[INFO] Aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:20

Kate_91 schreef:
ik krijg een ; Let Op, er is al langere tijd niet meer gereageerd' melding. Hopelijk is dit topic nog actief, dan kom ook ik graag met mijn vraag :+ .

Mijn bijrijdpaard kijkt aan het begin van het rijden altijd eerst even aan in welke sferen ik ben. Dus als ik niet actief begin met rijden, dan doet zij ook alles lekker op haar elfendertigst. Ik probeer dus altijd vrij snel voorwaarts te rijden om haar actief te krijgen / houden.
Wat er dan gebeurd, is dat ze niet lijkt te ontspannen. Ze kán mooi aan de teugel lopen, maar ik ben nog aan het aanvoelen hoe ik dit precies goed voor elkaar krijg. Bij voorwaartse beenhulp en kortere teugels komt haar hoofd omhoog. Loopt ze wel netjes nageeflijk, dan is ze bijna niet vooruit te krijgen. Beenhulpen zorgen weer voor een opgeheven hoofd, en zo is de cirkel rond.

Heeft iemand advies? :)


Een 'spaans' antwoord: ik denk dat je uitstekend begint.
Je paard kijkt hoe jij vandaag bent, en daar geef je antwoord op: jij gaat actief aan de slag.

Maar daarna wordt het ingewikkeld.
"Aan de teugel" is ontspannen in aanspanning ;) , dus een combinatie van dürchlassigkeit (zoiets als ontspanning) met activiteit.
De valkuil waar veel mensen vanuit het Nederlandse (=aangepaste duitse) systeem terecht komen : de activiteit maakt dat het dier op de voorhand komt, dat de achterbenen niet dragen en doorgaans is het dier scheef. Dat maakt dürchlassigkeit lastig. - En jouw paard kiest dan voor 'delen': ze kan aan de voorkant doen wat jij vraagt, maar dat vraagt offers (niet meer voorwaarts) - of ze is voorwaarts, maar maar kan dan haar hals, nek en kaak niet ontspannen.

Klinkt naar een braaf dier!
Ik zou zeggen: kom haar tegemoet: prachtig dat ze voorwaarts wil, maar graag zonder stuwend achterbeen en graag aandacht voor in elk geval gelijke druk op beide teugels / verticale balans / evenveel gewicht op beide voorbenen.
Vanuit die balans kunnen paarden vaak hun rug correct gaan gebruiken, dwz: jij kunt echt gaan zitten, omdat het dier de buikspieren aanspant, de bovenlijn ontspant en de nagefelijkheid en dürchlassigkeit ontstaan dan redelijk gemakkelijk.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:26

...een van mijn viervoetige leermeesters "wil" alleen maar haar eigen buikspieren aanspannen als ik mijn 'harapunt' (zo heet dat op karate) activeer.
In termen van spieren : de transversus abdominis, "navel naar binnen".

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:26

Terug naar de basis is prima, maar aan de orde is dat het dier over de rug moet gaan lopen, van de voorhand af.
Dat kost kracht en dus tijd - dat is geen onwil van het dier, maar een punt waar de ruiter /de mens rekening mee moet houden.

In mijn ervaring gaat dat het snelste met verticale balans, gelijkelijk gewicht op beide voorbenen.
Du momente dat dit lukt ('a leg at each corner') ontspant het dier.

Is dit een feit (of: lukt het met steeds grotere regelmaat) dan komen er mooie voltes met lengtebuiging, waarbij het is toegestaan dat het dier iets naar buiten 'kijkt', om te helpen van het binnenvoorbeen te blijven, doel is het binnenachterbeen dat tussen de sporen van de voorbenen gaat landen. Dit alles dus met behoud van de 'bollende' rug. (Andermaal zwaar, dus kort oefenen, belonen en twee rustdagen inlassen. Aan spierpijn heb je niets, in tegendeel.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 21:46

Ten eerste: +:)+ uitstekende vraag!
(Stomme vragen bestaan sowieso niet.) En rond 'aan de teugel' bestaan veel misverstanden, er is een boel discussie en er zijn ook gewoon verschillende meningen.

2e: over de overgang stap - draf (en ach, eigenlijk alle overgangen, inclusief alle 'schakeltjes', richting veranderingen - jawel!) geldt dat je even een "halve ophouding" moet geven. Auf deutsch: halbe parade.
Een beetje verderop op RT-D gaat het over 'de hulpen voor het halthouden' en Airnt beschrijft daar keu-rig netjes de ganze parade.
(Bij de halve blijf je stappen of galopperen of wat je maar doet, bij de ganze ga je actief stil staan.
Maar wat je doet is in wezen hetzelfde.)
'Verzamel' je je dier op deze manier, is de overgang makkelijker.

Ik streef ernaar om niets met de teugel te doen, ik heb m in de hand en ik voel mijn paard en ik hoop op aanleuning.
En ik ben alert op zwaarder op 1 teugel - dan zit er teveel gewicht op dat voorbeen en moet ik efkes aan de bak.
(Zitten op de kant waar het gewicht niet is, de zware teugel 'los', de ander heel licht in contact.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-19 09:43

HorseTimeXL schreef:
Hallo bakkers, ik kwam dit topic tegen en hoop dat iemand mij zou kunnen helpen. Ik heb een jong paard (of naja jong 7 jaar) die nauwelijks wat gedaan heeft bij de vorige eigenaar behalve flink met slof gereden als er gereden werd en een verkeerd zadel. De osteopaat is geweest en nu de laatste 2 keer door happy athletes gemasseerd. Hij liep weer als vanouds en alles zat lekker los. Nu gaf degene die dit had gedaan al aan dat je het gevoel hebt dat je nu weer van 0 moet beginnen omdat hij lang in een bepaalde strakke houding gelopen heeft. Nu heb ik er vandaag voor het eerst weer opgezeten en idd hij heeft veel minder balans.

Vroeger leunde hij op de ruiter, op zijn strakke spieren en was hij gewend aan een slechte houding.

Nu is hij iets belangrijks aan het doen: 'hoe moet ik toch lopen onder het zadel zonder dat knellende harnas?'

Citaat:
Nu vind ik het lastig was ik met de teugels moet doen. Hij wil bijvoorbeeld in stap maar ook nog in draf dat behoorlijk aan de teugels trekken met z'n hoofd (in stap meer dan draf) en dan vind ik het lastig om te kijken wat te doen.

Gewoon door laten glijden.
Laat m maar wennen aan 'geen blok beton aan de voorkant'.
Om veiligheidsredenen (als oma zijnde wil ik mijn botten heel houden) het eerste wat ik met een groen paard doe is het dier leren op te stoppen op zit, gewicht, kortom 'ganze parade'.
Op het moment dat jij je teugels laat doorglijden gaat zijn zwaartepunt naar voor - help je dier door op dat moment je eigen zwaartepunt terug te brengen (soort van 'halbe parade').
In het ergste geval krijg je een overgang (draf - stap of stap - halt), het zij zo, je dier is aan het zoeken. Gewoon een klein drijfje en terug naar stap of draf.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:32

xChanelx schreef:
Mijn grootste vraag is nu hoe mijn teugelcontact moet zijn.

;) ik ben al zo'n 30 jaar enthousiast over Rien van der Schaft.
De basis voor alle rijkunst is een 'contactteugel', jij doet vrijwel niets, gaat je paard naar voor met t hoofd ga je mee, gaat-ie naar achter ga je mee, gewoon een licht, prettig contact van een paar gram.
Citaat:
Ik rijd snel met een open hand/niet gesloten vuist, mijn ellebogen staan wat van mijn lichaam af en mijn buitenhand gaat mee in een wending

Ik heb gelest bij iemand die de open hand aanbevool: je hebt de teugel vast tussen duim en wijsvinger, door te variëren tussen vuist, bijna vuist en open heb je zo'n 7 centimeter speling zonder dat je zwaartepunt hoeft te veranderen.
Het helpt ook bij 'onzichtbare' hulpen.
...en een vuist als vuist, mwah: knijpen is sowieso niet aan de orde, of wedstrijdjes touwtrekken.

Ellebogen wijd wil ik nog wel eens doen als het dier onder mij niet goed in balans is. O:) Volgende vraag: is Knollie aan het kapseizen, hangt hij opeens op de linkerschouder, etc etc.? (En als ik het weet, moet ik het ook nog zien op te lossen...)

Buitenhand mee in de wending lijkt mij niet zo veel mis mee. Het is wel je contact teugel bij uitstek. (Grapje van een instructrice:"De les is volgende week gratis, maar je betaalt een euro voor elke keer dat ik zeg 'blijf van de binnenteugel af'.")
Bij een correcte contact teugel kun je zo ongeveer je paard naar voor duwen, dus je buitenhand gaat zowel naar voor als je blijft daar contact houden.
Citaat:
Ik ben vooral benieuwd of iemand 'het gevoel' aan me uit kan leggen en me tips mee kan geven. Ook: wat doe je bij contact als je paard het hoofd omhoog gooit, wat als je een overgang wil maken en hij vertrekt niet op je kuit?


...gevoel uitleggen is wat lastig, maar het wemelt helaas ook van de mensen die alleen maar de trucjes kennen (en zich daarna op gevoel beroepen).
Paard kan uiteraard om honderd redenen het hoofd omhoog gooien, maar het ideaal van de contact teugel is om dit te voorkomen en vertrouwen in de hand te laten ontstaan.
En als het gebeurt: netjes volgen, schouders ontspannen zodat het dier geen ruk in de mond krijgt.

Overgangen naar een snellere gang kunnen ook weer om honderd redenen mislukken, ideaal is idd: jij geeft kuit en hij vertrekt. Snapt hij de hulp? Hoe soepel is het dier? (Veel paarden die 'niet goed voor het been' waren, hadden moeite met de achterhand onderbrengen. Dan heb je meer aan correcte vierkantjes stappen (met correcte stelling en buiging) dan die tik met die zweep...) Etc.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:21

Citaat:
Ik ben volgens mij (te) bang dat ik het paard bij bijv. een overgang naar voren tegenhoud met mijn hand, maar het resultaat is dan dat ik geen contact meer heb.


Het zij zo. ;) "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen... " - de meeste paarden zijn allang blij als ze niet in hun mond getrokken worden.

Mbt zit: werk aan je eigen 'core stability' (psoas spier, transversus abdominis spier) hoe meer "kracht" je daar kunt zetten, terwijl je
je benen 'natuurlijk laat afhangen',
bovenlichaam op de centered riding manier rechtop
je je bovenarmen laat afhangen en
voor je gevoel een verbinding hebt tussen je 'core' en je ellebogen - "moet" :) het lukken.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: [INFO] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:27

@ Soeboenoe: ben je bekend met de halve ophouding...?
Ik doe het zonder teugels, 'gewoon' alleen maar efkes mijn zwaartepunt wat terug.
De functie is net niet alleen je dier wat verzamelen, maar het is ook een 'aankondigingscommando'.
.... en soms weigert een dier als je als mens het aankondigingscommando achterwege laat...

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 19:24

... en stel dat je paard op de gebogen lijn op de rechterschouder 'valt': wenden in een correcte rijkunstige lengtebuiging is lastig.
Meestal ga ik dan rechtuit onder het motto 'volte mislukt'. (Soms moet je in de praktijk een hoek om of een ander paard ontwijken...) en dan het verticale evenwicht herstellen.
In zijn algemeenheid: blijf van de rechterteugel af ('de harde, stugge "bolle" kant', 1 grammetje contact mag) - doe je eigen gewicht iets naar links en neem licht contact op de 'holle' ('zachte') kant.

In het begin is het prima als de neus in de wending ter hoogte van de buitenschouder blijft. (Contrastelling hoeft niet, maar stelling is buiging in het nekgewricht en als gezegd : lengtebuiging is lastig en komt dus later, eerst verticale balans.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:42

Babootje schreef:
Eefjetdem schreef:
Hij loopt nog vrij hoog aan de teugel maar zijn rug gebruik is echt optimaal. Je ziet zijn rug achter het zadel gewoon opbollen.


Hoe moet ik dat voor me zien? Het paard moet toch onder het zadel de rug bollen, niet achter het zadel?

Hmmm, ik snap er ook niet heel erg veel van.

Mbt opbollen: tegenwoordig kennen we het begrip 'schoftlift'. Paarden doen het al eeuwen...
Bij de schoftlift gaan niet alleen de schoft omhoog, maar wordt de gehele bovenlijn langer, OMDAT de onderlijn korter wordt.
Dus zowel onder als achter het zadel.

Hoe dit samengaat met 'hij is nog vrij hoog aan de teugel' is mij niet duidelijk.
(Ik krijg er beelden bij :o van paarden die met een hertehals lopen, plus een afbuiging die uit kracht voortkomt. Maar tja, bij het thee drinken na het rijden zit in de kantine en zie ik dieren qua houding veranderen van 'neus in de wind' naar 'achter de loodlijn' terwijl er niets, maar dan ook niets ten goede verandert in de achterhand of bovenlijn-tot-de-hals...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 20:59

.... persoonlijk doe ik het anders. Ik richt mij eerst op de 'verticale balans' (gelijk gewicht op de beide voorbenen, paard 'staat rechtop' ipv meer gewicht op 1 voorbeen/ schouder / teugel).
Op het moment dat dit gaat lukken (het was een tijd oefenen om het mijn jonkie te leren, inmiddels gaat ze het na de eerste vijf minuten zelf opzoeken)
ontspant het dier de 'bovenlijn',
spant de 'buik'spieren aan, bekken kantelt, achterbenen er onder - en de hals' lang en laag' (het idee is: ogen op heuphoogte).

En het is een vreselijk 'handige techniek' om te kennen. Het is eerst puzzelen ('wat moet ik nu precies doen?') maar verder niet erg moeilijk.
Het paard vindt het eerst maar raar, maar daarna prettig.
En het levert heel veel op. (Blij paard, mooie 'krul' zonder trekken, ontspanning en vertrouwen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 bezoekers