conditieloos paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

conditieloos paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-02 21:50

Hoi allemaal,

Hoe kan je nou het beste een conditie loos paard weer goed in conditie krijgen?
Ik dacht altijd door veel stappen.maar hoe zit het nou precies??

Groetjes
Janneke

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 22:34

Ik ben ook pas weer begonnen met m'n paard die een tijd ziek is geweest. Ik kreeg van mijn dierenarts en van de fysio te horen dat ik veel moest stappen. elke dag. beginnen met een week lang een kwartier tot een half uur. goed doorstappen, het liefst buiten en met een los teugeltje. Dit per week opbouwen met een kwartier tot een half uur. zodra je in de gaten krijgt dat hij bijv. een uur stappen niet volhoud, dan niet door blijven lopen, maar een paar dagen iets korter blijven stappen.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 22:54

En dan?
Volgens mij kun je het beste beginnen met wat longeer werk. Zo worden de spieren niet gelijk belast door de ruiter.

En dan na een week of 2 er een keer opstappen. veel figuren stappen en een drafje doen. Let goed op je paardje, signalen, snel zweten, reactie van je paard.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 06:28

Zoals al gezegd eerst veel stappen, dan tussen het stapwerk (liefst buiten op rechte lijnen) drafstukjes inlassen, rustig draven (soort joggen Haha! ), bijvoorbeeld afwisselend 5 min stappen, 2 min draven. Daarna de drafreprises langzaam opbouwen en wat vlotter gaan draven. Meestal geeft het paard zelf wel aan of het meer werk aankan.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 12:36

ik probeer Banjer ook weer op conditie te krijgen... ik rijd ongeveer een half uurtje in de bak... en dan vooral draven.... (uiteraard wel goed instappen!!).... veel overgangen, tempowisselingen...

Ik wissel het af met 1x per week longeren, springen, en buitenrijden... (en ongeever 2 rustdagen per week)

Iemand betre suggesties?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 12:46

Zoals al meerdere keren wordt gezegd: stappen!
Veel stappen en opbouwen. Wat Astrid heeft opgeschreven is perfect en het beste voor het paard.

Longeren zou ik persoonlijk niet snel doen. Ze overwerken zichzelf wat sneller en gaan dan toch vaak even "uitleven" wat vaak niet de bedoeling is. Je dient ook rekening te houden met spierpijn, aanpassingen van voer en dat soort dingen.

Succes!

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-02 19:16

Iets wat het wel wat lastig maakt is dat het paard het er zelf niet mee eens is dat ze rustig op conditie moet komen.Ze gaat het liefste keihard.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 13:09

Jenna schreef:
Iets wat het wel wat lastig maakt is dat het paard het er zelf niet mee eens is dat ze rustig op conditie moet komen.Ze gaat het liefste keihard.


Precies, en wat weer gevolgd wordt door hijgen en zweten.

Iemand nog tips?

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 17:01

Citaat:
Hoe kan je nou het beste een conditie loos paard weer goed in conditie krijgen?
Ik dacht altijd door veel stappen.maar hoe zit het nou precies??




Mijn verzorgpaard heeft een tijd terug een half jaar stil gestaan i.v.m. een blessure, dus die was z'n topconditie ook weer kwijt.

Ik ben dit weer op te gaan bouwen!
Je moet het wel opbouwen en niet ineens alles achter elkaar!
Je kan dit het beste doen door:
- om de dag rijden
- als je een dag niet rijdt toch flink longeren
- misschien is er een leeg maisveld in de buurt (misschien een ander leeg veld wat vrij groot is......Heeeeeel erg handig om hem te laten gaan in galop
Kijk wel uit dat er geen sloten tussen zitten! tenzij je paard wel voor een sprongetje in is Lachen spring ze dan uiteraard wel eerst ff in een drafje Knipoog

kijk wel uit dat er geen grote wegen omheen liggen (een paard schrikt zo)


Oke je rijdt de eerste week gewoon zoals normaal.
De 2e week ga je eens zo'n maisveld opzoeken (kan ook gewoon de bak...maar dat is lastig omdat je rekening moet houden met andere mensen en hem dus niet kan laten gaan) als je dus op dat maisveld bent laat je hem 1 rondje volluit galloperen het 2de rondje doe je weer rustig en het 3de rondje weer volluit en zo ga je door totdat je zelf voelt dat hij moe begint te worden.
Als hij moe begint te worden moet je wel meteen stoppen en hem flink belonen Lachen.
Dit herhaal je zo ongeveer om de 3 dagen en hoe langer je er mee bezigt bent des te meer rondjes je uiteindelijk kunt galloperen.
En je paard krijgt dus op deze manier een goede conditie!

Let wel op dat je als je een rustig rondje galop doet dat jee een en hetzelfde tempo aan houd!

Hele veel suc6 Lachen

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 17:03

Ik ben trouwens niet van mening dat je paard van stappen snel op een streep van goede conditie komt!
Het kan natuurlijk wel maar je bent eer heel erg lang mee bezig!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 17:06

Ik denk toch dat je gewoon moet gaan rijden en dat je rekening moet houden met zijn spieren (spierpijn!) en op zijn adem blijven letten. Beginnen met 20 minuutjes, en dat uitbouwen. Wel goed in en uitstappen!!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 18:56

Het zijn allemaal leuke antwoorden.

Maar het voornaamste: " de voeding - energie" hoor ik niemand over praten.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 19:52

Mjah gezonde voeding spreekt voor zich

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:01

Citaat:
gezonde voeding


Is dat gelijk aan energie??

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 20:03

Nou als een paard goede voeding heeft kan dat best wel eens wat schelen