te veel druk op de teugels.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

te veel druk op de teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 09:13

Wie kan mij tips geven.

Ik zal proberen juist uit te leggen. In loop van de jaren zijn er wat foutjes in geslopen kwa rijden. Mijn haflinger van 21 (zeker nog fit voor trainingen) is altijd wat tegen de hand geweest. Maar ook tegen het been.

Door middel van grondwerk is hij al sterker in de achterhand en is hij al minder duwerig/trekkerig met rijden.

Echter krijg ik hem niet na de hand toe gereden. Ik maak overgangen en ik zorg dat hij actief blijf en op mijn been reageert. Maar hij wilt niet nageven... Als ik teugels korter maak of gewoon op maat maak voel ik gelijk druk vanuit zijn kaken. Hij laat niet los.

Dit leidt bij mij tot frustratie. Als teugels langer laat dan kan hij lopen zoals hij dat wilt.. lekker met zijn neus eruit.. En als ik teugels op maat/korter neemt loopt hij als een 'giraff' ondanks dat ik hem dan wel aan het been hebt. Daardoor wordt ik heel streng in mijn hand en ga ik vast houden... Wat ik uiteraard ook niet wilt

Ik ben zo gewend aan zijn stugheid dat ik niet meer normale hulpen geef maar gelijk 'grof' omdat ik toch weet hij reageert niet. MAar hoe oneerlijk is het, als ik hem niet de kans geef, om te kunnen reageren op kleine hulpen. De 'grofe' hulpen gaan op automatisch piloot!! Ik moet zo bewust van zijn dat ik eerst kleine hulpen geef... Uiteraard als hij op een kleiner hulp reageert beloon ik hem uitbundig.


Heel eerlijk hij heeft zijn bouw ook niet mee, en wordt snel dik (zijn we mee bezig)

Met grondwerk (academisch rijkunst) gaat het super, dan krijg heb ik geen extreem sterk paard ben ik zachter in mijn hulpen enz. Kortom grondwerk ligt ons beter, maar ik wil het zo graag met rijden ook leren zonder dat ik gefrustreerd raakt.

Zadel is pas nog gecontroleerd, heb een bit laten aanmeten (bitfitter) en rij met een micklem maar laat binnenkort ook een hoofdstel aan meten.

Bitloos ook gereden maar dan laat hij ook zijn kaken niet los..

Ik zoek opbouwende tips.. Ik wil het zo graag goed leren voordat ik met mijn jonky (over 2/3 jaar) mee aan de slag gaat.

Ik moet vooral geduld hebben.. Maar voor mijn gevoel rij al ik 15 jaar het zelfde. En ja ik heb les! En gaat langzaam ook steeds iets beter.

Afbeelding



plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 09:31

Nirvana_ schreef:
Wat zegt je instructrice ervan? En kan het zijn dat hij lichamelijk (rug en mond bijvoorbeeld) niet helemaal in orde is waarom hij zo reageert?

Doet hij hetzelfde met een bit in als je ernaast staat/loopt en de teugels op licht contact pakt?


Mijn instructrice zegt beter aan het been. Als jij been geeft moet hij bijwijze van gelijk in galop gaan. En daarin conseqent in zijn. Been is reactie krijg je reactie laat je daarna je been met rust.

HIj heef heel snel de neiging om kaken op slot te zetten. Op moment doe ik veel grondwerk via een kaptoom maar als ik werk aan de hand doe (ernaast loopt) heeft hij het ook, Maar laat hij wel eerder los.

Aan de dubbele lijnen is het zelf zo erg. Als ik net in de longeerbak staat. lijnen gewoon lang (niet onder door) en nog niet eens teugels op contact heb, Staat hij al vast in kaken.. Ik longeer daardoor niet meer met lange lijnen. Want met nog niks doen zie je dat hij zijn kaken strak houdt, en niet over zijn rug wilt lopen.

Hij is als jong paard voor de wagen beleerd en kende toen ik er jaren geleden mee begon de dubbele lijnen al! Misschien dat daar iets mis is gegaan? soort trauma?

Ik heb hem vanaf zijn 7e en ken hem vanaf zijn 6e (heeft jaar lang in de manege gelopen) daarvoor was hij hengst en is hij voor de wagen beleerd. Dus geen idee hoe ver hij ooit door gereden is. En wat er daarvoor gebeurt/opgeleid is. Wel dat hij nog hengst was voordat hij naar de manege kwam.

Ik heb hem als 17e jarige gekocht.

osteopaat/fisio is pas nog geweest ze doet hem al jaren, en ze vind hem steeds meer verbeteren in zijn lichaam. Steeds minder plaatsen waar hij vast zit. Terwijl hij snel vast zit in zijn nek, en si gewricht. Enige puntje was zijn atlas maar dat had ik zelf al gevoeld dat hij daar toen vast zat. Dit heeft ze weer los gemaakt.

Als ik met een dressuustang/menbit rijd laat hij wel sneller los.. misschien omdat hij dat soort bitten kent vanuit de mentijd?

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 09:37

callippo schreef:
Wat zegt je instructrice ervan? Hoe helpt ze jou hiermee? Misschien een frisse blik van een andere instructeur zoeken?
Ik zag in je vlog dat je les hebt van Romy, zij lijkt me een uitstekende instructrice om je hiermee te helpen.

Misschien nog een tip waar je wat mee kunt: probeer het niet in 1x helemaal goed te willen doen, maar ga op zoek naar de kleinste verbetering en houdt het heel kort.
Probeer eens te voelen bij jezelf, hoe het voelt bij het grondwerk en wat er anders voelt bij het rijden. Heb je op de grond je teugels ook op contact? Kun je vanaf een licht contact in het grondwerk opstappen en met hetzelfde contact verder rijden?


Ik heb keer les gehad van Romy ind. Ik krijg op deze manier ook les maar dan van iemand anders ;-)

evelijn: Daar ben ik zeker mij bewust van dat ik diegene bent die moet veranderen. En dat is eigenlijk wat ik, probeer te zeggen. Neem mijn paard niks kwakelijks. Eigenlijk wordt ik ook vaak boos op mijzelf. WAnt voordat ik het door heb, geef ik de hulp grof.

Terwijl met grondwerk ik dat totaal geen last van heb! Dan ben ik licht in mn hulpen. En stuk geduldiger.

Ik doe zelf ook de opleiding Academisch Rijkunst tot instructeur. (grondwerk,longeren,werk aan de hand)En daarom wil ik van deze gewoonte af!! Want hoe kan ik straks andere helpen als ik zelf tegen dingen aan loopt. En ik weet dat hou je toch. :D

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 09:40

callippo schreef:
Wat zegt je instructrice ervan? Hoe helpt ze jou hiermee? Misschien een frisse blik van een andere instructeur zoeken?
Ik zag in je vlog dat je les hebt van Romy, zij lijkt me een uitstekende instructrice om je hiermee te helpen.

Misschien nog een tip waar je wat mee kunt: probeer het niet in 1x helemaal goed te willen doen, maar ga op zoek naar de kleinste verbetering en houdt het heel kort.
Probeer eens te voelen bij jezelf, hoe het voelt bij het grondwerk en wat er anders voelt bij het rijden. Heb je op de grond je teugels ook op contact? Kun je vanaf een licht contact in het grondwerk opstappen en met hetzelfde contact verder rijden?



Dat is wat ik zeker wil gaan proberen. je heb gelijk het kan niet in 1x goed. (stukje ongeduld) Het is soms lastig om je eigen vooruitgangen te zien. We zijn al zeker vooruit gegaan.

Zo is zijn stap verbeterd, zelf mijn hoefsmid die hem al 12 jaar doet zei dat. En zo nog meerdere. Doormiddel van grondwerk. Eerst kwam zijn achterhoef niet eerns op de afdruk van zijn voorhoef en dat is nu wel het geval. Ook merk ik dat hij sterker wordt in galop.

fisio/chiropractoren die hem al jaren behandelen voelen dat hij steeds beter/losser in zijn lijf wordt. Dit komt echt door de grondwerk oefeningen.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 09:50

ingridxxs: Met mijn instructrice ben ik daar mee bezig. elke voorwaarts beweging wordt beloond.

Als ik les heb gaat het uiteraard beter, Maar dan verteld ze me dan dat ik eerst kleine hulpen mag geven ipv gelijk groot. Zei maakt me bewust dat ik te snel grote hulpen geeft. Het is bij mij zo automatisch. Dus ik dacht misschien heeft bokt wat tips voor mij.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 09:55

Lenexa schreef:
En als je het juist eens omgooit, heel de teugels los?
Ik heb een haflinger die nog heel veel moet leren( en ik ook) en ik krijg les via centered riding. Als de mijne gaat giraffen en vasthouden( want moeilijk wat ik vraag ) zegt mijn instructeur vaak; gooi maar los. Heel je teugels los. Laat haar die houding maar uitzoeken als jij haar alles aangeeft. Ik moet dan gewoon rijden alsof mijn teugels op maat zijn en vaak gaat ze dan alweer heel snel ontspannen en nageeflijk lopen terwijl mijn teugels in bogen hangen en kan ik haar weer oppakken.

In het begin moest ik dit regelmatig doen tijdens het rijden en reed ik soms de hele les/rit met hele lange teugels. Nu kan ik haar steeds vaker gewoon oppakken omdat ze weet wat ik vraag.


Dat heb ik ook geprobeerd een tijdje. Maar zodra ik teugels op wou pakken, slaan gelijk de kaken op slot om het maar even zo te beschrijven.

Ik vind zelf ook heel moeilijk om het verschil te voelen. Soms hoor je wel eens zodra paard los laat, laat jij ook los maar hou contact! En dan denk ik HOEDAN!! haha dan moet ik de teugels aannemen en dan slaat hij weer op slot met zijn kaken. Dus krijg je weer te veel druk.

Het is vaak bij mij of alles los of alles vast! en ik doe dit onbewust!! voordat ik het doorheb dat ik of te veel druk/hulpen geef, of te veel los laat is het al te laat en heb ik het al gedaan.

Het is ook stukje bewustwoording voor mij zelf.

Eigenlijk is dat het! bewustwoording van mij zelf. kortom mijn lichaamsbewustwoording moet beter!! Met rijden dan. Kwa grondwerk heb ik dan wel weer meer lichaamsbewustwoording. WAnt dan kan ik het wel..

Mischien moet ik maar op pilates ofzo.. OF iets anders waar ik mij balans in kan verbeteren.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: te veel druk op de teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 10:20

Verder is hij super braaf echt. Doet altijd zijn best, wilt graag werken! Ondanks zijn 21 jarige leeftijd loopt hij er heel jeugdig bij. Ook in zijn koppie en daar ben ik dankbaarvoor!!

Dat paard heeft me in moeilijke tijden geholpen is echt mijn maatje!! Alleen die kaken op slot zetten (zo noem ik het even) is onze 'rode' draad. haha

yoga lessen heb ik ook gedaan. Maar trok mij niet echt. Heb ook niet heel lang vol gehouden. Misschien maar eens gaan doen. haha

Mijn instructrice is ook Centred riding en heb zelf daar ook los zonder paard (van iemand anders) gedaan. En daar was presies het zelfde. Gelijk heel groot in mijn beweging. net of mijn hersenen het eerst heeel groot moet doen, voordat we pas over kunnen om kleinere beweging...

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 10:43

capopjekop schreef:
plutolover schreef:
ingridxxs: Met mijn instructrice ben ik daar mee bezig. elke voorwaarts beweging wordt beloond.

Als ik les heb gaat het uiteraard beter, Maar dan verteld ze me dan dat ik eerst kleine hulpen mag geven ipv gelijk groot. Zei maakt me bewust dat ik te snel grote hulpen geeft. Het is bij mij zo automatisch. Dus ik dacht misschien heeft bokt wat tips voor mij.


Dan kun je er ook voor kiezen om een tijdje alleen te rijden als je les hebt of als er een vriendin mee kijkt en je kan helpen alert te blijven. Zijn conditie kun je op pijl houden door grondwerk.

Heb je hem ook weleens vakantie gegeven? Mijn pony en ik liepen op een gegeven moment ook vast. We hadden toen een bijrijder die het wel prima vond en niet serieus met haar reed. Als ik dan ging rijden kreeg ik een pony die alleen met de kop omhoog hard wilde gaan. In die tijd werd ik daar ook gefrustreerd van. Toen heeft ze een paar weken vakantie gehad. Daarna ging het rijden echt weer fijn


hij heeft regelmatig een weekje vakantie haha. Paar maanden geleden ging het ook even wat minder dat ik gefrustreerd raakte. Ben toen 2 weken vrij gegeven. Maar in de 2 weken vrij werdt hij vervelend omdat hij zich ging vervelen.. (hij loopt in een hitactief stal dus 24/7 buiten met veel speelmaatjes) Het rijden ging daarna wel wat beter.

in zn koppie is hij een jaar of 10. nog lang niet toe aan zijn pensioen. Hij wilt heel graag voor je werken.

Wat ik vergeten ben te melden. Is dat als hij naar de tandarts gaat ( elk jaar, 2 maanden geleden nog geweest) dat zijn kaakgewricht minder ver open gaat dan gemiddeld. Hij heeft dus van nature een niet soepel kaakgewricht. Daarom baal ik als ik gefrustreerd raakt.

Ook doe ik quasha bij hem.

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: te veel druk op de teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-19 11:14

pilates heb ik nog nooit gedaan. Yoga wel maar dat was yoga zonder in bepaalde houdingen te staan/zitten dus kan me daar wel wat meer inverdiepen

ik heb nog wel en Curves abbo lopen. Dit wil ik na verhuizen wel weer gaan oppakken. DAt is een half uur fitnissen. Anders dan gewoon fitnis. Er staan dan fitnis aparatuur in een cirkel en elke 30 seconde verwissel je van plek. Ene keer doe je een fitniss aparaat en de andere 30 sec doe je bijv hardlopen of hoelahoepen. En dan 2 rondes.

Het kost alleen best wat geld. Straks woon ik aan het bos en wil ik gaan hardlopen.

Als ik op een 'vreemd' paard rij heb ik er geen last van. Dan heb ik wel kleine hulpen of ben ik bewuster van de hulpen die ik geef. Want ik ben me van bewust dat een paard van mijn hulpen kan schrikken. Alleen stanley en ik zijn zo op elkaar in gestemd dat hij er dood voor is. MAarja dat was hij al vanaf de manege tijd.. En ik heb het er niet beter van gemaakt haha

Dit topic heeft mijn ogen geopend.


dank jullie wel, voor de inzichten :D

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: te veel druk op de teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-19 09:58

Bedank voor de tips.

Hem in de krul willen trekken is wat ik totaal niet wil.

Ik heb nu geen tijd om persoonlijk te reageren daar kom ik later op terug ;-)

Dank jullie wel

plutolover

Berichten: 11702
Geregistreerd: 30-07-04

Re: te veel druk op de teugels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-19 19:51

Op moment rij ik zonder druk. En probeer ik niet te veel aan het ideaal plaatje te denken.

Het nageven zoals het ideaal plaatje heb ik soort van opgegeven. Ik raak soms te ongeduldig en dat is het niet waard.

Hij is al stuk minder hangerig in m’n handen dan voordat ik grondwerk deed, want toen was hij gewoon altijd hangerig.

Soms denk ik echt, ik zal het rijden nooit onder de knie krijgen haha. Wat doe ik verkeerd.

Ik hou me nu vooral bezig met aan been krijgen, niet te veel naar andere paarden kijken.. er lopen paard bij mij op stal.. en dan zie ik die nageven terwijl ze ook geen makkelijk lijf hebben..

Dus ik laat het maar los.. en focus me op Stanley. Ik wil niet geforceerde nageefelijkheid want dat is geen nageefelijkheid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers