een overbouwd paard bergopwaarts rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 10:57

Dat is een jaren proces. Het berg opwaarts leren lopen. En als jouw merrie idd zo overbouwd is als jij zegt mag je blij zijn als ze horizontaal wordt in haar bewegen. Want de ruimte en het lichaam om echt bergopwaarts te kunnen lopen moet er wel zijn. Je zou eventueel onder begeleiding haar hoeven wat langer kunnen laten groeien als ze voor op ijzers staat. Dat helpt haar wel wat al iets. Kan tussen de 1 en 1.5 cm schelen ( is heel veel!).

Waarom dan onder begeleiding van een goede smid? Omdat je er een ijzer onder moet hebben met extra opzet zo dat ze zo makkelijk mogelijk afrold.
Hoe langer de hoef hoe lastiger dat afrollen gaat als je een pruts hoefsmid hebt.

Want je kan doen als je gaat longeren ( mag ook los in de bak als ze braaf is)

Is haar eerst laag bijzetten. Haar tien min warm longeren. En dan haar telkens na vijf min iets hoger instellen. Doe dit alleen als ze echt goed warm is! Of onder begeleiding. Want haar neus mag niet achter de loodlijn komen. Sterker nog... liever ietsje er voor als ze hoog ingesteld staat.

Zodra het punt komt dat zij haar rug liever weg wil drukken dan wil bollen zit je op haar grens. Dat kan al heel snel zijn. Kunst is dan om haar achterhand te activeren door haar bij haar kogel te toucheren (niet meppen!) zodat zij haar been verder onder de massa plaatst.


Ook zou je eventueel been ringen om kunnen doen(voorbeen) . Die klingelen en tikken op de hoef waardoor je paard hoogst waarschijnlijk haar voorbeen sneller optilt.

Echter dit hulp middel mag je maximaal vijf minuten gebruiken per keer. Anders verliest het zijn effect. Liefst ook maar eens in de zoveel weken.


Nogmaals als dit de ingewikkeld klinkt of je onbekend is. Doe dit dan alleen onder begeleiding.

Vanaf de grond kun je haar al heel veel helpen. Maar je moet het wel met beleid en zicht op je paard doen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:31

Janneke2 schreef:
Absolem schreef:
Dat is een jaren proces. Het berg opwaarts leren lopen. En als jouw merrie idd zo overbouwd is als jij zegt mag je blij zijn als ze horizontaal wordt in haar bewegen.


Heb ik iets gemist?
De merrie is hoger achter dan voor, volgens de OP.
Citaat:
Want de ruimte en het lichaam om echt bergopwaarts te kunnen lopen moet er wel zijn. Je zou eventueel onder begeleiding haar hoeven wat langer kunnen laten groeien als ze voor op ijzers staat.

Die ruimte heeft een gezond paard altijd.
Laat haar maar in de wei draven als ze hengstig is (en een knappe knul in de buurt vermoed).
(....meestal zitten wij mensen het dier in de weg. :o Het paard kan dit.)

Citaat:
Want je kan doen als je gaat longeren ( mag ook los in de bak als ze braaf is)

Is haar eerst laag bijzetten. Haar tien min warm longeren. En dan haar telkens na vijf min iets hoger instellen. Doe dit alleen als ze echt goed warm is! Of onder begeleiding. Want haar neus mag niet achter de loodlijn komen. Sterker nog... liever ietsje er voor als ze hoog ingesteld staat.

Zodra het punt komt dat zij haar rug liever weg wil drukken dan wil bollen zit je op haar grens. Dat kan al heel snel zijn. Kunst is dan om haar achterhand te activeren door haar bij haar kogel te toucheren (niet meppen!) zodat zij haar been verder onder de massa plaatst.

:n

Er zijn landen waar men een dier op stal vastbindt met de neus fiks opzij, "om te leren buigen".

Eerst prutsen aan de hals en dan iets met grenzen en achterhand activeren: ik vind het onzin.


Waar het over gaat in dressuur:
het paard lenig en vooral sterk maken zodat wij er met een gerust hart op kunnen zitten en lol hebben.

Het dier moet zich eerst ontspannen (geen gedonder met bijzet en hals in een krul)
dan rechtrichten ('a leg at each corner')
en dan komt die rug al meteen 'bol', de voorbenen op tijd weg en een wat dragende achterhand
....en dan een hele serie technieken om de achterhand steds sterker te maken en komt die oprichting vanzelf.
Citaat:
Ook zou je eventueel been ringen om kunnen doen(voorbeen) . Die klingelen en tikken op de hoef waardoor je paard hoogst waarschijnlijk haar voorbeen sneller optilt.

...een techniek uit de tuigpaardenwereld.

Het grote punt is, een tuigpaard heeft geen mensen op zijn rug en kan veel doen om zichzelf in balans te brengen.
Veel rijpaarden komen niet toe aan een correcte rijkunstige balans en hebben daarom een traag voorbeen.
...dit negeren en dan metaal er aan: dadelijk krijgen meer mensen dan Marc Houtzager bezoek van actievoerders.

Citaat:
Echter dit hulp middel mag je maximaal vijf minuten gebruiken per keer. Anders verliest het zijn effect.

...?
Of: de kans op blessures wordt te groot...?



Nee het levert geen blessures op. Geen idee onder welke steen jij hebt gezeten. _O- een paard wat nooit leert z'n voorbeen op tijd op te tillen en daardoor steeds z'n eigen hoefballen en hoef raakt met ellende als gevolg. Dat heeft een grote kans op blessures. Die ringen niet die klingelen en tikken alleen op de hoef. Het is een hulpmiddel geen oplossing.

Maar als een paard niet uitgenodigd wordt om beter te gaan lopen gaat ie dat ook zeker weten ook nooit doen want een paard kiest altijd de makkelijkste weg. Je zal m iets moeten kietelen .

Als je een paard aan de bijzet iets voor de loodlijn zet, trek je hem niet in een krul. Dan is die hals juist lang. Daarom zeg ik ook voor de loodlijn. En rustig onder begeleiding zodat je niets te snel gaat. Bij het ene paard is 1 tandje hoger instellen en dan zit je al op zijn grens en bij de ander drie tandjes hoger. Dat verschilt per paard. Maar je kunt niet alles oplossen met rijden. Zeker als je zelf niet zo handig bent zoals ts laat blijken. En als de basis vanaf de grond goed is maak je het jezelf al tien keer makkelijker in het zadel.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 12:37

rien10 schreef:
Met wel de tip van ringen op de hoeven opvolgen en de “goed en correct rijden” tips negeren kom je er niet. Dat wil ik je wel meegeven.



Want grondwerk is opeens zinloos ofzo als je een paard ohz rijd? :') als je de basis op de grond beter voor elkaar hebt. En je het paard aan de hand al een stuk sterker hebt gemaakt. Dan komt dat ten goede ohz. Dat is net zo simpel als 1+1. Het scheelt een berg frustratie je verkleind de kans op blessures. En het is direct veel meer afwisselend voor zowel paard als ruiter.

Ts laat blijken dingen ohz lastig te vinden. Dan kun je stug blijven lessen en hopen dat het goed komt met kans op blessures. Of je gaat meer grondwerk doen waar je dan weer profijt van hebt ohz.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 13:26

rien10 schreef:
T is niet vaak dat ik er niets van begrijp. Maar nu wel. Inhoudelijk snap ik helemaal wat je zegt. Maar als antwoord op mijn “niet alleen ringen aan de hoeven doen, want dan kom je er niet” nee, die vat ik niet



Ik denk dat ik even mijn excuses moet aanbieden aan je rien. Dus hier bij sorry.

Ik heb het even op de verkeerde manier geïnterpreteerd. Ik las het even in de zin van: ringen moet je gewoon helemaal niet gebruiken.

En niet in de zin van :Als je dat gaat doen moet je wel ook goed blijven werken aan je rijden anders doe je het effect teniet.

Dus nogmaals mijn welgemeende excuses.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers