)

Ik kan me voorstellen dat het paard nu door krijgt dat als hij het gevecht aangaat je na 20/30 min wel stopt.. Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor 'normale' ruiters. En daarmee bedoel ik niet dat jij niet kan rijden, maar dat jullie misschien gewoon niet samen passen. Vooral wanneer je bedenkt dat je op lichamelijk gebied alles hebt laten checken.. Ik vind het heel erg jammer voor je en ook voor je paard dat het nu zo slecht gaat. Ik hoop dat jullie snel een oplossing kunnen vinden, welke dat dan ook is. Maar zoals het nu gaat is de manier hoe het verder zou moeten gaan!

Volgens mij ben je ergens een 'niet' vergeten. Best belangrijk gezien het probleem van TS.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 19:46

char_kmbly schreef:
Ik luister naar adviezen, maar ik krijg meer haat klaar hier dan tips.
Voor char wil ik het beste, maar ik zit deze paar weken ook niet lekker in m’n vel, dat kan ook doorspelen naar char.
En dat gevoel wordt er ook nii beter op als ik telkens word afgekapt wanneer ik wat goeds probeer te doen.


Ik snap je frustratie, maar aan de andere kant, bokt wil je wel helpen. Wat jij als haat ziet hoeft niet per se zo bedoeld te zijn. Mensen zien wat ze zien, en dat is niet altijd wat jij ziet of wilt zien. Er worden heel goede en nuttige en zinvolle tips gegeven, die allemaal het beste voor Char willen. Echt waar. Wat doe jij concreet voor Char om haar te helpen?
Dat een dierenarts niks gevonden heeft wil niet zeggen dat er niks is! Je paard verzet zich en als je maar lang genoeg doorgaat breekt ze een keer. Dat wil je toch niet?
Dus nogmaals, wat doe jij om Char te helpen? (niet banketstaaf bedoeld, maar oprecht geinteresseerd.)

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 17:44

char_kmbly schreef:
Vandaag weer les gehad,
Begin begon super!! actief aan het been.
Rond de tijd dat ze bezweet was (na 10/15 min) begon het staken.
Nog even door gepakt en uitgestapt en dik beloond.
Instructrice denkt dat het miss kan zijn wegens conditie en verzuring van spieren.

Waarom? Waarom blijf je rijden en lessen terwijl je paard zo hard schreeuwt dat ze het niet kan??
Lees alsjeblieft de reacties, die moeten toch een lampje laten branden bij jou?
Het is niet rot bedoeld van ons bokkers, maar je moet echt ophouden met rijden of wat dan ook. Echt. Zoek hulp. Nu is het nog niet te laat. Misschien straks wel, daar ben ik echt heel bang voor.
Nogmaals: zoek hulp. En stop met alle activiteiten op, om en aan je paard. En heus echt waar, ik bedoel het goed, ik neem het op voor je paard!

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:04

char_kmbly schreef:
Ik heb een bloed onderzoek gedaan en röntgenologisch. Dierenarts heeft ook gekeken tijden rijden en longeren, maar ziet geen tekens dat het paard in pijn is.
Ik zou zeggen, kom zelf zien wat er aan de hand is met je ogen. En oordeel dan.
Ik ga met m’n vader praten om een osteopaat te laten kijken, maar hij vindt t onnodig.


Bloed en röntgenfoto's zeggen niet alles. Weke delen kunnen van alles mankeren. En is alles op de foto geweest, bovenlijn van schedel tot staart en benen van boven tot onder? Waarschijnlijk niet.
Een dierenarts kan het ook mis hebben he? Je paard heeft het in ieder geval niet mis! Die geeft duidelijk iets aan, en het is de verantwoording van de eigenaar om te zorgen dat alles eraan gedaan wordt om het dier te helpen. Misschien gaat het wat ver, maar als jij en hij geen match zijn, kan je zelfs denken aan een betere ruiter/eigenaar. Nogmaals, het is goed bedoeld! Ik kom enkel op voor het paard.

Edit: laat je vader aub dit topic lezen. Wellicht trekt dit hem over de streep. Succes!

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 03:00

char_kmbly schreef:
Het kruisje zou dan zijn om char even af te leiden van al het dressuur.
Ik zal kijken morgen iemand voor me wil filmen als char weer staakt en wat ze doet.


Al het dressuur? Nee TS, je paard hoef je niet af te leiden, die moet je met rust laten.
Niet rijden. Niet rijden. En oja, niet rijden en verder niet erop gaan zitten.
Niet banketstaaf bedoeld, maar ik neem het op voor je paard.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:12

LadyAnna schreef:
Ik moet toch nog even iets kwijt, het is in mijn optiek geen enkele optie om het paard 21/7 op stal te verbannen omdat het dier zo nodig op rust moet, in de optiek van een aantal mensen. Aangepaste beweging/ arbeid daar ben ik het wel helemaal mee eens, aangevuld met uitloop in een zandpaddock e.d.

Het is niet de bedoeling om het paard op stal te laten staan. Het is de bedoeling dat TS er niet meer mee aan het werk gaat, in mijn optiek en dat is ook de mening van het merendeel van de posters hier. Ik geloof niet dat hier geadviseerd is het beestje op te sluiten als oplossing.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:01

Babootje schreef:
Lieve Kimberly, 1 vraag: wil je een oplossing of wil je dat niet?

Hoogstwaarschijnlijk wil ze wel een oplossing, maar ze wil niet dat het aan haar ligt.
LadyAnna schreef:
Ik weet 1 ding bijna zeker: als je zo door gaat, is dat nr 2 die weggaat met een groter financieel verlies.
Eerst goed longeren, totdat de spanning eruit is, daarna verder.
Hier laat ik het bij.

Eens met je eerste zin, maar niet met je tweede zin.. Niet 'longeren totdat de spanning eruit is', want gedurende dit topic lees je wel dat de spanning niet zo is op te lossen. Die spanning heeft een diepere oorzaak, het paard 'uitputten' aan de longe lost het probleem nog steeds niet op.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:18

LadyAnna schreef:
Nickey, ik schreef en heb al eerder geschreven, dat het paard volkomen los moet zijn voordat je erop stapt. Dat is compleet wat anders dan uitputten. Als een paard niet eerder los is, dan uitgeput, dan is dat zo.

Dan heb je ook gelezen dat het nog niet de oplossing is geweest. Het paard blijkt zich ook aan de longe niet voldoende te kunnen ontspannen om daarna de ruiter probleemloos te laten rijden. Dus ligt uitputting door longeren op de loer. En is dit nog steeds niet de oplossing. Goed longeren is minstens zo moeilijk als rijden, ik mag aannemen dat TS hiermee ook helaas niet geholpen is als zij dit alleen moet doen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:38

char_kmbly schreef:
Ik heb gelezen over rust geven. Maar instructrice vindt het niet nodig. En stal eigenaar ook niet. Bovendien is dat moeilijk in deze omgeving om ze op land te zetten enzovoort. En m’n ouders willen niet weer verplaatsen en willen gwn dat ik doorga met rijden.

Ik heb medelijden met je paard. Jammer dat je niet de juiste personen om je heen hebt.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:28

MCE schreef:
char_kmbly schreef:
:)
Mijn instructrice gaat zaterdag weer rijden op dr, ivm dat ik een weekend weg ga. De vrijdagochtend voor vertrek heb ik nog de coaching.
Ik ga mijn instructrice ook wel paar keer per week op char rijden.
En ik denk echter niet dat het aan het zadel ligt. Want ik heb 2 zadels. Spring en dressuur, doet ze het allebei mee.



een heel fijn weekend en daarna gewoon doorgaan met de wijze van rijden, dan komt het op een keer zeker goed met - hoop ik voor je - heel veel rijplezier

Is dit sarcastisch bedoeld?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 14:42

MCE schreef:
Nicky1963,

zeker niet, ik haak alleen af in het geven van adviezen en wens haar heel veel succes

Dat zal ze nodig hebben, maar als het sarcastisch bedoeld was had ik het ook begrepen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:35

bigone schreef:
Gini schreef:
Ben je dan niet heel losjes in dingen opvatten? :o Ik zeg namelijk letterlijk dat ze het niet uit kwade wil of met slechte bedoelingen doen. Terwijl een complot per definitie uit kwade wil en met slechte bedoelingen afgesloten wordt.

Ik denk dat iedereen om zo’n paard heen het beste met het dier voorheeft . Alleen zijn goede bedoelingen vaak niet genoeg.

Ik ken voorbeelden van mensen die vooral een paard hebben om te rijden. En als deze mensen worden omringd door anderen die nergens naar kijken en zich nergens mee bemoeien en doen wat ze altijd doen, dan kan het nog steeds heel fout aflopen voor het paard in kwestie. Dus ik kan het helaas niet eens zijn met jouw 'gedachte' dat iedereen om 'dit paard het beste met het dier voorheeft'.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:17

char_kmbly schreef:
Net de coaching gehad.
Ik heb geleerd dat ik snel me afsluit als het mij te veel wordt en als ik ‘gestrest’ wordt.
Ook dat ik een grote eigenruimte heb. En dat char daarom altijd een stukje van me af staat. Ze respecteert m’n ruimte.
Ik stoot veel ‘energie’ uit wanneer ik naar dr uitrijk. En dat dan een aanraking teveel ‘energie’ is.
Verder zijn we beide enorm gevoelig. En dat wanneer ik afgeleid ben door bvb als er mensen langs lopen, let zij er ook op. Maar wnnr ik er niet op let dat ze er ook geen aandacht aan geeft.

Maar is dit dan alleen het geval als je op haar zit?
Omdat je zelf aangeeft dat Char verder in de omgang juist heel lief en meegaand is..

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:39

char_kmbly schreef:
Ja char doet dit echt onder het zadel. Tijdens het rijden paar weken geleden begon ze eerst te staken. Uiteindelijk steigerde ze en werd ik gestrest. Ik heb wel doorgezet toen om goed af te sluiten. Dacht dat het toen gwn ff niet dr dag was (was mijn dag ook niet). Toen is het eigenlijk vort gegaan. Tot nu.
Nu als je erop zit en been geeft begint het al. Achteruit lopen. En oren naar achter. Pas wnnr ik stop met m’n been overweegt ze het om stil te staan.
Maar als je eenmaal door het gebok heen bent dan loopt ze heerlijk ontspannen. Huppelt soms ff een paar galoppassen als het wat moeilijk wordt. Maar zolang ik op een volte bij de c rij dan is er niks. En dan kan ik ook nog bij e-b een volte maar zodra ik bij de c in de buurt komt is het ineens lastig worden. Bvb eerst een stukje omhoog van voren en dan bokken. Of rennen en dan hoofd omlaag en kont omhoog.
Maar ik vindt het gewoon raar, want ze is gewoon heerlijk te rijden als ze er klaar mee is.

Geef je nu antwoord op mijn vraag?
Ik denk dat dit paard een paar maten te groot is voor jou. Afgezien van het feit dat er natuurlijk iets mis kan zijn met haar gestel. Een paard staakt en steigert niet omdat het haar dag niet is of omdat ze jou (of je lesgeefster) dwars wil zitten. Verzet is een ultieme poging om te vertellen dat er iets is! Jouw paard schreeuwt tegen je en het enige dat je doet is doorgaan met alle belasting, totdat ze het opgeeft omdat er toch niet naar haar geluisterd wordt en jij noemt dat "haar erdoor heen rijden". Bizar. Echt, bizar dit.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:34

char_kmbly schreef:
Vandaag osteopaat geweest. Ze zat flink vast in dr rug. Zit nu tape op. En even 3 dagen rustig aan doen

Fijn dat hij geweest is. Hopelijk helpt het je paard goed en hou jij je aan die 3 dagen rustig aan doen. En daarna zou ik nog steeds rustig aan doen als ik jou was, ze zal de tijd nodig hebben om weer goed in haar vel te komen. Blijven doen wat je deed is nog steeds niet zo zinvol, ik wens je veel wijsheid en succes toe.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 21:55

char_kmbly schreef:
Been was is tape wegens dr stal been

Wat bedoel je?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:42

Tsjonge jonge. Ik denk dat dit een reltopic is. Dat ts lekker zit te stangen. Hoop ik zo ontzettend.
Want anders: arm, arm paard. Je bent niet wijs. Niet wijs bezig iig .

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:53

Het is gewoon meer dan verschrikkelijk dat dit paard bij TS terecht is gekomen. Hoeveel pech kan je hebben als paard, talentvol, zorgvuldig opgeleid en dan door zo'n miep naar de kl*te gereden worden.
TS, als je nu niet kiest voor je paard en zorgt dat zij krijgt wat ze nodig heeft, dan vrees ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een nare toekomst voor je paard en dus ook voor jou. Want ik neem aan dat je graag een paard hebt. En straks zit je zonder. In feite zit je al zonder, gezien de problemen, alleen besef je dit nog niet.
Sterkte, TS. Je zal het nodig hebben voor de dingen die zullen komen.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:47

Avalanche81 schreef:
Wees eens een beetje aardig, TS is 15. Dat wil niet zeggen dat alles wat ze doet heel slim is, maar je kan ook adviezen geven waar ze wel wat mee kan.

Er worden heel veel adviezen gegeven, ook heel vaak hetzelfde advies. TS doet er helemaal niets mee.
TS reageert niet op gestelde vragen en blijft doen wat ze doet: 'rijden' en de problemen opzoeken.
15 jaar of niet, als je een paard hebt moet je je verantwoordelijkheden nemen, zowel ts als haar ouders.
En velen in dit topic zien dat dit niet gebeurt. En dat is jammer voor alle partijen, maar het meest voor het paard.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Paard staakt en dreigt met steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:59

Top van TS en Darkadia dat jullie je inzetten om het paard te helpen. Hopelijk is TS nu overtuigd van de problematiek van haar paard en kan ze haar ouders meekrijgen om het goede te doen.
TS, Heel veel succes en wijsheid gewenst.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

Nicky1963

Berichten: 1988
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:27

SinneJ schreef:
Marije_1997 schreef:
Dit en ik zou als ouder, ookal had ik niets met paarden te maken, graag geweten waar m'n geld dan heen ging. Een dag vrij is ook niet voor iedereen zo geregeld. Ik kan ook niet zomaar even vrij nemen.



Even heel Cru; daar heeft je paard niets aan. Als hij straks met een zware koliek staat, zal hij toch echt geholpen moeten worden, werk of niet. Als je daartoe niet bereid bent, begin niet aan dieren.

Ik heb ondertussen weinig begrip voor deze instelling van zowel TS als haar ouders. Je neemt je verantwoordelijkheid of je neemt geen dieren.

Hier ben ik het volledig mee eens.

Iedereen kan een dier aanschaffen, niet iedereen verdient het om een diereneigenaar te zijn.
Ik vind het diep triest dat er zo met een dier wordt omgegaan:
er doorheen rijden, onkundige instructie, staleigenaar en eigenaar, blijven rijden terwijl er ernstige problemen zijn, adviezen negeren, vervolgens hulp accepteren en wederom niet luisteren en nu het duidelijk is dat het dier iets mankeert (wat bijna iedereen in dit topic heeft geschreven) wordt het dier zorg onthouden omdat men er geen geld en tijd in wil steken. En tot overmaat van ramp wordt er dan gezegd dat het dier dood beter af is. Hoe triest wil je het hebben.
Arm arm paard.
En ja, ik weet, de TS is pas 15. Ik vind het voor haar ook sneu.

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers